Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen på første svangerskapskontroll i går og legen ble sjokkert av blodtrykket mitt - har blodtrykk på 100/40. Er dette veldig lavt?? Jeg har ikke noe forhold til disse blodtrykk-tallene... Bør jeg være bekymret? Er allerede 100% sykemeldt pga. kvalme (11+5 i dag) og tar det rolig på grunn av den.

Dette er mitt 2. barn og -svangerskap, og jeg hadde lavt blodtrykk med førstemann, men kan ikke huske hvor lavt eller at legen jeg hadde da reagerte på det.

Endret av KristinM
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144275362-lavt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt med lavt blodtrykk i svangerskapet, og det kommer bare til å bli lavere, før det går litt opp igjen mot slutten.

I uke 13 var blodtrykket mitt 84/57. Jordmor spurte meg om jeg følte meg bra, om jeg var svimmel osv, men jeg følte meg helt fint. På hver kontroll siden har blodtrykket ligget rundt 90/55, og jeg har følt meg helt fin. Så lenge jeg ikke er dårlig er ikke jordmor bekymret.

Folk flest har blodtrykk rundt 120/80, eller litt lavere hvis de trener mye.

• 3 uker senere...

Du har kanskje litt lavt undertrykk (/40), men ikke noe å være bekymret over. Verre med høyt blodtrykk...mulig du kan få blodtrykksfall enkelte ganger og være svimmel. Du kan påvitke blodtrykket med å drikke rikelig 😊

Unge jenter/kvinner har ofte lavt blodtrykk uten å ha noen plager av dette. Men ett enkelt blodtrykk sier egentlig ikke så mye, man må ta utgangspunkt i ditt "normale" blodtrykk og sammenligne om det avviker fra dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...