Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Jeg tenker da på de trådendene man får når man syr inn alle "duppedittene" i "hullene". Det er litt vanskelig å få sydd inn spindelfyll før man er ferdig med å sy stoppestingene, men syr man dem etterpå, er det ingen steder å feste tråden. Jeg får ikke festet den i stoppestingene. Hva gjør man? Anonymous poster hash: 966ad...1ba
soleia Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 (endret) Er ikkje heilt sikker på at eg skjønar kva du meiner, men spindelen syr du når du er nesten ferdig med stoppestinga, dvs halvvegs på fjerde stolpen, og når du kjem attende til utgangspunktet stoppar du vidare med same tråden. Eg pleier å feste den tynne tråden i klostersaumen rundt hola, gjerne med eit "tilbakehopp" rundt ein tråd. - då eg lærte å sy hardangersaum lånte eg bøker på biblioteket for å sjå dei ulike teknikkane. Kanskje det er ein idé? Endret 9. mai 2016 av soleia
sug lut Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 Jeg er kjempeimponert over dere som kan sy hardangersøm, det er noe av det vakreste håndarbeidet jeg vet.
soleia Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Jeg er kjempeimponert over dere som kan sy hardangersøm, det er noe av det vakreste håndarbeidet jeg vet. Er mykje enklare enn det ser ut til, iallefall om ein ikkje syr bunadsaum på fin lin. Eg lånte bok på biblioteket og sette i gang utan anna opplæring. Med hardangersaum er det enten rett eller feil, og gjer ein det rett vert det bra, så ein treng ikkje så mykje øving. Er einaste broderinga eg likar. - Noko å tenkje på når du kjem nærare pensjonsalder?
sug lut Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Er mykje enklare enn det ser ut til, iallefall om ein ikkje syr bunadsaum på fin lin. Eg lånte bok på biblioteket og sette i gang utan anna opplæring. Med hardangersaum er det enten rett eller feil, og gjer ein det rett vert det bra, så ein treng ikkje så mykje øving. Er einaste broderinga eg likar. - Noko å tenkje på når du kjem nærare pensjonsalder? Så nær pensjon som jeg er så bør jeg nok begynne straks, skal jeg bli god! ; Eller så får jeg klare meg med arvestykkene fra oldemor, det er også en mulighet. Syr du hvitt på hvitt eller andre farger også? Jeg har to duker, eller egentlig løpere, en lysblå med hvitt broderi og en rosa med hvitt. Det er også veldig pent.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Jeg er enig med Soleia i at det er mye enklere enn det ser ut til. Jeg bruker å si at hvis du kan telle til fem og har litt tålmodighet og liker system så er hardangersøm ingen problem. Det eneste er at man må være nøyaktig. Jeg har f.eks. ikke sjanse til å få plattsøm fin. Har flere ganger begynt å brodere bunadvest til meg selv, men må bare gi opp, for jeg får det ikke til å bli fint nok. Hardangersømmen min har sett flott ut fra første gang jeg prøvde. Har heller aldri fått ordentlig opplæring, var bare ei som viste meg en gang, så dro jeg hjem og satte i gang. Så sug lut - du trenger ikke nødvendigvis så lang trening for å bli god Jeg har så langt bare sydd hvitt på hvitt, men synes de fleste typene og farger blir fint i hardangersøm. Jeg fikk en stor duk av en eldre dame for mange år siden, den var beige med hvit søm. Den gang syntes jeg den var veldig kjedelig, men jeg synes den bare blir finere og finere. Hardangersøm er så delikat, nesten uansett hvilke farger man velger. Jeg begynte med å lage små hvite hjerter i hardangersøm. De er flotte å stive og gi bort som julepynt med rødt bånd i - til å henge f.eks. i vinduer. Gjerne flere i ulike størrelser også. Anonymous poster hash: 0526c...ef7
gale damen Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 Sier meg enig med damene - hardangersøm er ikke vanskelig:) Plattsøm får jeg slett ikke til,og jeg har visse telleproblemer med korssting- jeg får alltid feil et eller annet sted. Med hardanger er det enten rett eller feil, og man ser det fort. En liten brikke tar ikke så lang tid, og om man begynner i det enkle, så lar det seg fint gjøre om man har litt sultan e.l. Litt perlegarn og en god saks
gale damen Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 Til det HI spurte om.. (Sitter med vemmelige paden..) Jeg lager spindelen som soleia, halvveis i den fjerde stolpen. Dersom det er et lite felt, med bare de fire og en spindel, fester jeg tråden i klostersømmen. Om feltet er større, så syr jeg videre på neste stolpe. Det er ikke meningen at du skal gjøre stolpene først, og spindelen etterpå
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 Er ikkje heilt sikker på at eg skjønar kva du meiner, men spindelen syr du når du er nesten ferdig med stoppestinga, dvs halvvegs på fjerde stolpen, og når du kjem attende til utgangspunktet stoppar du vidare med same tråden. Eg pleier å feste den tynne tråden i klostersaumen rundt hola, gjerne med eit "tilbakehopp" rundt ein tråd. - då eg lærte å sy hardangersaum lånte eg bøker på biblioteket for å sjå dei ulike teknikkane. Kanskje det er ein idé? Takk alle sammen Har hevet meg på smøyg. Veldig artig, aldri prøvd det før Anonymous poster hash: 966ad...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå