Gå til innhold

80% stilling, men jobber bare 70%. Får betalt for 70% - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kontrakten min har jeg 80%, mens i min faste turnus er jeg satt opp til å jobbe 70%. Om noen er syke jobber jeg ekstra, da opp til 100% i periodevis. Bør jeg ikke uansett få betalt for 80%? Det er jo ikke min feil at jeg ikke er satt opp mer enn 70%.

Anonymous poster hash: aae68...94c

Fortsetter under...

Skrevet

Du skal ha lønn for det du har kontrakt for så lenge du ikke har inngått noen annen avtale.  Har du avtalt at du skal jobb fast 70% og så gjøre de 10 siste prosentene som ekstrajobb, skal du ha betalt for 80% fast, men da får du ikke betalt for ekstrajobbing før du har passert jobbet de ekstra 10 %.  Det betyr at om du jobber 70% - har 30% ekstrajobb, så skal du ha betalt for 80 % + 20% ekstra. Men sånne ting må du ha gjort avtale om.

Skrevet

Jeg blir ikke klok på dette, for det står "stillingsprosent: 80" i kontrakten min. Det er ikke nevnt noen turnus eller hvordan det skal fordeles.

Men selve turnusen jeg har fått utdelt er bare 70%.

Og når en kollega blir syk blir jeg bedt om å jobbe mer, men det er jo ikke hver mnd det.

Skrevet

Har du spurt dem?

Skrevet

Har du spurt dem?

Ja, jeg fikk beskjed om at de gjennomsnittsberegner.

Men ikke for om det er pr uke, mnd, år eller så lenge jeg er ansatt....

Skrevet

Sjekk lønnslippen. Da ser du jo om du får betalt for 70% eller 80%.

Anonymous poster hash: 5e739...b26

Annonse

Skrevet

Sjekk lønnslippen. Da ser du jo om du får betalt for 70% eller 80%.

Ehm... jeg får betalt for de timene jeg jobber. Men det er jo ikke min feil at de ikke setter meg opp til å jobbe 80%

Skrevet

Ehm... jeg får betalt for de timene jeg jobber. Men det er jo ikke min feil at de ikke setter meg opp til å jobbe 80%

Da bør du prate med sjefen og spørre der

Skrevet

Ja, jeg fikk beskjed om at de gjennomsnittsberegner.

Men ikke for om det er pr uke, mnd, år eller så lenge jeg er ansatt.... Anonymous poster hash: aae68...94c

I kontrakten din skal det i tillegg til stillingsstørrelse, så angitt daglig og ukentlig arbeidstid. Så jobber du turnus, skal det stå i kontrakten. Dersom arbeidstiden skal gjennomsnittsberegnes må dette avtalefestes - enten med den enkelte arbeidstaker eller gjennom tariffavtale. Hvis dere er bundet av tariffavtale skal det framkomme av arbeidsavtalen din.

Er du ansatt i 80% stilling skal du selvfølgelig ha lønn utfra dette. At du er satt opp med mindre i turnus er ikke din feil. Du kan faktisk sende lønnskrav til arbeidsgiver på manglende lønn.

Dersom du er fagorganisert, kan det være lurt å få hjelp av tillitsvalgt til å ordne opp i turnus og lønn.

Anonymous poster hash: 045b4...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...