Gå til innhold

Noen vernepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer en videreutdanning fra høsten av, har søkt men er usikker på om jeg skal takke ja om jeg kommer inn. Er 60 poeng over to år.

Spørsmålene er, mister man litt av det vernepleieren er hvis man spesialiserer seg innenfor et område? Ikke at man gjør det, men kan man fort tenke det? Feks hvis man tar videreutdanning innenfor psykiatri, men vil jobbe med barn senere? Eller er det en fordel å være spesialvernepleier uavhengig av hva slags? (For 60 poeng gjør vel at man blir spesialvernepleier?)

Anonymous poster hash: 85754...113

Skrevet

Jeg er vernepleier med bl.a videreutdanning i psykisk helsearbeid. Når jeg var ferdig utdannet vernepleier (for nesten 100 år siden) begynte jeg å jobbe innenfor rus- og psykisk helsetjeneste og der har jeg vært siden. Det ble derfor naturlig for meg å ta videreutdanning dette fagfeltet. Vernepleierutdanningen er innom mange fagområder. Jeg tenker derfor at det er bra at man spesialiserer seg innenfor det fagfeltet man skal jobbe innenfor. Hvis jeg i fremtiden f.eks blir å jobbe innenfor f.eks PU omsorgen så tenker jeg at jeg bør hentet frem gamle skolebøker og lese meg opp for der føler jeg meg ikke like sikker som innenfor rus-og psykisk helsetjeneste. 

Anonymous poster hash: d4d73...4ae
Skrevet

Jeg vurderer en videreutdanning fra høsten av, har søkt men er usikker på om jeg skal takke ja om jeg kommer inn. Er 60 poeng over to år.

Spørsmålene er, mister man litt av det vernepleieren er hvis man spesialiserer seg innenfor et område? Ikke at man gjør det, men kan man fort tenke det? Feks hvis man tar videreutdanning innenfor psykiatri, men vil jobbe med barn senere? Eller er det en fordel å være spesialvernepleier uavhengig av hva slags? (For 60 poeng gjør vel at man blir spesialvernepleier?)

Anonymous poster hash: 85754...113

Driver på å gjør ferdig videreutdanning nå, så kan ikke si så mye om hvordan det blir når jeg er ferdig. Men i utgangspunktet vil jeg si nei. Vernepleierutdanningen har jeg med meg i grunnen, og jeg merker det legger et preg på hvordan jeg tenker under videreutdanningen. Sykepleierene er veldig flinke til å tenke biodynamisk og medisinsk, mens jeg vektlegger mer miljøterapi og nettverksarbeid. Du mister ingenting, men fyller oppå alt annet. Om det er spesialisering mot barn og unges psykiske helse du egentlig har lyst på, så finns det også. Men videreutdanning innen psykisk helse har også mye om barn og unge. Om du kan bruke utdanningen hvor som helst, har jo også mye å si i forhold til hvordan du "selger" deg til ny arbeidsgiver 😉

Anonymous poster hash: 6bea2...be3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...