Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #26 Skrevet 24. mai 2016 Jehovas vitner er opptatt av å være ærlige og rederlige og de vil alltid følge lovene til det landet de bor i. De ønsker å følge bibelen til punkt og prikke. Uansett hva det gjelder og uansett konsekvenser. Det står ingen dato for når Harmageddon kommer. Jehovas vitner tror fremdeles Harmageddon vil komme når Gud har bestemt. Det er utrolig vanskelig å være barn ute i den store verden som Jehovas vitne. Noe mer dere lurer på? Anonymous poster hash: 8fc5b...8bc Hvordan følger man bibelen til punkt og prikke? Den er jo tidvis ganske selvmotsigende (øye for øye, tann for tann Vs andre kinnet til, guds rike er til for barna men din datter kan du selge som slave, osv). Går moderne Jehovas vitne i klær laget av forskjellige stoffer? Stusser de skjegget? Spiser de skalldyr? Anonymous poster hash: fa80b...88a
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #27 Skrevet 24. mai 2016 Mye rart i den religionen, vokste opp med en nabofamilie, og var ikke måte på hvilke trusler barna der fikk om de ikke ville på møte, eller hadde gjort noe galt. Så jeg kjenner den biten. Samtidig så er familien (foreldrene spesielt ) veldig inkluderende og varme, og har aldri tatt noe initiativ til å "omvende" oss hedningene 😊 Fantastiske mennesker å ha som naboer, men som sagt, jeg har også sett skyggesiden, uten å detaljbeskrive det her... Alt er vel ikke svart hvitt der heller... Anonymous poster hash: bf979...4f5
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #28 Skrevet 24. mai 2016 Hva mener du med å tukte? Og det spørs hvilken bibeloversettelse du leser. Anonymous poster hash: 8fc5b...8bc Har selv foreldre som er Jehovas vitner og de syns at det var helt greit å slå når vi ikke var lydige,de forsvarte det i senare tid med bibelen Anonymous poster hash: 28f94...576
Gjest Sommerfuggel Skrevet 24. mai 2016 #29 Skrevet 24. mai 2016 Tråden er moderert grunnet hets av folkegruppe/religion. Moderator
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #30 Skrevet 24. mai 2016 det er så mye som strider i mot når det kommer til den religionen, men for all del, alle må få ha sin tro. men når en mor ikke ønsker å redde sitt døende barn, pga tro, da er det noe galt. for dem tillater ikke blodoverføringer osv. så i mange tilfeller kommer barnevernet inn og overtar mens barnet ligger på sykehuset. og om barnet får den behadnlingen det trenger, så får den ikke være del av familien lengre. så vi kan ikke sitte å si at andre religiener er sååååå mye værre, for i selveste norge har vi en religion som strider mot menneskerettigheter. Anonymous poster hash: 8d303...d1f Jobber på sykehus og vet at det er vanlig praksis her at foreldrene fratas foreldreretten midlertidig om barna må inn til operasjon hvor blodoverføring er nødvendig/sannsynlig. Leger og kirurger står ikke å ser på et barn blør ihjel og dør fordi foreldrene har sitt eget litt spesielle livssyn. Og enda godt er det! Foreldrene blir selvfølgelig tilskrevet fullt foreldrerett når barnet er ferdig behandlet. Er en ren formalitet som foretas slik at de ikke skal kunne stoppe livsnødvendig helsehjelp. Anonymous poster hash: f95a4...8de
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #31 Skrevet 24. mai 2016 Jobber på sykehus og vet at det er vanlig praksis her at foreldrene fratas foreldreretten midlertidig om barna må inn til operasjon hvor blodoverføring er nødvendig/sannsynlig. Leger og kirurger står ikke å ser på et barn blør ihjel og dør fordi foreldrene har sitt eget litt spesielle livssyn. Og enda godt er det! Foreldrene blir selvfølgelig tilskrevet fullt foreldrerett når barnet er ferdig behandlet. Er en ren formalitet som foretas slik at de ikke skal kunne stoppe livsnødvendig helsehjelp. Anonymous poster hash: f95a4...8de men hvordan gjøres dette når det er akutt? For sånt tar vel tid? Anonymous poster hash: 2aebd...e22
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #32 Skrevet 25. mai 2016 men hvordan gjøres dette når det er akutt? For sånt tar vel tid? Anonymous poster hash: 2aebd...e22 Nå sitter ikke jeg med papirarbeidet, men det er visst regler på dette når det er unntakstilstand. Bilulykker andre traumer og lignende, som gjør at de blir unntatt regulært byråkrati med behandlingstid osv. De fylles ut et skjema av lege som bekrefter hvorfor den typen behandling (blodoverføring) er nødvendig og hva utfallet vil bli dersom dette ikke gjennomføres. (at barnet dør) Så lenge papirene er i orden går det visst litt "på utsiden" av det vanlige regelverket. Og slik må det jo være, man kan jo ikke vente på 3 ukers behandlingstid om noen ligger å blør i hjel pga en ulykke og foreldrene sier nei til livsreddende behandling fordi de tror på noen gamle, morbide eventyr.. (for å sette det litt på spissen) *jeg som skrev over her* Anonymous poster hash: f95a4...8de
Luksusdyret Skrevet 25. mai 2016 #33 Skrevet 25. mai 2016 Jobber på sykehus og vet at det er vanlig praksis her at foreldrene fratas foreldreretten midlertidig om barna må inn til operasjon hvor blodoverføring er nødvendig/sannsynlig. Leger og kirurger står ikke å ser på et barn blør ihjel og dør fordi foreldrene har sitt eget litt spesielle livssyn. Og enda godt er det! Foreldrene blir selvfølgelig tilskrevet fullt foreldrerett når barnet er ferdig behandlet. Er en ren formalitet som foretas slik at de ikke skal kunne stoppe livsnødvendig helsehjelp. Anonymous poster hash: f95a4...8de Jeg synes slike foreldre burde meldes til barnevernet. Hvis du rolig ser på at ditt barn dør og setter Jehova foran ditt eget barn, er du ikke egnet som forelder.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #34 Skrevet 25. mai 2016 Er JV en type kristendom? Hvordan ser den norske kirke på JV egentlig? Anonymous poster hash: 1aa56...d2b
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #35 Skrevet 25. mai 2016 Er JV en type kristendom? Hvordan ser den norske kirke på JV egentlig? Anonymous poster hash: 1aa56...d2b Jehovas Vitner baserer sin tro på bibelen, men tror ikke på treenighetslæren. Derfor mener de store kirkesamfunn rundt i verden at de ikke kan kalles kristne, siden læren om den treenige Gud er veldig sentral i de fleste kristne samfunn i dag. Jehovas Vitner kaller seg selv kristne. Anonymous poster hash: 91686...b66
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #36 Skrevet 25. mai 2016 Jeg synes slike foreldre burde meldes til barnevernet. Hvis du rolig ser på at ditt barn dør og setter Jehova foran ditt eget barn, er du ikke egnet som forelder. Grunnen til at de nekter blodoverføring er vel at de tror det hindrer dem i å komme til paradis og ettersom tiden de er på jorda et kort i deres sammenheng, vil de heller at barna skal være kort tid her for å kunne leve evig i paradis. Det gjør det ikke greit for oss som ikke tror på paradis, men det kan likevel gjøre det lettere for oss å forstå tankegangen deres. Anonymous poster hash: cdb49...ab8
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #37 Skrevet 25. mai 2016 kristne, altså baptister, katolikker, pinsevenner osv kaller hverandre kristne. Men ikke jehovas vitner. Kristne ser på de som en sekt og JV selv ser på seg selv om de eneste sanne kristne. Hvis en JV for eksempel går å blir baptist vil denne personen bli "shunned" og bli betraktet som fortapt. Anonymous poster hash: 2aebd...e22
Luksusdyret Skrevet 25. mai 2016 #38 Skrevet 25. mai 2016 Grunnen til at de nekter blodoverføring er vel at de tror det hindrer dem i å komme til paradis og ettersom tiden de er på jorda et kort i deres sammenheng, vil de heller at barna skal være kort tid her for å kunne leve evig i paradis. Det gjør det ikke greit for oss som ikke tror på paradis, men det kan likevel gjøre det lettere for oss å forstå tankegangen deres. Anonymous poster hash: cdb49...ab8 Vel, Norge har tiltrådt barnekonvensjonen, som gir barn rett til liv og nødvendig medisinsk behandling. Hvilket eventyr man tror på er i dette tilfelle irrelevant. Du kan ikke frata ditt barn grunnleggende menneskerettigheter og samtidig titulere deg selv som god forelder.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #39 Skrevet 25. mai 2016 Grunnen til at de nekter blodoverføring er vel at de tror det hindrer dem i å komme til paradis og ettersom tiden de er på jorda et kort i deres sammenheng, vil de heller at barna skal være kort tid her for å kunne leve evig i paradis. Det gjør det ikke greit for oss som ikke tror på paradis, men det kan likevel gjøre det lettere for oss å forstå tankegangen deres. Anonymous poster hash: cdb49...ab8 Det er ingenting i det som kan få meg til å forstå tankegangen deres på noen som helst måte Anonymous poster hash: eae59...3a5
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #40 Skrevet 25. mai 2016 JV spotter gud. De spotter livet.JV er ekstremisme!!! Anonymous poster hash: 30428...eda
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #41 Skrevet 25. mai 2016 Jeg synes slike foreldre burde meldes til barnevernet. Hvis du rolig ser på at ditt barn dør og setter Jehova foran ditt eget barn, er du ikke egnet som forelder. Vi som vokste opp som jv barn på 90-tallet måtte bære såkalte "blodkort" i skolesekken. Der var det et slags id kort som begge foreldrene hadde signert på at dersom vi skulle under noen som helst omstendigheter ha behov for blodtransfusjon så skulle dette ikke gis. NEI TIL BLOD stod det med store bokstaver. Husker selv jeg var livredd hver dag når jeg gikk til og fra skolen. Frykten for å bli påkjørt var stor og jeg visste da allerede som 7 åring at jeg kunne dø. Nå har det heldigvis blitt endring av regelverket. Anonymous poster hash: 43c99...48d
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #42 Skrevet 25. mai 2016 Vi som vokste opp som jv barn på 90-tallet måtte bære såkalte "blodkort" i skolesekken. Der var det et slags id kort som begge foreldrene hadde signert på at dersom vi skulle under noen som helst omstendigheter ha behov for blodtransfusjon så skulle dette ikke gis. NEI TIL BLOD stod det med store bokstaver. Husker selv jeg var livredd hver dag når jeg gikk til og fra skolen. Frykten for å bli påkjørt var stor og jeg visste da allerede som 7 åring at jeg kunne dø. Nå har det heldigvis blitt endring av regelverket. Anonymous poster hash: 43c99...48d det som blir så feil er jo at barnet ikke er stort nok til å kunne velge dette selv. Skal foreldrene da bare la barnet dø, når barnet kanskje hadde valgt helt motsatt? På en måte blir jo det litt som å skrive under på barnas død... Altså burde nesten foreldrene kunne straffes i slike saker!? Heldigvis tar de jo foreldreretten fra foreldrene midlertidig i slike saker nå.. men det er jo helt på tryne. Da kunne de jo heller bare godtatt blodoverføring like godt da.. Anonymous poster hash: 2aebd...e22
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #43 Skrevet 25. mai 2016 det som blir så feil er jo at barnet ikke er stort nok til å kunne velge dette selv. Skal foreldrene da bare la barnet dø, når barnet kanskje hadde valgt helt motsatt? På en måte blir jo det litt som å skrive under på barnas død... Altså burde nesten foreldrene kunne straffes i slike saker!? Heldigvis tar de jo foreldreretten fra foreldrene midlertidig i slike saker nå.. men det er jo helt på tryne. Da kunne de jo heller bare godtatt blodoverføring like godt da.. Anonymous poster hash: 2aebd...e22 Ingen i helsevesenet lar et barn dø dersom det kan reddes. Blod blir gitt. Det skjer nok også med voksne til en viss grad. Vet leger har lite lyst å operere når pasienten heller vil dø enn å få blod. For eksempel under keisersnitt. Anonymous poster hash: 2ba2f...13c
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #44 Skrevet 25. mai 2016 Har selv foreldre som er Jehovas vitner og de syns at det var helt greit å slå når vi ikke var lydige,de forsvarte det i senare tid med bibelen Anonymous poster hash: 28f94...576 Da har du hatt noen fæle foreldre må jeg si. Mine foreldre har ALDRI slått meg og Jeg har ALDRI slått mine barn. Så det er strengt forbudt Anonymous poster hash: 8fc5b...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #45 Skrevet 25. mai 2016 Nå sitter ikke jeg med papirarbeidet, men det er visst regler på dette når det er unntakstilstand. Bilulykker andre traumer og lignende, som gjør at de blir unntatt regulært byråkrati med behandlingstid osv. De fylles ut et skjema av lege som bekrefter hvorfor den typen behandling (blodoverføring) er nødvendig og hva utfallet vil bli dersom dette ikke gjennomføres. (at barnet dør) Så lenge papirene er i orden går det visst litt "på utsiden" av det vanlige regelverket. Og slik må det jo være, man kan jo ikke vente på 3 ukers behandlingstid om noen ligger å blør i hjel pga en ulykke og foreldrene sier nei til livsreddende behandling fordi de tror på noen gamle, morbide eventyr.. (for å sette det litt på spissen) *jeg som skrev over her* Anonymous poster hash: f95a4...8de Barnevernet tar over dersom foreldre nekter sykt barn livreddende behandling. De får tilbake omsorgen etter at barnet er utenfor fare(burde vel kanskje beholdt den, men det blir en annen diskusjon). Var en sak om dette på Sørlandet sykehus. Lege ga blod uten foreldrenes samtykke og barnet overlevde. Etter dette kom reglene tydelig frem. Anonymous poster hash: e3b53...584
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #46 Skrevet 25. mai 2016 Vi som vokste opp som jv barn på 90-tallet måtte bære såkalte "blodkort" i skolesekken. Der var det et slags id kort som begge foreldrene hadde signert på at dersom vi skulle under noen som helst omstendigheter ha behov for blodtransfusjon så skulle dette ikke gis. NEI TIL BLOD stod det med store bokstaver. Husker selv jeg var livredd hver dag når jeg gikk til og fra skolen. Frykten for å bli påkjørt var stor og jeg visste da allerede som 7 åring at jeg kunne dø. Nå har det heldigvis blitt endring av regelverket. Anonymous poster hash: 43c99...48d Hva slags forhold har du til dine foreldre i dag? Anonymous poster hash: e3b53...584
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #47 Skrevet 25. mai 2016 Jeg synes slike foreldre burde meldes til barnevernet. Hvis du rolig ser på at ditt barn dør og setter Jehova foran ditt eget barn, er du ikke egnet som forelder. De setter Jehova foran sine egne barn. Er jo mange eksempler på det. Men om barna er på sykehus, er det ingen som sitter å ser på at barna dør fordi foreldrene er uenige i livsreddende behandling. Å ja, i mange (vet ikke om det gjelder alle) tilfeller, sendes en bekymringsmelding til barnevernet. Anonymous poster hash: f95a4...8de
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #48 Skrevet 25. mai 2016 Hva slags forhold har du til dine foreldre i dag? Anonymous poster hash: e3b53...584 Et overfladisk helt ok forhold. Jeg er jo selvfølgelig ikke jv lenger men mine foreldre er det. Jeg vet jo at de er manipulert til å tro det de tror. Deres ønske var bare at jeg skulle få en plass i paradis så de tror jo at de gjorde meg en tjeneste. Men for meg ble det som at de skrev under på dødsattesten min før jeg var død. Husker jeg hadde stor angst for sykdom og ulykker. Var også livredd hvis jeg skulle ende opp med å få blod fordi da kom jeg ikke til paradis. Samtidig som jeg ehe6ville ha blod fordi jeg ville ikke dø fra denne verdenen. Så jeg var et meget forvirret barn. Anonymous poster hash: 43c99...48d
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #49 Skrevet 25. mai 2016 Jeg er forresten et Jehovas vitne i dag pga jeg ble døpt som 14 åring, og var ikke klar over hva jeg egentlig sa ja til. Foreldrene mine var meget pågående i den avgjørelsen. Jeg kan ikke gått av Jehovas vitner heller pga da mister jeg all kontakt med familien min. Min mor jobber i barnevernet og jeg har ikke hørt om tilfeller hvor foreldre blir fratatt foreldreansvar.. Anonymous poster hash: 8fc5b...8bc
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2016 #50 Skrevet 25. mai 2016 Jeg er forresten et Jehovas vitne i dag pga jeg ble døpt som 14 åring, og var ikke klar over hva jeg egentlig sa ja til. Foreldrene mine var meget pågående i den avgjørelsen. Jeg kan ikke gått av Jehovas vitner heller pga da mister jeg all kontakt med familien min. Min mor jobber i barnevernet og jeg har ikke hørt om tilfeller hvor foreldre blir fratatt foreldreansvar.. Anonymous poster hash: 8fc5b...8bc hva mener din mamma om omsorgsvikt da? Tydeligvis ikke noe problem å la barna dø hvis de trenger blod? Er jo litt merkelig når BV tar over omsorgen for et JV barn og din mor er på vakt.. hva gjør hun da liksom? Men skjønner deg at du ikke kan melde deg ut når du er døpt... Anonymous poster hash: 2aebd...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå