Gå til innhold

Uttrykket Kondolerer

Anbefalte innlegg

Er en bekjent som har dødd.

Facebooksiden fylles opp med hilsener, og jeg synes jo det skal være vid aksept for forskjellige måter å utrykke seg på, men jeg blir litt i stuss på en ting, og det er hvordan folk bruker utrykket "kondolerer".

Det ser litt sånn ut.

-kondolerer.

-kondolerer!

-kondolerer så mye!

-kondolerer så inderlig mye!

-KONDOLERER

For det første så stusser jeg på behovet det virker som noen har for å kondolere MER enn andre, eller kraftigere, eller rett ut rope det! Overgå hverandre på en måte.

For det andre stusser jeg litt på om det i hele tatt går an å gjøre mer enn å bare kondolere.

Sammenlign "Jeg kondolerer" det med, uten sammenligning forøvrig, "Jeg kjører til jobben" Det høres veldig rart ut for meg å si "Jeg kjører til jobben så inderlig mye!"

I mitt språkøre, så høres "kondolerer" ut som noe man skal bruke på samme måte.

Altså man kan kondolere eller ikke kondolere, men ikke kondolere mye eller inderlig mye. Det høres bare ut som det er noe man gjør veldig ofte. At man kjenner veldig mange som dør. Eller at man prøver å overgå andres sorg.

Hvordan hører dere dette ordet?

Anonymous poster hash: 3efb7...e73

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144273329-uttrykket-kondolerer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du skal tolke dette så veldig mye. Folk tenker vel at "kondolerer" er et ord som rommer både respekt for avdøde og medfølelse, og når de skriver "kondolerer så inderlig mye" vil jeg tro de mener noe i retning av "føler så inderlig mye med dere". Selv bruker jeg ikke ordet, men uttrykker meg på andre måter.

Anonymous poster hash: f6ad4...179

Neida, dømmer ingens måte å sørge på. Selv om denne eskaleringstendensen kanskje kommer fra et litt mørkt sted i menneskesinnet. Det er mest nysgjerrighet.

Har jeg misforstått, liksom, kan ikke huske at det var sånn før.

Jeg liker utrykket. Jeg synes det har en rolig, behersket, alvorlig verdighet som går litt forbi det umiddelbare sorgaspektet og blir på en måte rituelt på et vis som blå hjerter og virtuelle klemmer ikke gjør.

Anonymous poster hash: 3efb7...e73

Tror ikke du skal tolke dette så veldig mye. Folk tenker vel at "kondolerer" er et ord som rommer både respekt for avdøde og medfølelse, og når de skriver "kondolerer så inderlig mye" vil jeg tro de mener noe i retning av "føler så inderlig mye med dere". Selv bruker jeg ikke ordet, men uttrykker meg på andre måter.

Hvilke måter uttrykker du deg på? Spør av ren nysgjerrighet siden jeg synes kondolerer er et litt hardt ord - som om det sier tydelig hva det er.

Anonymous poster hash: 65d98...741

Hvilke måter uttrykker du deg på? Spør av ren nysgjerrighet siden jeg synes kondolerer er et litt hardt ord - som om det sier tydelig hva det er.

Mente selv om, ikke som om.

Annonse

"Kondolerer" betyr noe slikt som "føler smerte", altså "jeg føler med deg". Jeg pleier for eksempel å skrive at dette var forferdelig trist å høre, at jeg tenker på de etterlatte. Slike ting. Sier vel forresten "kondolerer" når jeg håndhilser etter begravelse, da føler jeg ikke at det passer så godt å formulere så mye annet - det er en litt formell situasjon. 

"Kondolerer" betyr noe slikt som "føler smerte", altså "jeg føler med deg". Jeg pleier for eksempel å skrive at dette var forferdelig trist å høre, at jeg tenker på de etterlatte. Slike ting. Sier vel forresten "kondolerer" når jeg håndhilser etter begravelse, da føler jeg ikke at det passer så godt å formulere så mye annet - det er en litt formell situasjon.

Enig med deg. Kondolerer blir et formelt ord i f.eks begravelsen.

Gjest Antarctica

"De mest dypfølte kondolanser" betyr at din smerte gjør også meg ondt, på mest dypfølte vis. Tror ikke "jeg kondolerer så inderlig mye" kan sammenlignes med "jeg kjører til jobben så inderlig mye". Man kan føle inderlig mye med noen, men man kan ikke kjøre inderlig til jobben.

Gjest Darwinia:-)

Noen sa til meg engang at "kondolerer" betyr det motsatte av kondolerer. Med det mente han at det var noe man sa fordi man ikke tok seg bryet med å finne på noe bedre å si. Har ikke brukt uttrykket siden. Bruker heller

- jeg føler med dere

- mine tanker er hos dere

-det gjør meg vondt å høre om...

osv

Det føles mer ekte enn "kondolerer".

Noen sa til meg engang at "kondolerer" betyr det motsatte av kondolerer. Med det mente han at det var noe man sa fordi man ikke tok seg bryet med å finne på noe bedre å si. Har ikke brukt uttrykket siden. Bruker heller

- jeg føler med dere

osv

Jeg synes denne "noen" da dømmer folk unødvendig hardt i en situasjon ikke slle synes er like enkel. Ikke alle er like flinke med ord, men har likevel et sterkt ønske om å fortelle de pårørende at de føler med dem. At de da benytter seg av et ord som er universelt i en slik sammenheng er jo ikke ensbetydende med at de "ikke har tatt seg bryet med å finne noe bedre å si". Høyst sannsynlig har de tenkt like mye på dette som de som er flinke med ord. Kanskje til og med mer.

Anonymous poster hash: 82044...97a

Kondolanse og gratulasjon er to sider av samme sak. En gratulasjon er å uttrykke at mam gleder seg på noens vegne, en kondolanse uttrykker at man føler med noen i deres sorg. Begge deler kan gjøres i ulik grad. "Kondolerer så mye" er altså en helt legitim ting å si/skrive.

Anonymous poster hash: 873bb...d00

Annonse

- jeg føler med dere

osv

Skjønner hva du mener, og vet at mange har problemer med ordet kondolerer. I mine yngre dager syntes jeg det hørtes kaldt ut. Derfor bruker jeg det aldr overfor yngre pårørende. Men i en alder av nesten 50, og etter et langt yrkesliv i helsevesenet har jeg oppdaget at ordet absolutt har sin misjon.

Hvis jeg møter en bekjent og jeg vet at han nylig har mistet sin mor på 98, synes jeg det blir litt mye å si fex . "Dette var forferdelig trist osv." Har da behov for et ord som på en enkel og litt nøytral måte signaliserer at jeg vet at han er i sorg. Da funker det med kondolerer.

Men hvis noen har mistet fex et barn eller noe annet virkelig tragisk har skjedd, ja da blir kondolerer for platt. Da må man finne på noe annet. Hvis man ikke vet hva man skal si, så si det! Gi en klem hvis det er naturlig. Men selv da er kondolerer bedre enn å late som man ikke ser vedkommende fordi man ikke aner hvordan man skal te seg.

Gjest Darwinia:-)

Jeg synes denne "noen" da dømmer folk unødvendig hardt i en situasjon ikke slle synes er like enkel. Ikke alle er like flinke med ord, men har likevel et sterkt ønske om å fortelle de pårørende at de føler med dem. At de da benytter seg av et ord som er universelt i en slik sammenheng er jo ikke ensbetydende med at de "ikke har tatt seg bryet med å finne noe bedre å si". Høyst sannsynlig har de tenkt like mye på dette som de som er flinke med ord. Kanskje til og med mer.

Anonymous poster hash: 82044...97a

Jeg er ikke uenig med deg. Samtidig vet jeg at han ikke er den eneste som reagerer negativt på ordet kondolerer. Jeg velger derfor å styre unna for å være på den sikre siden😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...