Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #26 Skrevet 30. april 2016 Bor dere i Trondheim eller har dere tilknytning til andre områder i Trøndelag? Fosen, Orkdal, Røros, Frosta vet jeg har egne drakter/bunader. Anonymous poster hash: 599a8...9ca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #27 Skrevet 30. april 2016 Bor dere i Trondheim eller har dere tilknytning til andre områder i Trøndelag? Fosen, Orkdal, Røros, Frosta vet jeg har egne drakter/bunader. Anonymous poster hash: 599a8...9ca Jeg er oppvokst i Trondheim. Min mor også, har ikke tilknytning til andre plasser. Min far er fra Finnmark. Og min morfar fra Nordland. Vi har sommerhus der. Med de to eldste barna var det lett. Min datter har trønderbunad og min sønn Nordlandsbunaden. Det er min yngste datter som er så veldig opptatt av utseende. Så hun sitter å søker å søker etter noe finere. Anonymous poster hash: edb08...1b2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #28 Skrevet 30. april 2016 Hun liker ikke den. Det må man respektere. Anonymous poster hash: 662b2...b18 Åja det fikk jeg ikke med meg. Ja det er klart det skal respekteres! Anonymous poster hash: f2736...6be
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #29 Skrevet 30. april 2016 Jeg er oppvokst i Trondheim. Min mor også, har ikke tilknytning til andre plasser. Min far er fra Finnmark. Og min morfar fra Nordland. Vi har sommerhus der. Med de to eldste barna var det lett. Min datter har trønderbunad og min sønn Nordlandsbunaden. Det er min yngste datter som er så veldig opptatt av utseende. Så hun sitter å søker å søker etter noe finere. Anonymous poster hash: edb08...1b2 Hvorfor ikke Hardangerbunad HI? Den er som sagt nasjonal. Ikke tving en bunad hun ikke liker på henne, vær så snill. Anonymous poster hash: 662b2...b18
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #30 Skrevet 30. april 2016 Hvorfor ikke Hardangerbunad HI? Den er som sagt nasjonal. Ikke tving en bunad hun ikke liker på henne, vær så snill. Anonymous poster hash: 662b2...b18 Det var en kjærringbunad fikk jeg beskjed om. Blir gal av den tenåringen snart. Hehe. Hun skal konfirmeres til neste år. Så må få dette på plass snart. Anonymous poster hash: edb08...1b2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #31 Skrevet 30. april 2016 Det var en kjærringbunad fikk jeg beskjed om. Blir gal av den tenåringen snart. Hehe. Hun skal konfirmeres til neste år. Så må få dette på plass snart. Anonymous poster hash: edb08...1b2 Graffer og Lundeby brukes også over hele landet. Anonymous poster hash: 599a8...9ca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #32 Skrevet 30. april 2016 Eller hva med en drakt av Lise Sjåk Bræk Anonymous poster hash: 599a8...9ca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #33 Skrevet 30. april 2016 Elisabethdrakt da? http://www.norskflid.no/bunad/bunader/troendelag/elisabeth-drakt/ Anonymous poster hash: 662b2...b18
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #34 Skrevet 30. april 2016 Hvorfor mener du de er universelle og kan brukes av alle? Anonymous poster hash: edb08...1b2 Fordi det er opptil enhver å velge hvilke klær de vil ha på seg? Anonymous poster hash: 9dc12...28d
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #35 Skrevet 30. april 2016 Hun likte Graffer og lundeby. Men jeg ønsker jo at hun skal ha en med tilhørighet. Som vi andre i familien har. Det er det jeg liker så godt med bunad. At stedet vi har tilhørighet blir representert. Den Elisabeth drakten var skikkelig drita stygg foresten. Haha. Nytter ikke ha en fornuftig diskusjon. Trønderbunaden er ræva stygg. Nordlandsbunaden er til å spy av. Kystdrakta er kjedelig. Men grei nok. Godt jentungen har lagt seg. Håper hun vokser på seg bedre verdier snart. Anonymous poster hash: edb08...1b2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #36 Skrevet 30. april 2016 Hun likte Graffer og lundeby. Men jeg ønsker jo at hun skal ha en med tilhørighet. Som vi andre i familien har. Det er det jeg liker så godt med bunad. At stedet vi har tilhørighet blir representert. Den Elisabeth drakten var skikkelig drita stygg foresten. Haha. Nytter ikke ha en fornuftig diskusjon. Trønderbunaden er ræva stygg. Nordlandsbunaden er til å spy av. Kystdrakta er kjedelig. Men grei nok. Godt jentungen har lagt seg. Håper hun vokser på seg bedre verdier snart. Anonymous poster hash: edb08...1b2 Hehe, høres ut som en skikkelig fjortis. Lykke til Anonymous poster hash: b8ece...d17
Gjest Antarctica Skrevet 30. april 2016 #37 Skrevet 30. april 2016 Da blir det finnmarksbunaden som er grusomt stygg. Eller Nordlandsbunaden som hun heller ikke liker. Har vurdert kystdrakta. Men hun liker ikke den heller. Og jeg er redd at hvis jeg kjøper den så blir den hengende i skapet. Anonymous poster hash: edb08...1b2 Finnmarksbunaden er da flott! Særlig på litt høye kvinner. Jeg syns den er staselig med svart stakk. Nordlandsbunaden er også fin, særlig i grønn. Litt mye broderi, men veldig pene farger og lekkert snitt. Skjønner egentlig godt at hun ikke liker trønderbunaden. Selv gloria-variantene er litt kjerring. Kystdrakten er grå og kjedelig. Men hun står jo fritt til å velge bunad fra hvor hun vil av andre plasser også. Det trenger ikke være et sted hun har bodd eller som du/faren hennes har bodd.
Gjest Antarctica Skrevet 30. april 2016 #38 Skrevet 30. april 2016 Hvis dere har røtter i nord kan dere jo se på denne, man kan velge mellom 4 ulike skjorter, to ulike forklær og litt av hvert annet: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/troms/nord-norges-festdrakt/
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #39 Skrevet 1. mai 2016 Den trondheimsfrakta var ikke fin. Men skal en ha den, må en jo bruke den komplett. Trønderbunaden er fin da. Hvis hun mener trondheimsdrakta kan brukes, kan vel også trønderbunaden brukes? Anonymous poster hash: 5e162...c0d
soleia Skrevet 1. mai 2016 #40 Skrevet 1. mai 2016 Høyres ut som jenta skal få ein fin kjole til konfirmasjonen, og så får de heller sette pengar på konto som ho kan få til bunad seinare, dersom ho finn ut at ho vil ha det.
soleia Skrevet 1. mai 2016 #41 Skrevet 1. mai 2016 Hvis dere har røtter i nord kan dere jo se på denne, man kan velge mellom 4 ulike skjorter, to ulike forklær og litt av hvert annet: http://www.norskflid.no/bunad/bunader/troms/nord-norges-festdrakt/ Den var veldig fin, sjølv om det er litt uvant med slik halslinning på bunad.
Superdolly Skrevet 1. mai 2016 #42 Skrevet 1. mai 2016 Jeg er enig med soleia. Jeg hadde tilbudt henne en fin kjole, og heller satt av penger på en konto slik at hun kunne få bunad til en senere anledning (30-årsdagen eller noe).
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #43 Skrevet 1. mai 2016 Gi den stakkars jenta Hardangerbunad eller Grafferdrakt da. Disse er universelle og kan brukes av alle. Anonymous poster hash: 662b2...b18 Det er de da virkelig ikke. Anonymous poster hash: c58bd...16c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #44 Skrevet 1. mai 2016 Gå inn på nettsiden til Bunadrosen og se på festdraktene de har der, de er like dyre som bunader og ganske fine. De er laget etter norske tradisjoner, men har ikke tilhørighet til noe bestemt sted. Anonymous poster hash: aabcf...636
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #45 Skrevet 1. mai 2016 Det er de da virkelig ikke. Anonymous poster hash: c58bd...16c Det kan de Anonymous poster hash: 662b2...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå