Daquiry Skrevet 19. mai 2016 #1 Skrevet 19. mai 2016 Noen som vet hvor man kan få tak i mønster til den?? Hvor den kommer fra?? 😊
sug lut Skrevet 19. mai 2016 #2 Skrevet 19. mai 2016 Kontakt Hardangerrådet http://www.hardanger.com/hardangerr%C3%A5det som er de som i sin tid gav henne bunaden som bryllupsgave (hun har slekt derfra). De kan sikkert sette deg i forbindelse med den som broderte den.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Tror det er denne: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/hordaland/konebunad-fra-voss/ Anonymous poster hash: 1ddbc...6f1
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #5 Skrevet 19. mai 2016 spør dere som forstår dere på det: Kan Hardangerbunad brukes av alle, eller må man ha slekt der? Spør fordi jeg har hørt at det er nasjonaldrakt for alle nordmenn, om dere skjønner. Bunnadenes bunad mao. Anonymous poster hash: 4e1e2...ad4
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #6 Skrevet 19. mai 2016 spør dere som forstår dere på det: Kan Hardangerbunad brukes av alle, eller må man ha slekt der? Spør fordi jeg har hørt at det er nasjonaldrakt for alle nordmenn, om dere skjønner. Bunnadenes bunad mao. Anonymous poster hash: 4e1e2...ad4 Hardangerbunad kan brukes av alle. Anonymous poster hash: e20ae...a20
soleia Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Spørje ho her? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71534792
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 Hardangerbunad kan brukes av alle. Anonymous poster hash: e20ae...a20 Alle bunader kan brukes av alle. Jeg ville ikke hatt Hardangerbunad siden jeg ikke har noen røtter derfra, men bunaden er nydelig. Anonymous poster hash: 285d3...930
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Alle bunader kan brukes av alle. Jeg ville ikke hatt Hardangerbunad siden jeg ikke har noen røtter derfra, men bunaden er nydelig. Anonymous poster hash: 285d3...930 OK.. La meg omformulere, Hardangerbunaden er en nasjonalbunad. Den er derfor ment for alle, uavhengig av tilknytning og tradisjon. Anonymous poster hash: e20ae...a20
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Mette Marit bruker jo bunaden, har hun slekt/røtter i Hardanger? Anonymous poster hash: 97e0b...b61
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 OK.. La meg omformulere, Hardangerbunaden er en nasjonalbunad. Den er derfor ment for alle, uavhengig av tilknytning og tradisjon.Anonymous poster hash: e20ae...a20 Det er Ikke sant Anonymous poster hash: 9a6fb...99d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 Mette Marit bruker jo bunaden, har hun slekt/røtter i Hardanger?Anonymous poster hash: 97e0b...b61 Ja Anonymous poster hash: 9a6fb...99d
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 Hardangerbunaden var den første bunaden som ble laget i Norge, så en stund var det den eneste nasjonaldrakta vi hadde. Men nå som alle steder i landet har sin egen drakt er det vel ikke sånm at hardangerbunaden er nasjonal lenger? Mette-Marit har ihvertfall familie der Anonymous poster hash: 2a32e...633
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 Hardangerbunaden er nydelig! Jeg har tippoldeforeldre fra Hardanger, er det "lovlig nok" tilknytning til at jeg kan ha bunaden? Anonymous poster hash: 35930...040
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 Det er Ikke sant Anonymous poster hash: 9a6fb...99d Jo. Det er helt sant. Hardangerbunaden ble allemannseie etter 1905. Anonymous poster hash: e20ae...a20
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 OK.. La meg omformulere, Hardangerbunaden er en nasjonalbunad. Den er derfor ment for alle, uavhengig av tilknytning og tradisjon. Anonymous poster hash: e20ae...a20 At den er ment for alle er vel litt feil, den er ment for de som har røtter i bygdene rundt Hardanger. Men siden det er den første bunaden ble den en periode brukt av alle.... I de periodene ble den en nasjonaldrakt for alle, men i dag ser vel de fleste på den som bunad for/fra Hardanger? Dette sier internettet: Hardangerbunad er en samlebetegnelse på bunader fra de bygdene i Hardanger, med ulike lokale varianter. Bunaden omfatter områdene Kvam, Granvin, Ulvik, Eidfjord, Jondal, Ullensvang og Odda. Hardanger er et av områdene i Norge som har hatt sterke folkedrakttradisjoner, og med nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet ble kirkeklærne fra området løftet frem som nasjonalt symbol, og Hardangerbunaden har også kallenavnet «Nasjonalen»[1]. Hardangerbunaden ble i perioder brukt av kvinner fra hele landet for å vise støtte til unionsoppløsningen fra Sverige Her kan man også lese om historien til hardangerbunaden http://www.dagbladet.no/2012/05/16/tema/reise/hardangerbunad/bunad/hardanger/21484530/ Anonymous poster hash: 2a32e...633
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 At den er ment for alle er vel litt feil, den er ment for de som har røtter i bygdene rundt Hardanger. Men siden det er den første bunaden ble den en periode brukt av alle.... I de periodene ble den en nasjonaldrakt for alle, men i dag ser vel de fleste på den som bunad for/fra Hardanger? Dette sier internettet: Hardangerbunad er en samlebetegnelse på bunader fra de bygdene i Hardanger, med ulike lokale varianter. Bunaden omfatter områdene Kvam, Granvin, Ulvik, Eidfjord, Jondal, Ullensvang og Odda. Hardanger er et av områdene i Norge som har hatt sterke folkedrakttradisjoner, og med nasjonalromantikken på slutten av 1800-tallet ble kirkeklærne fra området løftet frem som nasjonalt symbol, og Hardangerbunaden har også kallenavnet «Nasjonalen»[1]. Hardangerbunaden ble i perioder brukt av kvinner fra hele landet for å vise støtte til unionsoppløsningen fra Sverige Her kan man også lese om historien til hardangerbunaden http://www.dagbladet.no/2012/05/16/tema/reise/hardangerbunad/bunad/hardanger/21484530/ Anonymous poster hash: 2a32e...633 1905 og folkedraktbevegelsen i tiden. Det er forøvrig veldig underlig at folk er så sykelig opptatt av tilhørighet til folkedrakter. Folkedraktene var i kontinuerlig endring, Og de fleste er under 100 år gamle. Den opprinnelige bunadsbevegelsen var fin, der var det det nasjonale og tradisjonsrike som var viktig, ikke geografi, Anonymous poster hash: e20ae...a20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå