Gå til innhold

Kan man kaste ut en alenemor med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man leier et sted og huseier sier en opp. Dersom man ikke finner noe annet sted å bo, hva da? Kan man bli satt på gaten?

Anonymous poster hash: d9688...cc6

Fortsetter under...

Skrevet

Har man fått oppsigelse som er gyldig og man ikke klarer finne seg noe nytt vil jeg si man er en dårlig mor som tar slike sjanser.

Om man ikke finner et sted å leie får man spørre venner eller familie om hjelp.

Er oppsigelsen ugyldig så er det vel mulig å bo videre men hvem vil bo et sted med barn der det kan bli bråk og konflikter? Det er også uansvarlig.

Anonymous poster hash: afb94...f43

Skrevet

Har man fått oppsigelse som er gyldig og man ikke klarer finne seg noe nytt vil jeg si man er en dårlig mor som tar slike sjanser.

Om man ikke finner et sted å leie får man spørre venner eller familie om hjelp.

Er oppsigelsen ugyldig så er det vel mulig å bo videre men hvem vil bo et sted med barn der det kan bli bråk og konflikter? Det er også uansvarlig.

Det er jeg helt enig med deg i. Begge deler er fryktelig uansvarlig. Men ser så mange sier at de ikke kan bli kastet ut pga barnet osv, men jeg har mine tvil om akkurat det. Oppsigelsen er gyldig ja.

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Begge deler er fryktelig uansvarlig. Men ser så mange sier at de ikke kan bli kastet ut pga barnet osv, men jeg har mine tvil om akkurat det. Oppsigelsen er gyldig ja.

Jeg ville personlig gitt vedkommende en måned til om jeg var utleier og leieforholdet har vært ryddig.

Om det bare er slik at vi trenger hybel selv til eget barn, oppussing eller noe slikt og vedkommende sliter med å finne noe og ellers er en ok leieboer.

Er det en problemleieboer som bare nekter å flytte hadde jeg nok kontaktet politiet og fått hjelp.

Jeg vet det er vanskelig å få ut folk som ikke vil flytte, det er ikke bare å bytte lås og sette tingene deres på gata.

Skrevet

Man har ansvar som foreldre å finne tak over hodet til barna sine . Å leie er en risiko , så man må nesten ha en plan B i de fleste tilfeller

Anonymous poster hash: bf8b2...165

Skrevet

Jeg ville personlig gitt vedkommende en måned til om jeg var utleier og leieforholdet har vært ryddig.

Om det bare er slik at vi trenger hybel selv til eget barn, oppussing eller noe slikt og vedkommende sliter med å finne noe og ellers er en ok leieboer.

Er det en problemleieboer som bare nekter å flytte hadde jeg nok kontaktet politiet og fått hjelp.

Jeg vet det er vanskelig å få ut folk som ikke vil flytte, det er ikke bare å bytte lås og sette tingene deres på gata.

Veldig ok leieboer, bodd der i 8 år. Aldri noe problem.

Er ikke jeg som leier ut, men har mye å gjøre med barnet og blir stående litt på sidelinjen i dems desperate forsøk på å finne et egnet sted. Følger de på Facebook og gjengangeren er at de ikke kan bli kastet ut pga barnet.

Annonse

Skrevet

Man har ansvar som foreldre å finne tak over hodet til barna sine . Å leie er en risiko , så man må nesten ha en plan B i de fleste tilfeller

Er dere seriøs? Leiemarkedet kan være tøff flere steder! Gjør det til en dårlig mor?! Fy faen hvor mange perfekte folk med "perfekte" liv det er her inne 🙄😝

Anonymous poster hash: 34776...518

Skrevet

Dette var et meget merkelig innlegg. Nei: å leie er ingen risiko! Idag er risikoen større som utleier. Videre må en absolutt ikke ha en plan B, det er ikke vanlig at familier sitter med alternativ bosted "just in case".

Anonymous poster hash: a73f4...748

Skrevet

Er dere seriøs? Leiemarkedet kan være tøff flere steder! Gjør det til en dårlig mor?! Fy faen hvor mange perfekte folk med "perfekte" liv det er her inne 🙄😝

Anonymous poster hash: 34776...518

Jeg sa ingenting om dårlig mor , jeg sa man har ansvar for å finne tak over hodet . Storbyer får man alltids leid leilighet, men hørt om nok tilfeller hvor man ikke får leid leil osv . ( utenfor storbyer ) . Mener ikke man skal ha en leilighet klar , men å finne en leilighet burde man klare

Skrevet

Jeg sa ingenting om dårlig mor , jeg sa man har ansvar for å finne tak over hodet . Storbyer får man alltids leid leilighet, men hørt om nok tilfeller hvor man ikke får leid leil osv . ( utenfor storbyer ) . Mener ikke man skal ha en leilighet klar , men å finne en leilighet burde man klare

Det er ikke bare bare å klare det. Enkelte steder er det lite leiligheter til utleie og veldig mange om beinet. Og som alenemor er man heller ikke altid første valget for de som leier ut. Har vært der selv og vet hvor vanskelig det kan være.

Anonymous poster hash: 088e2...853

Skrevet

Ja man kan kaste ut mor med barn. Namsmannen driter i det. Tro meg!

Skrevet

Det er da ikke utleiers problem at noen er alenemor?

Om oppsigelsen er gyldig, så kan man ikke skyve barnet foran seg og nekte å flytte.

Skrevet

Klart det. Og når namsmannen kommer og mor ikke har plan klar kobles barnevern inn som henter barna.

Anonymous poster hash: 21e8d...6e3

Annonse

Skrevet

Man kan nok. Men det sier I grunnen sitt on utleier, tenker jeg. Bør virkelig opplyses til alle nye interesserte leietakere, at her er det ikke mye medfølelse i en vanskelig tid. Forstår det jo slik at alenemoren virkelig prøver å finne nytt bosted.her hvor jeg bor, ville man hatt store problemer med å finne nytt bosted på kort tid. Og ikke kke alle har familie eller venner som kan stille med husvære. Kjenner jeg blir sint, velger å "henge ut" utleieren og ikke alenemoren jeg.

Skrevet

Det er ingenting juridisk sett som hindrer utleier å kaste ut aleneforeldre med barn, så lenge oppsigelsen er gyldig.

Tenk bare motsatt, hvis dette var nedfelt i husleieloven. Da hadde det vært umulig å få leid for aleneforeldre. Ingen ville i hvertfall leie ut til de da.

Anonymous poster hash: 0c7e5...bc2

Skrevet

Man kan nok. Men det sier I grunnen sitt on utleier, tenker jeg. Bør virkelig opplyses til alle nye interesserte leietakere, at her er det ikke mye medfølelse i en vanskelig tid. Forstår det jo slik at alenemoren virkelig prøver å finne nytt bosted.her hvor jeg bor, ville man hatt store problemer med å finne nytt bosted på kort tid. Og ikke kke alle har familie eller venner som kan stille med husvære. Kjenner jeg blir sint, velger å "henge ut" utleieren og ikke alenemoren jeg.

Man er selv ansvarlig for tak over hodet, og det er statens oppgave å hjelpe de i nød, ikke enkeltpersoner. Du vet jo ingenting om hvorfor det er en gyldig oppsigelse. Synes det sier ganske mye om deg dette her jeg...

Anonymous poster hash: 0c7e5...bc2

Skrevet

Forskjell å ikke ville flytte og sier, de kan ikke bare kaste ut en alenemor kontra å ikke finne noe nytt.

Slik jeg har forstått hi støtter denne leieboeren seg på at hun ikke kan kastes ut fordi hun har barn.

Det er snakk om leieboer-utleier forhold.

Hvis utleier på en ryddig måte har sagt opp kontrakt med gyldig grunn og gitt leieboer 3 måneder oppsigelse som ofte er standard så ser jeg ikke at utleier har forpliktelser ovenfor leieboer.

Jeg ville selvsagt selv strukket meg slik at de slipper å bo midlertidig hos familie/venner. Problemet er at dette kan bli en hvilepute for leieboer.

Bare utsagnet - da kan ikke kaste en enslig mor på gata vitner om at leieboer har litt feil holdning.

Anonymous poster hash: f08ce...fe9

Skrevet

Takk for alle svar.

Ser jeg kanskje kan ha formulert meg litt dårlig. Det er ikke hun selv som sier at huseier ikke kan kaste henne ut pga barnet, men folk rundt de.

Jeg har forsøkt og hjelpe til der jeg kan og syns selvsagt at situasjonen er fortvilende, men alt er virkelig gjort i ryddige former så det er ikke noe å ta huseier på. Det er vanskelig å finne steder å bo her, virkelig.

Hi

Skrevet

Jeg forstod det slik at dette er en alenemor som virkelig prøver å finne nytt husvære, og at hun har vært en god leietaker i mange år. Da strekker man seg litt som utleier, tenker jeg. At hun kunne "flyte på" barnet og dermed ikke kunne bli kastet ut, fikk jeg inntrykk av var kreti og pleti på facebook sine meninger.

Og hvis det har noen betydning, så er jeg utleier selv. En pliktoppfyllende leietaker, hadde jeg strukket meg litt for. En dårlig leietaker, hadde jeg selvfølgelig ikke gjort det med.

Skrevet

Klart det. Og når namsmannen kommer og mor ikke har plan klar kobles barnevern inn som henter barna.

Anonymous poster hash: 21e8d...6e3

Akkurat det jeg mener , som foreldre har man ansvar for å sørge for at barna har tak over hodet

Skrevet

Ingen har lov til å sette noen på gaten i Norge. Barn eller ikke.

Anonymous poster hash: 4f459...184

Skrevet

Ingen har lov til å sette noen på gaten i Norge. Barn eller ikke.Anonymous poster hash: 4f459...184

Namsmannen har.

Anonymous poster hash: 1457b...d3c

Skrevet

Namsmannen gjennom politi har lov til det ja. Og gjør det, stadig vekk. Nå er ikke dette noe som skjer dagen etter at flytting skulle ha skjedd, staten vil veldig gjerne ha slike private konflikter innom diverse meklinger og råd. Går ikke dette, skal man igjennom diverse varsler og slikt. En kan nok regne med at den prossessen tar iallefall 3-4 måneder og i de fleste tilfeller 6 måneder før noen står på døra.

Men skjer dette først, så skjer det. Barnevernet hentet barnet, mor hentes ut av leiligheten, leiligheten forsegles, innventar blir hentet og satt på lager på mors regning.

Da er alle interresser ivaretatt. Gjør dette at mor er i nød, så er ulike nav-innstanser neste post for henne. Barnas beskyttelse mot slikt heter barnevernet, særlig mer åpenbar bruk for dem kan man vanskelig se for seg. Hadde barna vært satt bort til besteforeldre el. mens mor løste akkurat denne fasen av sin privatrettslige knute, hadde de nok ikke nødvendigvis brydd seg særlig videre.

Anonymous poster hash: 90b15...430

Skrevet

Er enig i mye her, men at en mor som leier utgjør en risiko og må ha en plan B fordi en alltids kan bli kastet ut... Det er å ta litt hardt i.

Anonymous poster hash: 18dad...477
Skrevet

Namsmannen gjennom politi har lov til det ja. Og gjør det, stadig vekk. Nå er ikke dette noe som skjer dagen etter at flytting skulle ha skjedd, staten vil veldig gjerne ha slike private konflikter innom diverse meklinger og råd. Går ikke dette, skal man igjennom diverse varsler og slikt. En kan nok regne med at den prossessen tar iallefall 3-4 måneder og i de fleste tilfeller 6 måneder før noen står på døra.

Men skjer dette først, så skjer det. Barnevernet hentet barnet, mor hentes ut av leiligheten, leiligheten forsegles, innventar blir hentet og satt på lager på mors regning.

Da er alle interresser ivaretatt. Gjør dette at mor er i nød, så er ulike nav-innstanser neste post for henne. Barnas beskyttelse mot slikt heter barnevernet, særlig mer åpenbar bruk for dem kan man vanskelig se for seg. Hadde barna vært satt bort til besteforeldre el. mens mor løste akkurat denne fasen av sin privatrettslige knute, hadde de nok ikke nødvendigvis brydd seg særlig videre.

Anonymous poster hash: 90b15...430

Vanskelig se mer åpenbar bruk for bv? Da har du jammen ikke sett mye- heldige deg. Det er ingen automatikk i at barn hentes pga utkastelse. Alenemødre- som andre mennesker- har krav på hjelp fra det offentlige om de ikke evner skaffe bolig selv. Med barn i bildet vil kommunen ha større ansvar for å stille bolig, og ikke minst om bvtj presser på.

Det er nemlig slik vi hjelper! Og ikke ved automatisk hente barn!!

Anonymous poster hash: a73f4...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...