Gå til innhold

Kan man kaste ut en alenemor med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan nok. Men det sier I grunnen sitt on utleier, tenker jeg. Bør virkelig opplyses til alle nye interesserte leietakere, at her er det ikke mye medfølelse i en vanskelig tid. Forstår det jo slik at alenemoren virkelig prøver å finne nytt bosted.her hvor jeg bor, ville man hatt store problemer med å finne nytt bosted på kort tid. Og ikke kke alle har familie eller venner som kan stille med husvære. Kjenner jeg blir sint, velger å "henge ut" utleieren og ikke alenemoren jeg.

Nei, det sier ingenting om utleier. Det er jo ikke utleiers ansvar at folk ikke får ny bolig. Utrolig sært å tenke at det er utleiers ansvar. Det er jo ikke sikkert utleier har mulighet til å la leieboer bo lenger, kanskje skal det er ny leieboer inn

Anonymous poster hash: 1a53e...418

Fortsetter under...

Skrevet

Vanskelig se mer åpenbar bruk for bv? Da har du jammen ikke sett mye- heldige deg. Det er ingen automatikk i at barn hentes pga utkastelse. Alenemødre- som andre mennesker- har krav på hjelp fra det offentlige om de ikke evner skaffe bolig selv. Med barn i bildet vil kommunen ha større ansvar for å stille bolig, og ikke minst om bvtj presser på.

Det er nemlig slik vi hjelper! Og ikke ved automatisk hente barn!!

Anonymous poster hash: a73f4...748

Mulig jeg formulerte meg krøkkete.

Barn uten fast bopæl er selvfølgelig et ansvar for barnevernet, hvem andre skulle det være? Imidlertid er det selvfølgelig ikke sånn at barnevernet blir blandet inn bare fordi mor har en privatrettslig konflikt med huseier.

Anonymous poster hash: 90b15...430

Skrevet

Såklart må utleier kunne si opp en alenemor. La oss si at hun ikke betalte for seg da, og ble oppsagt pga det. Og så skulle bare utleier latt henne bodd der gratis fordi det ikke var lov å sette barn på gata?

Det er i alle fall ikke utleiers ansvar at de ikke finner seg ny bolig.

Anonymous poster hash: 439c9...164
Skrevet

Nei, det sier ingenting om utleier. Det er jo ikke utleiers ansvar at folk ikke får ny bolig. Utrolig sært å tenke at det er utleiers ansvar. Det er jo ikke sikkert utleier har mulighet til å la leieboer bo lenger, kanskje skal det er ny leieboer inn

Snakker ikke om ansvar, snakker om medmenneskelighet og smidighet, når dette tross alt er en leieboer som har bodd der lenge og uten problemer.Høres enda merkeligere ut, dersom en ny leieboer skal inn når den gamle selv ikke har sagt opp. Da tenker jeg at det er dårlig planlegging fra utleier, eller utleier kanskje har mulighet til å få en leietaker som betaler mer. Er penger inne i bildet er det jo mange som glemmer all medfølelse.

Skrevet

Barn uten fast bopæl er selvfølgelig et ansvar for barnevernet, hvem andre skulle det være? Imidlertid er det selvfølgelig ikke sånn at barnevernet blir blandet inn bare fordi mor har en privatrettslig konflikt med huseier.

Barn uten bosted faller selvfølgelig inn under bvtj, men reglen som kom ut av deg med at barnet hentes, mor fjernes osv vitner om lite kunnskap. Det er forsåvidt greit nok, men hva får du ut av å pårope deg falsk kunnskap på et anonymt forum?

Om et barn står uten fast bosted hjelper bvtj familien. Det er ikke få familier som har bodd i perioder på landets campingplasser, hotell osv: alt etter hva kommunenen kan tilby mens de leter etter mer egnet- og fast- bosted.

Måten du fremstilte det på var ikke krøkkete. Vet ikke om du prøvde skremme noen?

Skrevet

Namsmannen har.

Anonymous poster hash: 1457b...d3c

Ok, la meg rette meg selv. Ingen privatpersoner.

Til HI: Har venninna di hørt med nav? Kanskje de/kommunen kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 4f459...184

Annonse

Skrevet

Barn uten bosted faller selvfølgelig inn under bvtj, men reglen som kom ut av deg med at barnet hentes, mor fjernes osv vitner om lite kunnskap. Det er forsåvidt greit nok, men hva får du ut av å pårope deg falsk kunnskap på et anonymt forum?

Om et barn står uten fast bosted hjelper bvtj familien. Det er ikke få familier som har bodd i perioder på landets campingplasser, hotell osv: alt etter hva kommunenen kan tilby mens de leter etter mer egnet- og fast- bosted.

Måten du fremstilte det på var ikke krøkkete. Vet ikke om du prøvde skremme noen?

Overhodet ikke, det var et tenkt eksempel.

(Dette praktiseres forskjellig, da det er forskjellige grunner til at folk skal ut av en leilighet. Jeg er ikke bv selv, men jeg har sett slike saker og situasjoner gjennom annen rolle. Det kan foreksempel være grunner til å mistenke rus, noe som er en typisk utkastelsesårsak, eller grunn til at noen havner i en sånn situasjon)

Jeg prøvde å illustrere at det selvfølgelig ikke hviler på huseier å sørge for bopel til noen fordi det er barn i bildet, men på det offentlige. Så enkelt som det. Husk utsagnet som skulle testes var at huseier ikke kunne kaste ut personer med barn, eller at ikke NOEN kunne kastes ut som det ble påstått.

Skrevet

Ok, la meg rette meg selv. Ingen privatpersoner.

Til HI: Har venninna di hørt med nav? Kanskje de/kommunen kan hjelpe?

Anonymous poster hash: 4f459...184

Ja hun hadde visst det. De kunne ikke bistå

Anonymous poster hash: d9688...cc6

Skrevet

Veldig ok leieboer, bodd der i 8 år. Aldri noe problem.

Er ikke jeg som leier ut, men har mye å gjøre med barnet og blir stående litt på sidelinjen i dems desperate forsøk på å finne et egnet sted. Følger de på Facebook og gjengangeren er at de ikke kan bli kastet ut pga barnet.

Hvorfor blir de kastet ut da?

Skrevet

Ingen kan settes på gata, barn eller ikke. Da er kommunen faktisk forpliktet å ha en nødløsning på hånden, gjerne en campingplass eller noe.

Men det er kommunens ansvar, ikke utleier. Såvidt jeg vet er det ingen regel som sier at man ikke kan kaste ut barnefamilier dersom oppsigelse/oppsigelsestid er gyldig og greit.

Skrevet

Er vel mange grunner til at utleier ikke skal leie ut mer. Vi har arvet en bolig som leies ut. Men pga lån på vårt eget hus og oppussings behov. Har vi ikke mulighet til å ha den arvede boligen også fordi det er fortsatt gjeld på den. Vi selger for å putte overskuddet i vår egen bolig. Slik at vi får romsligere økonomi og kan pusse opp det som er nødvendig.

Skrevet

Selvsagt kan man det om det er en gyldig oppsigelse!

Det er ikke sånn at en annen privatperson skal måtte ta sosialt ansvar på den måten. Det er i utgangspunktet den enkeltes ansvar å sørge for seg og sine. Dersom vedkommende ikke er i stand til det, kan hun få hjelp fra det offentlige etter gitte kriterier.

Anonymous poster hash: 199c4...9ec
Skrevet

Jeg har hørt om ett par tilfeller hvor husleier er fortvilt fordi han/hun ikke får hjelp fra politiet til å "kaste" ut leietakere når det er barn med i bildet. Dette er snakk om leietakere som ikke har betalt husleie over mange mnd. Så jeg tror ikke at det er så enkelt å bli kvitt leietakere som du av en eller annen grunn ikke vil skal leie lengre hos deg. 

Anonymous poster hash: 775bd...b46

Annonse

Skrevet

Jeg har hørt om ett par tilfeller hvor husleier er fortvilt fordi han/hun ikke får hjelp fra politiet til å "kaste" ut leietakere når det er barn med i bildet. Dette er snakk om leietakere som ikke har betalt husleie over mange mnd. Så jeg tror ikke at det er så enkelt å bli kvitt leietakere som du av en eller annen grunn ikke vil skal leie lengre hos deg.

Anonymous poster hash: 775bd...b46

Nei, det er vanskelig å kaste ut leietakere, de har sterkt vern. Det er ikke nok at man har "funnet noen som betaler mer" slik noen har sagt. Det kan f.eks. være at utleier skal bruke boligen selv, eller selge (noe som heller ikke trenger være grunnlag for at leietaker må flytte). Selv når leietaker ikke betaler leia, er det vanskelig og tar lang tid.

Så lenge alt er gjort lovlig, tenker jeg dette er leietakers ansvar, ingen grunn til å legge noen skyld/ansvar på utleier for at hun ikke har noe sted å bo. Nekene på FB som sier at man ikke kan kaste ut noen med barn kan hun bare drite i. Bedre å gjøre noe for å bedre situasjonen enn å sitte på FB og sutre?!

Hvorfor blir hun kastet ut, da?

Anonymous poster hash: de220...432

Skrevet

Det er sant at leietakere har en del vern og at huseiere må ha gyldig grunn. Å ikke betale for seg over en lengre periode er en slik grunn. Når det er sagt er det et rent helvete å være leietaker et sted man ikke et ønsket uansett hvor mye man måtte ha rettigheter på sin side, så huseierne kommer jevnt over rimelig godt ut av det.

Skrevet

Takk for alle svar :)

Prøver å anonymisere så mye som mulig av hensyn til de det gjelder, men oppsigelsen er fullt ut gyldig og har ingenting å gjøre med dårlig forhold dem imellom. Mor har vært en eksemplarisk leietaker.

Skal viderebringe all informasjon!

Hi

Skrevet

Da vi hadde leieboer hadde hun ei stund en kjæreste som bråkte om nettene.

Hadde dette forholdet fortsatt, så hadde vi ikke fornyet kontrakten hennes.

Da vi sluttet å leie ut, ville vi ha gitt henne ekstra tid, hvis hun hadde trengt det.

Anonymous poster hash: 61418...f74

Skrevet

Man kan nok. Men det sier I grunnen sitt on utleier, tenker jeg. Bør virkelig opplyses til alle nye interesserte leietakere, at her er det ikke mye medfølelse i en vanskelig tid. Forstår det jo slik at alenemoren virkelig prøver å finne nytt bosted.her hvor jeg bor, ville man hatt store problemer med å finne nytt bosted på kort tid. Og ikke kke alle har familie eller venner som kan stille med husvære. Kjenner jeg blir sint, velger å "henge ut" utleieren og ikke alenemoren jeg.

Når du skriver dette vet du jo ingenting om situasjonen og hvorfor huseier vil ha leieboer ut. Vi var nettopp i en situasjon som fort kunne endt med utkastelse dersom ikke leieboer hadde funnet noe nytt. Situasjonen var vanskelig for henne, men den var faktisk veldig vanskelig for oss også. Hun sluttet f.eks. å betale husleie med unnskyldningen av at hun ikke hadde råd (men kom stadig slepende med nye ting til leiligheten og til ungene) og vi er selv i en vanskelig økonomisk situasjon og trengte virkelig pengene. I tillegg viste det seg da vi var inne i leiligheten at det var store skader der og at bråket vi var blitt vekket av nesten hver natt i flere år faktisk hadde vært noe helt annet enn hun hevdet. Samt mye, mye, mye mer. Det var ekstremt belastende for oss å ha henne boende der, mannen ble faktisk sykemeldt på det verste. Og da hadde vi levd med ustabil innbetaling av leie g bråk i flere år nettopp for å være greie og hjelpe en i en vanskelig situasjon. Til slutt ble det nok, det gikk utover både våre barn og helsen vår. Om noen da hadde kommet og hengt oss ut som fæle som ville ha dem ut, hadde jeg blitt ganske forbanna. Man skal helst vite begge sider av en sak før man ev. gjør slikt.

Anonymous poster hash: 93c78...953

Skrevet

Når du skriver dette vet du jo ingenting om situasjonen og hvorfor huseier vil ha leieboer ut. Vi var nettopp i en situasjon som fort kunne endt med utkastelse dersom ikke leieboer hadde funnet noe nytt. Situasjonen var vanskelig for henne, men den var faktisk veldig vanskelig for oss også. Hun sluttet f.eks. å betale husleie med unnskyldningen av at hun ikke hadde råd (men kom stadig slepende med nye ting til leiligheten og til ungene) og vi er selv i en vanskelig økonomisk situasjon og trengte virkelig pengene. I tillegg viste det seg da vi var inne i leiligheten at det var store skader der og at bråket vi var blitt vekket av nesten hver natt i flere år faktisk hadde vært noe helt annet enn hun hevdet. Samt mye, mye, mye mer. Det var ekstremt belastende for oss å ha henne boende der, mannen ble faktisk sykemeldt på det verste. Og da hadde vi levd med ustabil innbetaling av leie g bråk i flere år nettopp for å være greie og hjelpe en i en vanskelig situasjon. Til slutt ble det nok, det gikk utover både våre barn og helsen vår. Om noen da hadde kommet og hengt oss ut som fæle som ville ha dem ut, hadde jeg blitt ganske forbanna. Man skal helst vite begge sider av en sak før man ev. gjør slikt.

Anonymous poster hash: 93c78...953

Ja enig. Men nå snakket ikke jeg om hvilken som helst leietaker. Men om akkurat denne alenemoren som av hi beskrives som en eksemplarisk leietaker i mange år. Syntes det ble vel mye snakk om barnevern og at man må da ha en plan b osv. Syns alenemoren ble en smule uthengt....men utleieren trenger like godt å bli hengt ut litt synes jeg. Man kan da være litt menneskelig.

Skrevet

Klart det. Og når namsmannen kommer og mor ikke har plan klar kobles barnevern inn som henter barna.

Anonymous poster hash: 21e8d...6e3

Akkurat det er bare tull. Man blir ikke fratatt barna fordi utleier sier deg opp og du ikke kan finne leilighet. Da får man kriseløsning hos kommunen.

Skrevet

Har man fått oppsigelse som er gyldig og man ikke klarer finne seg noe nytt vil jeg si man er en dårlig mor som tar slike sjanser.

Om man ikke finner et sted å leie får man spørre venner eller familie om hjelp.

Er oppsigelsen ugyldig så er det vel mulig å bo videre men hvem vil bo et sted med barn der det kan bli bråk og konflikter? Det er også uansvarlig.

Anonymous poster hash: afb94...f43

Herremin..!

Å mene at HI er uansvarlig fordi andre kanskje kan komme til å oppføre seg dårlig, det er vanvittig. Det blir akkurat som å påstå at den som ikke lar sin eksmann få viljen sin når det gjelder noe man er uenig om, er uansvarlig (fordi eksen kan komme til å lage bråk og trøbbel av den grunn)!

HI: Er oppsigelsen gyldig, så må dere flytte. Er den ugyldig så har dere krav på å bli boende der. Og det uten å risikere bråk og konflikter! Skulle du oppleve forsøk på bråk og problemer, så kan det anmeldes. Du er ansvarlig for å oppføre deg bra selv, men andre har selv ansvar for dem selv!

Anonymous poster hash: 27b41...cc3

Skrevet

Veldig ok leieboer, bodd der i 8 år. Aldri noe problem.

Er ikke jeg som leier ut, men har mye å gjøre med barnet og blir stående litt på sidelinjen i dems desperate forsøk på å finne et egnet sted. Følger de på Facebook og gjengangeren er at de ikke kan bli kastet ut pga barnet.

De kan lovlig bli kastet ut selv om det bor barn der, tror jeg.

Skrevet

Klart det. Og når namsmannen kommer og mor ikke har plan klar kobles barnevern inn som henter barna.

Anonymous poster hash: 21e8d...6e3

Det er feil.

Mennesker kan oppleve vannlekkasje, brann eller innbrudd, og av den grunn brått bli midlertidig eller varig bostedsløse. Barnevernet skal ikke kobles inn da heller. Men sosialtjenesten (boligkontoret) kan bistå med hjelp om det er akutt.

Skrevet

Namsmannen gjennom politi har lov til det ja. Og gjør det, stadig vekk. Nå er ikke dette noe som skjer dagen etter at flytting skulle ha skjedd, staten vil veldig gjerne ha slike private konflikter innom diverse meklinger og råd. Går ikke dette, skal man igjennom diverse varsler og slikt. En kan nok regne med at den prossessen tar iallefall 3-4 måneder og i de fleste tilfeller 6 måneder før noen står på døra.

Men skjer dette først, så skjer det. Barnevernet hentet barnet, mor hentes ut av leiligheten, leiligheten forsegles, innventar blir hentet og satt på lager på mors regning.

Da er alle interresser ivaretatt. Gjør dette at mor er i nød, så er ulike nav-innstanser neste post for henne. Barnas beskyttelse mot slikt heter barnevernet, særlig mer åpenbar bruk for dem kan man vanskelig se for seg. Hadde barna vært satt bort til besteforeldre el. mens mor løste akkurat denne fasen av sin privatrettslige knute, hadde de nok ikke nødvendigvis brydd seg særlig videre.

Her var det mye synsing.

Skal folk sette bort barna til besteforeldre når de har konflikter med sin svoger eller på hjemmebane med for eksempel samboer også, mener du?

Hvis ikke er det underlig at du mener at det bør gjelde helt egne regler for aleneforeldre, som sikkert i likhet med andre skjermer barna sine for eventuelle uenigheter med andre som de skulle ha.

Barnevernet har ikke noe med flytting å gjøre.

Dersom HI's venninne står uten bosted og ikke finner et eget midlertidig eller varig alternativ, så trer det i samme øyeblikk inn en hjelpeplikt fra kommunen: https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/midlertidig-botilbud-n%C3%B8dsituasjon

Skrevet

Selvfølgelig er det heller ikke noen sak for barnevernet om barn en periode har et midlertidig bosted fremfor fast.

Noen bor kortvarig et sted pga vannlekkasje eller oppussing av nåværende bosted, i påvente at leilighet de har kjøpt eller skal leie fremover har overtakelsesdato, mens de ser etter noe enda mer egnet osv.

Om barn må bo i bil eller telt, eller andre uegnede steder, så hadde det naturligvis vært noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...