Gå til innhold

Er "mongo" et helt vanlig uttrykk? Pappahjerte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kaller kona si lille mongo i en smsutveksling som er lagt ut på bloggen til kona.

Ser det er et par stk som har reagert på det.

Jeg trodde ikke voksne sank så lavt at de bruker slike uttrykk som dette. Jeg har en niese med Downs,og hun blir veldig lei seg når det harseleres med syndromet hun har.

Trodde vi var kommet lenger enn dette.

Anonymous poster hash: 356e9...3ce

Skrevet

Kaller kona si lille mongo i en smsutveksling som er lagt ut på bloggen til kona.

Ser det er et par stk som har reagert på det.

Jeg trodde ikke voksne sank så lavt at de bruker slike uttrykk som dette. Jeg har en niese med Downs,og hun blir veldig lei seg når det harseleres med syndromet hun har.

Trodde vi var kommet lenger enn dette.

Anonymous poster hash: 356e9...3ce

Det er nok svært få som kaller de med Downs for mongo. Det ville nok ikke Pappahjerte gjort heller. Men å tulle litt med selve ordet internt seg imellom ser jeg ikke det kjempestore problemet med. Det samme med å si "Er du sinnsyk, eller det var sinnssykt" Det er jo ikke ment å harselere over alle med psykiske problemer.  Slutt å bli så krenket for alt mulig!  

Anonymous poster hash: f6b48...f24

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det går an å føle seg krenket av noe slikt. Hadde han skrevet "du er helt downs", så ja, men her skrives det vel ikke i sammenheng med downs syndrom i det hele tatt? Mer som et ertete/flørtete kallenavn til kona?

Anonymous poster hash: 77d0e...bd1

Skrevet

Det er nok svært få som kaller de med Downs for mongo. Det ville nok ikke Pappahjerte gjort heller. Men å tulle litt med selve ordet internt seg imellom ser jeg ikke det kjempestore problemet med. Det samme med å si "Er du sinnsyk, eller det var sinnssykt" Det er jo ikke ment å harselere over alle med psykiske problemer.  Slutt å bli så krenket for alt mulig!   Anonymous poster hash: f6b48...f24

Jo vet du hva! Lytehumor er lavmål. Du hadde garantert reagert dersom ditt barn hadde hatt Downs. Sier alt om pappahjerte og de som mener at dette faktisk er greit.

Anonymous poster hash: fd291...7d6

Skrevet

Mongo var veldig vanlig å bruke da jeg var ung. Jeg har vokst opp på åttitallet. Nå er det rimelig ut.

Synes vel det er politisk ukorrekt. Mongo stammer jo fra mongoloid som heller ikke er særlig pent å bruke.

Anonymous poster hash: fd946...da7

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det går an å føle seg krenket av noe slikt. Hadde han skrevet "du er helt downs", så ja, men her skrives det vel ikke i sammenheng med downs syndrom i det hele tatt? Mer som et ertete/flørtete kallenavn til kona? Anonymous poster hash: 77d0e...bd1

Du er ikke klar over at før kalte man de med Downs for mongoloide? Derav "mongo",så ja det har helt klart sammenheng med Downs.

Skrevet

Jo vet du hva! Lytehumor er lavmål. Du hadde garantert reagert dersom ditt barn hadde hatt Downs. Sier alt om pappahjerte og de som mener at dette faktisk er greit.

Jeg bruker det ikke selv, men det var  et uttrykk vi brukte i ungdommen. Og jeg hadde nok irettesatt mine barn om de hadde brukt dette ordet, men å reagere på det slik HI skriver og relatere det til en slektning med down, det blir å dra det litt langt.  Eldste er 12 år, og jeg hører jo i kompisgjengen at "retarded" er et uttrykk de bruker.  

Skrevet

Jeg bruker det ikke selv, men det var  et uttrykk vi brukte i ungdommen. Og jeg hadde nok irettesatt mine barn om de hadde brukt dette ordet, men å reagere på det slik HI skriver og relatere det til en slektning med down, det blir å dra det litt langt.  Eldste er 12 år, og jeg hører jo i kompisgjengen at "retarded" er et uttrykk de bruker.   Anonymous poster hash: f6b48...f24

Og det er helt greit for deg? Mine barn har heldigvis en annen forståelse og empati enn deg og dine barn. De vet hva det handler om,noe dere andre tydeligvis ikke har peiling på. Rart det er så mye mobbing i den norske skolen,når så mange foreldre gir f i hvordan barna oppfører seg.

Skrevet

Jeg synes heller synd på mongolene som blir satt i sammenheng md Downs

Anonymous poster hash: fc8cd...092

Skrevet

Og det er helt greit for deg? Mine barn har heldigvis en annen forståelse og empati enn deg og dine barn. De vet hva det handler om,noe dere andre tydeligvis ikke har peiling på. Rart det er så mye mobbing i den norske skolen,når så mange foreldre gir f i hvordan barna oppfører seg.

???  Nå drar du det litt ut her. 

Jeg skrev jo at jeg irettesetter mine egne barn om/når de bruker ord vi ikke liker.

Men jeg kjefter IKKE  på kompisgjengen til 12-åringen selv om jeg hører dette ordet (retarded) bli brukt. Det er ikke min jobb.

Jeg husker tilbake til min egen ungdomstid, og vet at det kan være en kul og tøff tone med ord jeg ikke vil høre i mitt hus. Slik kommer det alltid til å forbli.  

Å si at mine barn har en annen (og dårligere) forståelse av empati enn dine har du ikke noe belegg for å si. Det er personangrep som ikke har noe med denne tråden å gjøre. 

Skrevet

Så du har aldri sagt: "Det er helt sinnsykt", "Jeg får helt angst", "Er du helt sinnsyk eller", "Han/hun er helt syk", "føler meg deppa", som er en kortform for deprimert i likhet med "mongo" som er en kortform for mongloid... Forskjellen er at mongloid ikke er en diagnose lenger... Med det er depresjon/det å være deprimert... Såååå hvis du bruker har brukt disse utrykkene så er du like skyldig.. Da du benyttet deg av ord som tilsvarer en sykdom. For da harselerer du med de som sliter med psykisk sykdom... UHØRT. .... Synes at folk nærmest er ute etter å bli fornærma. Blir helt matt..... "Mongo" er ingen diagnose for Down syndrome og de fleste vet dette. Det er blitt et uttrykk for noe annet enn det du forbinder det med... Men ja... La oss bli fornærmet og svarteliste folk som bruker slike uttrykk. Når det er sagt, så er det jo uansett dumt legge ut sånt på nett... For da får man pes. :glare:

Anonymous poster hash: 04709...f69

Skrevet

Helt OK i en SMS til sin kjære. Elendig dømmekraft å legge ut i offentligheten. Dette er grunnen til at jeg misliker de fleste hjemmebloggere, de har ikke hode til å skjønne hva som hører hjemme hvor.

Skrevet

Herregud, noen folk skal bare henge seg opp i alt.. Mangler empati fordi man bruker ordet retarded😂😂

Jeg ser ikke problemet: ingen kaller da de med downs for mongoloid lenger?

Anonymous poster hash: 2182c...937

Skrevet

Det finnes ihvertfall ikke i vårt vokabular. Min mann hadde aldri brukt det ordet og jeg hadde seriøst mistet respekt for ham om han så gjorde.

Hadde mitt barn sagt det ordet hadde mor Klikovitch tredd frem...

Skrevet

Jeg synes heller synd på mongolene som blir satt i sammenheng md Downs

Anonymous poster hash: fc8cd...092

What

Skrevet

Herregud, noen folk skal bare henge seg opp i alt.. Mangler empati fordi man bruker ordet retarded😂😂

Jeg ser ikke problemet: ingen kaller da de med downs for mongoloid lenger?

Anonymous poster hash: 2182c...937

Eh, det er ikke sant. Folk bruker både mongo, mongoloid, retarded og mongis om folk med Downs syndrom.

Nå er det ikke superreflektert å bruke sinnssyk, schizofren eller adhd for å beskrive vanlige ting

Anonymous poster hash: d1dfc...fd5

Skrevet

What

Dette stemmer - mongloid har sin opprinnelse fra mongolerne da de har samme trekk med øynene som de med downs syndrom.

Anonymous poster hash: b5b52...781

Skrevet

Oi! Basert på disse korte setningene så du altså konkludere med at: du og alle dine barn er mer empatiske som personer samt at hun over gir faen i hvordan barna sine oppfører seg?!

Utsagnet ditt er rett og slett veldig usympatisk...

Anonymous poster hash: 260f1...666

Skrevet

Det stiller vel i samme klasse som neger og nigger? Ikke PK å bruke offentlig h ertfall..

Anonymous poster hash: 67760...464

Skrevet

Syns ikke det er et så galt uttrykk å bruke internt. På linje med mange andre i samme gate. Men enig i at det blir feil å legge ut en sånn privat setting på en blogg.

Da er det jo ute i offentlighet og tolkningene og (mis)tolkningene kan begynne.

Skrevet

Å herregud . Get a life🙄.

Anonymous poster hash: c1906...a68

Skrevet

Selvfølgelig er ikke "mongo" et greit utrykk å bruke!

Om jeg hadde kommet over en voksen bruke det utrykket ville jeg absolutt tenkt at de var litt korte, og at de sannsynligvis også brukte andre nedsettende utrykk som ikke er PK.

Anonymous poster hash: fa36a...097

Skrevet

Peter Kihlman alias Pappahjerte er nok et eksempel på en som startet som sympatisk blogger som faktisk hadde noe fornuftig å komme med til en der bloggestatus har gått til hodet på en og han har blitt mer og mer uspiselig og intetsigende. Nå er han bare høy på seg sjøl og har lite å komme med.

Anonymous poster hash: 7974a...4bd
Skrevet

Selvfølgelig er ikke "mongo" et greit utrykk å bruke!

Om jeg hadde kommet over en voksen bruke det utrykket ville jeg absolutt tenkt at de var litt korte, og at de sannsynligvis også brukte andre nedsettende utrykk som ikke er PK.

Anonymous poster hash: fa36a...097

PK?

Jeg er vokst opp med mongo som et helt vanlig uttrykk, "er du helt mongo eller". Men nå som voksen ville jeg ikke brukt det, tror ikke det er så vanlig her jeg bor  lenger heller. Hører aldri noen sier det. Men retarded brukes her, og det er jo egentlig ikke npe bedre

Anonymous poster hash: 5c30e...181

Skrevet

Dette stemmer - mongloid har sin opprinnelse fra mongolerne da de har samme trekk med øynene som de med downs syndrom.

Anonymous poster hash: b5b52...781

Ja, det vet jeg. Men det er da ikke synd på mongolerne av den grunn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...