Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #26 Skrevet 14. mai 2016 Hahaha, synes du 4-5 000 er mye? Google Mad Hatter, du. Eller Meeyoo. Artipoppe har også sjal som koster >2000 euro retail. Selv har jeg et par sjal i 15-20 000-kronersklassen. Høyt, men flere andre merker (som de jeg nevnte over) koster lett det dobbelte. De er håndvevde, med bæreegenskaper som er i en annen klasse enn billigere sjal (selv om det selvsagt finnes gode sjal til 500kr også! Trenger ikke være dyrt). De koster vel bare bittelitt mer enn en vogn av det litt dyrere slaget - men forskjellen er at mens vogna stuper i verdi og du er heldig hvis du kan selge den til halv pris, kan jeg få like mye som jeg betalte eller mer når jeg selger mine sjal (av de dyrere, sannsynligvis ikke de billigere). Det ene sjalet jeg nevnte over betalte jeg 6500kr for for ca fire år siden. Hadde jeg solgt det nå, hadde jeg fått nærmere 20 000 for det. Hvor mye tror du jeg hadde fått i dag for en barnevogn som kostet 6500 i 2012? Anonymous poster hash: a72d5...282 Ha ha, 20 000 for et bæresjal. Ler meg skakk. Er god for mange hundre mill, men aldri i verden om jeg hadde brukt såpass mye penger på et sjal. Det er jo bare ren og skjær idioti...rett og slett. Anonymous poster hash: 8f678...cc4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #27 Skrevet 14. mai 2016 Haha.. er det et persisk teppe av høy kvalitet man skal surre babyen inn i 😂 Anonymous poster hash: 0a8a7...0e3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #28 Skrevet 14. mai 2016 Vil ikke disse kashmirsjalene nuppe i bruk? Hva hvis det kommer gulp eller bæsj på de? Anonymous poster hash: 86eff...955
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #29 Skrevet 14. mai 2016 Det er absolutt ingen som 'tror' de må ha et dyrt sjal. Skal man bruke sjalet bare litt, er et bomullssjal til 500 kr nok. Ønsker man bedre kvalitet og skal bruke det mye, legger man i mer penger (selvfølgelig etter egen betalingsevne - det gjelder jo ALT her i verden!). Kan sammenlignes med plast- ballerinasko fra Økonomisko kontra kvalitetspumps i skinn til flere tusen. Det går på behov og budsjett (og interesse for design). Og til de som ikke skjønner at man skal bære på en baby - det overrasker meg. Jeg bærte mine barn i sjal fra dag 1 på barsel, og alle jordmødre og sykepleiere der sa at det var det flotteste jeg kunne gjøre. To av de sa til meg at de kunne ikke promotere det for i mye, pga at så mange var skeptiske eller negative i utgangspunktet, men at egentlig er det det mest naturlige for mor og barn å være inntil hverandre de første månedene. Min erfaring er dessverre at det er endel nybegynnere som begynner å sette seg inn i bæring, og som får inntrykk av at man "må" ha dyre sjal for å bære "skikkelig", det var derfor jeg skrev innlegger mitt. Jeg har en av Norges største samlinger av high end-sjal, og jeg vet det kan være kvalitetsforskjeller, men det finnes glimrende bomullssjal til en rimelig penge som man kan bære i timesvis med også. I noen tilfeller er høyere pris = bedre bærekomfort, i andre er det høy pris mest pga hype. Og hypen kan være ENORM! Pluss at smaken er som baken. 😉 Hvis jeg skulle destashet til fem sjal, ville jeg sittet igjen med sjal i både prisklassen 15-20k og sjal som koster under 1000kr. 😉 Jeg synes bæring er helt uvurderlig med baby og små barn - både pga tilknytning og praktiske årsaker. Anonymous poster hash: a72d5...282
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #30 Skrevet 14. mai 2016 Ha ha, 20 000 for et bæresjal. Ler meg skakk. Er god for mange hundre mill, men aldri i verden om jeg hadde brukt såpass mye penger på et sjal. Det er jo bare ren og skjær idioti...rett og slett. Anonymous poster hash: 8f678...cc4 Så fint for deg at du har så mye penger, da. Sannsynligvis eier du noen dyre ting jeg synes er fullstendig idiotiske også. Og jeg sa ikke at jeg har betalt 20k for dem, for det har jeg ikke. Det er det de er verdt på bruktmarkedet nå. 😉 Anonymous poster hash: a72d5...282
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #31 Skrevet 14. mai 2016 Jeg synes også det er latterlig, men for miljøet og verden er det bedre at folk bruker 20 000 på diverse fancy bæresjal enn på feriereiser til Thailand og andre ting som medfører store CO2-utslipp Det er liksom det som er greia, hva skulle de ellers bruke pengene til? Anonymous poster hash: b5485...f31
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #32 Skrevet 14. mai 2016 Verden er virkelig gal ja... Barn og voksne sulter i hjel, og i Vesten går folk rundt med bæresjal i Kashmir til tusen kroner meteren... Anonymous poster hash: aedb4...f34 Sinnsykt langt bæresjal da, hvis det koster 20.000,- Anonymous poster hash: fc057...70b
Hannasbananas Skrevet 14. mai 2016 #33 Skrevet 14. mai 2016 Tror nok du hadde fått problemer med å få solgt det brukte sjalet til 20 000 altså...Æsj! Anonymous poster hash: b8d91...50d Æsj? Hva slags respons er det?! Det er null problem å få solgt et brukt sjal til 20000 hvis det er et spesielt sjal. At du ikke forstår det, betyr ikke at det ikke er sånn. Hele verden bryr seg ikke om de samme tingene som deg, vettu.
Hjertefru Skrevet 14. mai 2016 #34 Skrevet 14. mai 2016 Eneste grunn, javel. Du er allvitende. Tilknytningsomsorg, hørt om det? Anonymous poster hash: b2759...e73 Hun har sikkert ikke hørt om folk som må gå tur med hund eller liker å gå i ulendt terreng heller
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #35 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor bærer du rundt på ungen flere timer hver dag?? Anonymous poster hash: 2c08e...592 Herregud, for et nepesvar. Ja, vi er mange som gjør det. Vi har trygge, glade barn. Dust. Anonymous poster hash: 5f916...86f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #36 Skrevet 14. mai 2016 Herregud, for et nepesvar. Ja, vi er mange som gjør det. Vi har trygge, glade barn. Dust. Anonymous poster hash: 5f916...86f Jeg har fire trygge barn....som ikke har noen problemer med tilknytning til meg... Hehe. Førstemann ble kun bært på armen. Andremann satt i en BabyBjørn når vi var ute på reise. De to siste har blitt båret i sjal (moby - ikke dyrt), og Manduca. Men aldri i flere timer. Hjelpes. Bare når de var urolige eller det var noe jeg MÅTTE gjøre. Synes også det å bruke så mye på sjal er horribelt, men hver som smak. Jeg bruker pengene mine på papir... 😳 Anonymous poster hash: c5f35...54a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #37 Skrevet 14. mai 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor noen synes det er rart at noen velger å bære babyene sine. Det er veldig stimulerende for små babyer å bli bært, det stimulerer sansene og det er beroligende. Tenk, før i tiden, før barnevogner fantes, da ble babyene og små barn bært i rundt hele tiden. Det er mye mer naturlig å bli bært en å skyvet rundt i en vogn. Selv har jeg både brukt bæresjal og vogn, men sjalet var mye i bruk det første året, etter det ble det mer stas å sitte i vogn. Fant en bra artikkel om bæring og fordelene ved dette:) http://www.boba.com/Strollers-baby-carriers-and-infant-stress Anonymous poster hash: c48a1...1d8
LilleVilje Skrevet 14. mai 2016 #38 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor jeg bærer ungen flere timer hver dag? Vel, hvorfor ikke? Jeg bærer når jeg skal lage middag, der har det gått en halvtime. Når jeg skal rydde, vaske, legge sammen klær, sparke ball med storesøster, gå en lang tur, dra til butikken, gjøre ærend. Kose. Trøste. Knytte ham opp på ryggen og gå tur i skog og mark. Få en urolig kropp til å roe seg og sove. Unger er forskjellige, men de aller fleste barn elsker faktisk å bli båret. Og det er bra for både psykisk og fysisk utvikling, det forebygger fødselsdepresjon hos mor, og fremmer tilknytningen i tillegg. Så hvorfor ikke bære i flere timer hver dag?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #39 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor jeg bærer ungen flere timer hver dag? Vel, hvorfor ikke? Jeg bærer når jeg skal lage middag, der har det gått en halvtime. Når jeg skal rydde, vaske, legge sammen klær, sparke ball med storesøster, gå en lang tur, dra til butikken, gjøre ærend. Kose. Trøste. Knytte ham opp på ryggen og gå tur i skog og mark. Få en urolig kropp til å roe seg og sove. Unger er forskjellige, men de aller fleste barn elsker faktisk å bli båret. Og det er bra for både psykisk og fysisk utvikling, det forebygger fødselsdepresjon hos mor, og fremmer tilknytningen i tillegg. Så hvorfor ikke bære i flere timer hver dag? Bekkenløsning... For eksempel. Anonymous poster hash: 86eff...955
LilleVilje Skrevet 14. mai 2016 #40 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har bekkenløsning, og tilbrakte siste del av svangerskapet i rullestol og på krykker. Men bæring har fungert for meg og mange andre med bekkenløsning likevel. Litt kommer an på hvilken knute man bruker eller om selen er god og tilpasset, og så må man selvsagt trene opp musklene til å tåle det - bær innendørs i starten, korte stunder først, og så tåler man mer og mer. Men hvis det er noen som ikke kan bære på grunn av fysiske skader, så kan de ikke bære. Det er jo ikke verre enn det. Folk velger selv det de syns er best for seg og sine barn, og vi vil alle det beste for våre barn. Det jeg blir i stuss over, det er når folk (som ikke bærer noe særlig selv), sier at pøh, det er da ingen grunn til å bære, hvorfor i alle dager gjør du det? Bare kolikk er visst god nok grunn (jeg har hatt to kolikkbarn, forøvrig, er det "unnskyldt" at jeg bærer dem da?) til å bære, forstår jeg. Det ble linket til en utmerket artikkel om bæring lenger oppe, om hvordan det fremmer barnets utvikling og er bra for motorikk og psyke, og så er det i tillegg vanvittig koselig å få bære barnet sitt nært seg. Når barna blir store, kjenner jeg ingen mødre som sier "åh, jeg angrer sånn på at jeg bar ham så mye og koste så mye med ham da han var baby!" Vi er ulike, og velger ulike ting. Og jeg skulle gjerne sett på sjalstashet til de andre bærerne i denne gruppa 😉 Hvis du er nysgjerrig på bæring, meld deg inn i Norsk Bæregruppe på Facebook. Bæring er for alle, med alle typer bæretøy, seler og mei tai og hva som helst av prisklasser. Man velger selv, det er det som er så bra. Men ikke kritiser de som velger noe annet enn deg selv, da! Bæresjal til 5000. Og så sulter folk i Afrika! Tåpelig argument. Bytt ut "bæresjal" med "vogn," "sprinkelseng" eller "vinterjakke," og se om argumentet holder. Eller hva med bil til en halv million? Det er tåpelig og overforbruk for meg, men det er fordi det ikke er min interesse, og jeg skjønner at det kan være viktig for andre. Alle har noe de bruker penger på, eller skulle ønske de kunne bruke penger på. Hvorfor skal bæresjal være spesielt tåpelig, i forhold til dyre vogner eller vesker?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #41 Skrevet 14. mai 2016 Du har ikke barn, skjønner jeg.Anonymous poster hash: b2759...e73 Jeg har bare tre, og man bærer da ikke rundt på barna flere timer i strekk daglig?? Anonymous poster hash: 2c08e...592
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #42 Skrevet 14. mai 2016 Herregud, for et nepesvar. Ja, vi er mange som gjør det. Vi har trygge, glade barn. Dust. Anonymous poster hash: 5f916...86f Og det hadde de ikke blitt uten bæring? Haha... Unger trenger å få ligge litt på gulvet og trent kroppen og, ikke bare sitte fastsnurpet på mor i et sjal til flere tusen. Bæreekstremister må dere jo være! Anonymous poster hash: 2c08e...592
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #43 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor jeg bærer ungen flere timer hver dag? Vel, hvorfor ikke? Jeg bærer når jeg skal lage middag, der har det gått en halvtime. Når jeg skal rydde, vaske, legge sammen klær, sparke ball med storesøster, gå en lang tur, dra til butikken, gjøre ærend. Kose. Trøste. Knytte ham opp på ryggen og gå tur i skog og mark. Få en urolig kropp til å roe seg og sove. Unger er forskjellige, men de aller fleste barn elsker faktisk å bli båret. Og det er bra for både psykisk og fysisk utvikling, det forebygger fødselsdepresjon hos mor, og fremmer tilknytningen i tillegg. Så hvorfor ikke bære i flere timer hver dag? Lage middag med ungen i sjal? Det må da være farlig? Og mine unger elsker å ligge på gulvet å følge med på det jeg gjør eller pludre med sitt. Skulle jeg hatt ungen knyttet på meg til enhver tid hadde JEG blitt deprimert!! Heldigvis har også mine barn greid å finne roen Selv uten å måtte være på meg hele tiden. Anonymous poster hash: 2c08e...592
Hannasbananas Skrevet 14. mai 2016 #44 Skrevet 14. mai 2016 Og det hadde de ikke blitt uten bæring? Haha... Unger trenger å få ligge litt på gulvet og trent kroppen og, ikke bare sitte fastsnurpet på mor i et sjal til flere tusen. Bæreekstremister må dere jo være! Anonymous poster hash: 2c08e...592 For et nepeskrell du er. La nå folk som har lyst til å bære, få bære. Du vet tydeligvis ingenting om bæring, siden du tror det er farlig å lage middag mens man bærer. Man bærer da på RYGGEN! Ungene trener masse muskulatur av å sitte i sjal, men det vet du selvsagt heller ingenting om. Jeg bærer masse, eier ikke vogn, men det utelukker jo ikke at barnet mitt ligger på gulvet. Det ligger masse på gulvet.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #45 Skrevet 14. mai 2016 Hahaha, synes du 4-5 000 er mye? Google Mad Hatter, du. Eller Meeyoo. Artipoppe har også sjal som koster >2000 euro retail. Selv har jeg et par sjal i 15-20 000-kronersklassen. Høyt, men flere andre merker (som de jeg nevnte over) koster lett det dobbelte. De er håndvevde, med bæreegenskaper som er i en annen klasse enn billigere sjal (selv om det selvsagt finnes gode sjal til 500kr også! Trenger ikke være dyrt). De koster vel bare bittelitt mer enn en vogn av det litt dyrere slaget - men forskjellen er at mens vogna stuper i verdi og du er heldig hvis du kan selge den til halv pris, kan jeg få like mye som jeg betalte eller mer når jeg selger mine sjal (av de dyrere, sannsynligvis ikke de billigere). Det ene sjalet jeg nevnte over betalte jeg 6500kr for for ca fire år siden. Hadde jeg solgt det nå, hadde jeg fått nærmere 20 000 for det. Hvor mye tror du jeg hadde fått i dag for en barnevogn som kostet 6500 i 2012? Anonymous poster hash: a72d5...282 Hvorfor skulle noen være villig til å betale 20 000 kr for noe du selv betalte 6500 kr for? Oppriktig nysgjerrig! Anonymous poster hash: dc7bb...63c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #46 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor skulle noen være villig til å betale 20 000 kr for noe du selv betalte 6500 kr for? Oppriktig nysgjerrig! Anonymous poster hash: dc7bb...63c Markedskrefter. Demand er større enn supply = prisen går opp. Anonymous poster hash: a72d5...282
LilleVilje Skrevet 14. mai 2016 #47 Skrevet 14. mai 2016 Haha, bæreekstremist? Unnskyld meg, men det var ganske spesielt å si. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg så provosert av at noen velger å gjøre ting på en annen måte enn deg. Nei, det er ikke farlig for babyen å være knyttet opp på ryggen min mens jeg lager middag. Det er veldig koselig at han kan se over skulderen min og følge med - han er med på en helt annen måte enn hvis han hadde ligget på gulvet, for han ser over skulderen min og har full oversikt. Han "prater" til meg, og jeg prater tilbake. Det samme når vi går på tur; vi ser det samme samtidig, og har en helt annen kontakt enn om han er i vogn. Det er ikke sånn at vi som bærer, tvangsbinder barna opp på ryggen og så får de værsågod sitte der. Leker han fint på gulvet for seg selv, så leker han fint på gulvet for seg selv. Men ofte kommer han bort og vil se hva mamma gjør, han strekker armene opp og vil opp - da tar jeg ham i sjalet på ryggen, så han kan få dekket sitt behov for nærhet mens jeg får dekket mitt behov for å spise, eller rydde ut av oppvaskmaskinen eller hva som helst. Når han vil ned, får han komme ned. Og barn ligger for mye på gulv og flater, står det i artikkelen som ble lenket til. Med videre lenker til forskningsartikler som omtaler det. Jeg vil anbefale at du leser den, og ser litt mer om hva bæring handler om og hvorfor vi tar det valget
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #48 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor skulle noen være villig til å betale 20 000 kr for noe du selv betalte 6500 kr for? Oppriktig nysgjerrig! Anonymous poster hash: dc7bb...63c Dette lurer jeg også på! Eneste i tråden jeg faktisk synes var et snev av interessant. Anonymous poster hash: 1d10d...45a
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #49 Skrevet 14. mai 2016 For et nepeskrell du er. La nå folk som har lyst til å bære, få bære. Du vet tydeligvis ingenting om bæring, siden du tror det er farlig å lage middag mens man bærer. Man bærer da på RYGGEN! Ungene trener masse muskulatur av å sitte i sjal, men det vet du selvsagt heller ingenting om. Jeg bærer masse, eier ikke vogn, men det utelukker jo ikke at barnet mitt ligger på gulvet. Det ligger masse på gulvet. Nepeskrell faktisk. Du er jo et sjarmtroll. Man bærer jo ikke alltid på ryggen da, og hvis man gjør hvordan i huleste skal det hjelpe på tilknytning? Er du sånn steinerskole person? Anonymous poster hash: 2c08e...592
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2016 #50 Skrevet 14. mai 2016 Haha, bæreekstremist? Unnskyld meg, men det var ganske spesielt å si. Jeg skjønner ikke hvorfor du føler deg så provosert av at noen velger å gjøre ting på en annen måte enn deg. Nei, det er ikke farlig for babyen å være knyttet opp på ryggen min mens jeg lager middag. Det er veldig koselig at han kan se over skulderen min og følge med - han er med på en helt annen måte enn hvis han hadde ligget på gulvet, for han ser over skulderen min og har full oversikt. Han "prater" til meg, og jeg prater tilbake. Det samme når vi går på tur; vi ser det samme samtidig, og har en helt annen kontakt enn om han er i vogn. Det er ikke sånn at vi som bærer, tvangsbinder barna opp på ryggen og så får de værsågod sitte der. Leker han fint på gulvet for seg selv, så leker han fint på gulvet for seg selv. Men ofte kommer han bort og vil se hva mamma gjør, han strekker armene opp og vil opp - da tar jeg ham i sjalet på ryggen, så han kan få dekket sitt behov for nærhet mens jeg får dekket mitt behov for å spise, eller rydde ut av oppvaskmaskinen eller hva som helst. Når han vil ned, får han komme ned. Og barn ligger for mye på gulv og flater, står det i artikkelen som ble lenket til. Med videre lenker til forskningsartikler som omtaler det. Jeg vil anbefale at du leser den, og ser litt mer om hva bæring handler om og hvorfor vi tar det valget Ler så jeg rister her nå... For vi andre prater ikke eller deler ting med barna? Tror de føler mye mer KO takt og tilknytning av normal håndtering og øyekontakt enn fastspenning på RYGGEN! Hjelpes, nå VAR du jo ekstremist, så til de grader at det ikke høres sunt ut. Anonymous poster hash: 2c08e...592
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå