Gå til innhold

Kan man bruke Otrivin som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står i felleskatalogen at man ikke skal, men dr.google sier at mange har gjort det likevel. Må jeg virkelig ringe legevakten for å få vite om jeg kan bruke det eller ikke? Hva er det som er farlig med det? Er snakk om maks en eller to ganger om dagen. Influensa og termin om tre uker :/ Får ikke sove pga den nesa! 

Anonymous poster hash: f9555...44a

Fortsetter under...

Skrevet

Lurte på det samme. De påApotek1 sa jeg kunne bruke det så lenge jeg fulgte pakningsvedlegget. Boots sa nei.

Full forvirring for min del. Tror det er stor uenighet.

Anonymous poster hash: 4735c...a06

Skrevet

Legen min sa nei da jeg var gravid.

Anonymous poster hash: ef4db...4aa
Skrevet

Både legen min, jordmor og på føden sa de at jeg kunne bruke det. Jeg var nødt for det var så tett at jeg fikk ikke puste og saltvann fungerte ikke

Anonymous poster hash: 40dcd...d4e

Skrevet

Men hvis du har influensa har du vel vært hos legen. Influensa er jo farlig for fosteret.

Anonymous poster hash: 4735c...a06

Skrevet

Både legen min, jordmor og på føden sa de at jeg kunne bruke det. Jeg var nødt for det var så tett at jeg fikk ikke puste og saltvann fungerte ikke

Du har jo en munn du kan puste med 😉

Anonymous poster hash: 4a5aa...a9c

Annonse

Skrevet

Jeg brukte det forresten hele svangerskapet, hver eneste dag. Etter fødselen har jeg kun måtte bruke et par ganger i året

Skrevet

Jeg brukte det hver dag i hele svangerskapet etterson jeg avhengig;fikk likevel er helt frisk baby :)

Anonymous poster hash: dd20e...768

Skrevet

Jeg brukte det hver dag i hele svangerskapet etterson jeg avhengig;fikk likevel er helt frisk baby :)

Anonymous poster hash: dd20e...768

Ja og noen røyker og drikker og får en frisk baby mens andre .......

Anonymous poster hash: ef4db...4aa

Skrevet

Hvis du følger pakningsvedlegget kan du ikke bruke otrivin, men en av de andre, den som begynner med R...

Antagelig er begge like ufarlige.

Anonymous poster hash: a5a46...50e

Skrevet

Både jordmor og fødselslegen på sykehuset sa til meg at det var helt greit, nesespray virker veldig lokalt og blir ikke tatt opp i kroppen i mengder som kan skade fosteret.

Men hvorfor ikke kjøpe Rhinox, det er greit å bruke står det i felleskatalogen...

Riktig bruk medfører ingen risiko for fosteret. Kan benyttes under graviditet.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-rhinox-takeda-563458

https://www.apotek1.no/produkter/rhinox-05mg-ml-nesespray-10ml-571299p

Anonymous poster hash: a54f0...556
Skrevet

Jeg brukte det ikke som gravid og vil ikke anbefale å bruke det. Brukte saltvannsspray en gang det var så tett. Kanskje ikke like effektivt, men jeg unngikk legemidler med mindre helt nødvendig. Hvorfor risikere det?

Anonymous poster hash: f4082...78f

Skrevet

Nei! Jeg brukte Zymelin.

Anonymous poster hash: fcfba...ea2

Annonse

Skrevet

Jeg har brukt otrivin i alle mine 4 svangerskap. Forhørte meg med fastlegen, jordmor samt var hos ØNHlege som alle sa det ikke var noe problem..

Anonymous poster hash: 0f0b7...c24

Skrevet

Du kan i første omgang bruke en bedre kilde enn Dib, feks lese på Relis sine sider, eller spørre på tryggmammamedisin.no.

Anonymous poster hash: 32d7b...681

Skrevet

Heilt enig med 13.42! Keffor spør om sånn her? E jo en grunn til at det står at du skal snakke med lege før bruk.... står ikke at de skal snakke med dib før bruk 😂 rhinox kan brukes for gravide og det er ikke samme virkestoff som i otrivin!! Om noen her sier at det har de gjort, er det ikke sagt at de menneskene er noe smarte og at du skal gjøre det samme. Uansett om de har 1 eller 10 barn....

Anonymous poster hash: 6d844...38e

Skrevet

Otrivin og Zymelin er det samme(og Zymelin har oppdatert pakningsvedlegget til å si at normal dosering er greit), Rhinox er tilnærmet identisk. Forsøk å begrense bruken, gjerne kun til kvelden, men i terapeutiske doser er det lite/ikke sannsynlig at baby påvirkes. Bruk gjerne en hyperton saltvann på dagtid, den kan virke godt slimhinneavsvellende.

Influensasesongen har jo vært over en stund, sikker på at det ikke er en kraftig forkjølelse?

Skrevet

Og, Felleskatalogen er et dårlig oppslagsverk, Relis eller Legemiddelhåndboka er mye bedre og mer oppdatert.

Skrevet

Jeg var dessverre avhengig av Otrivin når jeg gikk gravid... Jordmor sa at det ikke var bra og at jeg måtte prøve å kutte ut. Det værste som kunne skje var at blodtilførselen i navlestrengen ble dårlig. Heldigvis fikk jeg en frisk baby! Men jeg brukte den i 40 uker da! Å bruke den en uke er nok ikke så skadelig.

Anonymous poster hash: 358b9...e6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...