Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Trives du? Hva med lønn? Fordeler og ulemper nå og før. Jeg føler at jeg mistrives som lærer. Har endelig fått fast jobb, men mistrives... Men hva skal jeg bytte til? Anonymous poster hash: 4b3c0...d49
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Lite jobber å søke på også... HI Anonymous poster hash: 4b3c0...d49
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Dytter for deg Anonymous poster hash: f962a...ae6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Jeg var lærer, gikk til administrativ stilling i kommunen. Stortrives, savner overhodet ikke skolens stress og mas, og forventninger fra foreldre og politikere som er umulig å imøtekomme med de bedritne ressursene skolen har. Anonymous poster hash: dcd3b...914
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 Fikk jobb som journalist og fotograf i lokalavisen Anonymous poster hash: 90313...7b2
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 Vi er maaange i samme båt. I min kommune er det alltid mange lærere som søker på jobber innen helsevesenet, nav og konsulenterstillinge. Er alltid noen bedre kvalifiserte som får disse jobbene, da. Så vi sitter her, vi lærere, med jobber som er raserte av detaljstyring, dokumentasjonshysteri, kravstore foreldre og lite autonomi. Vi vil bort fra yrket, men det er vanskelig når vi er så mange. Kanskje en idé å begynne å stå opp for vårt yrke? Kreve tilbake det vi egentlig utdannet oss til? Jeg har begynt. Alt av utviklingsarbeid og ekstraoppgaver jeg blir pålagt, dropper jeg (uten at det noengang blir lagt merke til). Jeg har endelig mannet meg opp til å nekte å være kontaktlærer, da dette er den mest utakknemlige og underbetalte funksjonen i norsk arbeidsliv. Det begynner å føles lettere. Men det krever mot å stå imot alt tullet som de prakker på oss lærere. Du kan få en lettere arbeidshverdag. Bære tenk annerledes og start med å gi litt f... Ikke f... i elevene dine, altså! Bare alt annet tull. Da får du mer tid til elevene! Anonymous poster hash: 75bc9...053
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 Vi er maaange i samme båt. I min kommune er det alltid mange lærere som søker på jobber innen helsevesenet, nav og konsulenterstillinge. Er alltid noen bedre kvalifiserte som får disse jobbene, da. Så vi sitter her, vi lærere, med jobber som er raserte av detaljstyring, dokumentasjonshysteri, kravstore foreldre og lite autonomi. Vi vil bort fra yrket, men det er vanskelig når vi er så mange. Kanskje en idé å begynne å stå opp for vårt yrke? Kreve tilbake det vi egentlig utdannet oss til? Jeg har begynt. Alt av utviklingsarbeid og ekstraoppgaver jeg blir pålagt, dropper jeg (uten at det noengang blir lagt merke til). Jeg har endelig mannet meg opp til å nekte å være kontaktlærer, da dette er den mest utakknemlige og underbetalte funksjonen i norsk arbeidsliv. Det begynner å føles lettere. Men det krever mot å stå imot alt tullet som de prakker på oss lærere. Du kan få en lettere arbeidshverdag. Bære tenk annerledes og start med å gi litt f... Ikke f... i elevene dine, altså! Bare alt annet tull. Da får du mer tid til elevene! Anonymous poster hash: 75bc9...053 Jeg vurderer å ta PPU for å bli faglærer, men må si jeg blir lite motivert av å lese dette. Nesten alle lærere jeg kjenner (og jeg kjenner en del) sier mye av det samme som deg. Kan jeg spørre hva det er (mer konkret) som gjør at læreryrket er så dårlig? Anonymous poster hash: 26cef...3a6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Miljøarbeider. Elsker jobben! Men turnuslivet er tøffere enn først antatt. Anonymous poster hash: eca4b...698
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Jeg vurderer å ta PPU for å bli faglærer, men må si jeg blir lite motivert av å lese dette. Nesten alle lærere jeg kjenner (og jeg kjenner en del) sier mye av det samme som deg. Kan jeg spørre hva det er (mer konkret) som gjør at læreryrket er så dårlig? Anonymous poster hash: 26cef...3a6 Helt ærlig så er det kontaktlærerfunksjonen som tar knekken på de fleste jeg kjenner (inkludert meg selv). Det er en hel stillling i seg selv, med foreldremøter, foreldresamtaler, elevsamtaler, mobbesaker, møter med bup-ppt-barnevern-leger, klasseledelse, klassemiljø, fraværsføring, skrive fullstendig læringsplan hver uke, konflikthåndtering, skrive iop'er, planlegge sosiale happenings for elever og foreldre, ansvar under avslutninger og fester, infoskriv om turer o.l., elever som skader seg... ja, listen er uendelig. Jeg vil påstå at denne funksjonen krever 70% av arbeidstida, pluss mye bruk av fritid. Og man har likevel full undervisningsbyrde! Det er galskap! Og får betalt en hånlig liten sum i tillegg, for denne enorme ekstrajobben. Det er rett og slett helt uholdbart for de fleste. Er du faglærer uten kontaktlærerfunksjonen, har du sjangs til å faktisk konsentrere deg om undervisning. Da er læreryrket ganske fint. Det må en endring til, og det snart. De med kontaktlærerfunksjonen må få halvert undervisningmengden sin, om noen som helst skal kunne overleve med de økte kravene det innebærer. Bli faglærer, du, og brenn for faget ditt. Da blir du en god lærer :-) Anonymous poster hash: 75bc9...053
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Helt ærlig så er det kontaktlærerfunksjonen som tar knekken på de fleste jeg kjenner (inkludert meg selv). Det er en hel stillling i seg selv, med foreldremøter, foreldresamtaler, elevsamtaler, mobbesaker, møter med bup-ppt-barnevern-leger, klasseledelse, klassemiljø, fraværsføring, skrive fullstendig læringsplan hver uke, konflikthåndtering, skrive iop'er, planlegge sosiale happenings for elever og foreldre, ansvar under avslutninger og fester, infoskriv om turer o.l., elever som skader seg... ja, listen er uendelig. Jeg vil påstå at denne funksjonen krever 70% av arbeidstida, pluss mye bruk av fritid. Og man har likevel full undervisningsbyrde! Det er galskap! Og får betalt en hånlig liten sum i tillegg, for denne enorme ekstrajobben. Det er rett og slett helt uholdbart for de fleste. Er du faglærer uten kontaktlærerfunksjonen, har du sjangs til å faktisk konsentrere deg om undervisning. Da er læreryrket ganske fint. Det må en endring til, og det snart. De med kontaktlærerfunksjonen må få halvert undervisningmengden sin, om noen som helst skal kunne overleve med de økte kravene det innebærer. Bli faglærer, du, og brenn for faget ditt. Da blir du en god lærer :-) Anonymous poster hash: 75bc9...053 Takk... Jeg kjenner at jeg har litt lyst, selv om andres erfaringer skremmer meg. Men man blir vel ikke kontaktlærer som nyansatt, så får bare blånekte om det skulle bli aktuelt en gang 😊 Det er forresten uendelig synd for barna våre og ungdommen vår at kvalifiserte lærere flykter fra yrket, og de unge skyr yrket som pesten. Håper på en lærerrevolusjon!!! Anonymous poster hash: 26cef...3a6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Men noen må jo være kontaktlærere... De fleste her har barn. Jeg er jo sjeleglad for mitt barns flinke lærere. Anonymous poster hash: 07912...451
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 Men noen må jo være kontaktlærere... De fleste her har barn. Jeg er jo sjeleglad for mitt barns flinke lærere. Anonymous poster hash: 07912...451 Det er ikke det jeg sier. Selvfølgelig må vi ha kontaktlærere. Og de som føler de makter det (uansett hvor utakknemlig en jobb det er - det er jo tilnærmet veldedighet) er hjertelig velkomne til å ta det. De er sikkert flinke også, om de ser positivt på det/er supermennesker. Jeg må derimot få lov til å gi råd, utifra egne og kollegers erfaringer? Eller bør enda flere lures inn i en jobb som krever ulidelig mye? Anonymous poster hash: 75bc9...053
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Det er ikke det jeg sier. Selvfølgelig må vi ha kontaktlærere. Og de som føler de makter det (uansett hvor utakknemlig en jobb det er - det er jo tilnærmet veldedighet) er hjertelig velkomne til å ta det. De er sikkert flinke også, om de ser positivt på det/er supermennesker. Jeg må derimot få lov til å gi råd, utifra egne og kollegers erfaringer? Eller bør enda flere lures inn i en jobb som krever ulidelig mye? Anonymous poster hash: 75bc9...053 Nei. Jeg er lærer selv, ikke kontaktlærer. Men vi må jo ha noen som fyller denne funksjonen også. Skulle de ha 50% undervisning ved siden av funksjonen kanskje? Anonymous poster hash: 07912...451
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 PP-rådgiver. Vanlig arbeidsuke med flexitid og valgfri ferie. Har 510 000 i året. Ingen som ringer deg utenom arbeidstiden. Svare på mail gjør jeg kun i arbeidstiden. Stor variasjon i arbeidsoppgaver, føler jeg får både og med tanke på at jeg får være ute i feltet og litt på kontor. Så det blir vel fordelene. Det er stor arbeidsmengde, men dette kan variere fra kommune til kommune. De fleste i området rundt her har lange ventelister. Det er så klart noen frustrasjoner. Der jeg jobber er det er stort tidspress, føler at jeg ofte ikke får god nok til til hver sak. Man slutter nok heller ikke å være frustrert over de manglende ressursene i skolen. Det store presset på fag slik at for eksempel sosial kompetanse blir nedprioritert. Mange av de elevene jeg er i kontakt med trenger kanskje et enda større fokus på akkurat dette. Elver som ikke får god nok tilpasset opplæring, det er ikke en inkluderende opplæring og derfor heller ikke likeverdig. Det er mange dårlige ioper og halvårsrapporter. Mange lærer ønsker å melde til ppt kun for å få ekstra ressurser, men de evner ikke å se på hva de selv kunne og burde gjøre for å bedre elevens situasjon. Anonymous poster hash: c3c2a...9a3
Hannasbananas Skrevet 24. mai 2016 #15 Skrevet 24. mai 2016 PP-rådgiver. Vanlig arbeidsuke med flexitid og valgfri ferie. Har 510 000 i året. Ingen som ringer deg utenom arbeidstiden. Svare på mail gjør jeg kun i arbeidstiden. Stor variasjon i arbeidsoppgaver, føler jeg får både og med tanke på at jeg får være ute i feltet og litt på kontor. Så det blir vel fordelene. Det er stor arbeidsmengde, men dette kan variere fra kommune til kommune. De fleste i området rundt her har lange ventelister. Det er så klart noen frustrasjoner. Der jeg jobber er det er stort tidspress, føler at jeg ofte ikke får god nok til til hver sak. Man slutter nok heller ikke å være frustrert over de manglende ressursene i skolen. Det store presset på fag slik at for eksempel sosial kompetanse blir nedprioritert. Mange av de elevene jeg er i kontakt med trenger kanskje et enda større fokus på akkurat dette. Elver som ikke får god nok tilpasset opplæring, det er ikke en inkluderende opplæring og derfor heller ikke likeverdig. Det er mange dårlige ioper og halvårsrapporter. Mange lærer ønsker å melde til ppt kun for å få ekstra ressurser, men de evner ikke å se på hva de selv kunne og burde gjøre for å bedre elevens situasjon. Anonymous poster hash: c3c2a...9a3 Hva slags utdanning har du i tillegg som gjør deg kvalifisert til å jobbe i ppt? Kunne også tenke meg det, er utdannet adjunkt.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #16 Skrevet 24. mai 2016 Takk... Jeg kjenner at jeg har litt lyst, selv om andres erfaringer skremmer meg. Men man blir vel ikke kontaktlærer som nyansatt, så får bare blånekte om det skulle bli aktuelt en gang Det er forresten uendelig synd for barna våre og ungdommen vår at kvalifiserte lærere flykter fra yrket, og de unge skyr yrket som pesten. Håper på en lærerrevolusjon!!!Anonymous poster hash: 26cef...3a6 På min skole blir man kontaktlærer som nyansatt ja. Jeg gråt nesten hver dag det første året jeg var lærer, følte meg overveldet av ansvar. Har nå jobbet som lærer i åtte år, og har blitt vant med ansvaret. Det betyr likevel ikke at jeg er fornøyd med å være kontaktlærer, ganske enkelt fordi det er ekstremt krevende, og gir liten økonomisk gevinst. Det er tøft å bli skjelt ut ansikt til ansikt fordi du gjør det du er pålagt å gjøre, som er å melde bekymring til barnevernet når et barn blir utsatt for omsorgssvikt. Det er tøft å få telefoner på kveldstid fra kravstore foreldre, mens du egentlig er i ferd med å legge dine egne barn. Det er tøft å skulle være i kontakt med rektor, foreldre og politi vedrørende en stor mobbesak. Det er tøft å skulle måtte bli ekspert på Asperger, ADHD, angst, BDD, OCD og alt mulig annet for å klare å følge opp syke elever. Og vet du hva som gjør alt dette ekstra tøft? Å skulle godta at alt dette er verdt 18.000 kroner. Før skatt. I året. Anonymous poster hash: 200b1...138
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #17 Skrevet 24. mai 2016 Nei. Jeg er lærer selv, ikke kontaktlærer. Men vi må jo ha noen som fyller denne funksjonen også. Skulle de ha 50% undervisning ved siden av funksjonen kanskje? Anonymous poster hash: 07912...451 Ja. Noe mer undervisning enn det, i tillegg til alt ansvaret med å være kontaktlærer, er tvangsarbeid og et hån mot læreryrket. Anonymous poster hash: 75bc9...053
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #18 Skrevet 24. mai 2016 Hva slags utdanning har du i tillegg som gjør deg kvalifisert til å jobbe i ppt? Kunne også tenke meg det, er utdannet adjunkt. Hadde litt spesped i adjunktutdanninga og tok videreutdanning på nett da jeg jobbet som lærer. Anonymous poster hash: c3c2a...9a3
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #19 Skrevet 24. mai 2016 På min skole blir man kontaktlærer som nyansatt ja. Jeg gråt nesten hver dag det første året jeg var lærer, følte meg overveldet av ansvar. Har nå jobbet som lærer i åtte år, og har blitt vant med ansvaret. Det betyr likevel ikke at jeg er fornøyd med å være kontaktlærer, ganske enkelt fordi det er ekstremt krevende, og gir liten økonomisk gevinst. Det er tøft å bli skjelt ut ansikt til ansikt fordi du gjør det du er pålagt å gjøre, som er å melde bekymring til barnevernet når et barn blir utsatt for omsorgssvikt. Det er tøft å få telefoner på kveldstid fra kravstore foreldre, mens du egentlig er i ferd med å legge dine egne barn. Det er tøft å skulle være i kontakt med rektor, foreldre og politi vedrørende en stor mobbesak. Det er tøft å skulle måtte bli ekspert på Asperger, ADHD, angst, BDD, OCD og alt mulig annet for å klare å følge opp syke elever. Og vet du hva som gjør alt dette ekstra tøft? Å skulle godta at alt dette er verdt 18.000 kroner. Før skatt. I året. Anonymous poster hash: 200b1...138 Det høres utrolig lite kult ut det du skriver, og er ganske i tråd med hva jeg hører andre lærere fortelle. Ca. hvor stor andel av lærerstaben på en skole er kontaktlærere? Og er det samme system på videregående skole? Anonymous poster hash: 26cef...3a6
Hannasbananas Skrevet 24. mai 2016 #20 Skrevet 24. mai 2016 Hadde litt spesped i adjunktutdanninga og tok videreutdanning på nett da jeg jobbet som lærer. Anonymous poster hash: c3c2a...9a3 Jeg har også litt spesped fra adjunktutdanninga. Hva slags videreutdanning tok du? Sorry altså, maser fælt. 😏
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2016 #21 Skrevet 24. mai 2016 Jeg har gått motsatt vei da, fra annen jobb til læreryrket, og stortrives. Stort sett. Er første året mitt som lærer og syns vg2 og vg3 er helt toppers, mens vg1 og kontaktlærer er helt på trynet. Har vært mye irritert og lei meg på grunn av kontaktlærerjobben, som jo er tidenes mest underbetalte funksjon. Også klassene på vg1, men det handler mer om andre ting som er spesifikt for akkurat de klassene, altså kan det bli annerledes med andre klasser neste år. Så ja, det håpløse kontaktlæreropplegget er på vgs også :/ Anonymous poster hash: d4abb...2db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå