Gå til innhold

Er negre nærmere aper i avstamming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette klarte en utrolig dum kollega å si.

Hun er det jeg vil si ung og dum.

Jeg ble så satt ut og helt stum at jeg ikke klarte å svare med en gang. Jeg pleier å være rimelig rask i avtrekkeren men da ble jeg helt taus. Satt og gapa og ble flau på hennes vegne.

Jeg sa bare at dette var utrolig upassende.

Hun selv sa bare, jammen jeg lurer virkelig på det.

Har tenkt å si til henne at slikt kan hun ikke si, både for sin egen skyld og andre.

Ok å si i fra i etterkant eller bare ikke bry meg?

Anonymous poster hash: 35fee...be9

Fortsetter under...

Skrevet

Dersom du klarer å si i fra på en pen måte, så synes jeg du skal det. Innled gjerne med å si noe sånt som: "Du, jeg tenkte på det du spurte om her i går ..." og så nevner du at noen kan finne det støtende. I samme slengen kan du jo også forklare henne litt om evolusjonsteorien ;)

Anonymous poster hash: 2f479...959
Skrevet

Dersom du klarer å si i fra på en pen måte, så synes jeg du skal det. Innled gjerne med å si noe sånt som: "Du, jeg tenkte på det du spurte om her i går ..." og så nevner du at noen kan finne det støtende. I samme slengen kan du jo også forklare henne litt om evolusjonsteorien ;)

Du skulle sagt noe sånn som at hun er et eksempel på at kunnskapsløshet avler rasisme.

Anonymous poster hash: 1c283...8bd

Skrevet

Jeg ble veldig støtt på vegne av venner. Dessverre får jeg vel si så tror jeg faktisk ikke hun har et rasistisk bein i kroppen. Derfor blir det ekstra trist på en måte. At mennesker selv ikke skjønner hvor stygt og sårende et slikt spørsmål er.

Tror jeg skal forsøke å "oppdra" henne på en hyggelig måte.

Skrevet

Dette klarte en utrolig dum kollega å si.

Hun er det jeg vil si ung og dum.

Jeg ble så satt ut og helt stum at jeg ikke klarte å svare med en gang. Jeg pleier å være rimelig rask i avtrekkeren men da ble jeg helt taus. Satt og gapa og ble flau på hennes vegne.

Jeg sa bare at dette var utrolig upassende.

Hun selv sa bare, jammen jeg lurer virkelig på det.

Har tenkt å si til henne at slikt kan hun ikke si, både for sin egen skyld og andre.

Ok å si i fra i etterkant eller bare ikke bry meg?

Kan jo se slik ut da?

Anonymous poster hash: 56979...e7f

Skrevet

Sjimpanser er vår nærmeste nålevende slektning. Vi stammer ikke direkte fra sjimpansen, men fra samme utdødde stamfar.

Både den og menneskeapene vi stammer fra hadde LYS hud, dekket av pels.

Etter hvert som de tidligere menneskeapene utviklet seg til homo sapiens (det moderne mennesket) og mistet pelsen, måtte huden blir mørkere for å unngå solforbrenning. (Homo sapiens var kun i Afrika, før vi begynte å vandre andre steder).

Mennesket tilpasser seg der de bor. I Øst-Asia utviklet mennesket skjeve øyne fordi det var mye sandvinder, lenger unna Ekvator, som i Nord-Europa utviklet mennesket lys hud for å lettere kunne ta opp D-vitamin fra sola. Og de som ble igjen i Afrika utviklet en bredere flatere nese for å kjøle og fukte den varme lufta de pustet inn.

Europeere har litt DNA fra neandertalere, fordi tidligere europeere og neandertalere hadde seg.. Afrikanere har ikke noe DNA fra neandertalere.

Forøvrig ville jeg ikke brukt ordet neger, fordi det så lenge er brukt nedsettende, selv om den opprinnelige betydningen er svart.

Det er også viktig å huske på at forskjellene innad i grupper er større enn mellom grupper. Forskjellen i personlighet og intelligens er ofte større mellom to tilfeldige nordmenn enn mellom en nordmann og en afrikaner (eller asiat, eller latinamerikaner) som har lik personlighet/intelligens.

Anonymous poster hash: fcb61...0ed

Annonse

Skrevet

Kan jo se slik ut da?

Er du så dum, eller bare later du som? Les for øvrig svaet til hun over, det var veldig kort og greit forklart.

Skrevet

Kan jo se slik ut da?

Øh? Kan det se slik ut?? Hva mener du egentlig? Mener du bestemt å fornærme noen du ikke ligner på selv eller syns du utseende/oppførsel til svarte er mer lik aper enn deg selv?

Uansett, du er helt ute og kjører. Aper har jo lys hud. Gorilla har svart hud. Om det er hudfarge du tenker på...

Uansett, i menneskehetens begynnelse fantes det ulike typer mennesker, slik som det finnes ulike typer hunder, fugler, aper osv. Dette er kunnskap som blir "hemmeligholdt" av makteliter pga religion. Men det er absolutt et poeng å få med seg når man begynner på slike tankerekker som du presterer her. Homo sapiens overlevde alle de andre mennesketypene og var nok til dels medskyldig i deres utryddelse. Men som en annen påpeker ovenfor her, så hadde noen homo sapiens barn med neandertalere, men også andre mennesketyper.

Mitt forslag til deg er at du ser LITT lenger enn å forsøke å finne mønster som ligner hverandre og trekke (veldig fornærmende og vanvittige) slutninger ut fra det. Les litt i stedet...

Anonymous poster hash: 05d7d...0eb

Skrevet

På en måte er vi jo aper alle sammen, men når det hjelder slektskap med tidligere varianter, så viser det seg faktisk at europeere og asiater har ganske mye neanderthaler-DNA i seg, mens øst-afrikanerne er de eneste ekte rene Homo Sapiens.

Så der fikk han den, kan du si!

Anonymous poster hash: 20e47...e71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...