Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #1 Skrevet 1. mai 2016 Hei! Jeg er sykemeldt fra jobb og skal på aap nå. Det vil si at jeg ikke skal på jobb på lenge. Arbeidsgiver er sær og nekter å utbetale feriepenger hvis en ikke har ferie. Hun holder igjen feriepenger. Har du ferie to uker i juli får su utbetalt feriepenger for kun to uker i august osv Men jeg vil ha mine feriepenger nå, som jeg har til gode fra 2015. Men hun vil ikke, hva skal jeg gjøre? Hvilke rettigheter har jeg? Er jo mine feriepenger, jeg er over 30 og trenger ikke å bli regulert i forhold til penger liksom Grunnen til at hun holder igjen og ikke utbetaler i mai/ juni er for hun ikke stoler på at de ansatte har råd til ferie og da dropper ferien pga økonomi Anonymous poster hash: b6ad5...82b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #2 Skrevet 1. mai 2016 Du må krysse av for ferie hos nav . Hun har all grunn nekte deg , du skal ikke motta sykepenger og feriepenger , man skal ikke tjene på å gå Hjemme Anonymous poster hash: 45b48...c84
Mamma_til_2 Skrevet 1. mai 2016 #3 Skrevet 1. mai 2016 Har du opparbeidet deg feriepenger så kan jo ikke arb.giver nekte og betale dem ut I sommer, det er jo dine! Er arbeidsforholdet avsluttet så har du krav på dem utbetalt sammen med siste lønn.
Mamma_til_2 Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 Sorry så nå at du ikke har avsluttet arbeidsforholdet. Men mener fortsatt at du skal ha dine feriepenger i sommer.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Har du opparbeidet deg feriepenger så kan jo ikke arb.giver nekte og betale dem ut I sommer, det er jo dine! Er arbeidsforholdet avsluttet så har du krav på dem utbetalt sammen med siste lønn. Feil ! Hun må krysse av på sykemelding at man har ferie , du får ikke sykepenger og feriepenger . Anonymous poster hash: 45b48...c84
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 Sorry så nå at du ikke har avsluttet arbeidsforholdet. Men mener fortsatt at du skal ha dine feriepenger i sommer. Hun får de kun om krysse av for ferie Anonymous poster hash: 45b48...c84
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #7 Skrevet 1. mai 2016 Jeg går over på aap nå jeg og får heller ikke feriepengene mine fra i fjor, de sier de ikke har lov til å betale de ut så lenge jeg er ansatt hos de. Men jeg er sannsynligvis tilbake på jobb om 3-4 måneder, og må da ta ut all ferie fra i fjor + i år, blir sikkert populært Anonymous poster hash: 4417d...028
Mamma_til_2 Skrevet 1. mai 2016 #8 Skrevet 1. mai 2016 Feil ! Hun må krysse av på sykemelding at man har ferie , du får ikke sykepenger og feriepenger . Anonymous poster hash: 45b48...c84 Nei det er greit hun må krysse av på nav skjemaet men arbeidsgiver kan ikke nekte henne feriepenger som hun har opparbeidet seg.Men mulig jeg er helt på bærtur.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #9 Skrevet 1. mai 2016 Jeg går over på aap nå jeg og får heller ikke feriepengene mine fra i fjor, de sier de ikke har lov til å betale de ut så lenge jeg er ansatt hos de. Men jeg er sannsynligvis tilbake på jobb om 3-4 måneder, og må da ta ut all ferie fra i fjor + i år, blir sikkert populært Anonymous poster hash: 4417d...028 Kryss heller av for ferie , å få utbetalt nå. Samt at du får sykepenger tiden utsatt pga ferie Anonymous poster hash: 45b48...c84
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #10 Skrevet 1. mai 2016 Nei det er greit hun må krysse av på nav skjemaet men arbeidsgiver kan ikke nekte henne feriepenger som hun har opparbeidet seg. Men mulig jeg er helt på bærtur. Ingen problem få pengene , så sant du oppgir ferie til nav. De gjør dette fordi for mange snylter , man skal ikke ha sykepenger og feriepenger Anonymous poster hash: 45b48...c84
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #11 Skrevet 1. mai 2016 Jeg var sykemeldt 6 av 12 mnd i fjor. Vært sykemeldt de 4 første mnd i år. Jeg har ikke sykepenger nå, for skal på aap (nav er trege med søknaden). Jeg er fortsatt ansatt men skal ikke tilbake til jobben min pga helsa. Dette er sykepenger opptjent i 2015, ikke for i år (2016). Dette er jo mine penger, noe jeg har opparbeidet før sykdom. Selvsagt skal jeg krysse av for ferie når den tiden kommer men hun skal fortsatt utbetale mine feriepenger for 2015 Hi Anonymous poster hash: b6ad5...82b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #12 Skrevet 1. mai 2016 Fra januar etter opptjeningsåret har man vel krav på feriepengene man tjente året før. Anonymous poster hash: a987e...831
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #13 Skrevet 1. mai 2016 Ser nå at man har ikke krav på det. Men mange arbeidsgivere er litt smidige på det. Anonymous poster hash: a987e...831
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #14 Skrevet 1. mai 2016 Hmm, jeg har vært gjennom samme prosess og jeg fikk da alle feriepengene mine året etter. Fikk feriepenger fra nav i mai og feriepenger fra arbeidsgiver i juni, selv om jeg var over på aap og ikke tok ut ferie i det hele tatt. Ville ringt forbundet om du er organisert, eller arbeidstilsynet om du ikke er det, jeg tviler på at hun kan holde de tilbake altså. Anonymous poster hash: 3340a...37c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #15 Skrevet 1. mai 2016 Hmm, jeg har vært gjennom samme prosess og jeg fikk da alle feriepengene mine året etter. Fikk feriepenger fra nav i mai og feriepenger fra arbeidsgiver i juni, selv om jeg var over på aap og ikke tok ut ferie i det hele tatt. Ville ringt forbundet om du er organisert, eller arbeidstilsynet om du ikke er det, jeg tviler på at hun kan holde de tilbake altså. Anonymous poster hash: 3340a...37c Måtte google nå, og ser at arbeidsgiveren din har helt rett..... Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Anonymous poster hash: 3340a...37c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #16 Skrevet 1. mai 2016 Måtte google nå, og ser at arbeidsgiveren din har helt rett..... Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Eneste mulighet å få ut feriepengene for eventuell ferie som ikke er avviklet er hvis arbeidsforholdet opphører i følge ferieloven § 11 tredje ledd. http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Anonymous poster hash: 3340a...37c Det var det min arbeidsgiver sa til meg og. Er litt håpløst for både meg og arbeidsgiver når jeg må ta ut over 10 uker ferie i løpet av høsten. Så arbeidsgiver har retten på sin side hi Anonymous poster hash: 4417d...028
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #17 Skrevet 1. mai 2016 Jeg skal jo ikke tilbake til jobb. Det vet nav, legen og arbeidsgiver. Jeg bare står som ansatt men har ingen ansatt rettigheter men hvis jeg må si opp for å få feriepengene mine så gjør jeg det Anonymous poster hash: b6ad5...82b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #18 Skrevet 2. mai 2016 Bare vær obs på at du kan få karantene på trygdeytelser hvis du sier opp. Anonymous poster hash: ce39e...93e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #19 Skrevet 2. mai 2016 Du får ikke sykepenger aller aap og feriepenger for samme periode, men det er ikke noe problem å krysse av for at du har ferie. Da mister du sykepengene eller aap pengene for den perioden, men får feriepenger i stede. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 4924a...aef
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #20 Skrevet 2. mai 2016 Du får ikke sykepenger aller aap og feriepenger for samme periode, men det er ikke noe problem å krysse av for at du har ferie. Da mister du sykepengene eller aap pengene for den perioden, men får feriepenger i stede. Hva er problemet? Anonymous poster hash: 4924a...aef Dette er feriepenger fra 2015, ikke 2016 Anonymous poster hash: b6ad5...82b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #21 Skrevet 2. mai 2016 Dette er feriepenger fra 2015, ikke 2016Anonymous poster hash: b6ad5...82b Feriepenger opptjent i 2015 skal ikke utbetales før i 2016. Anonymous poster hash: 4924a...aef
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #22 Skrevet 2. mai 2016 Aap betyr vel at du prøver deg i jobb? Anonymous poster hash: b72d3...cb1
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #23 Skrevet 2. mai 2016 Aap betyr vel at du prøver deg i jobb? Anonymous poster hash: b72d3...cb1 Det kan også bety utredning, behandling eller omskolering. Anonymous poster hash: 3340a...37c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #24 Skrevet 2. mai 2016 Dette er feriepenger fra 2015, ikke 2016 Anonymous poster hash: b6ad5...82b Ja, og du må ta ferie i 2016 for å få feriepengene opptjent i 2015. Anonymous poster hash: 3340a...37c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #25 Skrevet 2. mai 2016 Da bare stopper du sykemeldingen din - avvikler ferie og får feriepenger samt forlenget maksdato for sykemeldingsperioden. Anonymous poster hash: b72d3...cb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå