Gå til innhold

Kun Norske flagg på 17. Mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der reiser du et annet viktig aspekt, barna som har en viss dualitet i nasjonstilhørigheten sin. Skal de få lov til å ta med den "andre" delen av seg selv ut i barnetoget, eller må den legge igjen hjemme i skammekroken? Ikke alle, men noen barn i denne rollen har litt tvil og problematikk rundt deler av identiteten sin når det gjelder dette, og vi voksne skal vel ikke bruke 17. Mai til å gjøre dette verre? Skal vi? Skal vi ikke holde oss for gode til det?

Anonymous poster hash: b96c1...563

Skrevet

I og med at ingen av dere er i ferd med å begynne å komme på sporet en gang så kaster jeg ett av aspektene som gjør dette problematisk inn her:

-i dag finnes det ingen lov som dikterer hvilke flagg det er lov å gå med på 17.Mai. Den må isåfall vedtas og innføres, og vil antagelig være i strid med grunnloven.

(Som er det vi feirer 17.mai, dere vet det? Ikke nasjonen, ikke krigen, ikke flagget, men den liberale og demokratiske grunnloven vår)

Det ville jo vært humor et nazi- eller sovjet-regime verdig om så skjedde.

Grunnloven er ikke liberal eller demokratisk, eller den opprinnelige Grunnloven var ikke det. Paragrafer som går på den samiske befolkning og menneskerettigheter ble tilført over 100 år etter loven ble vedtatt.

Skrevet

På 17 mai feirer vi alle de gode verdiene landet vårt står for. Vi feirer ytringsfrihet, religionsfrihet, friheten til å leve ut vår seksuelle legning, raushet, åpenhet, og inkludering. Det finnes også en del verdier rundt om i det langstrakte land som vi IKKE feirer som rasisme, smålighet, besteborglighet og janteloven.

Om noen vil feire dette med å vise frem din tilhørighet til andre nasjoner, så ser jeg ikke med min beste vilje, problemet med det!

Mine barn går på en mottakskole med over 80 nasjonaliteter representert. Mange av disse barna bære flagg fra sitt fødeland. Synes det er et vakkert syn når min lille bunadskledde frøken kommer gående , hånd i hånd med Reet i sin nydelige sari, sitt indiske flagg og begge synger "ja vi elsker" av full hals 😊.

Skrevet

Grunnloven er ikke liberal eller demokratisk, eller den opprinnelige Grunnloven var ikke det. Paragrafer som går på den samiske befolkning og menneskerettigheter ble tilført over 100 år etter loven ble vedtatt.

Jo, den var i likhet med den franske og den amerikanske som den er inspirert av svært liberal. Dette er kunnskapsløst og historieløst av deg. Vi snakker 1814.

"Jødeparagrafen" var en skamplett, det tok 100 år før kvinner fikk stemmerett, den norske stat har behandlet samer, homofile, sigøynere dårlig inntil nylig. Og nå er det flyktningene som får gjennomgå, men for sin tid, 1814 var dette en veldig moderne grunnlov.

Skrevet

Merkelig at denne debatten kommer opp hvert eneste år. Bortsett fra den flere år gamle saken om den ene skoleklassen som ønsket å ha flagg fra mange nasjoner i 17.Mai-toget (og fikk avslag), har dette aldri vært noe tema hos andre enn overspente folk på Facebook.

Skrevet

Merkelig at denne debatten kommer opp hvert eneste år. Bortsett fra den flere år gamle saken om den ene skoleklassen som ønsket å ha flagg fra mange nasjoner i 17.Mai-toget (og fikk avslag), har dette aldri vært noe tema hos andre enn overspente folk på Facebook.

Den kommer helt bevisst opp igjen hvert år fordi det er en sak der det for svært mange er omtrent en ren refleks å innta et overfladisk høyre-populistisk standpunkt.

Se bare på denne tråden, folk er så overbeviste om at de har rett at de ikke en gang gjør et bittelite forsøk på å tenke det igjennom. Gjør de det, forandrer de oppfatning selvsagt, men de fleste gjør jo ikke det, og da har man flyttet en grense littegrann i retning å akseptere halv-fascistenes standpunkter. Sånn holder de på i sak etter sak.

Skrevet

Det norske flagg er det eneste som skal heises på 17 Mai!

Vi feirer Norge, ingen andres land!

Anonymous poster hash: 0f79a...01c

Skrevet

Nei, jeg får en veldig bestemt følelse av at jeg snakker langt over hodet på deg.

Det har du nok ikke noen grunn til!

Anonymous poster hash: 3f11e...f01

Skrevet

Den kommer helt bevisst opp igjen hvert år fordi det er en sak der det for svært mange er omtrent en ren refleks å innta et overfladisk høyre-populistisk standpunkt.

Se bare på denne tråden, folk er så overbeviste om at de har rett at de ikke en gang gjør et bittelite forsøk på å tenke det igjennom. Gjør de det, forandrer de oppfatning selvsagt, men de fleste gjør jo ikke det, og da har man flyttet en grense littegrann i retning å akseptere halv-fascistenes standpunkter. Sånn holder de på i sak etter sak.

Du tar jo helt av. At det går an å lese så mye paranoid vissvass i at mange synes norske flagg er det som skal brukes på Norges nasjonaldag. Du er fascinerende.

Skrevet

Du tar jo helt av. At det går an å lese så mye paranoid vissvass i at mange synes norske flagg er det som skal brukes på Norges nasjonaldag. Du er fascinerende.

Du leser ikke så nøye, skjønner jeg, men la gå, jeg foretrekker selv norske flagg på 17. Mai, men jeg innser den absurde ironien som ligger i å foreslå og forby andre utrykk på en dag som feirer grunnloven. Det er på nivå med en sketsj.

2. At dette blir brukt i årlig politisk aksjonisme er ikke konspiratorisk vissvass. Det var Aina Stenersen som sto bak forslaget, og de delingene jeg har sett på facebook har sitt opphav i frp-politikere. Disse trekker dette opp igjen for å score billige politiske poeng, det er faktisk jobben deres, hvor motbydelig jeg enn synes det er.

Skrevet

Du leser ikke så nøye, skjønner jeg, men la gå, jeg foretrekker selv norske flagg på 17. Mai, men jeg innser den absurde ironien som ligger i å foreslå og forby andre utrykk på en dag som feirer grunnloven. Det er på nivå med en sketsj.

2. At dette blir brukt i årlig politisk aksjonisme er ikke konspiratorisk vissvass. Det var Aina Stenersen som sto bak forslaget, og de delingene jeg har sett på facebook har sitt opphav i frp-politikere. Disse trekker dette opp igjen for å score billige politiske poeng, det er faktisk jobben deres, hvor motbydelig jeg enn synes det er.

Hadde argumentasjonen din vært hakket mer moden og nyansert hadde du vært verdt å høre på. Nå stiller du bare i samme klasse som de fanatiske "kun norske flagg"-tilhengerne. Du er altfor opptatt med å være nedlatende og kategoriserende overfor de andre som deltar i tråden. Jeg vet ikke hvorfor du er sånn, men det er hverken saklig eller god debatt teknikk.

Skrevet

Men dette er jo ikke en debatt. Det er bare et urealistisk politisk "meme"-lignende fenomen uten kontakt med virkeligheten real-politisk eller juridisk.

Skrevet

Men dette er jo ikke en debatt. Det er bare et urealistisk politisk "meme"-lignende fenomen uten kontakt med virkeligheten real-politisk eller juridisk.

Kanskje du burde delta mer i debatter, studere litt mer, bare øve på ålreit oppførsel?

God 17. mai!

Skrevet

Selvsagt (!) kun det norske!

Anonymous poster hash: 72e07...570

Skrevet

Jeg har bodd mange år i utlandet og har hatt en stille markering av 17.mai med nordmenn på 17.mai, men på nasjonaldagen til er landene jeg bodde i kunne det ALDRI ha ramlet meg inn å møte opp i bunad ei heller med norsk flagg. Nasjonaldager handler om frihet for det landet man er i, Ikke sitt eget!! Derimot har jeg ikke noe i mot at man stiller opp i sin nasjonaldrakt på 17 mai i Norge, men for all del bruk flagg som tilhører Norge, jeg presiserer. Det norske flagget, sameflagget og hvis de absolutt ikke passer deg bruk FN flagget eller vær flaggløs.

Anbefaler også at du leser deg opp på den norske historien fra år 700-1960, det vil gi dek en økt forståelse av nordmenn og ikke minst hvorfor vi er så enormt stolte og glad i det norske flagget vårt!

Anonymous poster hash: 7f4aa...94c

Skrevet

Men - av ren nysgjerrighet: er det noen som krever å få bruke andre flagg i 17.mai-toget?

Skrevet

Å insistere på å bruke andre flagg enn det norske på 17. mai blir like dumt som om pensjonistene i de norske koloniene i Spanie hadde insistert å veive med norske flagg på Spanias nasjonaldag. Hadde jo bare vært flaut.

Men nå er jo dette en oppkonstruert debatt.

Anonymous poster hash: 70299...545

Skrevet

Det er Norge som feires som nasjon. Jeg tenker da det er det norske flagget som er mest naturlig å bruke den dagen. De som har en annen nasjonalitet enn den norske er med på å feire Norge som nasjon. Hvis de føler seg så lite hjemme her at de må bruke et annet flagg, så bør de kanskje vurdere om de skal være med å feire og eventuelt finne et annet land å bo i som de føler seg mer hjemme i.

OG nei - jeg er ikke rasist. Jeg mener det samme om jeg skulle bo i et annet land. På det landets nasjonaldag bruker jeg det landets flagg. MEN dersom jeg skulle markere den norske nasjonaldagen i det landet, så vil jeg selvsagt bruke det norske flagget!

Anonymous poster hash: f35e7...9b9
Skrevet

Jeg har feiret 17 mai i utland og også feiret andre lands nasjonaldager.

Jeg har alltid blitt møtt med godord når jeg har på meg bunad på andre nasjonaldager, 4 juli i USA, 17 juni på Island og 3 oktober i Tyskland. Jeg har da alltid båret de respektive lands flagg.

Og å flagge med norskt flagg 4 juli ville de fleste amerikanere sett på som en tilnærmet dødlinjen fornærmelse!

Personlig synes jeg altså at når vi feirer Norges grunnlov og de rettighetene den gir oss som bor i dette landet, bør norskt flagg heises og bæres. Jeg ser ikke poenget i å flagge med et afgansk flagg "hipp hurra! I dag feirer jeg at landet mitt ikke gir meg de samme rettighetene som Norge gjør!"

På alle andre dager i dette landet synes jeg alle skal vise stolthet over det landet de kommer fra, men på 17 mai er det den norske grunnlov som feires.

Å bære et annet flagg på grunnlag av at grunnloven som feires gir oss ytringsfrihet blir utrolig demonstrativt i mine øyne.

Anonymous poster hash: 53000...3de

Skrevet

Synes det må være lov med sameflagget, faktisk. Såpass må de få lov til å markere seg. Ellers er det fint med all verdens nasjonaldrakter, men vift med flagget til landet som feires. Litt som å synge bursdagssang til alle barna i Lise sin bursdag.

Anonymous poster hash: fcd93...9e2

Skrevet

Det er et flagg!!

Herregud, jeg ser virkelig ikke problemet. Det er en festdag, og en dag vi ikke trenger å være trangsynte og kjipe!

Vær heller litt inkluderende denne dagen.

Hi

Anonymous poster hash: c1a24...715

Med andre ord så er det helt innafor å få mange tyske flagg i 17. mai toget?

Vil tro krigsveteranene våre blir stolte da ja...

Anonymous poster hash: 928a1...7a8

Skrevet

Å flagge med et annet lands flagg på Norges nasjonaldag, er som å ta på seg brudekjole i en annens bryllup. Ikke din tur i dag.

Anonymous poster hash: cdad4...c58

Skrevet

Å flagge med et annet lands flagg på Norges nasjonaldag, er som å ta på seg brudekjole i en annens bryllup. Ikke din tur i dag.

Veldig bra sammenligning! :-)

Anonymous poster hash: 1d6d2...112

Skrevet

Kunne ikke sagt det bedre.

Anonymous poster hash: e36d2...fd5

Skrevet

Med andre ord så er det helt innafor å få mange tyske flagg i 17. mai toget?

Vil tro krigsveteranene våre blir stolte da ja...Anonymous poster hash: 928a1...7a8

Men de er jo snart historie, så de er det jo ikke så nøye med kan du skjønne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...