Gå til innhold

Kan man få fri fra osloskolen for slektstreff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble invitert til slektstreff i utlandet og skal blant annet feire jubileumsbursdag for barnet mitt sin oldemor og morfar. Oldemor er veldig gammel og det er hun og oldefar som inviterer, og det betyr svært mye for dem å ha oss med.

Problemet er, at om vi skal rekke dette, så må barnet mitt, som går i 2. Klasse, gå etter første dobbelttime og få fri fra to dobbelttimer en fredag. Vi kommer hjem søndag, så mandagen møter han opp som normalt. Han må altså ikke få fri en hel dag, men fri fra 4 skoletimer.

Hvor stor er sjansen for at han får lov å bli med på denne feiringen? Siden vi fikk vite dette idag leverer Vi inn permisjonssøknad imorgen, er under to uker til. Har hørt at det er vanskelig å få fri i Oslo.

Om det er relevant, så ligger han faglig over det som er forventet av han i alle fag (i følge kontaktlærer), han oppfører seg bra mot alle medelever (i følge kontaktlærer) og han har ingen dager med fravær.

Anonymous poster hash: cdad1...bd4

Skrevet

Jeg tror de har samme regler her og i Oslo og inntil en dag er det uproblematisk å få fri.

Anonymous poster hash: 199dc...0f9

Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av å ta barnet fri i tide og utide. Men her er det snakk om fire timer. Hadde reist enten vi fikk det innvilget eller ikke.

Anonymous poster hash: a4608...b90

Skrevet

Takk for svar. Ser forresten av timeplanen nå at det ikke er snakk om 4 skoletimer, men 3 skoletimer: en dobbelttime og en enkelttime. Krysser fingrene for at han får lov.

Skrevet

Du må søke, men det er ikke sikkert slektstreff er god nok grunn

Anonymous poster hash: 1b62e...6a6

Skrevet

Det hadde jeg ikke søkt om, jeg hadde bare gitt beskjed om at barnet måtte gå kl .. den dagen!

Anonymous poster hash: 6a15f...8f8

Skrevet

Dra på slektstreff! Hilsen lærer. PS: Jeg ville ikke søkt offisiell permisjon gjennom administrasjonen, ville bare tatt direkte kontakt med kontaktlærer. Lærere er ofte mindre rigide enn administrasjonen.

Anonymous poster hash: e7a0c...507

Skrevet

Det er nok veldig opp til hver rektor, vi fikk en uke fri for vår 4. klassing for å dra på ferie nå i vår.

Dere kan jo ikke droppe dette slektstreffet om dere får nei, det blir for dumt når det er snakk om 3 timer. Disse reglene ble primært laget for å unngå de lange ferieturene som enkelte tok utenom skoleferiene hvert år, ikke for å ta de som har noen få timer/dager en sjelden gang.

Noen rektorer blir litt overivrige og nekter alle nesten uansett, så da spørs det hvordan deres rektor er. Jeg er helt enig i at man ikke skal ta ungene ut av skolen i tid og utide, men i slike tilfeller må det være lov. Dette er ikke jo heller ikke noe dere styrer selv mtp. datoer.

Skrevet

Bor ikke i Oslo, men én dag eller mindre "søkes" bare om til kontaktlærer her. Er det mer enn én dag, skal det søkes mer formelt.

Anonymous poster hash: 00e3c...f31

Skrevet

Her gis det beskjed til kontaktlærer når det er snakk om én dag. Utover det må det søkes. Bor ikke i Oslo, men kan ikke skjønne at det skal være ulik praksis når det er snakk om så kort tid.

Anonymous poster hash: a9361...ec1

Skrevet

Tre skoletimer søker du ikke om. Du gir beskjed. "På fredag blir Petter hentet kl 10.00." Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: f9b74...710

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da har jeg skrevet melding i meldingsboken som han leverer til kontaktlærer imorgen. Så hvis jeg må søke til rektor på det permisjonsarket for å få fri 3 skoletimer, så får jeg vel beskjed av lærer om dette. Håper hun bare skriver at det er greit, krysser fingrene :)

søsteren min sa at jeg bare skulle late som han er syk, eller ta fri uten å spørre om lov, men det er uaktuelt for meg å lære ungen at det er ok å lyve til skolen for å reise på tur. Eneste gang man kan ta seg fri fra skolen uten å spørre om lov er hvis det er helserelatert, noe annet er uaktuelt. Så får håpe at dette går bra. Hi

Skrevet

I Osloskolen skal ikke dette gi fri, det enkleste er bare å skrive en Mail til lærer om at xxx blir borte fra da til da pga slekstreff. Da får han en dag med ugyldig fravær, men hva så? Her må en bare bruke sunn fornuft!

Anonymous poster hash: 162d7...1dd

Skrevet

Joda. "Familiebegivenheter" er en av tingene man kan få fri for i osloskolen. Vi fikk det tidligere i år i forbindelse med en rund bursdag i nærmeste slekt.

Men fravær på under en dag kan kontaktlærer innvilge, behøves ikke søknad til rektor.

Anonymous poster hash: e2876...a5e
Skrevet

Min venninnes sønn fikk ikke en halv dag fri fra osloskole for jubileum i familien, selv om det ikke var ordinær skoledag, men "tur i nærmiljøet".

Anonymous poster hash: 0dfdf...42e

Skrevet

Min venninnes sønn fikk ikke en halv dag fri fra osloskole for jubileum i familien, selv om det ikke var ordinær skoledag, men "tur i nærmiljøet". Anonymous poster hash: 0dfdf...42e

når var dette? Vet at det var veldig strengt i Oslo i fjor, men at reglene i osloskolen har blitt mildere i år.

Skrevet

når var dette? Vet at det var veldig strengt i Oslo i fjor, men at reglene i osloskolen har blitt mildere i år.

Det kan stemme at det er et år siden. Bra de har myket opp reglene. Helt håpløst at andreklassinger ikke kan få en fridag for å feire sin bestemor.

Skrevet

Det kan stemme at det er et år siden. Bra de har myket opp reglene. Helt håpløst at andreklassinger ikke kan få en fridag for å feire sin bestemor. Anonymous poster hash: 0dfdf...42e

ja, det var urimelig strengt i fjor, helt enig.

Skrevet

Wow!! Så strengt!

Her har rektor sagt at han som regel ikke nekter noen fri for å dra på ferie engang. Han sa at alle bør få muligheten til ferietur om de vil det, og siden ikke alle foreldre kan ta seg fri i skoleferien, eller har økonomi til å reise på sydentur akkurat da, får de heller fri 1-2 uker så de får reist.

Så sant det ikke blir hvert år da😀

Anonymous poster hash: 4aef7...d05

Skrevet

ja, det var urimelig strengt i fjor, helt enig.

Det var mye skriverier i fjor om at osloskolen mente at slekt var noe man kun fikk lov til å møte i begravelser...

Tror det var da det endret seg.

Regler kan ikke være så rigide. Da mister man respekten. Og det er håpløst å gjenvinne respekt.

Anonymous poster hash: e4d55...44c

Skrevet

Det var mye skriverier i fjor om at osloskolen mente at slekt var noe man kun fikk lov til å møte i begravelser...

Tror det var da det endret seg.

Regler kan ikke være så rigide. Da mister man respekten. Og det er håpløst å gjenvinne respekt.

Anonymous poster hash: e4d55...44c

Det er akkurat dét. Min venninne som jeg skrev om endte med å ta gutten fri allikevel. Hun mente feiringen av bestemor var viktigere enn rigide regler når gutten uansett ikke mistet undervisning. Helt bak mål at man kunne få fri for begravelser, men ikke jubileum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...