Gå til innhold

Husholdningsbudsjett

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg setter av 4000 tilsammen til husholdningsvarer (mat, vaskemidler, toalettpapir etc, i grunn alt det man får kjøpt i en dagligvarehandel). Vi bruker disse 4000 opp lynraskt. Jeg mener at vi har et urealistisk syn på hva det koster å holde en husholdning og at vi burde øke budsjettet. Han mener vi sløser og bør kjøpe billigere mat (og med billigere mat mener han first Price fiskeboller, lapskaus på boks, spaghetti a la capri🙈). Til vanlig handler vi vanlig mat (altså ikke biff og indrefilet flere ganger i uken). Hvor mye har dere som er to voksne i husholdningsbudsjett?

Anonymous poster hash: 9add8...a46

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144276458-husholdningsbudsjett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, i utgangspunktet burde vel 4-5.000 kr holde om dere er litt bevisst.

Vi er ganske mange, 2 voksne, 2 ungdommer (som spiser mer enn voksne) og 2 barneskolebarn, vi bruker 12.-13.000 i måneden, men jeg må anstrenge meg for å klare holde det budsjettet. Her går det 2 brød i døgnet, alle skivene skal ha pålegg, minst 6 stykker skal spise seg mette på middag hver dag (det er ofte noen små venner her også), det skal handlet inn frukt, yoghurt, dopapir, vaskemidler, sjampo, såpe osv osv.

Jeg bruker appen "mattilbud", blar gjennom den hver søndag kveld og planlegger neste ukes middager etter hva som er på tilbud. Handler også inn stort når det er forbruksvarer på tilbud, f.eks håndsåpe på 10 kronersmarked, billig "pall" med dopapir på Obs!, 40% på alle fiskeprodukter fra Frior, kyllingfilet, karbonadedeig/kjøttdeig osv. Så vi har godt med mat i fryser og skap til enhver tid. Måneder det er mye ekstra, som bursdager o.l. er jeg flink til å tømme fryseren og ikke handle annet enn grønnsakene til middag en uke eller to.

Storhandler hver mandag kveld etter at de minste ungene er i seng, deilig at butikkene er åpne til både 21 og 23, alt ettersom hvilken kjede jeg skal i. Har da gjerne en runde og er innom 3-4 butikker for å få med meg tilbudene på hvert sted, basisvarer som mel og melk handler jeg på Rema.

Det er fullt mulig å holde matbudsjettet nede, men da må du legge ned en innsats i det.

Anonymous poster hash: 0a89d...234

Han foreslår Spagetti på boks? Har han sjekket prisen på dette i det siste eller? Svindyrt og ikke minst MUK mat! Nei, kjøp heller store kvanta, lag mange porsjoner og frys ned. Feks first price ris, pasta o.l. Bland dette i det du skal lage. Lag mest mulig fra bånn av.

Her er vi nå 2voksne, 1 tenåring og 1 barn, og bruker ca 5000-6000, men legger til at vi spiser endel ute noen ganger. Og bestiller takeaway i bland. Derav den høye summen. Da alle 7 bodde hjemme, var budsjettet på 12K. Hinsides mye!

Jeg og min samboer har et likt budsjett som dere. Vi har alltid litt penger til overs fordi jeg er så sykt strukturert. Når jeg skriver handleliste feks så skriver jeg alltid ca-pris bak hver ting og så kan jeg heller kutte ut unødvendige ting.

Anonymous poster hash: 69370...d56

Annonse

Samboer og jeg setter av 4000 tilsammen til husholdningsvarer (mat, vaskemidler, toalettpapir etc, i grunn alt det man får kjøpt i en dagligvarehandel). Vi bruker disse 4000 opp lynraskt. Jeg mener at vi har et urealistisk syn på hva det koster å holde en husholdning og at vi burde øke budsjettet. Han mener vi sløser og bør kjøpe billigere mat (og med billigere mat mener han first Price fiskeboller, lapskaus på boks, spaghetti a la capri). Til vanlig handler vi vanlig mat (altså ikke biff og indrefilet flere ganger i uken). Hvor mye har dere som er to voksne i husholdningsbudsjett?

Nå er jo ikke spagetti ala capri noe billig mat da

Anonymous poster hash: c62cc...aed

Finnes bedre måter å spare på.

Planlegg slik at alt av grønnsaker blir brukt opp.

Kjøp grønnsaker i sesong.

Bruk gjerne frosne grønnsaker flere ganger i uka.

Planlegg meny etter tilbud.

Bruk mindre kjøtt og mer bønner/linser.

Bak brød.

Ikke kjøp drikke, drikk vann.

Ikke kjøp sjokolade og snacks (kjøp evt popcorn).

Frosne bær er billig og godt.

Anonymous poster hash: 7083b...d80

4-5000 på to voksne kan fint holde! kjøp større kvantum for da går stykkprisen ned...eksempelvis kyllingfilet. Og mange av firstprice produktene er helt OK! I tillegg, spar på middagsrester og spis til lunsj!

Vi har 8000 i matbudsjett (2 voksne og 2 barn), men det inkluderer spise ute (ca 1 gang per mnd) og familieaktiviteter (ca 1000) pr mnd samt husholdningsvarer. Dette går fint om vi er flinke å planlegge middager som gjør at vi ikke kaster særlig grønnsaker. Det holder selvsagt ikke om vi gjør mange aktiviteter eller spiser ute mye :) 

Anonymous poster hash: 27dc3...b50

Mange gode tips her. Ang.pris på a la capri: noe av problemet hans er at han aldri ser på pris. Han bare handler det han tror er billig. Når jeg spør hvor mye noe kostet når han har handlet noe så svarer han alltid; vet ikke jeg bare betalte 🙈

Jeg er ikke nødvendigvis noe flinkere jeg altså.. sammen kan vi bli bedre.

Vann som tørstedrikk har jeg også prøvd utallige ganger på å innføre. Men, her skal det slukkes med melk og juice... jeg har gitt opp å argumentere mot mer...

Og bare så det er sagt...jeg kjøper gjerne first Price...bare ikke first Price varer som er prossesert som ost og kokt skinke feks. Det syntes jeg ikke smaker godt. Men rene varer som grønnsaker, kylling, egg etc er absolutt helt greit....

Da vi bare var oss to var budsjettet 1500-2000kr i mnd. Da må det sies at bare en av oss hadde full stilling mens den andre studerte. Vi bodde dyrt og hadde lang reisevei til jobb/skole (mye drivstoff utgifter). Eneste vi kunne spare inn på var mat.

Anonymous poster hash: 460cf...ea2

Annonse

Og bare så det er sagt...jeg kjøper gjerne first Price...bare ikke first Price varer som er prossesert som ost og kokt skinke feks. Det syntes jeg ikke smaker godt. Men rene varer som grønnsaker, kylling, egg etc er absolutt helt greit....

Da må du passe på når det er salg. Denne uka får du 8 stk 1,5 liters kartonger med juice for 80 kr. 11 liter juice varer en stund...

Anonymous poster hash: 0a89d...234

Han mener dere må bli flinkre å handle men selv vil han ikke sjekke prisene når han handler?

Da det var bare oss to for 11 år siden brukte vi 5-6000 kr i mnd. Nå har vi to barn og bruker mellom 8000 og 10 000 kr i mnd.

Anonymous poster hash: 8b510...d52

Må si dere som har svart her er flinke til å bruke lite penger i matbutikken. Vi er 2 voksne og 3 små barn. Vil tro vi bruker 10-15.000 kr per måned på matbutikken. Vi har en konto med 18-20.000 kr på hver måned som dekker alt av forbruk (klær, bensin, gaver, apotek, dagligvare osv), og den blir alltid tom.

Da jeg var enslig student levde jeg på ca 1500 kr per måned (10 år siden), så jeg har vært sparsommelig en gang jeg også...

Anonymous poster hash: d0bb4...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...