Gå til innhold

Tilkallingsvikar og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har i denne situasjonen. Jeg er gravid student og jobber som vikar. Jeg er over halvveis nå og ser at jeg får betydelig mindre vakter nå enn tidligere dette får betydning for foreldrepengene mine. Jeg lurer nå på om jeg kan ha noen rettigheter feks hos nav eller lignende? Jeg er ferdig student nå og mister derfor stipendet kan jeg ha rett på dagpenger?

Anonymous poster hash: 1ee04...e96

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du har mistet mer enn 50% av stillingen din kan du få dagpenger. Men i utgangspunktet har du ingen rettigheter annet enn engangsstønad dersom du ikke oppfyller kravet til foreldrepenger. Man faller litt mellom to stoler når man får barn rett etter endt studietid.

Anonymous poster hash: 5147b...ae3

Skrevet

Som tilkallingsvikar har du ikke krav på timer og heller ikke plikt til å ta timer.

Skjønner ikke hva slags rettighet du skulle ha her, det er risikoen ved å være tilkallingsvikar.

Anonymous poster hash: 59bd1...00e

Skrevet

Takk noen flere som kan nav reglene? Jeg er spesielt spent på om jeg kan ha rett på dagpenger selv om jeg er ferdig som student siden jeg har 15 års jobberfaring

Skrevet

Det er veldig dumt å avslutte studiet før barnet kommer. Da havner du mellom alle stoler og riskerer å få kun engangsstønaden.

Det er ikke et relevant årsstudium du kan melde deg opp i til høsten? Da får du penger fra lånekassen i tillegg.

Anonymous poster hash: edc2b...3c5

Skrevet (endret)

Om du kan ha rett på dagpenger avhenger av om du fyller inntektsvilkåret og om du har tapt minst 50 % av fastsatt vanlig arbeidstid.

Inntektsvilkåret er på minst 1.5 G det siste avsluttede kalenderåret, eller minst 3 G tilsammen de siste tre avsluttede kalenderår.

Dvs. at du må ha tjent minst 135 102 kr i 2015, eller minst 270 204 kr tilsammen i 2015, 2014 og 2013.

I tillegg til dette må du ha tapt minst 50 % av fastsatt vanlig arbeidstid. Dersom du ikke har hatt fast arbeidstid i minst 6 måneder før kravtidspunktet (og det har vel ikke du som har vært tilkallingsvikar), så må du dokumentere alle arbeidede timer de siste 52 uker. NAV vil så beregne om arbeidstiden du har nå er minst 50 % lavere enn det du gjennomsnittlig har hatt pr. uke de siste 52 uker. Hvis det er tilfelle, vil du ha krav på dagpenger. Du kan fremdeles ta vakter som tilkallingsvikar uten at dagpengene bortfaller helt, såfremt du ikke arbeider mer enn 50 % av fastsatt vanlig arbeidstid i løpet av en meldekort-periode. Dagpengene vil da bli avkortet tilsvarende antall timer du er i jobb og mottar vanlig lønn. Det du må dokumentere er at bakgrunnen for arbeidstidsreduksjonen din er at arbeidsgiver ikke har flere timer å tilby deg, og at det ikke er fordi du takker nei til vakter/ikke ønsker å jobbe flere timer.

Endret av Trinity*

Annonse

Skrevet

Jeg var tilkallingsvikar og det gikk helt fint, så lenge man jobber nok så får man foreldrepenger. Man må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd før fødselen. Ikke nøye om det er fast jobb eller ikke, men du får foreldrepenger etter hva du tjente i den perioden.

Jobber du under 50% så er jeg enig med de andre i at du bør søke om dagpenger. Jeg jobbet bortimot 100% som tilkallingsvikar.

Anonymous poster hash: 5408f...7a1

Skrevet

Det er veldig dumt å avslutte studiet før barnet kommer. Da havner du mellom alle stoler og riskerer å få kun engangsstønaden.

Det er ikke et relevant årsstudium du kan melde deg opp i til høsten? Da får du penger fra lånekassen i tillegg.

Jo tanken er muligens tilogmed å starte på master. Må bare sette meg inn i hvordan undervisning er lagt opp. Studiet mitt er oppmøtepliktig og de fleste lærere klager mye over barn i undervisningen. Forstår det godt da de skal ivareta alle.

Skrevet

Som tilkallingsvikar så står di fritt til å jobbe så mye eller så lite du ønsker. Det er din rett til å ta vakter eller å takke nei til vakter, like mye som det er arbeidsgivers rett til å tilby deg vakter ved behov.

Ergo så "mister" du ingen vakter i den forstand at du hverken blir permittert eller oppsagt, og du har ikke krav på dagpenger. I tillegg har man som hovedregel ikke krav på dagpenger når man er student.

Det skal svært mye til å bevise at du mister tilkallingsvakter som følge av at du er gravid. For det første er tilkallingsvakter basert på at bedrifter har et akutt og udekket behov, f.eks ved sykdom blant det ordinære personalet. Du er dermed ikke inne på ordinær vaktliste (som skal være klar 14 dager på forhånd). Dersom du hadde vært satt inn på ordinær vaktliste, har du krav på en arbeidsavtale hvor det framkommer hvor stor stillingsprosent du har basert på dine faste vakter. For det andre; dersom du mistenker at du får mindre vakter KUN fordi du er gravid er det snakk om en diskrimineringssak og du bør kontakte LDO

Anonymous poster hash: dc92c...909
Skrevet

Som tilkallingsvikar så står di fritt til å jobbe så mye eller så lite du ønsker. Det er din rett til å ta vakter eller å takke nei til vakter, like mye som det er arbeidsgivers rett til å tilby deg vakter ved behov.

Ergo så "mister" du ingen vakter i den forstand at du hverken blir permittert eller oppsagt, og du har ikke krav på dagpenger. I tillegg har man som hovedregel ikke krav på dagpenger når man er student.

Det skal svært mye til å bevise at du mister tilkallingsvakter som følge av at du er gravid. For det første er tilkallingsvakter basert på at bedrifter har et akutt og udekket behov, f.eks ved sykdom blant det ordinære personalet. Du er dermed ikke inne på ordinær vaktliste (som skal være klar 14 dager på forhånd). Dersom du hadde vært satt inn på ordinær vaktliste, har du krav på en arbeidsavtale hvor det framkommer hvor stor stillingsprosent du har basert på dine faste vakter. For det andre; dersom du mistenker at du får mindre vakter KUN fordi du er gravid er det snakk om en diskrimineringssak og du bør kontakte LDO

Selvfølgelig kan hun søke om dagpenger om hun har jobbet nok de siste årene. Det er ingen krav om at man skal ha nettopp mistet jobben helt, eneste er at om man sier opp jobben så straffes man med 8 uker uten dagpenger i begynnelsen. Jeg svarte lengre opp at jeg var tilkallingsvikar før fødselen. Når permisjonen min var over så valgte jeg to mnd ubetalt permisjon. Og så søkte jeg om dagpenger og fikk det. Hadde ikke nettopp mistet jobben. Fikk meg samme uke jobb som tilkalling igjen og jobbet i begynnelsen mindre enn 50% så fikk dagpenger en stund mens jeg jobbet. Og jeg vet om tilkallingsvikarer som har gått over på dagpenger når de har fått mindre vakter.

Skrevet

Selvfølgelig kan hun søke om dagpenger om hun har jobbet nok de siste årene. Det er ingen krav om at man skal ha nettopp mistet jobben helt, eneste er at om man sier opp jobben så straffes man med 8 uker uten dagpenger i begynnelsen. Jeg svarte lengre opp at jeg var tilkallingsvikar før fødselen. Når permisjonen min var over så valgte jeg to mnd ubetalt permisjon. Og så søkte jeg om dagpenger og fikk det. Hadde ikke nettopp mistet jobben. Fikk meg samme uke jobb som tilkalling igjen og jobbet i begynnelsen mindre enn 50% så fikk dagpenger en stund mens jeg jobbet. Og jeg vet om tilkallingsvikarer som har gått over på dagpenger når de har fått mindre vakter.

Det er helt riktig!

Du kan velge å slutte i jobben og få 8 ukers karantene.

Men da må HI faktisk si opp jobben sin skriftlig og få en sluttattest, deretter gå 8 uker uten inntekt (i alle fall ikke inntekt fra samme arbeidsgiver) for deretter å være reell arbeidssøker til andre jobber.

Det framgår ikke av innlegget at hun er reell arbeidssøker eller at hun i det hele tatt søker seg til noe annet. Hun spør om hun har økonomiske rettigheter da hun får mindre vakter nå en tidligere.

Ønsker man mer inntekt, er første sted å registrere seg som arbeidsledig og søke annen jobb:)

Velger hun å slutte i jobben og deretter får karantene på 8 uker vil det selvfølgelig ha innvirkning på mulighetene til foreldrepenger da det er et krav om at du skal ha jobbet 6 av de siste 10 månedene.

Skrevet

Jo tanken er muligens tilogmed å starte på master. Må bare sette meg inn i hvordan undervisning er lagt opp. Studiet mitt er oppmøtepliktig og de fleste lærere klager mye over barn i undervisningen. Forstår det godt da de skal ivareta alle.

Men du har rett på et års permisjon. Du må bare være student på papiret.

Jeg fikk barn som student. Fikk full støtte av lånekassen det året jeg var i permisjon. Samt engangsstønaden.

Skrevet

Det er helt riktig!

Du kan velge å slutte i jobben og få 8 ukers karantene.

Men da må HI faktisk si opp jobben sin skriftlig og få en sluttattest, deretter gå 8 uker uten inntekt (i alle fall ikke inntekt fra samme arbeidsgiver) for deretter å være reell arbeidssøker til andre jobber.

Det framgår ikke av innlegget at hun er reell arbeidssøker eller at hun i det hele tatt søker seg til noe annet. Hun spør om hun har økonomiske rettigheter da hun får mindre vakter nå en tidligere.

Ønsker man mer inntekt, er første sted å registrere seg som arbeidsledig og søke annen jobb:)

Velger hun å slutte i jobben og deretter får karantene på 8 uker vil det selvfølgelig ha innvirkning på mulighetene til foreldrepenger da det er et krav om at du skal ha jobbet 6 av de siste 10 månedene.

Men hun trenger ikke si opp. Hun kan registrere seg som arbeidssøker, søke om dagpenger og legge ved dokumentasjon på at hun jobber mindre enn 50%. Da forventes det at hun søker andre jobber men som gravid så får hun neppe andre jobber, men om hun gjør det så er det jo bra om det er fast el i hvertfall mer jobbing.

Annonse

Skrevet

Jeg har vært tilkallingsvikar på dagpenger trengte ikke noe dokumentasjon annet enn en arbeidsavtale hvor det står at jeg jobber på timer ikke noe fast.

Hi søk dagpenger og ta det videre derfra!

Jobber du så skriver du det ned på meldekortet 8g nav trekker tilsvarende i dagpenger.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen jeg skal ta kontakt å høre med dem. Har nemlig hørt at man ikke kan få dagpenger etter studie men jeg mener jeg kanskje er i en annen situasjon som har jobbet i 15 år tidligere, har barn og har jobbet noe under studie. Har ikke jobbet mye da vi har mye praksis og obligatorisk undervisning men dette er jo ting jeg må møte på for å få bestått studie. Har ikke vært snakk om ikke å ønske å jobbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...