Gå til innhold

Dere som mener at utlendinger ikke kan gå i bunad

Anbefalte innlegg

Det finnes ingen lov mot å klø seg i skrittet offentlig heller.

Det gjør det ikke til samme sak.

Du har ikke noe med hverken hvor jeg kommer fra eller hvilken bunad jeg går i, så ferdig med det, lizzm.

Anonymous poster hash: b9cfb...e70

Fortsetter under...

Det gjør det ikke til samme sak.

Du har ikke noe med hverken hvor jeg kommer fra eller hvilken bunad jeg går i, så ferdig med det, lizzm.

Anonymous poster hash: b9cfb...e70

Men så fortsett å klø deg i skrittet, da, og lukt gjerne på fingrene etterpå. Du kan imidlertid ikke komme fra at du har en dårlig sak om du søker sosial aksept for det.

Men så fortsett å klø deg i skrittet, da, og lukt gjerne på fingrene etterpå. Du kan imidlertid ikke komme fra at du har en dårlig sak om du søker sosial aksept for det.

Du kan svare så usakelig og barnslig du vil, men folk har likevel lov til å velge akkurat den bunaden de ønsker. Og de fleste av oss synes det er en privatsak. Utrolig å klare å henge seg så opp i andre menneskers valg, så lenge de ikke skader noen.

Anonymous poster hash: 2cdba...7b3

Traff ei i toget i går med sunnmørsbunad og hijab!! Særdeles upassende..

Akkurat sunnmørsbunad har ett flott skaut som kan dekke alt hår, så denne forstod ikke jeg.

Anonymous poster hash: 376e1...ae4

Du kan svare så usakelig og barnslig du vil, men folk har likevel lov til å velge akkurat den bunaden de ønsker. Og de fleste av oss synes det er en privatsak. Utrolig å klare å henge seg så opp i andre menneskers valg, så lenge de ikke skader noen. Anonymous poster hash: 2cdba...7b3

Jeg er ikke så sikker på at "de fleste av oss" synes det er en privatsak. Det er nok ikke så mange som sier noe, men det er veldig mange som mener du bør ha en tilhørighet til bunaden du bruker.

Anonymous poster hash: e6a38...da7

Jeg har jo selv mest lyst til å bruke mitt lands folkedrakt, føler meg mest vel i den. Men er redd for at jeg og ungene skal få stygge blikk fra konservative folk. Anonymous poster hash: 962bb...6b7

Da syns jeg du skal smile strålende tilbake, vifte med flagget ditt og si gratulerer med dagen :)

Dumme folk skal man ikke ta hensyn til.

Annonse

Jeg er ikke så sikker på at "de fleste av oss" synes det er en privatsak. Det er nok ikke så mange som sier noe, men det er veldig mange som mener du bør ha en tilhørighet til bunaden du bruker.Anonymous poster hash: e6a38...da7

Men om man som innvandrer bosetter seg et sted så har man vel en tilknytning? Om mannen man lever med kommer fra et annet sted enn der man selv bor, har man vel også en tilknytning og har lov/rett til å bruke bunad derfra?

Hvor går grensen for at man kan si at man har tilknytning til et sted?

Jeg er ikke så sikker på at "de fleste av oss" synes det er en privatsak. Det er nok ikke så mange som sier noe, men det er veldig mange som mener du bør ha en tilhørighet til bunaden du bruker.

Anonymous poster hash: e6a38...da7

Jeg tror ikke det er av stor betydning for de fleste. En helt annen sak er at man ikke har plikt til å opplyse om sine aner fordi om man går i bunad. 

Anonymous poster hash: 2cdba...7b3

Vi var i konfirmasjon for to uker siden til en jente som er innvandrer, hun stilte i bunaden som hører til her. Syns hun var utrolig nydelig og tydelig at hun var stolt av å bære den. Ser ingen grunn til at hun ikke skulle få bruke den. Hun har bodd her siden hun var liten jente, og både hun og familien er godt integrert. Hun døpte seg i den norske kirken (konvertert fra islam) for et par år siden, deltar på fritidsaktiviteter, er aktiv i røde kors, og har like stor tilhørlighet i byen som resten av ungdommene rundt henne.

Anonymous poster hash: b63fc...d7f

Hva bruker nordmenn når de skal feire slike ting i utlandet? Jo de bruker bunaden sin med stolthet!

Bruk nasjonaldrakten din! Evt bunad om du har. Hvilket land er du fra?

Anonymous poster hash: b9a9b...7d9

Gjest Stjerneklart

Jeg har jo selv mest lyst til å bruke mitt lands folkedrakt, føler meg mest vel i den. Men er redd for at jeg og ungene skal få stygge blikk fra konservative folk.

Anonymous poster hash: 962bb...6b7

Da syns jeg du skal gå i folkedrakten til hjemlandet ditt. Bær den med stolthet, og ikke tenk at andre gir deg stygge blikk. De aller fleste vil nok synes du er flott, og de få som tenker noe annet, de er ikke noe å bry seg om! :) 

Gjest Stjerneklart

Sammenligner du en utlending i bunad med noe så ekkelt som å klø seg i skrittet i offentlighet ? Så utrolig nedverdigende!

Jeg forstod det Sug Lut sa som at hun mente at man ikke kan velge og vrake bunad etter "den som er finest", men at man skal bruke en man har tilhørighet til, og at det gjelder både nordmenn og utlendinger. 

Og det er en helt annen diskusjon. Jeg har ikke sett noe sted at Sug Lut har sagt at utlendinger ikke kan gå i bunad. Har du? 

Annonse

Jeg forstod det Sug Lut sa som at hun mente at man ikke kan velge og vrake bunad etter "den som er finest", men at man skal bruke en man har tilhørighet til, og at det gjelder både nordmenn og utlendinger.

Og det er en helt annen diskusjon. Jeg har ikke sett noe sted at Sug Lut har sagt at utlendinger ikke kan gå i bunad. Har du?

Det har jeg nå ikke sagt heller, er ingen plass at jeg har skrevet det jeg, ser du ?

Jeg spurte om sammenligningen.

Gjest Stjerneklart

Det har jeg nå ikke sagt heller, er ingen plass at jeg har skrevet det jeg, ser du ?

Jeg spurte om sammenligningen.

Det er greit, da misforstod jeg det du skrev. Beklager! :) Men jeg syns kanskje bruken din av ordet "utlending" var litt misledende, når Sug Lut snakket om mennesker generelt, både nordmenn og utlendinger. 

Det er greit, da misforstod jeg det du skrev. Beklager! :) Men jeg syns kanskje bruken din av ordet "utlending" var litt misledende, når Sug Lut snakket om mennesker generelt, både nordmenn og utlendinger.

Da er det noe som er blitt borte i tråden. For jeg hadde nå ikke kommentert slik om jeg så det var snakk om generelt. Poenget er liksom helt borde da ( mitt altså ). :)

Kva skal vi med BUNAD når folk synest at det er akkurat det samme kva ein kjøper ?

Kva er td Sognebunad da ? Korfor heiter den det ? Og korfor spør folk korleis du stammer til den ?

Når du ikkje stammer til den kva sier andre da ?  

Anonymous poster hash: 0c470...333

Kva skal vi med BUNAD når folk synest at det er akkurat det samme kva ein kjøper ? Kva er td Sognebunad da ? Korfor heiter den det ? Og korfor spør folk korleis du stammer til den ? Når du ikkje stammer til den kva sier andre da ?   Anonymous poster hash: 0c470...333

Stammer til bunad? Mener du hvilken tilhørighet men har til bunaden?

Anonymous poster hash: 20114...2d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...