Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Noen som har fått påvist det nå eller i tidligere svangerskap?

Hadde dere noen symptomer i forkant og ble symptomene bedre med et mer stabilt blodsukker?

Lurer også på på hva verdiene lå på og hvilke hva slags tiltak som måtte gjøres.. 😬

Jeg hadde glukosebelastningstest på torsdag, 8,6 etter 2 timer.. Skal på ny time i morgen, men legen er litt sløv så jeg er litt redd jeg ikke skal bli fulgt godt nok opp av han.. Ser på nett at verdier over 9, så skal man videre til spesialist..

Anonymous poster hash: eba24...e1e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144276699-svangerskapsdiabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør si til legen at han skal henvise deg til diabetesklinikk på det nærmeste sykehus.

Jeg fikk feilaktig beskjed om at jeg hadde svangerskapsdiabetes i første svangerskap, og ble automatisk henvist til diabetessykepleier ved sykehuset nærmest meg.

Jeg var ganske nedfor da jeg hjem etter testen, og det lokale legekontoret hadde fortalt meg at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Fikk en telefon fra diabetessykepleier allerede neste morgen, der vi skulle avtale møte og oppfølging. Halvveis ut i samtalen sjekket hun prøvesvarene mine, fordi blodprøven blir sendt til sykehuset for testing også. Da viste det seg at resultatet var noe helt annet, og at jeg definitivt ikke hadde svangerskapsdiabetes.

Jeg hadde spurt legen din om prøven er videresendt, og om sykehuset har kommet frem til det samme resultatet. Så hadde jeg bedt legen ringe til sykehuset mens du er der, og avtale videre oppfølging der. Be om å få med deg prøveresultatene også. Mitt (feilaktige) var godt under 9, men jeg ble altså likevel henvist til sykehus.

Anonymous poster hash: d94b5...fa5

• 4 uker senere...

Jeg jadde 8,7 og ble henvist videre. Snakket både med jordmor og ernæringsfysiolog. Fikk veldig mye og detaljert info om kost og hva og hvor mye av hver ting jeg kunne spise. Samtidig som jeg måtte prøve meg litt frem, folk er jo forskjellige. Men jeg regulerte det helt fint bare med kosten, ingen medisiner. Passe stort, friskt barn og grei fødsel 😃

Anonymous poster hash: d52bf...bd9

Hadde ingen symptomer forresten, bortsett fra at jeg tisset betydelig mindre etter jeg fikk normalt/stabilt blodsukker. Jeg tenkte at jeg tisset så mye bare fordi jeg var gravid, men det var tydeligvis høyt blodsukker også.

Anonymous poster hash: d52bf...bd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...