Gå til innhold

Forkjølet baby - hvordan hjelpe mest mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår på 4 mnd har blitt forkjølet (det har forøvrig resten av familien også) og jeg lurer på hvordan hjelpe best mulig? Han gråter mye, er helt rød rundt øynene, stuptrøtt men får ikke sove... Ingen feber men tett nese, så passer på å bruke otribaby nesedråper (drypper med de pipettene, ikke spray) samt evt nesesug når behov..

Men regner med at han (som oss voksne) også kan ha fått sår hals, hodepine/trykk i hodet/bihulene og generelt ubehag? Selv om han ikke har feber...

Hvordan kan jeg hjelpe han best mulig? Burde jeg ta han til legen for å utelukke evt ørebetennelse eller ville han hatt feber da? Skal jeg prøve å gi en paracet? (føler det er verre for han som er så liten... Vi andre har jo bare hivd innpå et par paracet, og spist halspastiller...). Gjør selvsagt alt jeg kan for å trøste men vil jo ikke han skal ha det vondt, og trøst og byssing tar jo ikke bort det kroppslige ubehaget..

Anonymous poster hash: 0d50b...886

Fortsetter under...

Skrevet

Heve hodeenden av senga. Legg bøker under beina.

Paracet kan gis, ville snakket med legen. Min fikk RS da hun var tre måneder. Ble lagt inn og fikk Paracet i to dager da hun hadde synlig vondt.

Anonymous poster hash: 99f3f...7bd

Skrevet

Heve hodeenden av senga. Legg bøker under beina.

Paracet kan gis, ville snakket med legen. Min fikk RS da hun var tre måneder. Ble lagt inn og fikk Paracet i to dager da hun hadde synlig vondt.

Ellers legg ett teppe i vogna slik at du bygger opp hodeenden litt og trill tur. Bor ved sjøen og her fungerer det godt å trille i litt fuktig sjøluft. (Ble anbefalt av legen)

Skrevet

Bruk rhinox 0,1g når han skal sove. Sug ofte, og la han sove med hevet hodeende.

Skrevet

Bruk morsmelk! I øynene ved øyekatarr, i ørene ved ørebetennelse og i nesa om den er tett. Morsmelk er gull!

Anonymous poster hash: ad73f...ef7
Skrevet

Om det virker som han er veldig plaget så kan du gi paracet stikkpille. Men vanligvis holder det med mye kos og omsorg.

Anonymous poster hash: 75a3a...e19

Annonse

Skrevet

Bruk morsmelk! I øynene ved øyekatarr, i ørene ved ørebetennelse og i nesa om den er tett. Morsmelk er gull!

Dette har de gått bort fra er gull.

Skrevet

Takk for tips dere :-) skal ordne senga med en gang, og ellers sover han på fanget nå (så får jeg hvilt litt jeg også).

Syns han hoster endel mer nå enn igår og tidligere.., han har vært snørrete men ikke hatt noe særlig hoste før nå. Var ute og gikk en tur (i vogn selvsagt, godt pakket inn) for å få litt frisk luft, og da fikk han iallefall sovet litt da også. Men han gulpet også masse etter forrige måltid.. Er veeeldig redd for RS-virus!

Tempen er også innenfor normalen (men høyere enn vanlig... Han pleier ha 36.5 og er nå på 37.4) men når regnes det som skikkelig feber? Skal man ringe legen (uten unntak) ved feber på så små babyer? Han er jo fortsatt veldig liten selvom han tåler mer nå enn for noen mnd siden..

Anonymous poster hash: 0d50b...886

Skrevet

Anbefaler Paracet. Ikke se på temperaturen, gi det også når de ikke har det bra og ikke får sove.

Viktig å få i nok væske.

Anonymous poster hash: 0a4d1...e9c

Skrevet

Anbefaler Paracet. Ikke se på temperaturen, gi det også når de ikke har det bra og ikke får sove.

Viktig å få i nok væske.

RS hos nyfødte vil vanligvis dreie seg mer om hoste enn snue. Ville valgt saltvann fremfor Rhinox.

Skrevet

Så lenge bleiene er våte og han ikke har høy feber så er det ikke så mye å gjøre for legen.

Det er er helvete. Den natten vi hadde før hun ble lagt inn var TUNG. Hun sov bare 30 min av gangen. Vi trillet vel hele natten. Var 5 pluss da så legevakten sendte oss ut på korte trilleturer. Frisk kjølig luft gjør at slimhinnene får litt lindring.

Min sluttet å amme utpå natten og vi ble lagt inn fordi hun hadde dårlig metning (86).

Anonymous poster hash: faa8c...dc0

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Støttes. Morsmelk er supert til forkjøla babyer. God bedring til den lille😊
Skrevet

Jeg skylte stadig med en liten saltvannampulle. Ca halvparten i hvert nesebord mens han lå, løftet han deretter fort opp slik at det fikk tømme seg. Fungerte veldig bra, samt at vi har sluppet mye antbiotikakurer. Han er nå 8 år, og hatt 3 antibiotikakurer mens han gikk i bhg.

Anonymous poster hash: 443ea...9c1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...