Gå til innhold

Hvorfor går "alle" med nordlandsbunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser både folk fra Troms og Finnmark i nordlandsbunaden. Selv har jeg en bunad fra mitt lille hjemsted i Troms, fordi det er der jeg har røtter, og ikke i Nordland. Skjønner ikke helt hvorfor alle skal gå med denne, selv dem som ikke har slekt eller tilhørighet til Nordland fylke?

Anonymous poster hash: ace5b...268
Skrevet

Hvordan vet du at de ikke har røtter/tilhørighet i Nordland?

Skrevet

Woop woop! It's the sound of the police!

Anonymous poster hash: 9feaa...298

Skrevet

Hva menes med røtter?

Hvor mange generasjoner tilbake kan man gå og hevde at man har tilhørighet?

Min fars gandtantes tippoldemors stedatter kom fra Nordland, så da har jeg tilhørighet. Med litt sleksforskning noen generasjoner tilbake kan vel de fleste velge fritt blant de fleste bunader.

Jeg synes det er mest logisk at man har bunad fra der man bor eller er oppvokst, så sant man ikke er så heldig å arve fra bestemødre ol.

Anonymous poster hash: 080cb...952

Skrevet

Hvordan vet du at de ikke har røtter/tilhørighet i Nordland?

De har selv sagt det, det ble et ganske stort tema plutselig. De fleste av mine venner går med nordlandsbunaden. De har lurt på hvorfor jeg går med bunaden min når nordlandsbunaden tydeligvis er såå mye penere. Da svarte jeg rett og slett at jeg går med bunaden min fordi det er der min familie stammer fra, mens de mente at alle nordlenninger kan jo bruke nordlandsbunaden. Ingen av vennene mine visste om de hadde noe slekt eller tilhørighet til nordland, og det syns jeg kvalifiserer som å ikke ha et.

For all del, kjør på, men om de lurer på hvorfor jeg går med min, så lurer jeg faktisk på hvorfor de går med sin også

Anonymous poster hash: ef15b...603

Skrevet

Kanskje folk fra Troms og Finnmark syns Nordlandsbunad er mye finere? Selv er jeg født og oppvokst i Trondheim, men min mamma, mormor og morfar er fra et sted i Nordland. Og valget falt derfor for Nordlandsbunad på meg, siden jeg syns den er mye finere....

Anonymous poster hash: 3ef73...635

Skrevet

Kanskje folk fra Troms og Finnmark syns Nordlandsbunad er mye finere? Selv er jeg født og oppvokst i Trondheim, men min mamma, mormor og morfar er fra et sted i Nordland. Og valget falt derfor for Nordlandsbunad på meg, siden jeg syns den er mye finere....

Anonymous poster hash: 3ef73...635

Men det blir jo ikke det samme, da er jo familien din fra Nordland. Det er ikke mine venner. De er renspikka Tromsøværinger hele gjengen, og "visste ikke" om de har familie i Nordland. Hadde mammaene, mormor, oldemor eller tippoldemor vært fra Nordland, så hadde de nok visst det. Derfor syns jeg det er litt rart å bruke nordlandsbunaden, kun fordi den er "fin".

Skrevet

I sin opprinnelse var Nordlandsbunaden en bunad for hele nord-Norge. Den heter Nordlandsbunad fordi blomstrene er fra en stakk funnet i Vesterålen og har også komponenter fra Vefsn. Men den var en bunad for hele nord-Norge.

Derfor er det så mange som bruker den. De fleste andre bunader i nord som lenge etter Nordlandsbunaden. Feks. kom Tromsbunaden omlag 50 år etter.

Les litt historie og du vil forstå:)

Anonymous poster hash: 9cc46...99f

Skrevet

I sin opprinnelse var Nordlandsbunaden en bunad for hele nord-Norge. Den heter Nordlandsbunad fordi blomstrene er fra en stakk funnet i Vesterålen og har også komponenter fra Vefsn. Men den var en bunad for hele nord-Norge.

Derfor er det så mange som bruker den. De fleste andre bunader i nord som lenge etter Nordlandsbunaden. Feks. kom Tromsbunaden omlag 50 år etter.

Les litt historie og du vil forstå :)

Anonymous poster hash: 9cc46...99f

Takk for seriøst og interessant svar, DA skjønner jeg litt bedre :) hi

Skrevet

Fordi den ikke er for Nordland fylke, men som en skrev, for hele Nord Norge. Jeg kommer fra et sted nord i Nordland og her er det i tillegg mye Tromsbunad, Lofotbunad, kystdrakt, ofotenbunad osv. Men helt klart flest blå nordlandsbunader.

Anonymous poster hash: 14757...85b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...