Gå til innhold

Sende klage til sykehuset.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så lei meg av å tenke på det... For ca. 8 mnd. siden ba jeg fastelegen sende en henvisning til sykehuset for vår da 4 mnd. gamle baby.

Men på sykehuset ble vi bare avvist. Legen argumenterte bare med at det var umulig, og at så små barn ikke fikk denne diagnosen. Så uten undersøkelse ble vi sendt hjem.

Plagene fortsatte, har forsøkt mye og snakket mye med lege og helsesøster. Omsider ble det sendt en ny henvisning til en annen barnelege.

Det vi hadde i tankene viste seg være rett. Ingenting farlig. Men baby fikk medisiner og fikk det mye bedre med en gang.

Nå har baby blitt 11,5 mnd. Så unødvendig med plager i så mange mnd. Vi ble anbefalt å klage. Hvordan eller hva skriver man i en slik klage?

Utrolig at noen kan være så arrogante og bestemte.

Anonymous poster hash: 42c1f...c17

Skrevet

Du trenger ikke skrive så mye faktisk.

Du kan sende klage til NPE. De har eget skjema på nettet hvor du skal svare på noen få spørsmål. Så innhenter de selv de opplysningene de trenger.

Videre kan du klage til fylkesmannen. Her kan du skrive et kort brev men hva saken gjelder, hvorfor du klager og hva det klages på. Også fylkeslegen innhenter nødvendige opplysninger for å fatte vedtak.

Anonymous poster hash: f76ce...fe4

Skrevet

Ring pasientombudet så får du hjelp der til å skrive klage

Anonymous poster hash: 4aca3...9e6

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar og informasjon! :)

Skrevet

Du trenger ikke skrive så mye faktisk.

Du kan sende klage til NPE. De har eget skjema på nettet hvor du skal svare på noen få spørsmål. Så innhenter de selv de opplysningene de trenger.

Videre kan du klage til fylkesmannen. Her kan du skrive et kort brev men hva saken gjelder, hvorfor du klager og hva det klages på. Også fylkeslegen innhenter nødvendige opplysninger for å fatte vedtak.

Man må vel kunne dokumentere økonomisk tap for å få erstatning fra NPE??

Anonymous poster hash: df665...0d7

Skrevet

Anbefaler å kontakte pasientombudet ja. 

Skrevet

Takk for svar.

Er ikke snakk om økonomiske tap. Men da skal jeg ta en telefon til pasientombudet.

Skrevet

Vil bare si det er veldig bra dere klager. Det er viktig å få frem det som ikke fungerer slik at det kan forbedres.

Anonymous poster hash: fb79f...c3d

Skrevet

Man må vel kunne dokumentere økonomisk tap for å få erstatning fra NPE??Anonymous poster hash: df665...0d7

Nei, det må du ikke :)

Skrevet

Jeg sendte klage til sykehuset her etter behandling i forbindelse med fødsel og isolat etterpå. Jeg ble behandlet som en spedalsk, og fikk ingen tilsyn som jeg burde.

Jeg skrev et brev med en formell klage på avdelingen, behandlingen og kosekvenser i ettertid.

Jeg fikk en formell beklagelse fra avdelingsleder signert med sykehusdirektøren og. Saken ble tatt opp på alle skift på den aktuelle avdelingen og tilsvarende situasjon på andre avdelinger på et av landets største sykehus. Rutinene ble endret.

Viktig å gi en saklig redegjørelse og klage.

Anonymous poster hash: 3f109...93a

Skrevet

Fylkesmannen, først og fremst. Ut fra det lille du skriver tenker jeg ikke at det er noe poeng i å søke om erstatning, men det kan vel pasientombudet hjelpe deg med.

Vi klaget inn helsestasjonen til Fylkesmannen, også pga en henvisning som kom altfor sent. Du skal være obs på at det skal mye til før konklusjonen blir at barnet har fått uforsvarlig helsehjelp - men fylkeslegen gjør en grundig vurdering, og vil påpeke systemsvikt og områder for vurdering selv om konklusjonen blir at barnet fikk forsvarlig helsehjelp. Jeg er glad for at vi klaget.

Anonymous poster hash: 4db3c...222

Skrevet

Fylkesmannen, først og fremst. Ut fra det lille du skriver tenker jeg ikke at det er noe poeng i å søke om erstatning, men det kan vel pasientombudet hjelpe deg med.

Vi klaget inn helsestasjonen til Fylkesmannen, også pga en henvisning som kom altfor sent. Du skal være obs på at det skal mye til før konklusjonen blir at barnet har fått uforsvarlig helsehjelp - men fylkeslegen gjør en grundig vurdering, og vil påpeke systemsvikt og områder for vurdering selv om konklusjonen blir at barnet fikk forsvarlig helsehjelp. Jeg er glad for at vi klaget.

Områder for *forbedring*. Og leste HI litt for fort, dere ble jo faktisk henvist, men klager på legen på sykehuset(?), mens vi klaget fordi gutten vår ikke ble det. Men uansett, send gjerne klage. Det er slik de blir bedre.

Skrevet (endret)

Skal jeg være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du skal klage. Det skal være "vanskelig" å få en diagnose for dette er noe som følger en resten av livet! Mange symptomer og plager vokser barn av seg og trenger ikke ha noen betydning. Det at en 4 mnd. gammel baby ikke fikk noen diagnose ser jeg ikke problemet med! Når plagene ikke ble bedre ble du henvist igjen og fikk behandling så systemet fungerer jo?! Utredelser og å finne ut om dette er noe forbigående eller ikke er ikke gjort over natta. Det tar tid! 8 mnd er faktisk svært lite!

Endret av Fullrulle86
Skrevet

Reflux?

Jeg synes vel ikke dette er grunn til å involvere pasientSKADEnemda. Skriv brev til leder av avdelingen.

Anonymous poster hash: d0cee...8d5

Skrevet

Blir så lei meg av å tenke på det... For ca. 8 mnd. siden ba jeg fastelegen sende en henvisning til sykehuset for vår da 4 mnd. gamle baby.

Men på sykehuset ble vi bare avvist. Legen argumenterte bare med at det var umulig, og at så små barn ikke fikk denne diagnosen. Så uten undersøkelse ble vi sendt hjem.

Plagene fortsatte, har forsøkt mye og snakket mye med lege og helsesøster. Omsider ble det sendt en ny henvisning til en annen barnelege.

Det vi hadde i tankene viste seg være rett. Ingenting farlig. Men baby fikk medisiner og fikk det mye bedre med en gang.

Nå har baby blitt 11,5 mnd. Så unødvendig med plager i så mange mnd. Vi ble anbefalt å klage. Hvordan eller hva skriver man i en slik klage?

Utrolig at noen kan være så arrogante og bestemte.

Ring pasient og brukerombudet i ditt fylke. De hjeller deg med å skrive klage.

Ikke klag direkte til NPE. Klag igjennim pasient ig brukerombudet. De skriver klagebrevet til både fylkesmann og NPE.

De er på ditt lag og hjelper deg.

Anonymous poster hash: abafd...214

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...