Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Bare fornavn? Bare etternavn? Begge deler?  Vår førstefødte skal begynne i bhg til høsten. Tenkte jeg skulle være litt tidlig ute å bestille lapper til å merke tøyet med. Hun har et "normalt", men lite brukt fornavn, og et ganske vanlig etternavn. Første tanke var bare etternavn, men om det da plutselig blir 4 Nilsen i bhg? Fullt navn eller bare Eli er jo en mulighet, men jeg tenker at det ikke er veldig praktisk mtp å merke flere ting i huset, samt arving av tøy. (Og til sist tenker jeg - jeg VET at det er litt sykt, men nå er det nå en gang slik - tenk om noen er ute etter å ta barnet mitt!? Da er det jo bare å lese bak i nakken, og snakke til henne som om de kjenne henne. "Hei Eli, mamma sa at jeg skulle kjøre deg gjem fra lekeplassen". HELT SØKT, jeg vet det, men jeg tenker altså slik!)  Så hva gjør dere?  Anonymous poster hash: 17b69...144
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #2 Skrevet 8. mai 2016 Skriv både fornavn og etternavn  hilsen bhg ansatt Anonymous poster hash: 4550f...704
Mamma_til_2 Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 jeg valgte forbokstav og etternavn siden jeg fikk en jente til og de har samme forbokstav så slapp jeg og bytte merkelapp på arvetøy☺
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Vi har fornavn og telefonnummer siden han er den eneste i barnehagen med det fornavnet. Tror ikke det er flere med samme etternavn heller, men det er vel ikke sikkert alle de ansatte går rundt og husker etternavna til alle barna. Har bare ett barn, så slipper å tenke på det med arv, de som arver av oss får løse det selv.  Jeg tenker litt motsatt av deg og har instruert sønnen min om å finne en voksen og vise frem merkelappen hvis han skulle komme bort fra oss sånn at han kan få hjelp til å ringe. Jeg tror sjansen for at han kommer bort fra oss på egen hånd og at den første voksne han treffer er en ok person er mange ganger større enn at noen skulle være ute etter å kidnappe ham. Anonymous poster hash: 6c2a9...734
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #5 Skrevet 8. mai 2016 jeg valgte forbokstav og etternavn siden jeg fikk en jente til og de har samme forbokstav så slapp jeg og bytte merkelapp på arvetøy☺ Det der er så håpløst for barnehageansatte  Anonymous poster hash: 4550f...704
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #6 Skrevet 8. mai 2016 Jeg har også tenkt på dette, her tar vi fult navn og tlf nr  Anonymous poster hash: 823c5...ab5
Superdolly Skrevet 8. mai 2016 #7 Skrevet 8. mai 2016 Fullt navn og telefonnummer.  (Jeg merker klærne på innsiden, og jeg har veldig liten tro på at en voksen kommer bort og vrenger av ungen tøyet, leter etter navnelappen for så å si "Hei, Eli..." Gjør noen noe slikt, kidnapper de ungen uten å bry seg om navnet.)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #8 Skrevet 8. mai 2016 På førstemann skrev jeg bare etternavnet og mitt tlf.nr. Fikk da kjeft av barnehagen. "vi har nok med å lære alle barnas fornavn om vi ikke må huske på etternavnet også!" var beskjeden jeg fikk. Så da ble det fullt navn og mitt nr. Så startet minste i samme barnehage(bare et år i mellom barna), og siden jeg synes navnelapper er dyrt,og vi ikke trenger så mange som er i pakka, skrev jeg begges fornavn på de nye lappene. Så det står "Per/Lise Pettersen" og mitt nr. Barnehagen var fornøyde med det 😄  Anonymous poster hash: 7a34d...d47
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #9 Skrevet 8. mai 2016 Etternavn og telefonnummer. Spurte i bhg etter å ha lest her inne at kun etternavn var irriterende og at barnehageansatte ikke har evne til å lære etternavn, fikk beskjed om at etternavn holdt lenge.  Da slipper jeg å ha ett sett lapper pr barn, og slipper å merke om.  Anonymous poster hash: 958cd...857
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #10 Skrevet 8. mai 2016 Etternavn og telefonnummer. Spurte i bhg etter å ha lest her inne at kun etternavn var irriterende og at barnehageansatte ikke har evne til å lære etternavn, fikk beskjed om at etternavn holdt lenge.  Da slipper jeg å ha ett sett lapper pr barn, og slipper å merke om.  Anonymous poster hash: 958cd...857 "at barnehageansatte har evne til å lære etternavn" Du er ikke rent lite frekk   Anonymous poster hash: 4550f...704
guggu Skrevet 8. mai 2016 #11 Skrevet 8. mai 2016 Fornavn og etternavn samt tlf nr. Trengte ikke merke om arvetøy fra storsøster engang sa de i bgh :-D men har et lite brukt etternavn og kun 24 plasser i bgh. Har ikke engang tenkt tanken at lappen kan brukes til kidnapping. .... :-/ storesøster på 6 har faktisk brukt opp to bestillinger med navnelapper!!!! Men jeg merker alt!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #12 Skrevet 8. mai 2016  "at barnehageansatte har evne til å lære etternavn" Du er ikke rent lite frekk  Anonymous poster hash: 4550f...704 Og du kan ikke lese. Jeg sa at det var beskjeden her inne, altså på DIB. Jeg spurte derfor barnehagen, det viser seg at de ikke er så enfoldige at de ikke kunne lære etternavn. Det var jo akkurat som jeg trodde.   Anonymous poster hash: 958cd...857
Mamma_til_2 Skrevet 8. mai 2016 #13 Skrevet 8. mai 2016  Det der er så håpløst for barnehageansatte  Anonymous poster hash: 4550f...704 Er da bhg ansatt selv og jeg evner og lære meg etternavn! Det er 160 barn i min bhg og det går fint med :s.nilsen på mekelappen!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #14 Skrevet 8. mai 2016 Er da bhg ansatt selv og jeg evner og lære meg etternavn! Det er 160 barn i min bhg og det går fint med :s.nilsen på mekelappen! Så fint for deg da, tror nok ikke de fleste gjør det. Det klarer ikke jeg, jeg har mer enn nok med å fornavnene på de 130 hos oss, som alle har samme utegarderobe. Og hva med vikarer, hvordan i alle dager skal de vite hvem som er hvem.  Anonymous poster hash: 4550f...704
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #15 Skrevet 8. mai 2016 Da jeg jobba i barnehage så tok det ikke mange dagene å lære seg fornavn på 130 unger, etternavn på omtrent halvparten, navn til alle søsken og foreldre og hvilke farger dresser ungene brukte. Jeg kunne også etter få dager finne Olas vanter, eller Karis sko. Og det samme kunne resten av personalet, det var jo en del av jobben. Matbokser og drikkeflasker var heller ikke noe problem. Det samme med å huske om Per likte best makrell, og Kari leverpostei. Og alle bursdagene satt etter et par uker.  Jeg visste også at Ola arva klær etter to søskenbarn derfor var noen av hans klær merket med Petra, mens andre var merket med klistermerke av ei sol. Men som regel trengte jeg ikke å sjekke lappen, da de færreste ungene hadde identiske klær, og det dermed var lett å huske hvem som var hvem sitt.  Å lære seg etternavnet på alle ungene på avdelingen burde være barnemat for alle voksne mennesker. Og om det faktisk er mennesker som sliter med å lære seg 30 etternavn (og samtidig er i stand til å jobbe), så bør kanskje lapper med kun etternavn være et hint til at de bør begynne å trene opp hjernen sin igjen. Man klarer ikke fylle opp hjernen. Man må bare trene den. Noe vi voksne er svært elendige på. Før løste vi kryssord, nå spiller vi candy crush..  Lag lapper med hva du vil, så lenge de ikke er like et annet barns lapper, så bør det ikke være et problem for oppegående mennesker. Og alle de barnehageansatte jeg har møtt gjennom jobb, eller mine barn, har vært svært oppegående. (Forøvrig kan du få med et symbol på også, så kan barnet kjenne igjen sine egne lapper).  Anonymous poster hash: b59cc...5b8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #16 Skrevet 8. mai 2016 Da jeg jobba i barnehage så tok det ikke mange dagene å lære seg fornavn på 130 unger, etternavn på omtrent halvparten, navn til alle søsken og foreldre og hvilke farger dresser ungene brukte. Jeg kunne også etter få dager finne Olas vanter, eller Karis sko. Og det samme kunne resten av personalet, det var jo en del av jobben. Matbokser og drikkeflasker var heller ikke noe problem. Det samme med å huske om Per likte best makrell, og Kari leverpostei. Og alle bursdagene satt etter et par uker.  Jeg visste også at Ola arva klær etter to søskenbarn derfor var noen av hans klær merket med Petra, mens andre var merket med klistermerke av ei sol. Men som regel trengte jeg ikke å sjekke lappen, da de færreste ungene hadde identiske klær, og det dermed var lett å huske hvem som var hvem sitt.  Å lære seg etternavnet på alle ungene på avdelingen burde være barnemat for alle voksne mennesker. Og om det faktisk er mennesker som sliter med å lære seg 30 etternavn (og samtidig er i stand til å jobbe), så bør kanskje lapper med kun etternavn være et hint til at de bør begynne å trene opp hjernen sin igjen. Man klarer ikke fylle opp hjernen. Man må bare trene den. Noe vi voksne er svært elendige på. Før løste vi kryssord, nå spiller vi candy crush..  Lag lapper med hva du vil, så lenge de ikke er like et annet barns lapper, så bør det ikke være et problem for oppegående mennesker. Og alle de barnehageansatte jeg har møtt gjennom jobb, eller mine barn, har vært svært oppegående. (Forøvrig kan du få med et symbol på også, så kan barnet kjenne igjen sine egne lapper).  Anonymous poster hash: b59cc...5b8 Hva når det er over 100 etternavn man må lære seg da?  Anonymous poster hash: 4550f...704
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #17 Skrevet 8. mai 2016 For- og etternavn + tlfnr. Når søsken arver stryker/limer jeg bare på ny lapp oppå den gamle. Null problem.  Anonymous poster hash: f0dbc...e71
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #19 Skrevet 8. mai 2016 Jeg skrev fornavnet, da ingen andre het det i bhg. Â Â Anonymous poster hash: 00cb6...f25
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #20 Skrevet 8. mai 2016 Tusen takk for mange gode svar. Tipper det blir Eli Nilsen 98989898 her Skulle vi måtte merke noe annet her i huset, er jo likevel nr mitt, så det vil jo forhåpentligvis havne på rett plass likevel.  Jeg går altså ikke rundt å tror at noen vil kidnappe barnet mitt. Ei heller ser jeg for meg en person vrenge av henne klærne for å lese inni. Jeg bare kjenner at det er litt mue info ute å går med en gang...om dere skjønner? Husker at jeg snakket med min søster om dette for en del år tilbake. Dette var før det var vanlig å merke barna med armbånd. De var i en fornøyelsespark, og hun skrev "mamma 98989898" på armen hans med kulepenn, og instruerte han i å finne en voksen dersom de skulle komme fra hverandre. Jeg tenkte alt da at "lurt, da går han ikke rundt med JAKOB på hele armen". Meeen. Det er jo forskjell på å skrive et navn på armen, og skrive 3-4 ord på en bitteliten lapp.  Takk igjen. Dere er supre.  Anonymous poster hash: 17b69...144
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #21 Skrevet 8. mai 2016 Tusen takk for mange gode svar. Tipper det blir Eli Nilsen 98989898 her Skulle vi måtte merke noe annet her i huset, er jo likevel nr mitt, så det vil jo forhåpentligvis havne på rett plass likevel.  Jeg går altså ikke rundt å tror at noen vil kidnappe barnet mitt. Ei heller ser jeg for meg en person vrenge av henne klærne for å lese inni. Jeg bare kjenner at det er litt mue info ute å går med en gang...om dere skjønner? Husker at jeg snakket med min søster om dette for en del år tilbake. Dette var før det var vanlig å merke barna med armbånd. De var i en fornøyelsespark, og hun skrev "mamma 98989898" på armen hans med kulepenn, og instruerte han i å finne en voksen dersom de skulle komme fra hverandre. Jeg tenkte alt da at "lurt, da går han ikke rundt med JAKOB på hele armen". Meeen. Det er jo forskjell på å skrive et navn på armen, og skrive 3-4 ord på en bitteliten lapp.  Takk igjen. Dere er supre.  Anonymous poster hash: 17b69...144 Er det mulig å få så mange skrivefeil inn i et og samme innlegg, altså? Hehe, jaja. Dere skjønner nok  Anonymous poster hash: 17b69...144
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #22 Skrevet 9. mai 2016 Vi merker med for og etternavn, mitt telefonnummer og slenger på et symbol snuppa kjenner igjen. Veldig greit for de små som ikke kjenner igjen bokstaver enda at det er et eller annet de faktisk kjenner igjen.  jenta mi og hun på plassen ved siden av har samme sekk, men min har stålkontroll på at hennes har en pingvin på merkelappen Anonymous poster hash: 2f8fd...591
Snøfnugget Skrevet 9. mai 2016 #23 Skrevet 9. mai 2016 Fornavn og telefonnummer. Ingen med samme navn (liten bhg)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #24 Skrevet 9. mai 2016 Barnehagebarn går da ikke rundt alene på en måte som gjør at det er en rell risiko for kidnapping basert på en merkelapp. Dette blir en konstruert problemstilling.  En mer reell problemstilling er at det dukker opp en løs vott i barnehagegarderoben. Ansatte eller andre voksne finner den og leser at det står Bjørklund inni. Men hvem er det som heter det til etterhavn? Husker ikke helt... Står det Emma Bjørklund på lappen, blir den lagt på riktig plass med en gang. Har hatt barnehagebarn selv i åtte år, og har mer enn en gang fått med meg klær som tilhører andre hjem ved en feil. Da er det lurt at det sår navn og nummer inni, så sender man bare en sms og gir beskjed om at støvlene til Per og Ola nok har blitt forbyttet. Kan vi bytte tilbake i morgen?  Navnelapper trenger du i mange år uansett. Også på skolen må klær merkes. Og der er også fornavn et must. Om jeg finner en jakke slengt på gulvet i gangen på skolen som det står Hansen inni, er det jo umulig å vite hvem som eier den.Du trenger ikke være redd for å brenne inne med lapper. Anonymous poster hash: 84e16...e09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå