Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 En person jeg sto veldig nære har gått bort og jeg har arvet bunaden hennes. Jeg må sy den om og har ikke rukket det i år. Dette blir den første 17. Mai uten henne og jeg kjenner at jeg synes det er veldig tungt og ønsker egentlig å ha endel av henne med meg på 17. Mai. Bunadene våre er forskjellige og der er også sølvet, men kan jeg bytte det over eller er det helt fyfy? Anonymous poster hash: 8075b...911
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Det er ingen som hindrer deg, men sølvet er jo unikt for hver bunad. Blir som en kenguru med løvehode Anonymous poster hash: 1b556...b10
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #3 Skrevet 15. mai 2016 Det strenge bunadpolitiet vil si nei og komme med kommentarer som nr. to. Men om du tenker historisk på dette, Hi, så var det normalt å bruke det man hadde og det man arvet. Så selv om det "ideelle" kanskje er at man ikke går for mye utenfor rammene til hver enkelt bunad, så synes jeg det er helt greit i ditt tilfelle å bruke sølvet fra den andre bunaden. Jeg synes du bruker det som en god tradisjon og for å hedre hun som stod deg så nær, og det synes jeg er en flott handling av deg. Når du får sydd om hennes bunad så regner jeg med at du vil bruke sølvet til hennes bunad. Bruk sølvet til din egen bunad i år og gjør det med stolthet og glede! Anonymous poster hash: b6c80...01b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #4 Skrevet 15. mai 2016 Norsk institutt for bunad og folkedrakt mener at arvet sølv kan brukes. Anonymous poster hash: 49032...e01
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 Så bra!!! Takk for svar! Jeg tar nok bare mansjettknappene og den ene sølja, så er hun med meg, uten at det blir for statement. Anonymous poster hash: 8075b...911
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 Så bra!!! Takk for svar! Jeg tar nok bare mansjettknappene og den ene sølja, så er hun med meg, uten at det blir for statement. Anonymous poster hash: 8075b...911 Link til spørsmål om dette her: http://www.bunadogfolkedrakt.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte%20stilte%20sp%F8rsm%E5l "Kan eg bruke sylv som ikkje høyrer til bunaden? Viss du har arva sylv, kan du gjerne bruke dette. Elles anbefaler vi at du bruker sylv som er utforma til bunaden." Anonymous poster hash: 49032...e01
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 Jeg bruker arvet sølje. Den er så spesiell at den som er original er mindre pen, ja faktisk stygg i mine øyne. Har ikke vært på bunad før engang. Oksiderte alt for at alt skulle bli likt. Totalt feil for bunadspolitiet vil jeg tro😂 Men bryr meg overhodet ikke😄 Anonymous poster hash: ea341...748
☆☆☆ Skrevet 15. mai 2016 #8 Skrevet 15. mai 2016 Ja! Det er ein bunad, ikkje ei uniform. Arva sølv er kjekt 😊
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. mai 2016 #9 Skrevet 15. mai 2016 Arvet sølv er helt innenfor! Datteren min har én sølje fra svigermor konfirmerte seg. Syns arvet er flott!
amandine Skrevet 15. mai 2016 #10 Skrevet 15. mai 2016 Arvet er helt flott! Som stjerna sier, bunad er ingen uniform! Kos deg med sølvet ditt, og kjenn på følelsen av å ha et minne etter en kjær person med deg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #11 Skrevet 15. mai 2016 En person jeg sto veldig nære har gått bort og jeg har arvet bunaden hennes. Jeg må sy den om og har ikke rukket det i år. Dette blir den første 17. Mai uten henne og jeg kjenner at jeg synes det er veldig tungt og ønsker egentlig å ha endel av henne med meg på 17. Mai. Bunadene våre er forskjellige og der er også sølvet, men kan jeg bytte det over eller er det helt fyfy? Anonymous poster hash: 8075b...911 Nei og atter nei Anonymous poster hash: f3a1c...264
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 15. mai 2016 #12 Skrevet 15. mai 2016 Klart du kan bruke arvet sølv. Bunad er jo et tradisjonsplagg, og mer tradisjon enn arvet sølv blir det neppe?
sug lut Skrevet 15. mai 2016 #14 Skrevet 15. mai 2016 Arvet sølv er flott. Det er bare de som starter fra null som skaffer seg alt matchende.
soleia Skrevet 15. mai 2016 #15 Skrevet 15. mai 2016 (endret) Arva sølv er fint. Hadde gjerne ikkje gjort det om den eine bunaden tradisjonellt har gylt sølv, medan den andre har sølv-farga, men alt går. I gamledagar brukte ein det ein hadde av sølv, ikkje berre det Sylvsmidja på Voss anbefalte for den spesielle bunaden. Endret 15. mai 2016 av soleia
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 Ja, det kan du. Arvesølv er akseptert. Anonymous poster hash: f8133...91b
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #17 Skrevet 15. mai 2016 Selvfølgelig kan du det 😊 I tillegg har du en ekstra god grunn for å bruke det. Ha en fin 17.mai 😊 Anonymous poster hash: 3791e...91c
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #18 Skrevet 15. mai 2016 Skjønner ikke hvordan dette ikke ser teit ut. På min bunad har sølvet og broderiene samme mønster ( viper( fuglen)og løvetann), og hver brosje osv har en spesifikk plassering, i tillegg til å holde beltet, skjorten osv på plass. Om sølvet ikke er på rett plass mangler 50% av bunaden Anonymous poster hash: 1b556...b10
sug lut Skrevet 15. mai 2016 #19 Skrevet 15. mai 2016 Arva sølv er fint. Hadde gjerne ikkje gjort det om den eine bunaden tradisjonellt har gylt sølv, medan den andre har sølv-farga, men alt går. I gamledagar brukte ein det ein hadde av sølv, ikkje berre det Sylvsmidja på Voss anbefalte for den spesielle bunaden. Kan man få ymte at man HAAAAATER den jævla Sylvsmidja som har tatt hele markedet?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2016 #20 Skrevet 15. mai 2016 Jeg spurte husfliden om dette. For jeg hadde ei sølje som ikke hørte til romsdalsbunaden. Fikk til svar at du kab heilt klart bruke arva sølv. I gamle tider hadde ikke alle råd til eget, og det er innafor å bruke arvet. Anonymous poster hash: ccf44...168
amandine Skrevet 15. mai 2016 #21 Skrevet 15. mai 2016 Det er klart det går, var jo det man gjorde før bunadene, da de klærne bunadene er konstruert etter ble brukt. Det fineste man hadde satt sammen. Jeg er veldig glad i sølvet til min bunad, men i tillegg har jeg en ekstra sølje jeg bruker med. Bare fordi jeg er glad i den. Så lenge man holder seg i samme genre, altså ikke kleiser på bling med dødningehoder eller store logosmykker for eksempel, er det bare fint. Spesielt når du har et forhold til det. Heldigvis, HI, ser det ut som om de fleste her er enige. Bare et par surpomper for variasjonens skyld ☺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå