Gå til innhold

Hæ?! Betaler noen seriøst 4-5 TUSEN for et bæresjal??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herreminskaper, 20.000 på en tøyfille, jeg sier bare; hver sin lyst.

Jeg arvet et bæresjal, men det endte i søpla, makan til makkverk (håper for guds skyld ikke det var verdt flerfoldige tusen kroner!)

Men jeg støtter opp under at det er fint for småbarna å bli bært, nå brukte jeg en ergosele siden den var bedre og mer håndterlig, hver gang jeg gikk på fjelltur sloknet babyen. Jeg merket hvor rolig og avslappet han ble, samtidig som det var behagelig for meg å kjenne den lille kroppen på ryggen. 

Anonymous poster hash: 6e079...165
Skrevet

Jøsse meg, enkelte tråder kan utvikle seg i de rareste retninger.

Hvorfor bære barn i flere timer? Fordi man går tur i skogen/ fjellet. Fordi man går tur med hundene og det er upraktisk med vogn. Fordi babyen trives bedre med bæring enn med vogn.

Hvorfor bruke 5-20 000 på et sjal? Hvorfor ikke? Hvor mange rynker på nesen over designerkjolen eller designervesken?

Anonymous poster hash: daac2...4c8

Skrevet

Nepeskrell faktisk. Du er jo et sjarmtroll. Man bærer jo ikke alltid på ryggen da, og hvis man gjør hvordan i huleste skal det hjelpe på tilknytning? Er du sånn steinerskole person?

Anonymous poster hash: 2c08e...592

Ja, klart man må være "steinerskoleperson" for å like å bære barna sine. Ehm, nei.

Du skjønner tydeligvis ikke greia. Hva med å la de som bærer få lov til å bære? Og vil du heller at vi skal ha barna på magen mens vi lager mat, sånn for tilknytningens skyld, bare så vi skal få skolda dem litt ekstra med pastavannet?

Slutt å være så inni helsikes kategorisk. Du driter deg ut.

Skrevet

Nepeskrell faktisk. Du er jo et sjarmtroll. Man bærer jo ikke alltid på ryggen da, og hvis man gjør hvordan i huleste skal det hjelpe på tilknytning? Er du sånn steinerskole person?

Forresten, så er jeg faktisk skikkelig sjarmerende. Bare sånn til info.

Skrevet

Ler så jeg rister her nå... For vi andre prater ikke eller deler ting med barna? Tror de føler mye mer KO takt og tilknytning av normal håndtering og øyekontakt enn fastspenning på RYGGEN! Hjelpes, nå VAR du jo ekstremist, så til de grader at det ikke høres sunt ut.

Skjerp deg, da. Ordet ekstremist er definitivt ikke det rette her, selv om du synes det høres innmari raft og kult ut.

Hva med å innse at du ikke skjønner dette med bæring? Jeg gidder ihvertfall ikke å opplyse deg, jeg tror det er ganske mørkt hos deg, hvis det overhodet er noen hjemme.

Skrevet

Ler så jeg rister her nå... For vi andre prater ikke eller deler ting med barna? Tror de føler mye mer KO takt og tilknytning av normal håndtering og øyekontakt enn fastspenning på RYGGEN! Hjelpes, nå VAR du jo ekstremist, så til de grader at det ikke høres sunt ut.

Hmm, ekstremist? Jeg tror du skal lese en gang til. Jeg har ikke sagt noe om at alle må bære, jeg har ikke sagt at andre ikke får god tilknytning, jeg har ikke sagt at andre ikke prater og får kontakt - jeg har sagt at det er sånn *jeg* foretrekker det, syns det er enklest og best. Og at alle gjør som de syns er best selv. Hvis du syns det var ekstremistisk, tror jeg faktisk det er på tide å se litt på egen oppfatning av ekstremistisk. Og på hvorfor du lar deg provosere så voldsomt av at noen av oss bærer barna våre i sjal eller seler?

Du skriver fastspenning på ryggen, når jeg skrev spesifikt at det er så langt i fra fastspenning som det går an å komme. Jeg har svart saklig på alt så langt, men det er faktisk litt utfordrende å svare saklig når det virker som om du går inn for å misforstå bare for moro skyld. Antageligvis er det for moro skyld også, jeg tviler på at noen egentlig har slike holdninger som du fremviser her, men jeg tenker at hvis noen leser og blir nysgjerrig på bæring, så har jeg likevel brukt tiden min greit. Og hvis ikke, så skal jeg alltids tåle den tapte tiden.

Vet du hva jeg gjør nå? Jeg bærer minste, som ikke får sove. I sjal. På magen. Fordi han er forkjølet og tett, og nå sover han. Andre foreldre bærer også barna sine når de er forkjølet, det er selvsagt, bare at vi som gjør det i sjal eller sele slipper å føle det like tungt - man kan få ganske lange armer etter hvert av å bysse en stor baby! Det er mer avlastende, behagelig for meg, og deilig for ham, som roet seg ned tett inntil meg.

Jeg har aldri sagt at andre ikke prater og får tilknytning, og det hadde vært fint om du kunne diskutere uten å tillegge meg meninger og utsagn jeg beviselig ikke har kommet med. Sjal og bæring er ikke for alle, det er helt greit, men det er alltid OK å la folk gjøre det de syns er best for seg og sitt barn - så lenge det ikke er skadelig, da. Men bæring er bevist positivt for alle parter, så da burde det vel være greit? 😉

Skrevet

Jammen altså, jeg synes bæring er helt fint jeg, dere! Men å betale 4 tusen - eller *galskap* 20 000?!?!? For et tøystykke?! Nei, det kan da umulig være nødvendig.

HI

Anonymous poster hash: 1a3a6...d3f

Skrevet

Tydelig at du aldri har båret... Mitt barn er for stort til både vogn og bæring nå, men da vi gikk tur, fikk vi en helt annen kontakt da jeg bar ham på ryggen enn når han satt i vogn. Da jeg bar så vi det samme, fra samme vinkel, og jeg hadde omtrent hele tiden en liten, lubben hånd over skulderen som pekte på noe han så som han ville vite navnet på eller snakke om. Når han ble trøtt, krøllet han seg sammen bakpå ryggen min og bare koste seg (noe han også sa, når han ble stor nok til det).

Dette handler ikke om ekstremisme. Men ofte er det lurt å vite noe om det man diskuterer før man kommer med bastante uttalelser.

Anonymous poster hash: a72d5...282

Skrevet

Jammen altså, jeg synes bæring er helt fint jeg, dere! Men å betale 4 tusen - eller *galskap* 20 000?!?!? For et tøystykke?! Nei, det kan da umulig være nødvendig.

HI

Selvsagt er det ikke nødvendig. Men det er ikke det samme som å si at det er galskap. Jeg sier ikke at din pengebruk er galskap, hva gir deg rett til å uttale deg om min?

Anonymous poster hash: a72d5...282

Skrevet

HI

Jeg vil påstå at du er litt naiv og har særdeles vanskelig for å se det større bildet her.

Om du evner å sammenligne pengene en person bruker på et sjal, kontra pengene en ressurssterk person bruker på utenlandsreiser, designerklær, miljøfiendtlig fremstilt kjøtt og annen mat og bilhold/bensinbruk i løpet av et år, klarer du virkelig å mene at disse tusenlappene brukt på sjal er 'galskap'? Mener du at produksjonen og av dette sjalet er samfunnsmessig uansvarlig og miljøfiendtlig - i forhold til så mye annet et gjennomsnittsmenneske i Norge bruker pengene sine på?

Brudekjolen min kostet 15.000 kr. Og den brukte jeg én dag! Er det mindre galskap?

Det er noe som heter 'velg dine kamper'. Du har valgt å uttale deg om kvinner som ønsker å bære sine elskede barn inntil kroppen sin, i et tøystykke de helt frivillig og utifra smak og lommebok har kjøpt fordi de vurderer det som en god investering (og i mange tilfeller - fordi sjalet er vakkert).

Burde du ikke realitetsorientere deg litt og tenke gjennom hva du egentlig irriterer deg over i dette livet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...