Gå til innhold

Del dine "bli gravid" tips

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min partner sliter med å bli gravid. Jeg vil høre din erfaringer med stillinger, diett, el-testing osv.

Kanskje det er noe jeg har oppfattet fundementalt feil? Sitter hvertfall med følelsen av det etter å ha testet siden August uten å truffet.

Etter jul har menstruasjonen min levd helt sitt eget liv. Ligger mellom 40-50 dager mellom hver gang. 

Vil høre fra andre med samme erfaring.

SÅ, jeg håper på råd om sexstillinger, trening, hvordan håndtere ventetiden, ALT.. Fortell meg alt du vet om å bli gravid. :5:

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144274287-del-dine-bli-gravid-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Eg har jo ikkje blitt gravid endå då, men kan jo dele litt av det eg/vi prøver ut.

1. Kutte ned på koffein (kaffimocka'en røyk då prøvinga starta.

2. Ikkje redusert sukker i kosten.Men har kutta all sjokolade og smågodt dei par siste mnd.

3. Kutta for 1 mnd sidan Pepsi max! Brus (uavhengig av koffein eller ikkje) gir nedsatt fruktbarhet. Det har vore mykje verre enn eg hadde trudd å kutte pepsien må eg sei :-(

4. Eg prøver å unngå allergimedisinen min (som jo skal tørke ut slimhinnene..men det treng jo ikkje ha nokon ting å sei..Men men, litt sånn better safe than sorry).

5. Sist pp prøvde eg slimløysande hostesaft dei fruktbare dagane. Veit ikkje om eg gidd det no.

6. Drikk veldig lite alkohol.

MEN når sommarferien så er det "pause" frå dette regimet altså! Då er det fram m Pepsi en, vinen og snoket ei stund altså ;-)

Ja,det var vel det...

Nokon seier det kan ha noko å sei kva stilling ein har, andre seier det ikkje betyr noko. Vi tar det som det kjem ;-)

Endret av Solbaer79

Lest at stillinger med dyp penetrering er "best", bakfra eller med henne øverst. Unngår også smertestillende(ihverfall Ibux, måtte ta det pga tannverk flere sykluser men nå slipper jeg heldigvis så nå skal det mye til at jeg har behov for det) . Prøver å trene og spise sunt. Bare noe lite usunt en dag i helgen. Men egentlig gjør vi ikke så mye annet, tar det gravid kosttilskuddet fra apoteket. Men, sist så gjorde vi absolutt ingenting å ble gravid pp1 så hva som har noe og si er vanskelig å vite..

Mitt beste og viktigste råd er ganske enkelt å få testet alt av hormoner hos lege.

Jeg fikk tilfeldigvis vite sent i tjueåra at jeg overproduserer hormonet prolaktin (pga en mini-svulst i hjernen) så jeg har problemer med eggløsning og til tider ustabil mens. Siden jeg var singel på det tidspunktet så stresset jeg ikke så mye med det.

Da jeg senere møtte mannen min visste vi at det kunne bli utfordrende å bli gravid pga dette, og ble derfor henvist til gynekolog etter bare noen måneder med prøving.

Jeg ble satt på medisin én gang i uka (Dostinex) og ett år senere var jeg blitt mamma, 34 år gammel. Vi brukte altså bare tre måneder på å bli gravide.

Nå er jeg snart fødeklar med barn nummer to, 38 år gammel. Denne gangen tok det bare to måneder før spiren satt. Da brukte jeg også medisin for å få ned prolaktinnivået, og vi brukte EL-tester.

Jeg vil altså anbefale over alt annet at dere som ønsker å bli gravide og ikke får det til, raskt oppsøker lege og får utført alle slags hormontester. Kanskje skal det bare, som for meg, EN enkelt pille i uka til for å bli gravid...i stedet for å prøve og prøve og prøve, også blir man "aldri" gravid på egen hånd.

Anonymous poster hash: faf67...c46

Hmm, kanskje jeg skal be om å få testet hormonene da... Det er bare en blodprøve eller??

Vi prøver også å være sunn og aktiv. Kutte ned koffein. Ingen alkohol. Ligger noen ganger opp ned etter sex for at ikke sæden skal renne ut (føler meg litt tullerusk når jeg gjør dette). Prøøøøver å ikke stresse med det 😁 Det går jo dårligere for hver negative måned...

Ellers er det EL-tester og temping.

Hmm, kanskje jeg skal be om å få testet hormonene da... Det er bare en blodprøve eller??

Vi prøver også å være sunn og aktiv. Kutte ned koffein. Ingen alkohol. Ligger noen ganger opp ned etter sex for at ikke sæden skal renne ut (føler meg litt tullerusk når jeg gjør dette). Prøøøøver å ikke stresse med det Det går jo dårligere for hver negative måned...

Ellers er det EL-tester og temping.

Det var blodprøver ja, på ulike dager i syklusen. De normale prøvene (som de som vil bli gravide tar) var for så vidt fine, men prolaktin var altfor høyt, nesten tre ganger over anbefalt nivå.

Spør legene om å teste for prolaktin også, for dette tror jeg ikke er så vanlig å teste for.

Annonse

Det var blodprøver ja, på ulike dager i syklusen. De normale prøvene (som de som vil bli gravide tar) var for så vidt fine, men prolaktin var altfor høyt, nesten tre ganger over anbefalt nivå.

Spør legene om å teste for prolaktin også, for dette tror jeg ikke er så vanlig å teste for.

Jeg skal til legen for noe annet nå til uken og da er jeg 9 dpo. Leste at en kan teste progesteronnivå ca en uke etter EL, så tenkte å spørre om det. Så får jeg høre hva hun sier ellers... Har prøvd 6 måneder på nr to og nr en kom på 8. forsøk... Men blir likevel veldig utålmodig 😖

Vi var prøvere i 6 mnd.

Den måneden jeg ble gravid hadde vi sex fra dag 9 og annenhver dag frem til dag 21 😁

Ble gravid på dag 10-11 i følge tidlig ul. Det hadde jeg aldri trodd.. Men jeg fikk positiv test 4 dager før forventet mens.... så den eggløsningen kan visst komme når som helst fant jeg ut🙊

Anonymous poster hash: 7b86a...253

Synes det er vanskelig å skulle si at det vi gjorde når vi ble gravid sist er det som fungerer for det er nok veldig tilfeldig. Sist jeg ble gravid hadde jeg uvi, gikk på antibiotika og fikk soppinfeksjon i underlivet. Hadde ingen tro på at det hadde gått den måneden! Vi hadde litt sånn sporadisk sex og litt ekstra ved positiv EL-test... Så jeg blir ikke så mye klokere av å se hva vi gjorde sist...

Vi prøver forresten også nå å begynne å ha sex annenhver dag fra jeg er ferdig med mensen og så blir det litt ekstra når jeg ser at jeg har el. Har egentlig en plan om å ha regelmessig sex hele måneden, men har ikke vært så flink på det foreløpig...

Jeg hadde kort lutealfase, og leste på et doktor forum at tilskudd av b-vitamin kunne hjelpe. Så jeg tok to brusetabletter Berocca hver dag. Spiren satt samme mnd som jeg starta. Vet ikke om det er tilfeldig eller ikke. Men siden b vitaminer er vannløselige, så skadet det ikke å forsøke :) Ellers trappet jeg ned Pepsi forbruket og levde som vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...