Gå til innhold

Hvilket lesenivå ligger deres 2.klassinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått et det gjøres litt forskjellig rundt om i landet, men ifht der dere bor.

Anonymous poster hash: b61e1...2d2
Skrevet

Nå er mine i 1. klasse og 3. klasse, men begge er veldig sterke lesere for sitt trinn. Generelt har jeg inntrykk av at skolen er svært god på leseopplæring. Jeg er litt usikker på akkurat hva du er ute etter? 3.klassingen min leser helt flytede og alt mulig av tekst. Jeg er selv lærer i VGS og kan trygt slå fast at han leser langt bedre enn mange av yrkesfagselevene mine. 1.klassingen leser bøker beregnet for 3. og 4. trinn. På den annen side har jeg er 8.klassing som sliter med lesing pga. dysleksi og som knapt klarte å lese letteste nivå da han gikk i 2. klasse.

Anonymous poster hash: b1f6c...70e
Skrevet

Ver ikke nivå, men læreren sa hun er den beste leseren i klassen.

Anonymous poster hash: 442b0...344

Skrevet

min 2 klassing leser flytende og  leser både blader og tekst på Tven.. vet ikke om det er "bra" eller "dårlig" for en 2 klassing jeg... ? 

Anonymous poster hash: 7cf3d...8af
Skrevet

Nå er mine i 1. klasse og 3. klasse, men begge er veldig sterke lesere for sitt trinn. Generelt har jeg inntrykk av at skolen er svært god på leseopplæring. Jeg er litt usikker på akkurat hva du er ute etter? 3.klassingen min leser helt flytede og alt mulig av tekst. Jeg er selv lærer i VGS og kan trygt slå fast at han leser langt bedre enn mange av yrkesfagselevene mine. 1.klassingen leser bøker beregnet for 3. og 4. trinn. På den annen side har jeg er 8.klassing som sliter med lesing pga. dysleksi og som knapt klarte å lese letteste nivå da han gikk i 2. klasse.

Anonymous poster hash: b1f6c...70e

Datteren min ligger på nivå 7, men det sier meg ingenting. Det er i hvert fall det det står på bøkene.

Hun leser greit, men synes av og til det stokker seg litt til for henne.

Skrevet

Har en "Matilda-jente" på 6 år som leser på samme nivå som ungdomsskoleelever. Og da mener jeg både i tempo og type bøker. Hun kan lese en bok på 200-300 sider på en kveld. Hun klarer ikke stoppe når hun begynner. og hun leser de om og om igjen. Det er helt sprøtt  :sjokkert:  veldig stolt av henne da. Men aner ikke hvor hun har det fra for jeg har aldri lært henne å lese, hun bare begynte helt av seg selv om 4-åring. 

Skrevet

Hun leser 83 ord i minuttet sa læreren, og at det godkjent og helt på gjennomsnittet i klassen.

Forsto det som at 80 ord er å lese flytende, teksten på TV har 100 ord i minuttet og vanlig lesehastighet for voksne er 250 ord i minuttet.

Anonymous poster hash: cdddb...886

Skrevet

Min 2 klassing leser 90 ord pr. minutt fikk jeg tilbakemelding på samtalen vi hadde nå på skolen.

Anonymous poster hash: af727...335
Skrevet

Nivå 6 i Damms leseunivers. Tror de beste i klassen er på 6 og 7, så det er nok helt greit. Får tilbakemelding på at det går fint med lesing (men ingen hallelujastemning)

Skrevet

Min 1. Klassing er på nivå 7 på leseunivers, og leser ellers alt hun kommer over. Tykke bøker beregnet på litt eldre barn, aviser. Tegneserier osv.

Holder på med 4. Klasse matte.

Må si at som forelder er det fantastisk deilig at hun tar ting lett. Gutten vår på ungdomsskolen har slitt i alle år pga dysleksi og konsentrasjonsvansker ( og sikkert litt personlighet), som igjen har ført til lav selvtillit. Krever mye mer av oss foreldre, og selvfølgelig av han selv. Så til dere skoleflinke barn; vit hvor heldig dere er :)

Anonymous poster hash: 1a3e2...b11

Skrevet

aner ikke,men lærer sa hun kan lese 100 ord i minuttet

Anonymous poster hash: 5b545...739
Skrevet

Hun går i 3. klasse nå, men i 2. klasse lå hun på 7. klasse nivå, om ikke over (de målte ikke lenger opp). Hun leser like mange ord i minuttet som en voksen og får med seg og forstår det hun leser. Hun kunne lese helt skikkelig før hun begynte på skolen og leste bla Astrid Lindgren-bøker på sengen selv da hun gikk i barnehagen. Lesing er jo for så vidt et enkelt fag å gjøre ekstra i, i forhold til å få andre leseoppgaver enn klassekameratene. Hun får i tillegg ekstrabøker i norsk som hun gjør i tillegg til det de andre gjør.

Skrevet

Så mange flinke barn! :D

Skrevet

Aner ikke, men vi har fått tilbakemelding fra skolen (og merker det vel også selv) at hun leser flytende og med innlevelse. Har blitt en skikkelig bokorm og velger faktisk bok foran ipad innimellom

Anonymous poster hash: 53ada...54c
Skrevet

Datteren min ligger på nivå 7, men det sier meg ingenting. Det er i hvert fall det det står på bøkene.

Hun leser greit, men synes av og til det stokker seg litt til for henne.

De små lesebøkene mange skoler bruker som lekse? Veldig rart om du mener hun kun leser "greit" om hun har nivå sju i førsteklasse. Det er ikke vanlig før i tredje. 

Anonymous poster hash: a9a60...6fc

Skrevet

Så mange flinke barn! :D

Det finnes bare flinke barn her inne... Best på alt, faktisk  :ler:

Anonymous poster hash: 935ff...601

Skrevet

Det finnes bare flinke barn her inne... Best på alt, faktisk :ler:

Anonymous poster hash: 935ff...601

Hehehe... Ja, ser det jeg også😂😂😂

Min førsteklassing er ikke flink. Han ligger vel på ca gjennomsnitt/ hakket dårligere?

Men så er han gutt, ikke vært intr i å tegne og skrive før. Men han blir gradvis bedre og bedre da.

Han er verdens hærligste gutt da😍😍😍

Anonymous poster hash: 5ac62...396

Skrevet

Det er da oppsiktsvekkende! Alle de ekstremt skoleflinke barns mødre samlet på ett sted.... ;)

Min 1.klassing fikk bare tilbakemelding om at h*n ligger langt unna bekymringsgrensa. Aner ikke nivå men synes h*n er flink uten å være noe utenom det vanlige.

Min 3.klassing slet i første klasse og leste sakte, men lesehastigheten nærmest eksploderte i andre klasse og nå i 3. leser h*n ganske bra men kan snuble litt om det er tekster med mye utenlandske ord eller gammeldagse ord (som i folkeeventyrene f eks). Ellers ingen problemer og fin hastighet uten at jeg vet akkurat hvor den ligger. Jeg synes h*n er flink men vet da at h*n ikke leser usedvanlig fort.

Anonymous poster hash: ab4b7...64e
Skrevet

Aner ikke nivå, men hun leser et par historier i Lesepirat-bøker før hun sovner på kvelden. I veiledet lesing har hun bøker på nivå 8, men de er det litt for lite tekst i, så de raser hun gjennom på null niks... Tror hele klassen får bøker fra samme nivå, så er nok derfor :)

Anonymous poster hash: 00cfe...006

Skrevet

De små lesebøkene mange skoler bruker som lekse? Veldig rart om du mener hun kun leser "greit" om hun har nivå sju i førsteklasse. Det er ikke vanlig før i tredje.  Anonymous poster hash: a9a60...6fc

2.klasse

Skrevet

Hvordan vet dere hvilket nivå barnet ligger på? 🙈

Vi har en 2.klassing. Han pløyer igjennom disse små leseleksebøkene, men hender jeg må stoppe ham fordi han enten hopper over et ord eller leser et ord som ikke står der ;)

Han leser helt greit, men tviler på at han er noe unikum ;)

Anonymous poster hash: edeed...7bc

Skrevet

Hehehe... Ja, ser det jeg også😂😂😂

Min førsteklassing er ikke flink. Han ligger vel på ca gjennomsnitt/ hakket dårligere?

Men så er han gutt, ikke vært intr i å tegne og skrive før. Men han blir gradvis bedre og bedre da.

Han er verdens hærligste gutt da😍😍😍

Anonymous poster hash: 5ac62...396

Samme som min 1. Klassing. Han knakk lesekoden først etter jul. Og blir bedre og bedre.Men er fortsatt veldig stolt 😍

Anonymous poster hash: 6d15d...db1

Skrevet

Min 1 klassing har ennå ikke knekt lesekoden helt . 😐 skolen vil koble inn ppt.

Han leser grit ett og ett ord, men mister litt konsentrasjonen om det blir mye

Her mener de at de aller fleste bør kunne å lese en liten tekst før jul i første klasse.

Mye større krav enn på 90 tallet ja. 😢

Anonymous poster hash: 7ed54...d79

Skrevet

Min var på nivå 7 og så kom hjem med bok på nivå 4-5 etter jul og jeg lurte på hva som hadde skjedd men det var 3.klassebok. Og nå er hun på nivå 7 der. Men de er en hel gruppe på nivået der.

Skrevet

Sikkert teit spm., men jeg har en 3.klassing på nivå 11 i Cappelens leseunivers. Er dette gjennomsnittlig eller over gjennomsnittet? Er der noen med 3. klassinger her også?

Anonymous poster hash: 9f9a7...6a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...