Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Hvor lang tid tok det før det gikk over? Har slitt med hals siden i januar. Bare litt smårusk lizm. I beg av mars ble eg forkjølet og det begynte å bli vanskelig å snakke. Var akkurat som om eg måtte dytte lyden ut, og ble andpusten av snakking. Snakket eg dor mye var det som om det var ett sår der som lyden kommer ut. Det gjorde vondt i halsen når eg dyttet lyd ut. Hvis dere skjønner. Ingen ubehag ellers.. Har ikke mistet stemmen. Heller ikke særlig hes. Den blir litt rar de dagene stemmen blir sliten. Enkelte dager måtte eg skrive istedet for å snakke. Det har komt seg flere ganger, og eg tror at eg er kvitt det. Og når har det blusset opp igjen for 3dje gang. Legen har sagt at sånt kan ta tid å bli kvitt. Og har fått time til øre/nese/hals 18 mai... Haha... Nesten en vits. Men uansett... Andre som har hatt det? Hbir lenge varte det? Blusset det opp igjen flere ganger? Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Prøv med stemmehvile - dvs INGEN snakking i en uke. Det høres ikke ut som virus, men som mulige ødemer. De kan komme i forlengelsen av en irritasjonsperiode (allergi/virus o.l.) Anonymous poster hash: b1677...48d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Ødemer? Hva vil det si? Er det eneste som funker å ikke snakke i det hele tatt på en uke? Det blir lett med en 5 åring i hus som maser som et lokomotiv.. 😉 Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Ødemer? Hva vil det si? Er det eneste som funker å ikke snakke i det hele tatt på en uke? Det blir lett med en 5 åring i hus som maser som et lokomotiv.. 😉 Anonymous poster hash: 97c1f...a04 Jeg har ikke sett ned i halsen din og vet ikke om det er ødemer (væskefylte utposninger). Men HVIS det er det, kan du risikere at det videreutvikler seg til vorter/utvekster på stemmebåndene. De er harde og "forhornede" og går ikke tilbake av seg selv, så da er operasjon neste post. Om du vil at evt ødemer skal gå tilbake av seg selv, er det kun stemmehvile som duger. Reis bort om du må! Anonymous poster hash: b1677...48d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Huff.. Nå ble eg nesten litt småstressa... Å reise bort er nok desverre ikke en mulighet. Må man ikke snakke i det HELE tatt? Det funker ikke hvis eg er stille resten av dagen, men kan si god natt til guttungen og kanskje høre hvordan han har hatt det i bhg feks? Var vanskelig å ikke snakke en hel dag.. En uke blir jo enda verre.. Og når eg klarer å snakke er det jo lett å glemme.. Men... Har jo ikke lyst at det skal bli verre. Og det går da vekk når en ikke snakker? Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Huff.. Nå ble eg nesten litt småstressa... Å reise bort er nok desverre ikke en mulighet. Må man ikke snakke i det HELE tatt? Det funker ikke hvis eg er stille resten av dagen, men kan si god natt til guttungen og kanskje høre hvordan han har hatt det i bhg feks? Var vanskelig å ikke snakke en hel dag.. En uke blir jo enda verre.. Og når eg klarer å snakke er det jo lett å glemme.. Men... Har jo ikke lyst at det skal bli verre. Og det går da vekk når en ikke snakker? Anonymous poster hash: 97c1f...a04 Prøv med tre dager. Se om det skjer noen bedring. Alliér deg med venner og familie for avlastning. Se til at femåringen har fått en god og grundig forklaring på hvorfor du kun svarer med nikk eller risting på hodet. Anonymous poster hash: b1677...48d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Ja skal prøve! Takk for tips vertfall. 😊 han har lært seg og lese litt også, så det kan jo hjelpe litt og.. 😊 Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Marriet Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 føler med deg! Jeg hatt virusinfeksjon to ganger og bakterieinfeksjon en gang på stemmebåndet. Og virus er definitivt verst! Det hang så lenge i! Og det var fryktelig slitsomt. Jeg drakk ren sitron. Og masse av det. Det gjør jeg fremdeles ved antydning til kribling i halsen. Innbiller meg at det hjelper. Det er ikke bra for tennene, men det der helvete i halsen vil jeg unngå. Etter den andre virusinfeksjonen fikk jeg faktisk aldri tilbake min opprinnelige stemme. Den har endret seg litt. Det plager meg ikke, jeg har bare merka det. Sånn som hun over her nevner så prøv å la stemmen hvile. Skjønner det er vanskelig på dagtid, men prøv på kvelden å bare sitte å gape. På samme måte som operasangere hviler stemmen før forestilling. Fukt mye med vann, unngå sukker. Ellers lindrer halspastiller, men fint lite som virkelig hjelper altså...håper de finner ut av noe på ønh. For meg så er det allergi og skjøre slimhinner som er årsaken.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Eg har astma og litt allergi. Men vet ikke om det har noen sammenheng. Prøver å hvile stemmen litt, men glemmer det litt også. Spesielt med småen. Lett for at når eg prøver å forklare noe, og han ikkje skjønner, så må eg si det likevel. Men har nå sagt til de at eg må hvile stemmen og ikke kan snakke så mye. Skal hjelpe søsteren min å flytte på lørdag, får håpe det går greit med tegnspråk. Får kjøpe en fløyte. Hehe. Har ssendt mld til legekontoret at eg må snakke med legen igjen ang det, så får eg høre om hun har noe å anbefale og. (veldig grei lege, ringer hjem til meg om hun har tid) så håper eg hører noe i morgen.. 😊 bakdelen e jo at da må eg snakke.. 😂 men håper nå virkelig det går over. Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Hvor lenge hadde du det da? Du som har hatt det også. Hi (var meg over her og) Anonymous poster hash: 97c1f...a04
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Jeg hadde det en gang. Fikk 14 dager snakkeforbud og måtte faktisk sykmeldes siden jobben min hovedsaklig består av snakking. Det var absolutt ikke enkelt, men det gikk på et vis. Var rimelig bra etter de to ukene. Anonymous poster hash: b77aa...13c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 De tingene folk mener du skal spise eller drikke er jo generelt bare synsing. Husk nå det. Stemmebåndene ligger i luftrøret, ikke i svelget, og blir ikke berørt av ting du fører ned i spiserøret. Det som derimot går ned i luftrøret er evt dampbehandling. Men på ditt stadium er nok hvile det beste. Anonymous poster hash: b1677...48d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 Blir liksom litt usikker på hva eg skal gjøre. Var til legen igjen i dag. Halsen var litt hoven, men hun ser ikke noe mer. Og hun sier bare eg skal snakke rolig, at eg ikke trenger å la være å snakke. At pollen osv kunne ha utløst det. Passe på å drikke masse, ikke slite stemmen ut, men kan snakke rolig liksom... Sa at eg er jo redd for at eg da får det kronisk, mne hun mente det ikkje sku være fare for det... Føler nesten hun ikkje tar det alvorlig nok og siden hun ikkje klarer se baki halsen, selv om eg forklarer symptomene..dumt det er så lenge til timen min hos ønh. 😉 men skal uansett prøve snakke minst mulig. Takk for svar😊 Hi Anonymous poster hash: 97c1f...a04
MammantilNurket Skrevet 29. april 2016 #14 Skrevet 29. april 2016 Jeg hadde det for noen år tilbake. Totalt taleforbud i en drøy uke. All kommunikasjon foregikk på papirlapper. Ikke lett for en skravlebøtte som meg
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #15 Skrevet 29. april 2016 Ikke visk i hvert fall, det er det aller værste for stemmen din Anonymous poster hash: 7c102...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå