Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Jeg har en mannlig kollega som stadig bryter intimgrensen min. Han kysser meg på kinnet, gir meg klemmer, masserer meg i nakken... Han er gift, jeg er gift og jeg har absolutt ingen tiltrekning mot han. Han er hyggelig og vi har en "god tone", men med en gang vi er alene på kontoret benytter han kjangsen og kommer litt for tett innpå. Jeg begynner å mislike dette sterkt, og synes ikke dette er greit. Han sier han gleder seg til neste fest, eller neste tur for da kan vi være sammen. Jeg synes ikke selv jeg oppmuntrer han, prøver heller å svare litt tilbake og vifter han bort. I dag nevnte jeg dette til en annen kollega som mente dette ikke var greit og mente jeg burde gå videre med dette til verneombud. Jeg har egentlig ikke lyst å lage noe big deal ut av dette, men ser jo at det absolutt ikke er greit. Det skal være sagt at han ikke er norsk, og jeg har tenkt at det nok er kulturelle forskjeller som er grunnen for at han er sånn. Tips, råd, meninger? Anonymous poster hash: 375c9...27d
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Jeg hadde ikke gått til ledelsen foreløpig.Neste gang han gjør dette,så forklar ham at du ikke liker det og at det er upassende siden dere er gift.Gir han seg fortsatt ikke,kan du ta det videre:-) Anonymous poster hash: cdbb4...54c
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Enig med 54c over. Gi han klar beskjed neste gang uten å hinte. Noen mannfolk må få ting inn med teskje. Hvis han gjør det igjen kan du også forklare at dette ikke er godtatt oppførsel overfor kollegaer og at du kan bli nødt til å ta det videre hvis han ikke gir seg. Etter han har fått beskjed i klartekst ville jeg tatt det videre med verneombud eller sjef. Anonymous poster hash: 8f9fc...530
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Du må jo være helt tydelig med ham! Han ser ikke ut til å forstå at du ikke liker dette, og da tar ham din "stillhet"' som samtykke. Vær helt ærlig neste gang han tråkker over en grense. Trekk deg bort når han prøver å klemme deg/ta på deg, og si noe à la "Vet du hva xxx, jeg er faktisk ikke så komfortabel med at du klemmer meg/tar på meg. Jeg er lykkelig gift, og vil helst bare at mannen min skal være så nær meg. Jeg håper du forstår". Om han blir sur eller sier at du ikke har mislikt det før, så sier du at du har vært ukomfortabel med det hele tiden, men har ikke hatt hjerte til å si noe før, for du vil ikke såre ham. Om han er en grei fyr så tar han dette til seg. Om han er en dust, så blir han sur, og trekker seg vekk fra deg. Da får det bare bli slik. Ikke gå på akkord med dine egne intimgrenser for å unngå å såre ham, og ikke klag til ledelsen/verneombud før du faktisk har sagt fra til ham ansikt til ansikt, så han kan forandre seg. Anonymous poster hash: 2664f...772
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Herregud, du må jo bare si det rett ut! Forstår godt at mange menn ikke forstår seg på damer, sånn som de bare hinter litt forsiktig. Om han, etter klar beskjed, ikke gir seg kan du gå videre med saken. Anonymous poster hash: 2f6c1...4a2
bønni Skrevet 14. mai 2016 #6 Skrevet 14. mai 2016 Det er veldig ubehagelig, og langt over grensen for hva som er akseptabelt. Si tydelig fra til ham, dersom du får det til. Det er han som skal forandre sin oppførsel, ikke du som skal begrense deg for å virke mindre tilgjengelig. Dersom det ikke endrer seg, blir det på grensen mot trakassering - snakk med nærmeste leder med personalansvar. Hvis dette ikke er en person du synes kan håndtere saken, ta kontakt med leder over. Du kan gjerne ta med deg verneombudet som støtte når du snakker med leder. Dersom du er fagorganisert, ta kontakt med din forening. Det er viktig å ha klart for seg at det er ledelsen som har myndighet til å gjøre noe i slike situasjoner (ta det opp med mannen, arbeidsplassens rutiner for konflikthåndtering, advarsler mm.), så det er viktig å nå fram dit. Det kan altså verneombud eller fagforening hjelpe deg med.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 Du må jo si i fra at du ikke liker å bli msssert etc! Jeg har ærlig talt store problemer med å forstå hvordan du i det hele tatt lot noe slikt skje første gang. Jeg hadde aldri latt en kollega massere eller kysse meg på kinnet, og det hadde jeg vist tydelig! Han bryter din intimgrense, men du må bli flinkere til å gi tydelige signaler om om hva som er ugreit Anonymous poster hash: 5be53...881
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå