Gå til innhold

Barnepsykolog var ikke psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Start med en klage til fylkeslegen i første omgang. Så får dere vurdere videre skritt deretter.

Og så vil jeg bare gi litt støtte i den situasjonen dere er i. Vi har opplevd noe av det samme med vår ungdom som ble utredet på BUP av en LIS-lege. Det ble utredet i hytt og gevær, og ungdommen var innom hele 6 diagnoser med denne legen før vi fikk nok, gikk privat og fikk riktig diagnose av en privat spesialist. En somatisk diagnose som nå med riktig behandling har fjernet alle psykiske symptomer.

Og før noen halshugger meg, så påpekte jeg overfor legen at blodprøvene som ble tatt ikke var bra, at denne sykdommen kunne være årsaken til problemene, men ble avfeid med at jeg ikke hadde noen utdannelse til å kunne vurdere dette. :frustrert:

Anonymous poster hash: f9507...9be

Høres temmelig likt ut! Nesten nysgjerrig på hvor i landet dette er...

Jeg påpekte også at sønnen min hadde lavt jern og b12, men det avfeide han som ingenting.

Jeg vet at dattera mi sliter etter å ha blitt skilsmissebarn. Hun får ikke sove, er trist og gråter mye. Også oppfarende og litt ilter.. Alt er etter at faren flyttet ut. Jeg ville gjerne ha hjelp til henne og gi henne en utenforstående å snakke med.

Nå er denne tullediagnosen en stor belastning! De truer med barnevern om vi ikke følger deres retningslinjer for adhd-barn. Det gjør vi selvsagt ikke.. Da får barnevernet bare komme.

Her er ingen private psykologer i hele fylket som har tid til å utrede henne på nytt for å bli kvitt diagnosen, så alternativet er bup et annet sted. Men nå nekter jenta å gå til noen.

Hun har fått hjelp hos helsesøster ved skolen da.

Hi

Anonymous poster hash: f57e6...1cc

Skrevet

Han er iallfall ikke ansatt i BUP som lungelege. Han er en lege som har spesialisert seg til lungelege tidligere. Nå er han lege som mest trolig spesialiserer seg og jobber som barnepsykiater i BUP.

Om han har jobbet der i 7 uker eller 2 år er stillingen den samme.

Han jobbet på lungeavdelingen i august, og så diagnostiserer han jenta mi bare 7 uker etter.

Er det virkelig greit??

Skrevet

Han jobbet på lungeavdelingen i august, og så diagnostiserer han jenta mi bare 7 uker etter.

Er det virkelig greit??

Og i tillegg presenterer han seg som noe han ikke er!

Skrevet

Han er iallfall ikke ansatt i BUP som lungelege. Han er en lege som har spesialisert seg til lungelege tidligere. Nå er han lege som mest trolig spesialiserer seg og jobber som barnepsykiater i BUP.

Om han har jobbet der i 7 uker eller 2 år er stillingen den samme.

Men uansett så har han ikke lov til å presentere seg med en beskyttet tittel han vitterlig ikke innehar!

Når tre voksne hører det samme er det ganske sannsynlig at de har hørt riktig, at han presenterte seg som psykolog til tross for at han ikke er det.

Da har han brutt loven uansett hvor lenge han har vært der.

Anonymous poster hash: 1bbf8...b4c

Skrevet

Men uansett så har han ikke lov til å presentere seg med en beskyttet tittel han vitterlig ikke innehar!

Når tre voksne hører det samme er det ganske sannsynlig at de har hørt riktig, at han presenterte seg som psykolog til tross for at han ikke er det.

Da har han brutt loven uansett hvor lenge han har vært der.

En som jobber som psykiater kan i prinsippet gjøre det en psykolog kan, og i tillegg skrive ut medisiner.

Det gir bare ingen mening å presentere seg som psykolog når man jobber som psykiater.

Skrevet

En som jobber som psykiater kan i prinsippet gjøre det en psykolog kan, og i tillegg skrive ut medisiner.

Det gir bare ingen mening å presentere seg som psykolog når man jobber som psykiater.

Tror du har misset poenget mitt.

Skrevet

Jeg er klar over forskjellene og likhetene mellom en psykiater og en psykolog. Men det er jo ikke poenget her. Poenget er at en lege i spesialisering presenterer seg med en helt annen yrkestittel som han ikke innehar eller er i spesialisering for. Noe som er ulovlig. Er du ikke enig i det?

At det ikke gir noen som helst mening å presentere seg som psykolog når man ikke er det, det er vel alle enige i. Faktum er likevel at denne legen gjorde det.

Jeg kjenner til en allmennpraktiker som gikk i spesialisering til å bli barnepsykiater - han kunne godt ha funnet på å gjøre noe slikt. Det sier jeg fordi jeg vet hva han tidligere har gjort som lege. Så at det Hi forteller er fullt mulig, det er det nok dessverre.

Skrevet

Er det virkelig greit??

Ja det er greit, han har nok ikke satt diagnosen alene.

En lege som er ferdig som turnuslege og som får jobb på et legekontor som fastlege er også under spesialisering før han blir spesialist i allmennmedisin. Sitter ikke noen og dobbeltsjekker alt han gjør.

Alle leger du møter på et sykehus som ikke er overleger er under spesialisering.

Jeg sier ikke at det er en god lege, men sånn fungerer det.

Skrevet

Høres temmelig likt ut! Nesten nysgjerrig på hvor i landet dette er...

Jeg påpekte også at sønnen min hadde lavt jern og b12, men det avfeide han som ingenting.

Jeg vet at dattera mi sliter etter å ha blitt skilsmissebarn. Hun får ikke sove, er trist og gråter mye. Også oppfarende og litt ilter.. Alt er etter at faren flyttet ut. Jeg ville gjerne ha hjelp til henne og gi henne en utenforstående å snakke med.

Nå er denne tullediagnosen en stor belastning! De truer med barnevern om vi ikke følger deres retningslinjer for adhd-barn. Det gjør vi selvsagt ikke.. Da får barnevernet bare komme.

Her er ingen private psykologer i hele fylket som har tid til å utrede henne på nytt for å bli kvitt diagnosen, så alternativet er bup et annet sted. Men nå nekter jenta å gå til noen.

Hun har fått hjelp hos helsesøster ved skolen da.

Hi

Vi bor på østlandet og LIS-legen vår var fastlege før, men i følge ektefellen min som er innom en del BUP`er, er det mye god jobbing, men dessverre også mye dårlig jobbing av disse avdelingene. 

Har dere bedt om skriftlig tilbakemeldig på hvorfor man nekter å rette/fjerne diagnosen? 

Skrevet

En lege som er ferdig som turnuslege og som får jobb på et legekontor som fastlege er også under spesialisering før han blir spesialist i allmennmedisin. Sitter ikke noen og dobbeltsjekker alt han gjør.

Alle leger du møter på et sykehus som ikke er overleger er under spesialisering.

Du er kanskje en kollega, du..?

Skrevet

Vi bor på østlandet og LIS-legen vår var fastlege før, men i følge ektefellen min som er innom en del BUP`er, er det mye god jobbing, men dessverre også mye dårlig jobbing av disse avdelingene.

Har dere bedt om skriftlig tilbakemeldig på hvorfor man nekter å rette/fjerne diagnosen?

Vi bor ikke på samme sted..

Ja, har alt skriftlig.

Skrevet

dette har jeg ingen tro på ,troll innlegg

Skrevet

En psykiater "triumferer" stort sett en psykolog, så jeg tror nok fremdeles at du har misforstått altså. Det er ikke noe poeng at en som jobber som psykiater skal skryte på seg å være psykolog.

Vi snakker ikke om en turnuslege, men en lege som jobber som psykiater.

Men du har jo også misforstått. HI skriver at det er snakk om en lungelege, altså ikke en psykiater. Det er ikke slik at en lege blir psykiater bare av å jobbe to mnd i psykisk helsevern. Dessuten er det ikke heller slik i Bup at en psykiater "trumfer" en psykolog.

Skrevet

Han kan ikke være utdannet psykolog før han ble lege, da? Enig i at det høres utrolig sært ut for en psykiater å presentere seg som psykolog. Det blir omtrent som om en tannlege presenterer seg som tannpleier.

Anonymous poster hash: bedd5...fb8

Skrevet

Hvordan kan du være så bastant og si at det er greit at han har utgitt seg for å ha en beskyttet tittel han ikke har?

Hvordan kan du så bastant si at det er greit nå denne legen som knapt har begynt sin spesialiseringen setter en feilaktig diagnose?

Diagnosen settes nok i samarbeid med andre med mer utdanning og kompetanse enn ham, men disse er likevel avhengig av at han gir dem riktig informasjon, noe han tydeligvis ikke har. Når han gir dem feil informasjon, da er det ikke rart at det er blitt satt feil diagnose.

Å nekte å trekke tilbake en diagnose som er feil når man blir gjort oppmerksom på det - i tillegg en diagnose satt når knapt hadde begynt sin spesialisering - det er ikke bare arrogant, men det er direkte farlig med tanke på at en slik lege fortsatt skal ha rett til å sette diagnoser på barn som vil følge dem videre i livet.

For all del, alle kan gjøre feil, men de fleste som er oppegående innrømmer når de har gjort grove feil og beklager og gjør en ny vurdering eller overlater jobben til noen som er mer kompetent og følger selv med for å lære mer.

Denne legen stryker på alle punkt!

Han bryter norsk lov ved å påstå han har en tittel han ikke har.

Han bryter helsepersonelloven på minst et par punkt.

Han viser ingen ydmykhet for faget eller for det faktum at hvem som helst - og så han - kan gjøre feil.

Han nekter å rette opp i feil han har begått.

Og det synes du er greit???

Jeg har tidligere sett på deg som en fornuftig person her inne, men her tror jeg du må ha misforstått noe, hvis ikke er jo din holdning like skremmende som den legen som Hi forteller om. Jeg håper du har misforstått noe i denne tråden og at det bare er derfor du er så bastant om at dette er greit.

Skrevet

Jeg vurderer faktisk å gå til lokalavisen anonymt.

Har hvertfall ikke tillit til helsevesenet etter dette.

Denne legen er 31 år, så tviler på at han er både psykolog og lungelege.

Arrogant og skikkelig ufyselig...

Skrevet

Hvis dere ønsker revurdere diagnose be om en henvisning til ny bup for second opinion. Det er ikke slik at diagnoser fjernes fordi foreldre mener det er feil diagnose... det må vurderes på nytt av fagfolk.

Anonymous poster hash: f4f39...cfc

Skrevet

Hvordan kan du være så bastant og si at det er greit at han har utgitt seg for å ha en beskyttet tittel han ikke har?

Hvordan kan du så bastant si at det er greit nå denne legen som knapt har begynt sin spesialiseringen setter en feilaktig diagnose?

Diagnosen settes nok i samarbeid med andre med mer utdanning og kompetanse enn ham, men disse er likevel avhengig av at han gir dem riktig informasjon, noe han tydeligvis ikke har. Når han gir dem feil informasjon, da er det ikke rart at det er blitt satt feil diagnose.

Å nekte å trekke tilbake en diagnose som er feil når man blir gjort oppmerksom på det - i tillegg en diagnose satt når knapt hadde begynt sin spesialisering - det er ikke bare arrogant, men det er direkte farlig med tanke på at en slik lege fortsatt skal ha rett til å sette diagnoser på barn som vil følge dem videre i livet.

For all del, alle kan gjøre feil, men de fleste som er oppegående innrømmer når de har gjort grove feil og beklager og gjør en ny vurdering eller overlater jobben til noen som er mer kompetent og følger selv med for å lære mer.

Denne legen stryker på alle punkt!

Han bryter norsk lov ved å påstå han har en tittel han ikke har.

Han bryter helsepersonelloven på minst et par punkt.

Han viser ingen ydmykhet for faget eller for det faktum at hvem som helst - og så han - kan gjøre feil.

Han nekter å rette opp i feil han har begått.

Og det synes du er greit???

Jeg har tidligere sett på deg som en fornuftig person her inne, men her tror jeg du må ha misforstått noe, hvis ikke er jo din holdning like skremmende som den legen som Hi forteller om. Jeg håper du har misforstått noe i denne tråden og at det bare er derfor du er så bastant om at dette er greit.

Jeg har ikke sagt at det er greit at noen som ikke er psykolog sier at de er det.

Det som er greit er på generelt grunnlag at en lege under spesialisering til barnepsykiater setter navnet sitt under en diagnose, og da mest sannsynlig i samråd med et team i BUP.

Det er ingen som jobber som lungelege i BUP, så det har ingen betydning hvilke andre spesialiteter denne legen har eller ikke har.

Det er ikke så ofte man får strøket en feildiagnose, men man kan få et tillegg i journalen sin.

Skrevet

Alle ansatte i bup kan gi diagnoser. De uten selvstendig diagnoserett gjør det etter drøfting med spesialist.

Leger i spesialisering kan altså gi diagnoser. Jobber han i bup er han i spesialisering for å bli barnepsykiater.Anonymous poster hash: f4f39...cfc

Dette er selvimotsigende. Hvis man ikke har selvstendig diagnoserett, kan man ikke stille diagnoser. Så vidt jeg vet er det leger og psykologer som kan stille diagnoser. En LIS kan stille diagnoser, men vil som regel være fornuftig nok til å rådføre seg med kolleger.

Når det gjelder hovedinnlegget, har vel legens overordnete skrevet under på en epikrise og dermed på et vis gått god for vurderingen som er gjort. Å klage til fylkeslegen er uansett rett håndtering, da vil det bli gjort en vurdering av forsvarlighet i utredning og konklusjon.

Skrevet

Dette er selvimotsigende. Hvis man ikke har selvstendig diagnoserett, kan man ikke stille diagnoser. Så vidt jeg vet er det leger og psykologer som kan stille diagnoser. En LIS kan stille diagnoser, men vil som regel være fornuftig nok til å rådføre seg med kolleger.

Når det gjelder hovedinnlegget, har vel legens overordnete skrevet under på en epikrise og dermed på et vis gått god for vurderingen som er gjort. Å klage til fylkeslegen er uansett rett håndtering, da vil det bli gjort en vurdering av forsvarlighet i utredning og konklusjon.

Psykologer og psykiatre har selvstendig diagnoserett og trenger ikke å drøfte med noen før de gir diagnoser. Andre yrkesgrupper oh lis gir diagnoser etter drøfting med spesialist (psykolog eller psykiater).

Anonymous poster hash: f4f39...cfc

Skrevet

Jeg har ikke sagt at det er greit at noen som ikke er psykolog sier at de er det.

Det som er greit er på generelt grunnlag at en lege under spesialisering til barnepsykiater setter navnet sitt under en diagnose, og da mest sannsynlig i samråd med et team i BUP.

Det er ingen som jobber som lungelege i BUP, så det har ingen betydning hvilke andre spesialiteter denne legen har eller ikke har.

Det er ikke så ofte man får strøket en feildiagnose, men man kan få et tillegg i journalen sin.

Det er praksis at leger under spesialisering kan sette navnet under en diagnose. Men det er ikke vanlig at en lege som er så fersk i et helt nytt fagområde enn han kommer fra er så bastant at han nekter å revurdere diagnosen når han blir gjort oppmerksom på at han har gjort en feil.

Det sammen med at han presenterer seg som psykolog gjør etter min mening denne legen helt uegnet å jobbe selvstendig og bør derfor ikke få jobbe selvstendig med pasienter før han har vist at han er kompetent til det og er villig til å følge de lovene han er underlagt. Vil han ikke det bør han lukes ut fra sin spesialisering.

Jeg har tidligere i tråden kommentert at man ofte ikke får strøket noe fra journal, men at man kan få journalført et notat som trekker diagnosen tilbake og sier den var feil. Denne legen er ikke villig til å gjøre det heller.

Sammenlagt mener jeg at denne legen ikke bør ha rett til å jobbe selvstendig slik han gjør i dag!

Skrevet

Han kan ikke være utdannet psykolog før han ble lege, da? Enig i at det høres utrolig sært ut for en psykiater å presentere seg som psykolog. Det blir omtrent som om en tannlege presenterer seg som tannpleier. Anonymous poster hash: bedd5...fb8

Overhodet ikke. En psykolog har en like lang utdannelse som en lege, og er en profesjonsutdannelse.

Anonymous poster hash: fbc8a...c80

Skrevet

jeg syntes også det er merkelig at han presenterte seg som noe han ikke var når han tydeligvis er lege. Er han også på vei til å bli psykiater er det jo superrart at han skulle gjøre det..

Han må jo ha fått lov å sette den diagnosen,ellers hadde den vel ikke blitt satt..

For meg bir det litt som om en lege skulle sagt han var spesialutdannet sykepleier... som jo er under hans faktiske utdannelse..

Hele saken er merkelig, og jeg syntes holy cow har den mest oppegående meningen i denne tråden.

Anonymous poster hash: 09b82...414
Skrevet

Har selv en psykisk diagnose og ingen kan sette en diagnose etter 3 timer! Det er myyyye som skal utredes. I tillegg kan ikke alle som jobber på bup stille en diagnose og ikke alle kan skrive ut medisiner! Går selv til timer og gjort det i flere år og når jeg skulle begynne på medisin måtte jeg til en annen ansatt som har lov å skrive ut og regne ut hvor stor dose.

Anonymous poster hash: f42dc...99b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...