Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Hvilken tilknytning må man ha for å velge en bunad fra et sted? Bunadene fra der jeg kommer fra, eller bor syns jeg ikke er så fine, men den hvor mannen min kommer fra er helt fantastisk. Kan jeg velge den hvor min mann har sine røtter, eller må jeg velge fra men familie? Vi har vært gift i 15 år og har 3 barn sammen dersom det har noe å si. Vært der mange ganger, men aldri bodd der Anonymous poster hash: 3dedc...e05
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 Personlig velger jeg fra der JEG har tilknytning. Å ha bunad og kofte fra et sted jeg ikke er tilknyttet ville for meg vært utrolig rart og snålt. Bunad og kofte signaliserer tilhørighet, mener jeg Anonymous poster hash: 53240...2ff
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #3 Skrevet 17. mai 2016 Jeg ville valgt den bunaden du vet du vil føle deg mest vel i og faktisk bruke. Den dagen jeg skal kjøpe meg bunad kommer jeg trolig til å velge en fra et sted i landet hvor jeg ikke har tilknytning. Har prøvd ulike bunader, men den gangen jeg tok på meg den følte jeg meg hjemme, kan ikke forklare det. Har alltid følt meg pen i andre bunader jeg har lånt, også fra stedet jeg kommer fra, men ingenting slår den følelsen jeg hadde da jeg tok på den bestemte bunaden. Da jeg tok på den følte jeg på en pussig måte veldig tilhørighet. Bunadpolitiet får mene hva de vil, jeg har også bodd så mange steder i landet at jeg nærmer meg rotløs. Dermed er det viktigere for meg å søke en bunad som gir meg ekstra følelse av tilhørighet til norske tradisjoner, mer enn å følge bestemte regler. Kommer jeg i en økonomisk situasjon hvor jeg kan ha begge vil jeg selvfølgelig ha begge, men må jeg velge blir det den fra det stedet jeg ikke har tilhørighet til. Anonymous poster hash: ef35b...e67
Puppen og lillemor Skrevet 17. mai 2016 #4 Skrevet 17. mai 2016 Jeg skal ha bunad i løpet av året.. Har ikke helt bestemt meg, men velger enten den fra hjemstedet mitt (bodde der til jeg var 18 - har ikke bodd der på 16 år), eller den fra stedet jeg bor nå og som er hjemstedet til bestemor!
Kakao1234 Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 Synes du kan velge helt selv hva du synes fungerer best for deg. Jeg personlig ville valgt bunad fra mitt eget hjemsted eller et sted jeg har nær familiær tilknytning til. Da tenker jeg mine foreldres hjemsted eller til nød besteforeldres hjemsted.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 I følge svigermor, "skal man ha den bunaden som er fra der man er vokst opp"jmf. Samtale fra i dag. Ifølge husfliden er riktig bunad for meg der min mormor er fra, min mann og barn er fra og hvor jeg nå bor. Ikke den fineste bunaden, men den jeg faktisk har størst tilknytning til. Anonymous poster hash: 6035d...bac
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #7 Skrevet 17. mai 2016 Jeg synes det er rart å velge bunad fra et sted du ikke selv har tilknytning til. For meg vil det være litt som å si at familien din og stedet du bor ikke er bra nok. Anonymous poster hash: 7d424...20f
Superdolly Skrevet 17. mai 2016 #8 Skrevet 17. mai 2016 Bunad er ikke lovregulert, så det er helt lov å velge fritt.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #9 Skrevet 17. mai 2016 Jeg synes det er rart å velge bunad fra et sted du ikke selv har tilknytning til. For meg vil det være litt som å si at familien din og stedet du bor ikke er bra nok. Anonymous poster hash: 7d424...20f Du vet det at det er ikke alle som har familier som har gitt dem noen følelse av tilknytning. Bunaden jeg ønsker meg er dessverre en jeg kommer til å få kommentarer om fordi den blir betegnet som "finere" enn den der jeg kommer fra. Men for meg har det ingenting med status å gjøre, det har kun med det at den bunaden har gitt meg en følelse av tilhørighet jeg ikke har til noe annet sted. Sett heller pris på at du har forhold som gjør at du føler tilknytning til sted og familie. Anonymous poster hash: ef35b...e67
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #10 Skrevet 17. mai 2016 Du vet det at det er ikke alle som har familier som har gitt dem noen følelse av tilknytning. Bunaden jeg ønsker meg er dessverre en jeg kommer til å få kommentarer om fordi den blir betegnet som "finere" enn den der jeg kommer fra. Men for meg har det ingenting med status å gjøre, det har kun med det at den bunaden har gitt meg en følelse av tilhørighet jeg ikke har til noe annet sted. Sett heller pris på at du har forhold som gjør at du føler tilknytning til sted og familie. Anonymous poster hash: ef35b...e67 Hvis menneskene på det stedet du vil ha bunad fra har gitt deg større følelse a tilhørighet enn familien din har gjort har du jo stor tilknytning til stedet og bunaden vil jo virkelig vise hva som er viktigst for deg. Anonymous poster hash: 7d424...20f
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #11 Skrevet 17. mai 2016 Jeg synes det er rart å velge bunad fra et sted du ikke selv har tilknytning til. For meg vil det være litt som å si at familien din og stedet du bor ikke er bra nok. Anonymous poster hash: 7d424...20f Ingen i min familie har bunad, så ikke sikker på om de vil har tenkt på det i det hele tatt Anonymous poster hash: 3dedc...e05
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2016 #12 Skrevet 17. mai 2016 Det er helt `innafor` å velge bunad fra det stedet din mann kommer fra. Man kan fritt velge bunad fra hvilket som helst sted, og iallefall så lenge man har en eller annen tilknytning(bestemor derfra, inngiftet etc) er det helt greit synes jeg. Anonymous poster hash: 5ba63...c42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå