Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har merket at når jeg kommenterer enkelte tråder, får jeg beskjed om at jeg er kunnskapsløs og vet ingenting, kan ikke argumentere, etterfulgt av linker til rapporter, forskning og lange avhandlinger om temaet. Har folk 48 timer i sine døgn siden de har tid til å holde seg oppdatert på alt mulig? Jeg har ikke tid til å lese nyheter, forskning, rapporter og vitenskapelige artikler flere timer hver dag. Unngår derfor å snakke med folk og isolerer meg siden jeg ikke er så kunnskapsrik som dem. Eller er jeg bare dum? I så tilfelle orker jeg i hvert fall ikke å omgås folk så mye, vil gjerne ikke fremstå som stokk dum overfor andre. Anonymous poster hash: c987c...cb9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har merket at når jeg kommenterer enkelte tråder, får jeg beskjed om at jeg er kunnskapsløs og vet ingenting, kan ikke argumentere, etterfulgt av linker til rapporter, forskning og lange avhandlinger om temaet. Har folk 48 timer i sine døgn siden de har tid til å holde seg oppdatert på alt mulig? Jeg har ikke tid til å lese nyheter, forskning, rapporter og vitenskapelige artikler flere timer hver dag. Unngår derfor å snakke med folk og isolerer meg siden jeg ikke er så kunnskapsrik som dem. Eller er jeg bare dum? I så tilfelle orker jeg i hvert fall ikke å omgås folk så mye, vil gjerne ikke fremstå som stokk dum overfor andre. Anonymous poster hash: c987c...cb9 Husk, det er ulike mennesker som responderer hver gang, man holder seg oppdatert på det som interesserer en selv, dessverre er det mange der ute som tror at bare fordi dette er noe som interesserer de, så burde det være en allmennkunnskap Anonymous poster hash: 517b7...b0e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har merket at når jeg kommenterer enkelte tråder, får jeg beskjed om at jeg er kunnskapsløs og vet ingenting, kan ikke argumentere, etterfulgt av linker til rapporter, forskning og lange avhandlinger om temaet. Har folk 48 timer i sine døgn siden de har tid til å holde seg oppdatert på alt mulig? Jeg har ikke tid til å lese nyheter, forskning, rapporter og vitenskapelige artikler flere timer hver dag. Unngår derfor å snakke med folk og isolerer meg siden jeg ikke er så kunnskapsrik som dem. Eller er jeg bare dum? I så tilfelle orker jeg i hvert fall ikke å omgås folk så mye, vil gjerne ikke fremstå som stokk dum overfor andre. Anonymous poster hash: c987c...cb9 De fleste har i snitt noen timer om dagen de foreksempel bruker på å se på TV. Det er blant annet denne tiden man kan bruke godt eller ikke. Foretrekker du Paradise Hotel eller Urix? Anonymous poster hash: 7cb81...6f6
Kira Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Det er nok flere faktorer som spiller inn. Først og fremst må du huske på at det er mange forskjellige brukere her, hvor alle har sine interesser og kunnskap på forskjellige områder. Noen kan vite mye om en ting, mens andre brukere sitter på mye kunnskap om andre ting. Jeg regner også med at det foregår endel googling for å finne frem til relevante artikler for å støtte egne synspunkter i en tråd. Når det kommer til generell kunnskap om hva som foregår i verden både lokalt, nasjonalt og internasjonalt kan det oppnås greit ved å følge med på nyhetene. Du må ikke føle deg dum eller isolere deg, tenk heller på at slike samtaler kan utvide din horisont og gi deg kunnskap. Alle har et emne de kan mye om, avhengig av om det er sminke eller politiske prosesser.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 Du vet den der internetten.com er praktisk Neida, jeg skummer gjennom 4-5 nettaviser (overskrifter og noen atikler), bruker kanskje 20-30 miutter tilsammen på dette på en dag, så er det mange som deler diverse artikler og forskning på FB osv, jeg selv undersøker litt om ting som kan være viktig/lurt med tanke på barna (f.eks. da vi skulle kjøpe første bilstol leste jeg meg opp på dette, da vi kulle ha første skolesekk leste jeg meg litt opp på dette med rygg og belastning osv). Jeg skumleser mye slik at det totalt ikke ta så mye tid, men nok til at jeg er oppdatert på mye. Men det blir jo ting jeg har interesse av, musikk og sport for eksempel vet jeg absolutt ikke noe om og framsto nok som stokk dum da jeg en av de første dagene av sist OL spurte: "Hæ, er det OL nå?", for det hadde gått meg hus forbi. Jeg får liksom litt filter på når jeg ser noe som helst om sport, så selv om jeg nok hadde "sett" noe i avisene om OL, så hadde jeg ikke sett det likevel Anonymous poster hash: b532b...c42
Gjest Stjerneklart Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 (endret) Jeg tror ikke det finnes så mange som er oppdatert på absolutt alt her i verden, men at når det dukker opp et tema som man kan mye om, enten i en tråd her inne eller en samtale i virkeligheten, så er det de som kan noe om det som roper høyest. De som ikke har peiling holder seg ofte litt tilbake, og dermed ser man kun de kunnskapsrike. Tror jeg da! Selv hender det ofte jeg melder meg helt ut av en samtale fordi jeg vet med meg selv at jeg ikke kan noe om det. Føler meg en smule kunnskapsløs der og da, men slettes ikke dum. Jeg kan mye annet! Endret 23. mai 2016 av Stjerneklart
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 De fleste har i snitt noen timer om dagen de foreksempel bruker på å se på TV. Det er blant annet denne tiden man kan bruke godt eller ikke. Foretrekker du Paradise Hotel eller Urix? Anonymous poster hash: 7cb81...6f6 Jeg har ikke tid til å se på TV flere timer om dagen. Jobber fullt, har barn som går på krevende aktiviteter og må følges opp der, og to små som legges tidlig. På kvelden ser jeg kanskje på TV i en time, og nei, foretrekker ingen av delene. Ser vanligvis på FBI-files eller andre dokumentarer på Discovery-kanalene. Orker ikke å bare ha pedagogisk stoff hele døgnet, leser også skjønnslitteratur, hører på musikk og så videre. Anonymous poster hash: c987c...cb9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Jeg har ikke tid til å se på TV flere timer om dagen. Jobber fullt, har barn som går på krevende aktiviteter og må følges opp der, og to små som legges tidlig. På kvelden ser jeg kanskje på TV i en time, og nei, foretrekker ingen av delene. Ser vanligvis på FBI-files eller andre dokumentarer på Discovery-kanalene. Orker ikke å bare ha pedagogisk stoff hele døgnet, leser også skjønnslitteratur, hører på musikk og så videre. Anonymous poster hash: c987c...cb9 Urix var et eksempel. Aktuell kunnskap og allmennkunnskap kommer uansett ikke av seg selv. Man må bruke litt tid på det, som hva som helst annet man vil bli bedre på. Anonymous poster hash: 7cb81...6f6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Urix var et eksempel. Aktuell kunnskap og allmennkunnskap kommer uansett ikke av seg selv. Man må bruke litt tid på det, som hva som helst annet man vil bli bedre på. Anonymous poster hash: 7cb81...6f6 Men hvor skal man ta den tiden fra? Og ikke minst, overskuddet? Jeg har krevende intellektuell jobb der jeg også må holde meg oppdatert på fritiden (faglig). Jeg får aldri i verden tid til å¨se på TV og lese vitenskapelige artikler flere timer hver dag. Eneste jeg har å ta tid fra, er søvn, og det er ikke aktuelt å sove mindre enn 6 timer daglig. Anonymous poster hash: c987c...cb9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Men hvor skal man ta den tiden fra? Og ikke minst, overskuddet? Jeg har krevende intellektuell jobb der jeg også må holde meg oppdatert på fritiden (faglig). Jeg får aldri i verden tid til å¨se på TV og lese vitenskapelige artikler flere timer hver dag. Eneste jeg har å ta tid fra, er søvn, og det er ikke aktuelt å sove mindre enn 6 timer daglig. Anonymous poster hash: c987c...cb9 Helger, ferier? Det trenger jo ikke å ta lang tid heller vet du. Jeg svarte lenger oppe og har selv115% jobb, 50% studier og fire skolebarn (en med ekstra utfordringer) som går på ulike idretter. Jeg vet at det blir galt å tenke sånn, men jeg klarer ikke helt å la være likevel, så da bli det slik: Klarer jeg det, så klarer du det, da må du rett og slett bare lære å bruke tiden din bedre;) Anonymous poster hash: b532b...c42
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Helger, ferier? Det trenger jo ikke å ta lang tid heller vet du. Jeg svarte lenger oppe og har selv115% jobb, 50% studier og fire skolebarn (en med ekstra utfordringer) som går på ulike idretter. Jeg vet at det blir galt å tenke sånn, men jeg klarer ikke helt å la være likevel, så da bli det slik: Klarer jeg det, så klarer du det, da må du rett og slett bare lære å bruke tiden din bedre;) Anonymous poster hash: b532b...c42 I helger og ferier skal man jo hvile og være med barna? Når skal hjernen hvile hvis jeg bruker den på jobb, etter jobb for å oppdatere meg på fagstoff, hjelpe det største barnet med lekser? Skal man aldri hvile hjernen? Skal man aldri se på en spennende film på TV? Lese skjønnslitteratur, høre musikk, men bare lese fagartikler hele tiden? Aldri pause? Anonymous poster hash: c987c...cb9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 I helger og ferier skal man jo hvile og være med barna? Når skal hjernen hvile hvis jeg bruker den på jobb, etter jobb for å oppdatere meg på fagstoff, hjelpe det største barnet med lekser? Skal man aldri hvile hjernen? Skal man aldri se på en spennende film på TV? Lese skjønnslitteratur, høre musikk, men bare lese fagartikler hele tiden? Aldri pause? Anonymous poster hash: c987c...cb9 I tillegg ønsker jeg jo å pleie ekteskapet og ha litt kvalitetstid med mannen. Blir stusselig å bare diskutere verdenspolitikk eller sitte med nesa i hver sitt nettbrett under denne kvalitetstiden :S Anonymous poster hash: c987c...cb9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 I helger og ferier skal man jo hvile og være med barna? Når skal hjernen hvile hvis jeg bruker den på jobb, etter jobb for å oppdatere meg på fagstoff, hjelpe det største barnet med lekser? Skal man aldri hvile hjernen? Skal man aldri se på en spennende film på TV? Lese skjønnslitteratur, høre musikk, men bare lese fagartikler hele tiden? Aldri pause? Anonymous poster hash: c987c...cb9 Selvsagt, men du er åpenbart en av de som ser problemer og ikke løsninger, så da vet jeg ikke om det vits i å forsøke å forklare heller. Jeg trener, hekler, baker, hjelper på det meste fire unger med lekser, jeg har en krevende jobb og et masterstudium, kjører, henter osv, men det går an å få tid til alt du nevner, man må bare bruke tiden godt. For eksempel lytter jeg til lybok i bilen til og fra jobb, da får jeg "lest" bøker jeg vil lese og slapper av til det når jeg likevel er i bilen. I helgene bruker jeg mye tid med barna, men de er jo også mye med venner osv, og da kan jeg bruke for eksempel en halvtime på å skumme gjennom litt nyheter og en og annen artikkel. Jeg nærleser sjeldent, bare skummer over. Jeg kan for eksempel gå en tre-timers fjelltur med barna først og så får de sitte en time med skjerm mens jeg velger å bruke tiden på å slappe av med noe jeg vil. Så leker de/er ute, mens jeg jobber litt og svarer på ting de lurer på av og på osv. Man trenger slett ikke være med barna 100% av tiden når man har fri, de har faktisk godt av å leke litt alene/sammen med venner også Anonymous poster hash: b532b...c42
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #14 Skrevet 23. mai 2016 Svaret på det er jo enkelt: folk får ikke til det. Ingen er oppdatert på alt. Jeg ser nyheter og leser noe ekstra faglig stoff, men lever godt med å ikke være oppdatert på alt. Føler meg likevel rimelig oppegående. Man kommer langt med å lese/se nyheter. Anonymous poster hash: a23f4...75e
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #15 Skrevet 23. mai 2016 Selvsagt, men du er åpenbart en av de som ser problemer og ikke løsninger, så da vet jeg ikke om det vits i å forsøke å forklare heller. Jeg trener, hekler, baker, hjelper på det meste fire unger med lekser, jeg har en krevende jobb og et masterstudium, kjører, henter osv, men det går an å få tid til alt du nevner, man må bare bruke tiden godt. For eksempel lytter jeg til lybok i bilen til og fra jobb, da får jeg "lest" bøker jeg vil lese og slapper av til det når jeg likevel er i bilen. I helgene bruker jeg mye tid med barna, men de er jo også mye med venner osv, og da kan jeg bruke for eksempel en halvtime på å skumme gjennom litt nyheter og en og annen artikkel. Jeg nærleser sjeldent, bare skummer over. Jeg kan for eksempel gå en tre-timers fjelltur med barna først og så får de sitte en time med skjerm mens jeg velger å bruke tiden på å slappe av med noe jeg vil. Så leker de/er ute, mens jeg jobber litt og svarer på ting de lurer på av og på osv. Man trenger slett ikke være med barna 100% av tiden når man har fri, de har faktisk godt av å leke litt alene/sammen med venner også Anonymous poster hash: b532b...c42 Jeg har en ettåring og en treåring som ikke akkurat kan være ute alene eller med venner så veldig mye. Har ingenting med at jeg ikke ser løsninger, men bare problemer. Jeg er kronisk syk og trenger litt tid til å hvile. Lydbok i bilen får jeg ikke noe utbytte av da jeg i 99 % av tilfellene har barn i bilen som skravler, diskuterer, lager masse lyder og så videre. Hadde sikkert fått tid til mye av egne aktiviteter hvis jeg bare hadde store barn. Det er også forskjell på hvor mye overskudd hver enkelt har. Norsk er for øvrig ikke mitt morsmål, jeg har lært det i voksen alder, slik at det er tyngre for hjernen å jobbe og snakke med folk på fritiden bare på norsk. Anonymous poster hash: c987c...cb9
Gjest Trøfler Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 De fleste leser nok ikke "rapporter, forskning og lange avhandlinger", og hvertfall ikke om "alt mulig", men leser kanskje en kvalitetsavis daglig, noen spennende magasiner innimellom og ser noen dokumentarer i blant. De fleste kvalitetsaviser har også spennende artikler om masse ulike emner (ikke bare nyheter). Hvis du leser én avis og ser Dagsrevyen hver dag kommer du langt, tenker jeg. Så kan du se noen dokumentarer som handler om ting du synes er interessant og lese et magasin innimellom.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 Har du lest VG-artikkelen Nettkrigerene? Fikk litt assosiasjoner til den typen når du etterspør hvordan mange kan være så på via nettet hele tiden. Anonymous poster hash: 13813...232
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 I helger og ferier skal man jo hvile og være med barna? Når skal hjernen hvile hvis jeg bruker den på jobb, etter jobb for å oppdatere meg på fagstoff, hjelpe det største barnet med lekser? Skal man aldri hvile hjernen? Skal man aldri se på en spennende film på TV? Lese skjønnslitteratur, høre musikk, men bare lese fagartikler hele tiden? Aldri pause? Anonymous poster hash: c987c...cb9 Husk på det HI: Her inne har jo alle (da spesielt anonyme) siste kunnskap om alt, absolutt alt Mener å huske at det heter "Google fenomen" Anonymous poster hash: 517b7...b0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå