Gå til innhold

Kun Norske flagg på 17. Mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

No er det nok med andre flagg og tøying av grenser.

Ta dokke ein tur til Sverige så får dokke sjå kor innvandring er leis der. Vi må stramme opp ikkje bøy og tøy grenser og lover.

Anonymous poster hash: 8a86c...cd7
Skrevet

Kun norske flagg på 17. Mai. Selvsagt! Men alle nasjonaliteter kan være med på festen. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne!?

Hilsen Svensken

Anonymous poster hash: d8288...a20

Skrevet

Jeg savner en grunn til at man ikke skulle kunne få gå med det antrekket og flagget man ønsker å gå med på denne dagen.

Altså, det holder ikke å si "det er norges nasjonaldag". Hvorfor er det nasjonaldag? Hva feirer vi? Hva er så spesielt med det? Hvor kommer de andre tradisjonene våre på 17. Mai fra? Hvilken juridisk og/eller moralsk rett har vi til å diktere folks kles- og symbolbruk på denne dagen, og hvordan står en eventuell inngripen seg i forhold til det vi feirer? Hvordan er historikken til 17. Mai i f

Jeg vil

Anonymous poster hash: b96c1...563

Skrevet

Jeg savner en grunn til at man ikke skulle kunne få gå med det antrekket og flagget man ønsker å gå med på denne dagen.

Altså, det holder ikke å si "det er norges nasjonaldag". Hvorfor er det nasjonaldag? Hva feirer vi? Hva er så spesielt med det? Hvor kommer de andre tradisjonene våre på 17. Mai fra? Hvilken juridisk og/eller moralsk rett har vi til å diktere folks kles- og symbolbruk på denne dagen, og hvordan står en eventuell inngripen seg i forhold til det vi feirer? Hvordan er historikken til 17. Mai i f

Jeg vil

"Hvorfor er det nasjonaldag? Hva feirer vi? Hva er så spesielt med det?" Du tuller nå? Alle vet hvorfor det er nasjonaldag.

Anonymous poster hash: 1d6d2...112

Skrevet

(Trykkefeil. Fortsettes)

Hvordan stiller det å ta i bruk nye symboler og utrykk seg på 17. Mai? Har vi brukt de samme symbolene siden starten? Bunader, barn, skolekorps og rødt, hvitt og blått?

Er det logisk å feire frigjøringen fra det danske eneveldet ved å sende barna våre for å vinke pent til kongen fra en dansk kongefamilie?

Kom igjen, bruk hodet litt.

Skrevet

"Hvorfor er det nasjonaldag? Hva feirer vi? Hva er så spesielt med det?" Du tuller nå? Alle vet hvorfor det er nasjonaldag.

Gjør du? Senest i går kveld var det noen her inne som trodde det hadde med 2. Verdenskrig å gjøre.

Skrevet

(Trykkefeil. Fortsettes)

Hvordan stiller det å ta i bruk nye symboler og utrykk seg på 17. Mai? Har vi brukt de samme symbolene siden starten? Bunader, barn, skolekorps og rødt, hvitt og blått?

Er det logisk å feire frigjøringen fra det danske eneveldet ved å sende barna våre for å vinke pent til kongen fra en dansk kongefamilie?

Kom igjen, bruk hodet litt.

Okej, nå skjønner jeg. Du tuller bare og vil dra igang krangling..... Da kan vi slutte å svare dette usedvanligt dumme trollet.

Skrevet

Gjør du? Senest i går kveld var det noen her inne som trodde det hadde med 2. Verdenskrig å gjøre.

Ja, det gjør jeg. Er noe både foreldrene mine og barneskolen lærte meg da jeg var et barn.

Frigjøringensdagen og nasjonaldagen er to helt forskjellige dager.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Er noe både foreldrene mine og barneskolen lærte meg da jeg var et barn.

Frigjøringensdagen og nasjonaldagen er to helt forskjellige dager.

Skrevet

Ærlig talt syns jeg ikke andre lands flagg har noen naturlig plass på 17.

Men et stort ja til at utenlandske kan bruke sine respektive nasjonaldrakter denne dagen. Ja til fargerike sarier, fex

For ikke å snakke om flotte skotter i kilt ..

Skrevet

Norske flagg! tror noen til tider glemmer hva våres besteforeldre å oldeforeldre måtte gå igjennom for at vi skulle få være Norge. De sloss,ofret seg for at vi skulle få være et fritt Norge,så denne dagen burde hedres med norskeflagg.

Skrevet

Ærlig talt syns jeg ikke andre lands flagg har noen naturlig plass på 17.

Men et stort ja til at utenlandske kan bruke sine respektive nasjonaldrakter denne dagen. Ja til fargerike sarier, fex

For ikke å snakke om flotte skotter i kilt ..

Helt enig!

Skrevet

Okej, nå skjønner jeg. Du tuller bare og vil dra igang krangling..... Da kan vi slutte å svare dette usedvanligt dumme trollet.

Nei, jeg får en veldig bestemt følelse av at jeg snakker langt over hodet på deg.

Skrevet

Norske flagg! tror noen til tider glemmer hva våres besteforeldre å oldeforeldre måtte gå igjennom for at vi skulle få være Norge. De sloss,ofret seg for at vi skulle få være et fritt Norge,så denne dagen burde hedres med norskeflagg.

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Skrevet

Jeg er selv utenlandsk og synes man skal få lov til å bære den drakta man har fra hjemlandet (ellers har jo utlendingen ingenting å ha på seg, for bunad skal strengt tatt brukes av dem som er født/inngiftet i området bunaden stammer fra), men med norske flagg. Det er Norges nasjonaldag, da skal man bruke norsk flagg. Å bruke andre lands flagg blir bare ulogisk. Og det har ingenting med diskriminering og fornorsking å gjøre.

Skrevet

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Fordi det norske flagget er symbolet på landet vårt.

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med andre flagg enn det norske på 17. mai. I såfall mister hele greia sin mening og man kan droppe alle flagg.

Hva andre gjør får likevel være opp til dem, jeg gidder ikke la det ødelegge gleden min :)

Anonymous poster hash: d83b8...d95

Skrevet

Det er Norge sin nasjonaldag, andre land har sin egen dag. Det er Norge vi feirer.

Det blir som å komme i bursdag til Ola men insistere på å feire og ta med Kari, Trude og Martin i bursdagssangen. For de har jo like mye rett til å feire, selv om de har sin egen bursdag noen mnd. senere.

Samme hvor inkluderende vi skal være, alle får være med å feire men kun med Norske flagg.

Anonymous poster hash: 60aa6...1cf

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med andre flagg enn det norske på 17. mai. I såfall mister hele greia sin mening og man kan droppe alle flagg.

Hva andre gjør får likevel være opp til dem, jeg gidder ikke la det ødelegge gleden min :)

Hvilken mening mister man? Hva er det vi feirer? Er det ingen av dere som vet det en gang?

Skrevet

Hvilken mening mister man? Hva er det vi feirer? Er det ingen av dere som vet det en gang?

Det er tydeligvis du som ikke vet hva vi feirer på nasjonaldagen vår siden du fortsetter å spørre videre.

Skrevet

Moroklumpen. Vi feirer Norge sin grunnlov i 1814, som var det første viktige steget mot uavhengighet som vi endelig oppnådde i 1905.

Grunnlovsdagen omtales derfor ofte som Norges "bursdag", vi feirer også vår uavhengighet som nasjon. Norske flagg har vært brukt på 17. mai i alle år, unntatt under 2. verdenskrig

Skrevet

I og med at ingen av dere er i ferd med å begynne å komme på sporet en gang så kaster jeg ett av aspektene som gjør dette problematisk inn her:

-i dag finnes det ingen lov som dikterer hvilke flagg det er lov å gå med på 17.Mai. Den må isåfall vedtas og innføres, og vil antagelig være i strid med grunnloven.

(Som er det vi feirer 17.mai, dere vet det? Ikke nasjonen, ikke krigen, ikke flagget, men den liberale og demokratiske grunnloven vår)

Det ville jo vært humor et nazi- eller sovjet-regime verdig om så skjedde.

Skrevet

I og med at ingen av dere er i ferd med å begynne å komme på sporet en gang så kaster jeg ett av aspektene som gjør dette problematisk inn her:

-i dag finnes det ingen lov som dikterer hvilke flagg det er lov å gå med på 17.Mai. Den må isåfall vedtas og innføres, og vil antagelig være i strid med grunnloven.

(Som er det vi feirer 17.mai, dere vet det? Ikke nasjonen, ikke krigen, ikke flagget, men den liberale og demokratiske grunnloven vår)

Det ville jo vært humor et nazi- eller sovjet-regime verdig om så skjedde.

"Ingen av oss". Jeg sa ingenting om forbud, gjorde jeg vel? Jeg sa bare at jeg mente det ikke passer med andre flagg på 17. mai. Å forby meg å ha den meningen og ytre den vil være grunnlovsstridig. Jeg skrev også at alle må få gjøre det de vil og jeg ikke vil legge meg bort i det.

Akkurat som at jeg motstander av abort og aldri kunne abortert selv, men er for selvbestemt abort, fordi jeg ser behovet!

Skrevet

"Alle" var en overdrivelse, jeg regnet med at de som ikke trengte å føle seg truffet heller ikke gjorde det. Spørsmålet er vel om de som babler om "Norge, blabla, stolthet, blavla, respekt, blabla, landet vårt, blblabla la" i hele tatt skjønner noe som helst.

Forøvrig ser jeg ikke på det som særlig musikalsk eller taktfullt å gå med "feil" flagg, det er for faen bare ikke noe å hverken henge seg opp i eller forby. Det er derfor denne debatten kommer opp nå. Fordi noen fra høyresiden for noen år siden på ramme alvor foreslo forbud, og artikklene fra den gang har blitt satt i omløp igjen på facebook.

Skrevet

Min mann er fra et land der de også flagget og feirer 17. Mai. Kan vi flagge med begge lands flagg på terrassen? Våre barn, har de lov å bære begge?

Anonymous poster hash: 49b95...f2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...