Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Men har diagnostisert datteren min med ADHD selv om diagnosen ikke har noe hold. Hva gjør jeg? Har klaget til både bupa og fylkeslege. Venter på svar. Ta saken rettslig? Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Hvor jobbet denne personen, da? Og hva er personen egentlig utdannet til? Har personen utgitt seg for å ha en helsetittel den ikke har så er det ulovlig, men det blir det fylkeslegen som tar videre. Du har nok ikke noe å vinne på å gå til retten med dette, tror jeg. Om diagnosen er feil kan dere søke fylkeslegen om å få diagnosen slettet fra journalen, men det gjøres svært sjelden. De bare endrer i journal og skriver at diagnosen er feil. Anonymous poster hash: 1bbf8...b4c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Hvor jobbet denne personen, da? Og hva er personen egentlig utdannet til? Har personen utgitt seg for å ha en helsetittel den ikke har så er det ulovlig, men det blir det fylkeslegen som tar videre. Du har nok ikke noe å vinne på å gå til retten med dette, tror jeg. Om diagnosen er feil kan dere søke fylkeslegen om å få diagnosen slettet fra journalen, men det gjøres svært sjelden. De bare endrer i journal og skriver at diagnosen er feil. Anonymous poster hash: 1bbf8...b4c Han jobber som lungelege, men er ansatt på bupa og har opplæring. Har vært ansatt der i 2 mnd. Dette fikk vi ikke vite før vi fant det ut i ettertid. Han var svært tydelig på at han var barnepsykolog, og det var heller ingen andre tilstede. Bupa har innrømt dette. Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Han jobber som lungelege, men er ansatt på bupa og har opplæring. Har vært ansatt der i 2 mnd. Dette fikk vi ikke vite før vi fant det ut i ettertid. Han var svært tydelig på at han var barnepsykolog, og det var heller ingen andre tilstede. Bupa har innrømt dette. Anonymous poster hash: f57e6...1cc Dette høres litt for vanvittig ut til å være sant. Men hvis det stemmer, så er det komplett skandale. Det er ikke lov å gi seg ut for å være psykolog uten faktisk å være det. Anonymous poster hash: 29a2b...85a
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 Dette høres litt for vanvittig ut til å være sant. Men hvis det stemmer, så er det komplett skandale. Det er ikke lov å gi seg ut for å være psykolog uten faktisk å være det. Anonymous poster hash: 29a2b...85a Nettopp! Jeg bør ringe en advokat.. Tenk på hvor mange andre barn han behandler. Hi Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 Leger i bup kan gi diagnoser...men å kalle seg psykolog er selvsagt ulovlig. Snakk med fylkeslegen om videre gang. Anonymous poster hash: f4f39...cfc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 Nettopp! Jeg bør ringe en advokat.. Tenk på hvor mange andre barn han behandler. Hi Anonymous poster hash: f57e6...1cc Det bør du. Omgående. Hvis han nå faktisk har sagt at han er psykolog. Hvis han er autorisert lege kan han ha lov til å stille diagnoser. Anonymous poster hash: 29a2b...85a
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Fremstilte han seg selv som psykolog? Anonymous poster hash: 0bac0...c3e
hol(L)y COW Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Høres rart ut. Sikker på at han ikke er under spesialisering som psykiater??
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Fylkesmannen som er rett instans, ikke politi eller advokat
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Han jobber som lungelege, men er ansatt på bupa og har opplæring. Har vært ansatt der i 2 mnd. Dette fikk vi ikke vite før vi fant det ut i ettertid. Han var svært tydelig på at han var barnepsykolog, og det var heller ingen andre tilstede. Bupa har innrømt dette. Anonymous poster hash: f57e6...1cc Hvis han har hevdet å være barnepsykolog og ikke er psykolog engang, da har han tydelig brutt loven. Han kan ikke hevde å inneha en beskyttet tittel han ikke har. Å gjøre det i en diagnose-/behandlingssituasjon gjør det enda mer alvorlig. Men kan han ha ment at han var i spesialisering til å bli psykiater med spesialisering innen barn? Men jeg ville uansett ha tatt saken videre slik du har gjort til fylkeslegen. Dessverre er det stor fare for at han slipper unna bare med den advarsel. Om dette har fått følger for barnet ditt så bør du kanskje også kontakte Pasientombudet i ditt fylke, de kan bistå dere og også hente inn informasjon for dere. Bra dere gjør noe med det, for slikt skal ikke forekomme. Anonymous poster hash: 1bbf8...b4c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 Advokat kan ikke gjøre noe spesielt i dette tilfelle, men du må kontakte fylkeslegen asap Anonymous poster hash: f4908...8cd
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Dette høres jo helt vanvittig ut. Hvis jeg husker rett så er det bare en psykolog eller en psykiater som kan gi slike diagnoser :O Anonymous poster hash: 282e8...ebe
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 Kan legge til at denne legen ga henne diagnosen etter tre møter over totalt tre uker. Og han nekter å fjerne den. Hun har ikke ett fnugg av ADHD.. Hun er deprimert etter skilsmissen. Hi Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #15 Skrevet 23. mai 2016 Du er sikker på at det ikke er du som har misforstått? En tidligere lungelege kan fint bytte jobb,og begynne i spesialisering for å bli barnepsykiater(psykiater-lege utdannet). Dette er hverken ulovlig eller feil på noen måte. Barnepsykiatere kan sette diagnoser. Psykolog går en helt annen utdannelse(psykologi studie),og blir psykolog. Disse kan videreutdanne seg til barnepsykolog. Det ene er altså en videreutdannet lege,det andre er en som har studert psykologi. Høres veldig rart ut at han skulle lyge om å være psykolog,når han er en psykiater....?!?virker bare som en meningsløs løgn.... (Tror ikke du lyver altså,tenker bare drt hele er en misforståelse...) Anonymous poster hash: 3ae5f...e52
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 Dette høres jo helt vanvittig ut. Hvis jeg husker rett så er det bare en psykolog eller en psykiater som kan gi slike diagnoser :O Anonymous poster hash: 282e8...ebe Alle ansatte i bup kan gi diagnoser. De uten selvstendig diagnoserett gjør det etter drøfting med spesialist. Leger i spesialisering kan altså gi diagnoser. Jobber han i bup er han i spesialisering for å bli barnepsykiater. Anonymous poster hash: f4f39...cfc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 En tidligere lungelege kan jo bytte jobb og kan da f.eks starte som såkalt "lege i spesialisering/LIS ved BUP. Der må man jobbe i 5,5 år for å bli overlege. En LIS kan sette diagnoser etter å ha drøftet utredningen i tverrfaglig på BUP (altså med andre leger, psykologer, pedagoger, sosionomer og enkelte andre yrkesgrupper). I disse drøftingene skal det være spesialist (en overlege i barne-og ungdomspsykiatri eller en psykologspesialist) tilstede. Det er spesialisten som er ansvarlig for diagnosen på papiret. Anonymous poster hash: 960dc...474
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 Du er sikker på at det ikke er du som har misforstått? En tidligere lungelege kan fint bytte jobb,og begynne i spesialisering for å bli barnepsykiater(psykiater-lege utdannet). Dette er hverken ulovlig eller feil på noen måte. Barnepsykiatere kan sette diagnoser. Psykolog går en helt annen utdannelse(psykologi studie),og blir psykolog. Disse kan videreutdanne seg til barnepsykolog. Det ene er altså en videreutdannet lege,det andre er en som har studert psykologi. Høres veldig rart ut at han skulle lyge om å være psykolog,når han er en psykiater....?!?virker bare som en meningsløs løgn.... (Tror ikke du lyver altså,tenker bare drt hele er en misforståelse...) Anonymous poster hash: 3ae5f...e52 Jeg har ikke misforstått. Vi er tre som har hørt det. Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 En tidligere lungelege kan jo bytte jobb og kan da f.eks starte som såkalt "lege i spesialisering/LIS ved BUP. Der må man jobbe i 5,5 år for å bli overlege. En LIS kan sette diagnoser etter å ha drøftet utredningen i tverrfaglig på BUP (altså med andre leger, psykologer, pedagoger, sosionomer og enkelte andre yrkesgrupper). I disse drøftingene skal det være spesialist (en overlege i barne-og ungdomspsykiatri eller en psykologspesialist) tilstede. Det er spesialisten som er ansvarlig for diagnosen på papiret. Anonymous poster hash: 960dc...474 Om noen blir LIS. Bør de ikke ha noen til å rettlede seg? Er det greit å komme inn på jobb i september og begynne å diagnostisere i november? Og i tillegg har han snudd alt på hodet. Jeg sa til leder ved bupa at om noen beskrev barnet sitt slik som han har beskrevet mitt så hadde jeg og trodd det var ADHD. Men her er alt tatt ut av sammenheng, og han har laget ett sammensurium av en anamnese. Tre møter! Fant ikke noe feil på henne, men har tatt alt ut av løse luften. Det er virkelig ille.. Jeg jobber også med barn som har diagnoser, og jeg ble mildt sagt veldig overrasket.. Anonymous poster hash: f57e6...1cc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 Ville også tatt kontakt med norsk psykologforening for å informerer om at en person påberoper seg den beskyttere tittelen psykolog. Anonymous poster hash: fbc8a...c80
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #21 Skrevet 23. mai 2016 Om noen blir LIS. Bør de ikke ha noen til å rettlede seg? Er det greit å komme inn på jobb i september og begynne å diagnostisere i november? Og i tillegg har han snudd alt på hodet. Jeg sa til leder ved bupa at om noen beskrev barnet sitt slik som han har beskrevet mitt så hadde jeg og trodd det var ADHD. Men her er alt tatt ut av sammenheng, og han har laget ett sammensurium av en anamnese. Tre møter! Fant ikke noe feil på henne, men har tatt alt ut av løse luften. Det er virkelig ille.. Jeg jobber også med barn som har diagnoser, og jeg ble mildt sagt veldig overrasket.. Anonymous poster hash: f57e6...1cc Start med en klage til fylkeslegen i første omgang. Så får dere vurdere videre skritt deretter. Og så vil jeg bare gi litt støtte i den situasjonen dere er i. Vi har opplevd noe av det samme med vår ungdom som ble utredet på BUP av en LIS-lege. Det ble utredet i hytt og gevær, og ungdommen var innom hele 6 diagnoser med denne legen før vi fikk nok, gikk privat og fikk riktig diagnose av en privat spesialist. En somatisk diagnose som nå med riktig behandling har fjernet alle psykiske symptomer. Og før noen halshugger meg, så påpekte jeg overfor legen at blodprøvene som ble tatt ikke var bra, at denne sykdommen kunne være årsaken til problemene, men ble avfeid med at jeg ikke hadde noen utdannelse til å kunne vurdere dette. Anonymous poster hash: f9507...9be
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #22 Skrevet 23. mai 2016 Helsepersonelloven $ 74. Fylkesmannen er riktig instans. Evnt advokat dersom dere vil søke om erstatning fra NPE. Anonymous poster hash: e268e...7f1
hol(L)y COW Skrevet 23. mai 2016 #23 Skrevet 23. mai 2016 En psykiater "triumferer" stort sett en psykolog, så jeg tror nok fremdeles at du har misforstått altså. Det er ikke noe poeng at en som jobber som psykiater skal skryte på seg å være psykolog. Vi snakker ikke om en turnuslege, men en lege som jobber som psykiater.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #24 Skrevet 23. mai 2016 En psykiater "triumferer" stort sett en psykolog, så jeg tror nok fremdeles at du har misforstått altså. Det er ikke noe poeng at en som jobber som psykiater skal skryte på seg å være psykolog. Vi snakker ikke om en turnuslege, men en lege som jobber som psykiater. Vel.. Vi bar tre voksne som kom inn på første møte og han tok oss alle i hånden og presenterte seg som "psykolog Larsen". Det hørte vi alle. Han er ikke psykiater heller, han er lungelege. Han hadde vært ansatt på bup i 7 uker før han tok inn datteren min som pasient. Hi Anonymous poster hash: f57e6...1cc
hol(L)y COW Skrevet 23. mai 2016 #25 Skrevet 23. mai 2016 Vel.. Vi bar tre voksne som kom inn på første møte og han tok oss alle i hånden og presenterte seg som "psykolog Larsen". Det hørte vi alle. Han er ikke psykiater heller, han er lungelege. Han hadde vært ansatt på bup i 7 uker før han tok inn datteren min som pasient. Hi Anonymous poster hash: f57e6...1cc Han er iallfall ikke ansatt i BUP som lungelege. Han er en lege som har spesialisert seg til lungelege tidligere. Nå er han lege som mest trolig spesialiserer seg og jobber som barnepsykiater i BUP. Om han har jobbet der i 7 uker eller 2 år er stillingen den samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå