Gå til innhold

Tilkallingsvikar og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen. Jeg er gravid student og jobber som vikar. Jeg er over halvveis nå og ser at jeg får betydelig mindre vakter nå enn tidligere dette får betydning for foreldrepengene mine. Jeg lurer nå på om jeg kan ha noen rettigheter feks hos nav eller lignende? Jeg er ferdig student nå og mister derfor stipendet kan jeg ha rett på dagpenger?

Anonymous poster hash: 1ee04...e96

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du har mistet mer enn 50% av stillingen din kan du få dagpenger. Men i utgangspunktet har du ingen rettigheter annet enn engangsstønad dersom du ikke oppfyller kravet til foreldrepenger. Man faller litt mellom to stoler når man får barn rett etter endt studietid.

Anonymous poster hash: 5147b...ae3

Skrevet

Som tilkallingsvikar har du ikke krav på timer og heller ikke plikt til å ta timer.

Skjønner ikke hva slags rettighet du skulle ha her, det er risikoen ved å være tilkallingsvikar.

Anonymous poster hash: 59bd1...00e

Skrevet

Takk noen flere som kan nav reglene? Jeg er spesielt spent på om jeg kan ha rett på dagpenger selv om jeg er ferdig som student siden jeg har 15 års jobberfaring

Skrevet

Det er veldig dumt å avslutte studiet før barnet kommer. Da havner du mellom alle stoler og riskerer å få kun engangsstønaden.

Det er ikke et relevant årsstudium du kan melde deg opp i til høsten? Da får du penger fra lånekassen i tillegg.

Anonymous poster hash: edc2b...3c5

Skrevet (endret)

Om du kan ha rett på dagpenger avhenger av om du fyller inntektsvilkåret og om du har tapt minst 50 % av fastsatt vanlig arbeidstid.

Inntektsvilkåret er på minst 1.5 G det siste avsluttede kalenderåret, eller minst 3 G tilsammen de siste tre avsluttede kalenderår.

Dvs. at du må ha tjent minst 135 102 kr i 2015, eller minst 270 204 kr tilsammen i 2015, 2014 og 2013.