Gå til innhold

Beregning av solkrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle kjøpe solkrem til 2 ukers ferie til et varmt land. Damen på apoteket mente at man trengte litt i underkant av 1 liter solkrem for 2 voksne og et barn på 1 uke. Er ikke dette litt vel snaut?

Hvordan beregner dere mengden til en sol- og badeferie?

Skal sies at jeg nå heller har 3 liter fordelt på 3 personer 😜 Alle 3 blir fort brent og blemmer er ikke å foretrekke.

Anonymous poster hash: 58816...0d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøper en solkrem til hver, blir det tomt kjøper vi ny. Det finnes apotek i andre land også 😊

Skrevet

Synes det høres mye ut jeg. Men de selger solkrem i det store utland også.

Anonymous poster hash: 3134c...e6a

Skrevet

Hvilket land skal du til som ikke selger solkrem?

Anonymous poster hash: 41fb3...104
Skrevet

Om dere bruker solfaktor 30 som dere bør om dere blir lett brent, så er det overhode ikke nødvendig med tre liter. Det er jo helt vannvittig!!! Høy solfaktor og smør litt mindre enn 200 ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 0d185...653

Skrevet

Tre liter er jo veldig mange solkremflasker. Hadde aldri giddet å fylle opp bagasjen med så mye. Hadde kjøpt med tre solkremflasker og så heller kjøpt mer der dere er på ferie om det trengs.

Anonymous poster hash: f1d3d...897

Skrevet

Tre liter? Pleier å ha en stor flaske delt på hele familien, vi.

Anonymous poster hash: cc29c...913

Skrevet (endret)

Vi bruker ca 1 flaske (av "normal" størrelse) pr person i uka. Litt mindre på barna.

Endret av Førstemann
Skrevet

En bruker ca 90 ml dagen på en voksen person da en bør smøre 3 ganger daglig. På barn rekner en ca 60 ml daglig. Dette er til hele kroppen. Viss en da rekner ut blir det ca 600 ml pr voksen på 7 hele dager i sola og ca 400 ml pr barn. Dermed kan eg rekne I under kant av 3 liter solkrem. Viss en handler solkrem I utland bør en kjøpe på apotek og ikke I boder/ dagligvarer. Solkrem er en ferskvare som ikke skal oppbevares varmt og en vet ikke om de er gamle.... og solkrem er ofte dyrere I Syden enn hjemme!! Faktor 30 og opp er supert I Syden og også her I norge. Må tenke på hvilke senskader sola kan gi viss en ikke bruker nok solkrem.

Anonymous poster hash: b331c...fdd

Skrevet

Har aldri beregnet solkrem, tar med en flaske eller to hjemmefra, i tillegg til aloe vera gele. Kjøper etter behov. Solkrem har vi kjøpt både i boder og butikker, og alle har gjort jobben sin. Kan også bruke ett par år gamle kremer uten jeg har merket noe på effekten.

Skrevet

Vi har en avorittsolkrem som vi synes fungerer veldig godt (har forsøkt andre som vi kjøper lokalt, men da blir alltid alle brent), men er vanskelig å få tak i på en del "sydensteder", derfor pleier vi å ta med. Vi er to voksne og fire store barn og sist gang hadde jeg med syv flasker på 300 ml hver. Det ble litt knapt. Tror vi tar med 8-9 i år.

Anonymous poster hash: 2be5f...453
Skrevet

Er det normalt å beregne antall liter solkrem man trenger? 😳

Kjøper bare et par-tre flasker vi, til hele familien på 5. De blir aldri brukt opp for å si det sånn. Men nå blir aldri noen av oss lett brent heller da. Kanskje derfor jeg ikke har tenkt på den problemstillingen før.

Anonymous poster hash: d12f3...7b9

Skrevet

Er det normalt å beregne antall liter solkrem man trenger?

Kjøper bare et par-tre flasker vi, til hele familien på 5. De blir aldri brukt opp for å si det sånn. Men nå blir aldri noen av oss lett brent heller da. Kanskje derfor jeg ikke har tenkt på den problemstillingen før.

Anonymous poster hash: d12f3...7b9

Dersom du på 2 uker kun bruker2-3 flasker med solkrem til en familie på 5, så beskytter du ikke huden til familien din godt nok! Det er ikke bare det om man blir solbrent eller ei som er vesentlig, men andre former for stråling som kan ha negativ effekt på helsen. Husk at hele kroppen skal smøres med et litt tykt lag med solkrem minst 2-3 ganger for dagen (og litt ekstra på utsatte områder) i sydlige strøk dersom man går i badetøy.

Anonymous poster hash: 2be5f...453

Skrevet

Typisk norsk å gi blaffen i å beskytte seg og sine mot solen! Og på toppen av hudkreftstatistikken i verden er vi! Bare se på svarene her... Kjøp ikke solkrem i sydlige strøk, men hjemme før du drar. I liter solkrem på 3 personer i 1 uke er ikke mye, heller lite. Kjøp med ekstra. God tur :)

Anonymous poster hash: 41b92...e56
Skrevet

Bruker å ta med noen flasker solkrem hjemmenifra. Er det ikke nok, kjøper vi på apotek der. Null stress.

Anonymous poster hash: 75907...ca9

Skrevet

Jobber på apotek, og er skremt på hvordan folk prioritere når det gjelder solkrem, også når det er snakk om sydentur. En dame mente det var nok med 1 flaske på 300 ml på f.15 til 2 voksne og 2 barn, for de smørte seg bare på morgenen på ferien..... så blir hun sur og sint når jeg forklarer at det ikke er det og hvorfor, og at faktoren er litt lav, hvertfall for de små barna! Dette er snakk om små barn og at foreldre har et ansvar når det gjelder beskyttelse. Er mye senskader og få, og som hun over her sier, det er mye hud/føflekk kreft rundt om kring . Har mange som kommer med hudkreft og nå sier at de skulle brukt solkrem og må nå bruke f.50 hele tiden i sola....

Anonymous poster hash: b331c...fdd

Skrevet

Solkremen du får kjøpt i syden er dyr og dårlig, har ofte stått ute i sola på utsiden av butikken. Kan være flere år gammel og fake.

Ta heller med for mye, du kan jo bare ta med hjem det du har til overs.

Anbefaler UV drakt til barnet.

Anonymous poster hash: 5ccdf...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...