Gå til innhold

Hva ville du gitt for et forkle til hardanger- eller sognebunad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å lage ett for salg, men vil høre litt først om det er marked for det og hva jeg kan få for det.

Anonymous poster hash: 65d95...468

Fortsetter under...

Skrevet

Det har jeg også lurt på, så dytter litt for deg :)

Anonymous poster hash: f3938...322
Skrevet

Nr. to igjen her, fant denne siden som selger forklær til hardangerbunaden:

http://www.larsenhusflid.com/Shop/List/Hardangerbunad/269/1

Fra 5.100 til 6.300 kroner, avhengig av bredden på borden.

Hm, lurer på om jeg skal begynne å brodere igjen, jeg :) Kanskje det kan være min måte å spare til egen bunad :)

Skrevet

Nr. to igjen her, fant denne siden som selger forklær til hardangerbunaden:

http://www.larsenhusflid.com/Shop/List/Hardangerbunad/269/1

Fra 5.100 til 6.300 kroner, avhengig av bredden på borden.

Hm, lurer på om jeg skal begynne å brodere igjen, jeg :) Kanskje det kan være min måte å spare til egen bunad :)

Hm...det der var jo relativt enkle broderier.

Var inne på tanken om å sy bunad eller spare opp til bunad til datteren min med å brodere. 

Nå har jeg sydd i flere timer til dagen i over en mnd på en bunadskjorte som jeg er nesten ferdig med nå. Satser på å selge den for kr 7000 når den er ferdig, men materialkostnaden var på over kr 2000, så det er sirupstreig sparing, men hyggelig, da ;)

Skrevet

Hm...det der var jo relativt enkle broderier.

Var inne på tanken om å sy bunad eller spare opp til bunad til datteren min med å brodere. 

Nå har jeg sydd i flere timer til dagen i over en mnd på en bunadskjorte som jeg er nesten ferdig med nå. Satser på å selge den for kr 7000 når den er ferdig, men materialkostnaden var på over kr 2000, så det er sirupstreig sparing, men hyggelig, da ;)

Ja, det tar tid ;)

Men du, takk for at du startet denne tråden. Jeg innså plutselig at bunad kanskje kan være oppnåelig for meg... på sikt ;)

Jeg er ganske god på hardangersøm, så noen forklær kan jeg godt lage og selge. Dette skal jeg jammen sjekke ut nærmere! :)

Jeg blir imponert over at du også broderer skjorte! Jeg får av en eller annen grunn ikke plattsøm til å bli fint, tror jeg måtte gått et kurs om jeg skulle sy det ;)

Ja, de broderiene på linken jeg la med var ganske enkle og ikke altfor mye arbeid på. Jeg har googlet litt på noen av de andre, og ser at det er andre typer med langt bredere border som også er mer arbeidskrevende. Fant ikke pris på dem i farta, men vil tro de er vesentlig dyrere enn de som var priset i den linken jeg la ut. Det enkleste forkleet i linken min er jo veldig grei å brodere, men nesten litt morsommere med de som det er mer arbeid med.

Annonse

Skrevet

Forresten enig i at den vinterbunaden du linket til var veldig fin. Broderiet på forkleet der var vakkert :)

Skrevet

Ja, det tar tid ;)

Men du, takk for at du startet denne tråden. Jeg innså plutselig at bunad kanskje kan være oppnåelig for meg... på sikt ;)

Jeg er ganske god på hardangersøm, så noen forklær kan jeg godt lage og selge. Dette skal jeg jammen sjekke ut nærmere! :)

Jeg blir imponert over at du også broderer skjorte! Jeg får av en eller annen grunn ikke plattsøm til å bli fint, tror jeg måtte gått et kurs om jeg skulle sy det ;)

Ja, de broderiene på linken jeg la med var ganske enkle og ikke altfor mye arbeid på. Jeg har googlet litt på noen av de andre, og ser at det er andre typer med langt bredere border som også er mer arbeidskrevende. Fant ikke pris på dem i farta, men vil tro de er vesentlig dyrere enn de som var priset i den linken jeg la ut. Det enkleste forkleet i linken min er jo veldig grei å brodere, men nesten litt morsommere med de som det er mer arbeid med.

Ja, prisene står jo ikke i forhold til merarbeidet i linken. Ikke mye man får for 13 cm bredere broderi :D

Det er forresten ikke plattsøm på rogalandsbunadskjorten som jeg syr, så den kan du jo prøve deg på. 

Ellers tenkte jeg å prøve meg på bringeduk etterpå. De er det relativt lav materialkostnad på i forhold til skjorten, og de går for kr 2000-3000 på "svartebørsen".

Skrevet

Kjøpte meg en bunad nå nylig,og betalte 15 500. Da var d stake,skjørt,forkle og skjorte..

Skrevet

Ja, prisene står jo ikke i forhold til merarbeidet i linken. Ikke mye man får for 13 cm bredere broderi :D

Det er forresten ikke plattsøm på rogalandsbunadskjorten som jeg syr, så den kan du jo prøve deg på. 

Ellers tenkte jeg å prøve meg på bringeduk etterpå. De er det relativt lav materialkostnad på i forhold til skjorten, og de går for kr 2000-3000 på "svartebørsen".

Hm... da kanskje jeg kan prøve meg på en skjorte også. Monterer du skjorten også? Jeg hadde foretrukket å bare brodere, ikke montere ;)

Skal sjekke ut de bringedukene, de har jeg aldri tenkt på, takk for tips :)

Har også vurdert å strikke bunadstrømper, men der er det lite å tjene, slik jeg forstår det. Men når det kommer til håndarbeid så blir jo ikke det verdsatt etter arbeidsinnsatsen - noe prisene på de smale og brede bordene viste godt ;)

Skrevet

Kjøpte meg en bunad nå nylig,og betalte 15 500. Da var d stake,skjørt,forkle og skjorte..

Ja, hver enkelt del av bunaden blir mye billigere hvis man kjøper hele i ett. Det ville altså blitt mye dyrere om du skulle kjøpt alle disse delene separat. Sier seg selv egentlig...

Annonse

Skrevet

Hm... da kanskje jeg kan prøve meg på en skjorte også. Monterer du skjorten også? Jeg hadde foretrukket å bare brodere, ikke montere ;)

Skal sjekke ut de bringedukene, de har jeg aldri tenkt på, takk for tips :)

Har også vurdert å strikke bunadstrømper, men der er det lite å tjene, slik jeg forstår det. Men når det kommer til håndarbeid så blir jo ikke det verdsatt etter arbeidsinnsatsen - noe prisene på de smale og brede bordene viste godt ;)

Egentlig monterer jeg ikke. Har aldri sydd et klesplagg før.

Det begynte med at jeg tenkte jeg kunne sy skulderstykke til forstykke når jeg nå først hadde brodert stolpen. Det er jo bare en liten søm, så da lærte jeg meg attersting og foldesøm. Når jeg først hadde tatt den ene siden, og det gikk så bra, tok jeg helt klart den andre siden også. Og sånn ballet det på seg. Ble til slutt for dumt å ikke sy resten.

Her er forresten en hendig bok til arbeidet:

http://www.nb.no/nbsok/nb/1b9dd405d258a2cced9822ce2ce5bafc?lang=no#83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...