Gå til innhold

Flytte til Storbritannia med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har vurdert etter flere langvarige diskusjoner om å flytte ett års tid til Storbritannia å prøve det ut og dersom vi liker det så migrerer vi. Mamma har bodd der siden hun pensjonerte seg og stortrives fortsatt. Hvordan komme i gang med det? Er det bare å leie seg en leilighet der nede, deretter ta kontakt med nav kontoret?

Anonymous poster hash: 59a4e...102

Fortsetter under...

Skrevet

Hei. Vi har vurdert etter flere langvarige diskusjoner om å flytte ett års tid til Storbritannia å prøve det ut og dersom vi liker det så migrerer vi. Mamma har bodd der siden hun pensjonerte seg og stortrives fortsatt. Hvordan komme i gang med det? Er det bare å leie seg en leilighet der nede, deretter ta kontakt med nav kontoret?

Skal du flytte til Storbrittania for å nave?

Anonymous poster hash: 66f71...dd0

Skrevet

Hvor i Storbritania/ England har dere tenkt å bosette dere og hva skal dere jobbe med der? Arbeidsmarkedet og økonomien er tøft der borte og minstelønnen kun rundt 70 kroner timen. Jeg er gift med en engelskmann og vi snakket for noen år siden om p bo der en stund men har slått det fra oss nå grunnet økonomiske forhold...

Fra innlegget ditt høres det litt lite gjennomtenkt ut enn så lenge!

Anonymous poster hash: f15c4...5ec

Skrevet

England har store økonomiske og sosiale problemer og har enorme klasseskiller . Det er stor arbeidsledighet og mye mer vold og narkotika feks enn her.. . Å flytte dit uten jobb er en dårlig idé synes jeg..

Anonymous poster hash: d1429...f97

Skrevet

Hvor gamle er barna? Skal de gå på skole, eller være hjemme?

Anonymous poster hash: 1e67e...df1

Skrevet

Har dere skaffet jobb i England?

Jeg er engelsk, og kommer fra en høyt utdannet middelklassefamilie.

Det er viktig å forstå at i England er inntekt og klassetilhørighet avgjørende for om dere vil trives. Dette betyr, i praksis, at dere må ha godt betalte og trygge jobber for å ha et like godt liv som i Norge.

Om dere tror at å flytte dit og jobbe med hva som helst, evt. ikke ha jobb, bo hvor som helst og sende barna på nærskolen, kan dere få problemer.

Det er nemlig sånn at man må ha god inntekt for å bo i et trygt og bra område som har en god offentlig skole. Alternativt kan barna gå på privatskole (som jeg gjorde) men dette kan koste opp mot 200.000 i året pr. barn.

I et 'fattig' område kan skolene være overfylte og med et hardt miljø.

Velferdssystemet er ikke like godt som i Norge (med unntak av helsevesenet, trolig) og barnehager koster skjorta. Så, tenk gjennom dette nøye!

Anonymous poster hash: 9c5f8...dda

Annonse

Skrevet

Vi er fra England, og vi vil ikke flytte tilbake med barn. Det er for dårlige skole når vi ikke er rike, og mye vold og crime. Bedre i Norge, for ungene.

Fint å reise på ferie hjem, men ikke bo fast.

Anonymous poster hash: ee58e...8c6

Skrevet

Min mann er engelsk, vi bodde i England når barna var små, vi snakker fra tid til annen å flytte tilbake.

​Velferdsstaten i England fungerer godt i mine øyne. Vi har n ung dame i familien som er alenemor under utdanning. Hun får housing benefits, hun får work and tax credits, universal credits, og hun får child benefits, g hun får benefits til transport til og fra skole.
​Hun leier en leilighet i et godt område, med god skole for sine barn, og hun holder bil. Hun får dekket et visst antall timer barnepass, og hun får dekket sine kommunale avgifter.
Det er ikke sånn at hun er under fattigdomsgrensen der heller. Hun jobber det hun kan, hun studerer det hun kan og hun tar eg av sine barn.
Nå er det vel ikke slik at dere skal til England for å "nave", men heller ha jobb og delta i samfunnet?

​Det er helt riktig at lønningene er mye lavere enn lønningene her, i alle fall når det dreier seg om brutto lønn. Det er derimot et helt annet skatsystem, og den reelle inntekt er annerledes enn hva brutto lønn skulle tilsi.
​Akkurat nå med den svake kronekursen i forhold til pundet er England et dyrere land å bo i, men kronekursen i forhold til pundet er forventet til å endre seg utover året i 2016, og komme tilbake til normaleforhold, der kostnadsnivået i England vil komme under kostnadsnivået i Norge.

​Det er store forskjeller på skolene, og på e ulike nabolagene. Skolene presterer gjevnt over bedre resultat enn skolene i Norge. Utdanningssystemet er nok av en høyere kvalitet enn her hjemme.  Det er ikke slik at en ikke får et godt utdanningstilbud i offentlig skole. De fleste går i offentlig skole, og det er mange bra offentlige skoler, men det er også mange dårlige offentlige skoler. Du finner scorene på disse hos ofstead, som har tilsyn med de enkelte skolene og driver kontinuerlig kartlegging, og kvalitets måling og sikring.

Om du bosetter deg i et fattig nabolag, med store sosiale problemer, vil det nok være mange barn med sore adferdsmeesige utfordringer, men om du bor i et vanlig eller bra nabolag, så er det sannsynlig at solene er av en helt OK standard.

Det er veldig OK å bo i Storbritannia med små barn, som i permisjons perioden, eller etter permisjons perioden om du ønsker å være lenger hjemme enn det første året, da deter mye å finne på med små barn, og det er sosial samme med andre mødre, og lett å få kontakt med andre mødre. 
​De er veldig god på type åpen barnehage, eventyrstunder, sang, baby svømming, massasje, dans etc.

​Klima er bedre, det er ikke så forbasket kaldt, og det er ikke så forbasket vått.

​Arbeismarkedet er presset, men det er lett å få småjobber, om for eks din mann har en "skikkelig" jobb. Den økonomiske situasjonen i landet er i ferd med å snu. Min svoger sa at dt er tydelig at folk har mer penger, arbeidsledigheten er på vei ned, og trygghetsfølelsen er på vei opp.

Når det er sagt er økonomi og arbeid hovedgrunene til at vi ikke flytter. Vi har gode og trygge jobber her hvor vi er. Vi kommer nok til å flytte til England igjen, bare ikke akkurat nå.

Anonymous poster hash: 64d78...399
Skrevet

Min mann er engelsk, vi bodde i England når barna var små, vi snakker fra tid til annen å flytte tilbake.

​Velferdsstaten i England fungerer godt i mine øyne. Vi har n ung dame i familien som er alenemor under utdanning. Hun får housing benefits, hun får work and tax credits, universal credits, og hun får child benefits, g hun får benefits til transport til og fra skole.

​Hun leier en leilighet i et godt område, med god skole for sine barn, og hun holder bil. Hun får dekket et visst antall timer barnepass, og hun får dekket sine kommunale avgifter.

Det er ikke sånn at hun er under fattigdomsgrensen der heller. Hun jobber det hun kan, hun studerer det hun kan og hun tar eg av sine barn.

Nå er det vel ikke slik at dere skal til England for å "nave", men heller ha jobb og delta i samfunnet?

​Det er helt riktig at lønningene er mye lavere enn lønningene her, i alle fall når det dreier seg om brutto lønn. Det er derimot et helt annet skatsystem, og den reelle inntekt er annerledes enn hva brutto lønn skulle tilsi.

​Akkurat nå med den svake kronekursen i forhold til pundet er England et dyrere land å bo i, men kronekursen i forhold til pundet er forventet til å endre seg utover året i 2016, og komme tilbake til normaleforhold, der kostnadsnivået i England vil komme under kostnadsnivået i Norge.

​Det er store forskjeller på skolene, og på e ulike nabolagene. Skolene presterer gjevnt over bedre resultat enn skolene i Norge. Utdanningssystemet er nok av en høyere kvalitet enn her hjemme. Det er ikke slik at en ikke får et godt utdanningstilbud i offentlig skole. De fleste går i offentlig skole, og det er mange bra offentlige skoler, men det er også mange dårlige offentlige skoler. Du finner scorene på disse hos ofstead, som har tilsyn med de enkelte skolene og driver kontinuerlig kartlegging, og kvalitets måling og sikring.

Om du bosetter deg i et fattig nabolag, med store sosiale problemer, vil det nok være mange barn med sore adferdsmeesige utfordringer, men om du bor i et vanlig eller bra nabolag, så er det sannsynlig at solene er av en helt OK standard.

Det er veldig OK å bo i Storbritannia med små barn, som i permisjons perioden, eller etter permisjons perioden om du ønsker å være lenger hjemme enn det første året, da deter mye å finne på med små barn, og det er sosial samme med andre mødre, og lett å få kontakt med andre mødre.

​De er veldig god på type åpen barnehage, eventyrstunder, sang, baby svømming, massasje, dans etc.

​Klima er bedre, det er ikke så forbasket kaldt, og det er ikke så forbasket vått.

​Arbeismarkedet er presset, men det er lett å få småjobber, om for eks din mann har en "skikkelig" jobb. Den økonomiske situasjonen i landet er i ferd med å snu. Min svoger sa at dt er tydelig at folk har mer penger, arbeidsledigheten er på vei ned, og trygghetsfølelsen er på vei opp.

Når det er sagt er økonomi og arbeid hovedgrunene til at vi ikke flytter. Vi har gode og trygge jobber her hvor vi er. Vi kommer nok til å flytte til England igjen, bare ikke akkurat nå.

Anonymous poster hash: 64d78...399

Takk for svar. Synes du forklarer veldig fint. Jeg har to barn en skal gå på barnehage og en skal begynne på skolen der nede. Hvilken områder hadde du anbefalt meg å bo med barna? I de første månedene (1-3 mnd) skal vi nave for å få klargjort tingene der nede. Bla. møblere leiligheten, få ungene på plass, ordne en del ting så skal jeg begynne på jobb i september, men mannen er fortsatt på utskikk etter jobb. Hun som går på skolen sliter veldig mye med engelsk og det føler jeg er dumt siden det er jo eldste barnet, og hvis vi skal la det gå slik lenge så tror jeg det kommer til å bli verre for henne senere i livet.

Hvor i London hadde du anbefalt oss å bo? Er deg noen andre steder utenfor London du vil anbefale oss? Isåfall hva er godt og hva er negativt med stedene?

Skrevet

Du vet at det er ekstremt dyrt å bo i London?. Skal dere eie eller leie?

Anonymous poster hash: 3a8f2...30d

Skrevet

Herregud, flytte til en annet land for å snylte. Ja lykke til!

Anonymous poster hash: 66f71...dd0

Skrevet

Men seriøst, kan de bare flytte dit og gå på nav og be om penger? Seriøst? Og skal dere flytte dit for at eldste er dårlig i engelsk???

Anonymous poster hash: 16160...8e0

Skrevet

Takk for svar. Synes du forklarer veldig fint. Jeg har to barn en skal gå på barnehage og en skal begynne på skolen der nede. Hvilken områder hadde du anbefalt meg å bo med barna? I de første månedene (1-3 mnd) skal vi nave for å få klargjort tingene der nede. Bla. møblere leiligheten, få ungene på plass, ordne en del ting så skal jeg begynne på jobb i september, men mannen er fortsatt på utskikk etter jobb. Hun som går på skolen sliter veldig mye med engelsk og det føler jeg er dumt siden det er jo eldste barnet, og hvis vi skal la det gå slik lenge så tror jeg det kommer til å bli verre for henne senere i livet.

Hvor i London hadde du anbefalt oss å bo? Er deg noen andre steder utenfor London du vil anbefale oss? Isåfall hva er godt og hva er negativt med stedene?

Du får ikke penger av nav for å bo i utlandet.

Du spør hvilket område du skal bo i, men du må jo ta hensyn til hvordan skal jobbe. Dette høres ikke gjennomtenkt ut.

Først må du og mannen få dere jobb, så må dere bosette dere i forhold til jobbavstand.

Anonymous poster hash: 47a66...694

Annonse

Skrevet

Oj...

Anonymous poster hash: 765c1...3bf

Skrevet

Viste ikke at det fantes NAV i England også, for den norske NAV får du ikke noe av.....med mindre du lyver og sier du fremdeles bor i Norge, men det er jo svindel.

Å planlegge litt bedre og spare et beløp hadde vært en god ide.

Anonymous poster hash: 6ef74...a27

Skrevet

Du er klar over at barnehage i England koster omtrent £1000 per barn? Det er en grunn til at mødrene der er hjemmeværende. Jeg tror du må bli hjemme. 

Skrevet

Får følelsen at dette er veldig lite gjennomtenkt eller trolling... Kan ikke forvente å få stønad hverken fra Norge eller England så lenge du ikke bor i Norge eller har vært statsborger el ansatt i England. Ingen får støtte fra Nav uten å være medlem av folketrygden og regner med at det samme gjelder i England...?!

Anonymous poster hash: f15c4...5ec

Skrevet

Med mindre man er flyktning kan man ikke komme å si man vil bo i et annet land og kreve penger fordi man vil møblere.

Det må jo kanskje være noe av det dummeste jeg har hørt.

Man skaffer seg jobb først, også må man skaffe seg bolig, deretter skole/barnehageplasser.

Skrevet

Skal dere være mer enn 6 mnd i utlandet mister dere også barnetrygden når dere flytter.

Anonymous poster hash: 7637a...48e
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Har ingen råd å komme med, men må bare si at dette ble en utrolig artig tråd. Jeg ler godt  :ler: 

Også er jeg forsåvidt enig i dem som sier at dette høres lite gjennomtenkt ut. 

Skrevet

Første du bør gjøre er å sette deg inn i huspriser og utgifter.når du har gjort det regner jeg med du har falt ned fra din rosa sky og funnet på noe annet

Skrevet

Jeg har onkler, tante og mor i England. Onklene mine pendler og jobber meget lange dager i London for opprettholde en bra levestandard. Konene deres har vært hjemme med barna fram til skolestart pga skyhøye barnehageutgifter.

Dere må være klar over at det koster å bo i et bra område slik at dere kommer i en bra skolekrets. Ellers må barna på privatskole, som tidligere nevnt. Dere må ta hensyn til at eldste trenger god språkopplæring og trenger derfor å gå på en skole som har ressurser til dette. Ellers vil hun fort henge etter faglig (noe hun mest sannsynlig allerede gjør pga at det norske skolesystemet har dårligere fremdrift enn der borte).

Barnehage er også kostbart, minst det dobbelte av norsk barnehage og helst mye mer.

Velferdssystemet er ikke for utlendinger...

England er på mange måter et fantastisk land i være i, sosiale folk og masse å oppleve, men livet er ikke lettere enn i Norge. Vær klar over det.

Skrevet

Området rundt Buckingham palace er veldig trivelig! Burde ikke være noe problem å bosette seg der

Anonymous poster hash: 1ba8d...989

Skrevet

Området rundt Buckingham palace er veldig trivelig! Burde ikke være noe problem å bosette seg der

Anonymous poster hash: 1ba8d...989

😂😂😂😂😂

Skrevet

Downing street skal være bra 😊

Anonymous poster hash: 32f6f...13a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...