Gå til innhold

Ang priser på 17 mai.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen blirt lurt og skolen er gratis. Men FAU har for eksempel mulighet til å sponse skidag, nye lekeapparater, oppgradering av fotballbane etc. Ting som ikke ellers hadde vært mulig, men som barna får glade av fordi alle er med og bidrar litt.

Er det mye bedre at barn fra fattige familier må droppe 17. mai eller sitte der med medbrakt når alle andre spiser is og kaker, for å kunne være med på skidag? Var ikke meninga med 17. mai å inkludere flest mulig? Hvis man tar 30 kr for et kakestykke og 30 kr for en brus så ekskluderer man jo en hel del som ikke har råd til det.

Anonymous poster hash: 37fe8...cf5

Skrevet

Man må ofte betale LEIE for skole og evt andre steder. VI leier for eksempel skole (kjøkken) og hall til vår fering. Politi skal også ha betalt og andre steder leier man parkeringsplasser vet jeg.

Pynt og engangsbeger og kaffe koster i innkjøp, og man får ikke krones-is til 24,90 pakka når man kjøper inn i slike mengder........Andre "Priskrigvarer" kan man heller ikke kjøpe rimelig for det er snakk om så store mengder.

Pølser og brød og lomper og is er varer man ikke får levert inn etterpå,- også må man liksom bestille nok også.....

Kanskje dere som synes de er dyrt skal være med og organisere en gang, så ser dere penger fort forsvinner.

Av inntekter på nesten 90000 hos oss, satt vi igjen med knappe 40000 til FAU og så gikk det sedvanlige 200 kroner pr elev til klassekassen til klassen som har arrangementet. Dårlige år har ligget på mellom 10 og 15000 i overskudd. Høres mye ut, men når 17.mai komite har mange timer i halvåret før i forhold til planlegging, budsjett og oppsett av lister og hele klassetrinnet har flere timer 16.mai til rigging og pynting, baking og kaffekoking,- og deretter står på fra 0530 til 17000 på 17.mai, så føler man at man vil ha litt igjen. Og pengene blir brukt til og gjøre utearealet på skolen fint og morsomt, nye bøker på biblioteket ol.. Det koster noen 10-tusener for lekeapparat til bruk ofentlige steder,- for å si det sånn.. Timesbetaling pr arbeidstime gitt er bitteliten!

Anonymous poster hash: fe6d7...781

Men hvis skolen selv arrangerer, så trenger man vel ikke å leie den?

Skrevet

Nå er det faktisk (stort sett i hvert fall) FAU og skolebarna som får et eventuelt overskudd da, så jo, syns det er helt greit å tjene noen kroner på 17. mai.

Hos oss har vi fått sponsorer (både til premier og i programblad) for å kunne holde prisene på maks kr. 10,- (bortsett fra is, betasuppe og rømmegrøt da, ellers hadde det gått i kraftig underskudd) og å ha et par gratis aktiviteter for ungene, så de kan være være med på noe som ikke koster penger, og å vinne premier de også. Skjlnner godt at mange kan slite med å holde tritt med utgiftene en sånn da, særlig om de har mange unger. Vi voksne klarer oss jo uten både kake, kaffe og is, men man vil helst unne ungene noe.

Men, å si at det ikke burde bli overskudd på 17. mai ved salg av kafevarer og aktiviteter, det syns jeg blir helt feil, da det tross alt er den innstektskilden FAU har.

Anonymous poster hash: 67ca3...e3c
Skrevet

Vi brukte 500 kr for kake, brus, kaffi og is. Så var det middag 800 kr der. Og 2 dritt ballonger til 120 kr stk. 17 MAI er ein dritt dag med penge forbruk.

Anonymous poster hash: 30bb6...a2c
Skrevet

Enig i at det er for dyrt!

Vi er en familie på fem, og bare på skolen brukte vi 400,- på mat, kaker, brus, is og kaffi. Så kom lodd i tillegg, og det gikk hvertfall 300,- tilsammen på bare det.

Så kan vi plusse på at jeg bakte tre kaker til fau og tok med to kaniner med kaffi og en flaske saft.

Jaja.. Slik er det med barn og 17. Mai.. Men trist for de med veldig trang økonomi!

5,- for kaffi, 5,- for saft, 5,- for en is (det er bare first price, så en hadde uansett gått mye i pluss pr pakke), 15,- for pølse med brød, og 5,- for kake hadde vært passende!

Gjerne 1,- pr lodd og!

For her hos oss er det vi foreldre som donerer premier til katta i sekken, baker og står for all maten. Hvorfor skal det være så inni hampen dyrt da? La 17. Mai være for alle!

Anonymous poster hash: 77a8a...044

Jeg vil si det er ganske frivillig å bruke 300 kr på lodd! Her brukte vi 30 kr.

Jeg syns det er lett å gjøre 17. mai relativt billig, men det kommer kanskje at på hvordan man bor etc. Vi har alltid pleid å reise hjem en liten tur mellom tog og skole, da spiser vi litt, tar en is. Da er det ikke så stort trykk på å skulle kjøpe noe på skolen. Vi var to voksne og fem barn igår og vi brukte vel maks 300 kr alt i alt. Alle var fornøyde.

Anonymous poster hash: 6de6d...3f2

Skrevet

Heldigvis helt greie priser her, rundt 20 kr for det meste. Her går overskuddet til korpset, og det er dem vel unt siden de er de eneste som gidder å arrangere. Masse flott musikk fikk vi også. :)

Anonymous poster hash: f2385...ef6
Skrevet

Jeg syns det er lett å gjøre 17. mai relativt billig, men det kommer kanskje at på hvordan man bor etc. Vi har alltid pleid å reise hjem en liten tur mellom tog og skole, da spiser vi litt, tar en is. Da er det ikke så stort trykk på å skulle kjøpe noe på skolen. Vi var to voksne og fem barn igår og vi brukte vel maks 300 kr alt i alt. Alle var fornøyde.

Men det føles jo urettferdig for barna. For uansett hvor mye man spiser hjemme, er det sårt å stå og se på klassekompisene sine som spiser gode kaker som man ikke har hjemme, masse is og brus, mens man selv står der med medbrakt brødskive med gulost og first price-is.

Skrevet

Er det ikke opp til oss foreldre hvor mye vi bruker da?

Mine har aldri fått kjøpe slike heliumballonger, for det er bare noe stort tull.

De får en 100 lapp hver, vi har fire barn, og når den er brukt opp da er det tomt. De to eldste hadde penger igjen også.

Man må jo ikke ta helt av selv om det er 17. Mai.

Anonymous poster hash: 6dc0e...358

Skrevet

Men det føles jo urettferdig for barna. For uansett hvor mye man spiser hjemme, er det sårt å stå og se på klassekompisene sine som spiser gode kaker som man ikke har hjemme, masse is og brus, mens man selv står der med medbrakt brødskive med gulost og first price-is.

Å være fattig er vondt, men en familie som har så lite penger at de ikke har råd til å bake en kake på 17. Mai eller kjøpe en sekspskk med is å ha i fryseren hjemme til 18 kr (det er det det har kostet i det siste) ville nok ikke kunnet kjøpt kaker is og brus på skolen selv om det kostet 5 kr.

Å gjøre alle slike arrangementer helt gratis er ikke enkelt. Her får foredlet alle skolebarna en brus og en bolle gratis. Det betales av overskuddet på resten av salget.

Anonymous poster hash: 94771...14f

Skrevet

Koster det SÅ mye å la ungene få seg en is, en pølse og en brus? Jeg spiste ET stykke kake igår og samboeren 1. 40 kr. Toåringen fikk en is og drakk litt brus. Max 40 kr det også. Vi spiste frokost før vi dro og middag hjemme rett etter. Is og kaker blir billigere hjemme, man må ikke overdrive.

Anonymous poster hash: 352d8...5fe

Skrevet

Synes slett ikke prisene til HI var så høye. 15 kr for kaffe og 15 kr for kake er helt innafor.

Her tror jeg det var 20 for kake og kaffe, 20 for Friskis og 25 for krone-is. Helt greit det og.

Barna kunne kjøpe aktivitetskort til 50 kr og med det være med på 6 aktiviteter på skolen: hoppeslott, tautrekking, kaste på blikkbokser, ringspill, kaste svamper på voksne, sekkeløp, fiskedam etc . Og etterpå kunne kortet byttes inn i popcorn. Synes det var en super ordning og mye moro for en 50-lapp.

Det jeg synes er dyrt på 17. mai er gassballonger. I Oslo sentrum har de tidligere kostet 200 kr pr stykk. På skolen vår koster de 100. Men det er jo ikke verre enn å la være å kjøpe om man synes det er for mye. Vi har svært sjeldent kjøpt ballonger 17. mai.

Anonymous poster hash: 17f70...e53

Skrevet

Koster det SÅ mye å la ungene få seg en is, en pølse og en brus? Jeg spiste ET stykke kake igår og samboeren 1. 40 kr. Toåringen fikk en is og drakk litt brus. Max 40 kr det også. Vi spiste frokost før vi dro og middag hjemme rett etter. Is og kaker blir billigere hjemme, man må ikke overdrive.

Anonymous poster hash: 352d8...5fe

Bare vent til to-åringen blir 10 😄

Skrevet

Ja, det er frivillig, men jeg har ikke problemer med økonomien heller.

Det kostet 5,- for ett lodd. 300,- fordelt på 5 personer er ikke så veldig mange lodd pr snute.

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men det er en del dyrere å ha en 12-åring fremfor en 5-åring. De eldste her vil gjerne disponere sine egne 17-maipenger, og de pengene kommer også fra mamma's lomme.

Skrevet

Bare vent til to-åringen blir 10 😄

Koster ikke så mye når man har ett stykk barn på 2 år nei...

Anonymous poster hash: fafd1...0aa

Skrevet

Vi brukte 500 kr for kake, brus, kaffi og is. Så var det middag 800 kr der. Og 2 dritt ballonger til 120 kr stk. 17 MAI er ein dritt dag med penge forbruk.

Anonymous poster hash: 30bb6...a2c

Her har dere selv valgt å bruke mye penger. Dere kunne hatt en fin 17.mai uten ballonger og middag på restaurant.

Anonymous poster hash: 61251...1e2

Skrevet

Her har dere selv valgt å bruke mye penger. Dere kunne hatt en fin 17.mai uten ballonger og middag på restaurant.

Anonymous poster hash: 61251...1e2

Sikker på at hun mente de måtte betale det for middag på skolen. På skolen der venninnas barn går, kostet lapskaus med et glass saft 120 kr. Har man flere barn og to voksne, blir det fort 800 kr.

Skrevet

Er det mye bedre at barn fra fattige familier må droppe 17. mai eller sitte der med medbrakt når alle andre spiser is og kaker, for å kunne være med på skidag? Var ikke meninga med 17. mai å inkludere flest mulig? Hvis man tar 30 kr for et kakestykke og 30 kr for en brus så ekskluderer man jo en hel del som ikke har råd til det.

Man har tydeligvis forskjellige behov. Jeg var/vi var på skolen i går, to voksne og fire barn i alderen 7-15. Jeg hadde bakt to kaker til arrangementet, så det teller utenom. Men ungene kjøpte seg en brus hver til 20 kr stykket. Det hadde ikke vært noe problem for dem å drikke saft til 5 kr glasset. Mannen kjøpte seg en kopp kaffe og et stykke kake. Totalt kom det på ca 150. Hadde det vært et problem med penger hadde vi selvfølgelig ikke brukt det på kake og kaffe til voksne? Frokost, rømmegrøt, is og slikt hadde vi hjemme. På skolen herjet ungene rundt, ingen av dem er da der bare for å spise? Hos oss iallefall er det stort sett de voksne som sitter i kaféen. Og pengene FAU tjener inn gikk feks denne vinteren blant annet til at alle klassene dro på skøyter, med inkl skøyteleie til de som ikke har. Det kommer alle til gode.
Skrevet

Bare vent til to-åringen blir 10 Anonymous poster hash: 77a8a...044

Min tiåring hadde ikke tid til å bruke en krone. Hun spiller i korpset og får gratis brus og mat mellom oppdragene. Den tiden som var igjen brukte hun på leker som er gratis og på å prate med vennene sine.

Skrevet

Min tiåring hadde ikke tid til å bruke en krone. Hun spiller i korpset og får gratis brus og mat mellom oppdragene. Den tiden som var igjen brukte hun på leker som er gratis og på å prate med vennene sine.

Ikke alle spiller i korps.

Skrevet

Ikke alle spiller i korps.

Man trenger ikke bruke mye penger man ikke har selv om man ikke spiller i korps. Å ha det morsomt på 17.mai er ikke synonymt med å bruke mye penger. Tro det eller ei.
Skrevet

Ikke alle spiller i korps. Anonymous poster hash: 77a8a...044

Nei, ikke 11 åringen min for eksempel. Hun brukte 15 kr på en is og 10 på et kakestykke. Vennene hennes brukte omtrent det samme. Det er lekene og folkene som står i fokus for dem, ikke å kjøpe masse mat.

Noen steder er det sikkert lagt opp til at folk skal bruke mye penger. Det er det ikke her og det er ikke noe ungene savner.

Skrevet

Vi er 2 voksne og 4 barn.

Vi gikk tog, så dro vi hjem hvor vi spiste sodd med tilbehør som kostet oss ca 150,- kr å tilbrede. Alt var gjort klart så vi var ferdig og klar for skolen før det hadde gått 30 minutter. 

På skolen brukte barna ca 50,- kr hver på is og leker. 200,- 

Mannen kjøpte seg en kaffekopp, men vi var mett etter middagen så ingen endte opp med å kjøpe kake. 

Mine barn følte seg ikke utenfor fordi om de ikke kjøpte kake, de var mett etter sodd og is så de avsto frivillig. De kunne fått hvis de ville. Vi kjøpte ikke lodd fordi vi var ute når det pågikk, men hadde uansett kjøpt maks for 50,-

Hvis fokuset er på at det er stakkars du som ikke får kake så føler de seg utenfor, ja. Men flytt fokus da.

Prisene på vår skole var 20 for kake, 10 for kaffe, gratis saft, alt fra 10-20 for is, 25 for brus. 

Totalt 360,- kroner inkludert middag for to voksne og fire barn som ikke hadde hatt noe problem med å bruke det dobbelte, vi la det bare ikke opp slik at det var noe vi skulle gjøre. 

Alt er hva man gjør det til. 

Inntekten gikk til FAU som har gjort noen vanvittig kule løft i skolegården utenom det pålagte fra kommunen. 

Anonymous poster hash: b6907...3fe
Skrevet

Kjenner ei som snakket med NAV og fikk et ekstra bidrag til 17. mai feiring. Kanskje det er alternativ for de som har såpass dårlig råd? 

Anonymous poster hash: b6907...3fe
Skrevet

Ja, det er frivillig, men jeg har ikke problemer med økonomien heller.

Det kostet 5,- for ett lodd. 300,- fordelt på 5 personer er ikke så veldig mange lodd pr snute.

Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men det er en del dyrere å ha en 12-åring fremfor en 5-åring. De eldste her vil gjerne disponere sine egne 17-maipenger, og de pengene kommer også fra mamma's lomme.

De er mellom 8-13 år gamle. De hadde en 100-lapp å disponere fritt. To av dem kjøpte to ekstra lodd for 10 kr stykket, utover det ene loddet de fikk av meg. Kanskje vi har annerledes barn eller kanskje ting hadde vært annerledes om de var mer med venner enn de var igår, men ingen av dem syns det er verken trist eller sårt at vi ikke kjøpte mer. Så fem barn brukte til sammen 40 kr, som jeg ikke regnet med istad. Resten hadde med alle pengene hjem igjen. Vi sliter heller ikke med økonomien, men vi er bevisste og jeg ville bare fortelle at man kan ha en strålende dag uten å betale altfor mye for den. 

Skrevet

Man har tydeligvis forskjellige behov. Jeg var/vi var på skolen i går, to voksne og fire barn i alderen 7-15. Jeg hadde bakt to kaker til arrangementet, så det teller utenom. Men ungene kjøpte seg en brus hver til 20 kr stykket. Det hadde ikke vært noe problem for dem å drikke saft til 5 kr glasset. Mannen kjøpte seg en kopp kaffe og et stykke kake. Totalt kom det på ca 150. Hadde det vært et problem med penger hadde vi selvfølgelig ikke brukt det på kake og kaffe til voksne? Frokost, rømmegrøt, is og slikt hadde vi hjemme. På skolen herjet ungene rundt, ingen av dem er da der bare for å spise? Hos oss iallefall er det stort sett de voksne som sitter i kaféen. Og pengene FAU tjener inn gikk feks denne vinteren blant annet til at alle klassene dro på skøyter, med inkl skøyteleie til de som ikke har. Det kommer alle til gode.

Men de som står i kiosken og har dugnad har jo ikke tid til å dra hjem og spise, da må de spise middagen på arrangementet. Og der går pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...