Gå til innhold

Hæ?! Betaler noen seriøst 4-5 TUSEN for et bæresjal??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Artipoppe etc.. Hva er dealen? Verden vil bedras.

Anonymous poster hash: 1a3a6...d3f

Skrevet

Tenker du det samme om jeans til 1200? Dunjakke? Veske til noen tusen?

Handler vel om prioriteringer her som overalt ellers. Noen bruker t-shirte fra h&m, andre en bluse fra Marc Jacobs

Anonymous poster hash: f5dc9...1f1

Skrevet

Hahaha, synes du 4-5 000 er mye? Google Mad Hatter, du. 😉 Eller Meeyoo. Artipoppe har også sjal som koster >2000 euro retail.

Selv har jeg et par sjal i 15-20 000-kronersklassen. Høyt, men flere andre merker (som de jeg nevnte over) koster lett det dobbelte. De er håndvevde, med bæreegenskaper som er i en annen klasse enn billigere sjal (selv om det selvsagt finnes gode sjal til 500kr også! Trenger ikke være dyrt). De koster vel bare bittelitt mer enn en vogn av det litt dyrere slaget - men forskjellen er at mens vogna stuper i verdi og du er heldig hvis du kan selge den til halv pris, kan jeg få like mye som jeg betalte eller mer når jeg selger mine sjal (av de dyrere, sannsynligvis ikke de billigere). Det ene sjalet jeg nevnte over betalte jeg 6500kr for for ca fire år siden. Hadde jeg solgt det nå, hadde jeg fått nærmere 20 000 for det. Hvor mye tror du jeg hadde fått i dag for en barnevogn som kostet 6500 i 2012? 😉

Anonymous poster hash: a72d5...282

Skrevet

Jøss. Dette ante jeg ikke. Er like sjokkert som deg, hi. Folk har for mye penger.

Anonymous poster hash: fdd28...784

Skrevet

Du må ikke finne på å spørre dette spørsmålet og lignende på bæresidene du finner på Facebook eller andre sider. Damene der har lange og såre,såre føtter som lett tråkkes på..

Skrevet

Galskap! Folk har altfor mye penger. Latterlig. Tror dere fattige kvinner i land i Afrika betaler x antall tusen kroner for bæretøyet de bruker til barna sine? Tror dere tøystykkene de bruker fungerer dårligere enn et tøystykke med en merkelapp på? Neppe.

Anonymous poster hash: a0526...d8b

Skrevet

Hahaha, synes du 4-5 000 er mye? Google Mad Hatter, du. Eller Meeyoo. Artipoppe har også sjal som koster >2000 euro retail.

Selv har jeg et par sjal i 15-20 000-kronersklassen. Høyt, men flere andre merker (som de jeg nevnte over) koster lett det dobbelte. De er håndvevde, med bæreegenskaper som er i en annen klasse enn billigere sjal (selv om det selvsagt finnes gode sjal til 500kr også! Trenger ikke være dyrt). De koster vel bare bittelitt mer enn en vogn av det litt dyrere slaget - men forskjellen er at mens vogna stuper i verdi og du er heldig hvis du kan selge den til halv pris, kan jeg få like mye som jeg betalte eller mer når jeg selger mine sjal (av de dyrere, sannsynligvis ikke de billigere). Det ene sjalet jeg nevnte over betalte jeg 6500kr for for ca fire år siden. Hadde jeg solgt det nå, hadde jeg fått nærmere 20 000 for det. Hvor mye tror du jeg hadde fått i dag for en barnevogn som kostet 6500 i 2012?

Tror nok du hadde fått problemer med å få solgt det brukte sjalet til 20 000 altså...Æsj!

Anonymous poster hash: b8d91...50d

Skrevet

Tror nok du hadde fått problemer med å få solgt det brukte sjalet til 20 000 altså...Æsj!

Samme her hadde aldri betalt 20 000 for sjalet. Heller syden tur for dei 20 000.

Anonymous poster hash: 347c2...2bb

Skrevet

😂😂 tjue tusen for et bæresjal? Latterlig!

Anonymous poster hash: 86eff...955

Skrevet

20 000 for et sjal? 5000 for et bæresjal? Er verden blitt gal?

Anonymous poster hash: a7f8b...ae1
Skrevet

Såklart betaler folk 4-5000 og opp til 20000 for bæresjal. Så lenge folk betaler de samme summene for eks. vesker og klær, skjønner jeg ikke hvorfor dette er noe å henge seg opp i. Hvorfor er det OK å bruke 5000 kr for ei vogn, men ikke for et bæresjal?

Bæresjal er laget av forskjellige ting. Ett i 100% bomull vil være billigere enn ett i kasjmir, merino og silke, for eksempel. Det er ulik kvalitet og ulike egenskaper med de forskjellige sjalene, og derav ulik pris. Kjenner du forskjell på et sjal til 500 og et til 5000 når du bærer? Absolutt. Jeg bærer flere timer hver dag, da vil jeg ha et sjal som passer meg, som ikke gnager på skuldrene eller inn i knehasene på lille, som sitter på plass og som er stødig og godt. Får jeg det med et billigsjal til 500 kr? Tvilsomt. Får jeg det med et sjal til 2-3000? Jepp. Og hvis jeg går opp til 4-5000, får jeg de mykeste sjalene i kasjmirblandinger, som er en nytelse å bruke.

Jeg forstår ikke at det er et problem hva voksne folk bruker pengene sine på, så fremt man har råd til det. Bæresjal holder seg godt i pris, man får solgt det igjen med minimalt med tap - og nei, sjal til 20.000 er faktisk ikke de vanskeligste å selge. Markedet er lite, men godt. Akkurat som de dyreste boligene selger godt uavhengig av svingninger i boligmarkedet ellers.

Hvis jeg har kjøpt to sjal til 5000 kr hver, og så brukt dem i fire år, og selger dem igjen for 4000 kr stykket - da har jeg i praksis betalt 1000 kr for å bruke sjalene i fire år. Tapet er vesentlig mindre på sjalene mine enn på vogna mi, som koster 10.000 ny, og der jeg må regne med å tape (minst) halvparten når den selges. Selv om jeg kjøpte den brukt, og altså ikke betalte ny pris for den, må jeg regne med å tape halvparten. Sjal blir bare bedre med bruk, vogner blir mer slitt. Og hvis du har lempet rundt på babyen din i ei trille til 499 kr og så kommet over i ei dyr vogn til 10.000, så skjønner du forskjellen på bæresjal til tilsvarende summer også.

Skrevet

Jeg har kjøpt sjal i bomull til 500,- og i ull/silke-blanding til 3000,-.

Det er helt klart en forskjell i kvaliteten og brukervennligheten. Høyere kvalitet er lik bedre opplevelse.

Det kan sammenlignes med alt annet av klær; man kan kjøpe billige klær laget av dårlige materialer om man skal kun bruke de noen få ganger. Om man vil ha klær som virkelig varer og tåler mye bruk, blir man mer kresen og betaler mye mer.

Man må stort sett betale 300-400 kr for ull/silke metervare. Og sjalene er som regel 7 meter lange, så regn selv. Pluss at stoffet i sjalene er vevd på en spesiell måte, spesialbestilt eller laget av stoff designere. Ikke noe annerledes enn skodesignere eller møbeldesignere. Hvorfor skal de ikke ta betalt slik som andre kvalitetsmerker gjør? Dessuten er det, faktisk, en investering. Med bruk blir sjalet mykere og bedre. Til deg som ikke ville betalt for et brukt sjal; jeg ville aldri solgt det til deg heller. Sjal i slike prisklasser er for de som vet å sette pris på kvalitet.

Bærer du mye, vil du ha kvalitet. Folk som ikke bærer, vil aldri skjønne dette. Så det er faktisk meningsløst å diskutere.

Skrevet

Såklart betaler folk 4-5000 og opp til 20000 for bæresjal. Så lenge folk betaler de samme summene for eks. vesker og klær, skjønner jeg ikke hvorfor dette er noe å henge seg opp i. Hvorfor er det OK å bruke 5000 kr for ei vogn, men ikke for et bæresjal?

Bæresjal er laget av forskjellige ting. Ett i 100% bomull vil være billigere enn ett i kasjmir, merino og silke, for eksempel. Det er ulik kvalitet og ulike egenskaper med de forskjellige sjalene, og derav ulik pris. Kjenner du forskjell på et sjal til 500 og et til 5000 når du bærer? Absolutt. Jeg bærer flere timer hver dag, da vil jeg ha et sjal som passer meg, som ikke gnager på skuldrene eller inn i knehasene på lille, som sitter på plass og som er stødig og godt. Får jeg det med et billigsjal til 500 kr? Tvilsomt. Får jeg det med et sjal til 2-3000? Jepp. Og hvis jeg går opp til 4-5000, får jeg de mykeste sjalene i kasjmirblandinger, som er en nytelse å bruke.

Jeg forstår ikke at det er et problem hva voksne folk bruker pengene sine på, så fremt man har råd til det. Bæresjal holder seg godt i pris, man får solgt det igjen med minimalt med tap - og nei, sjal til 20.000 er faktisk ikke de vanskeligste å selge. Markedet er lite, men godt. Akkurat som de dyreste boligene selger godt uavhengig av svingninger i boligmarkedet ellers.

Hvis jeg har kjøpt to sjal til 5000 kr hver, og så brukt dem i fire år, og selger dem igjen for 4000 kr stykket - da har jeg i praksis betalt 1000 kr for å bruke sjalene i fire år. Tapet er vesentlig mindre på sjalene mine enn på vogna mi, som koster 10.000 ny, og der jeg må regne med å tape (minst) halvparten når den selges. Selv om jeg kjøpte den brukt, og altså ikke betalte ny pris for den, må jeg regne med å tape halvparten. Sjal blir bare bedre med bruk, vogner blir mer slitt. Og hvis du har lempet rundt på babyen din i ei trille til 499 kr og så kommet over i ei dyr vogn til 10.000, så skjønner du forskjellen på bæresjal til tilsvarende summer også.

Hvorfor bærer du rundt på ungen flere timer hver dag??

Anonymous poster hash: 2c08e...592

Skrevet

Verden er virkelig gal ja...

Barn og voksne sulter i hjel, og i Vesten går folk rundt med bæresjal i Kashmir til tusen kroner meteren...

Anonymous poster hash: aedb4...f34

Skrevet

Barn og voksne sulter i hjel, og i Vesten går folk rundt med bæresjal i Kashmir til tusen kroner meteren...

Ja, og mobiltelefoner til 7000, når det finnes mobiler til 1000-lappen. Burde vært forbudt å kjøpe dyre merker, syns du? Da hadde de fattige fått det bedre?

Skjerp deg og realitetsorienter deg, kommunist. Du handler kun på Fretex, regner jeg med?

Anonymous poster hash: b2759...e73

Skrevet

Sjarmerende når du må begynne å kalle andre skjellsord....

Folk får bruke pengene sine som de vil men jeg reagerer litt på utstyrshysteriet til barn generelt. Man mååå liksom ha disse dyre produktene, ellers er man ikke en god forelder eller prioriterer ikke barna sine nok. Personlig tror jeg man kommer langt med å sette av nok tid til barna samt masser av kjærlighet. Begge deler er gratis...

Anonymous poster hash: 3c902...1dc

Skrevet

Sjarmerende når du må begynne å kalle andre skjellsord....

Folk får bruke pengene sine som de vil men jeg reagerer litt på utstyrshysteriet til barn generelt. Man mååå liksom ha disse dyre produktene, ellers er man ikke en god forelder eller prioriterer ikke barna sine nok. Personlig tror jeg man kommer langt med å sette av nok tid til barna samt masser av kjærlighet. Begge deler er gratis...

Dette svaret var forresten til hun som kalte en annen dame for kommunist litt lenger oppe i tråden!

Skrevet

Nei, det hadde ikke vært vanskelig i det hele tatt.

Skrevet

... Og folk kjøper vogner til 12 000, mobiler til 7000, sydenturer til 40 000 og leiligheter til 5 mill... Hvorfor er akkurat bæresjal så ille? Regner med du lever på et eksistensminimum og donerer resten av lønna di til UNICEF hver måned, siden du er så bekymret for folk som sulter ihjel?

Skrevet

Jeg har kjøpt sjal i bomull til 500,- og i ull/silke-blanding til 3000,-.

Det er helt klart en forskjell i kvaliteten og brukervennligheten. Høyere kvalitet er lik bedre opplevelse.

Det kan sammenlignes med alt annet av klær; man kan kjøpe billige klær laget av dårlige materialer om man skal kun bruke de noen få ganger. Om man vil ha klær som virkelig varer og tåler mye bruk, blir man mer kresen og betaler mye mer.

Man må stort sett betale 300-400 kr for ull/silke metervare. Og sjalene er som regel 7 meter lange, så regn selv. Pluss at stoffet i sjalene er vevd på en spesiell måte, spesialbestilt eller laget av stoff designere. Ikke noe annerledes enn skodesignere eller møbeldesignere. Hvorfor skal de ikke ta betalt slik som andre kvalitetsmerker gjør? Dessuten er det, faktisk, en investering. Med bruk blir sjalet mykere og bedre. Til deg som ikke ville betalt for et brukt sjal; jeg ville aldri solgt det til deg heller. Sjal i slike prisklasser er for de som vet å sette pris på kvalitet.

Bærer du mye, vil du ha kvalitet. Folk som ikke bærer, vil aldri skjønne dette. Så det er faktisk meningsløst å diskutere.

Enig i det meste av dette. Bortsett fra at de fleste sjal er 4-5m lange, de færreste er så lange som 7m. Og så er det helt klart mulig å finne gode sjal til 500-1000kr. Sjal trenger ikke være dyrt, og jeg synes det er synd hvis folk tror at man må ha et dyrt sjal for å bære. Det finnes et sjal for ethvert budsjett!

Skrevet

Hvorfor bærer du rundt på ungen flere timer hver dag??

Anonymous poster hash: 2c08e...592

Du har ikke barn, skjønner jeg.

Skrevet

Du har ikke barn, skjønner jeg.

Synes kommentaren var helt grei, jeg. Jeg fatter heller ikke poenget med å bære et barn i timesvis hver dag. Mine barn har derimot sovet i flere timer hver dag, da de var i den alderen at det slik sett kunne vært aktuelt å bære dem. Da sov de i vogn, i vogga eller i senga si. Jeg gikk ikke rundt og bar dem. Eneste grunn til å bære et lite barn over tid, en baby, er kolikk. Og til det trenger man ikke et bæresjal til mange tusen kroner.

Skrevet

Enig i det meste av dette. Bortsett fra at de fleste sjal er 4-5m lange, de færreste er så lange som 7m. Og så er det helt klart mulig å finne gode sjal til 500-1000kr. Sjal trenger ikke være dyrt, og jeg synes det er synd hvis folk tror at man må ha et dyrt sjal for å bære. Det finnes et sjal for ethvert budsjett!

Det er absolutt ingen som 'tror' de må ha et dyrt sjal. Skal man bruke sjalet bare litt, er et bomullssjal til 500 kr nok. Ønsker man bedre kvalitet og skal bruke det mye, legger man i mer penger (selvfølgelig etter egen betalingsevne - det gjelder jo ALT her i verden!). Kan sammenlignes med plast- ballerinasko fra Økonomisko kontra kvalitetspumps i skinn til flere tusen. Det går på behov og budsjett (og interesse for design).

Og til de som ikke skjønner at man skal bære på en baby - det overrasker meg. Jeg bærte mine barn i sjal fra dag 1 på barsel, og alle jordmødre og sykepleiere der sa at det var det flotteste jeg kunne gjøre. To av de sa til meg at de kunne ikke promotere det for i mye, pga at så mange var skeptiske eller negative i utgangspunktet, men at egentlig er det det mest naturlige for mor og barn å være inntil hverandre de første månedene.

Skrevet

Synes kommentaren var helt grei, jeg. Jeg fatter heller ikke poenget med å bære et barn i timesvis hver dag. Mine barn har derimot sovet i flere timer hver dag, da de var i den alderen at det slik sett kunne vært aktuelt å bære dem. Da sov de i vogn, i vogga eller i senga si. Jeg gikk ikke rundt og bar dem. Eneste grunn til å bære et lite barn over tid, en baby, er kolikk. Og til det trenger man ikke et bæresjal til mange tusen kroner.

Eneste grunn, javel. Du er allvitende.

Tilknytningsomsorg, hørt om det?

Skrevet

Eneste grunn, javel. Du er allvitende.

Tilknytningsomsorg, hørt om det?

Man trenger ikke knytte barnet til kroppen for å opprette og opprettholde tilknytning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...