Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #1 Skrevet 25. april 2016 Jeg har bakt mye gjærbakst i mitt liv, og de site ukene har jeg begynt å prøve meg fram litt mer surdeig også. Sistnevnte er en helt annen og ny erfaring fordi deigen oppfører seg på en annen måte da og krever mye mer planlegging og hevetid. Men uansett om jeg har bakt med gjør eller surdeig, så er det gjennomgående at deigen først skal heve og så etterheve. Spørsmålet mitt er da, hvorfor må egentlig deigen heve to ganger? Eller rettere, må den egentlig det? Og er det forskjell på surdeig og vanlig deig i så måte? Kan jeg f.eks. lage en løs surdeig og ha den rett i en gryte og bare la den stå der og godgjøre seg i en 6-7 timer og så rett i ovenen, eller må den forheve i en bolle først og så i gryten etterpå? Anonymous poster hash: 7be1e...562
Miss Chocolate Skrevet 25. april 2016 #2 Skrevet 25. april 2016 Vanlig deig trenger ikke heve to ganger. Baksten blir litt mer aromatisk eller noe i den duren av forhevingen. Man kan fint bare etterheve vanlig deig
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #3 Skrevet 25. april 2016 Du kan heve både surdeig og gjærbakst en gang, men smak og struktur i deigen blir bedre av å heve to ganger. Du kan IKKE heve surdeig i en gryte for så å sette gryta inn i ovnen. Gryta og ovnen skal være forvarmet når du slipper deigen oppi, slik at det danner seg skorpe umiddelbart der gryta kommer i kontakt med brødet. Hvis ikke vil brødet henge seg fast i jerngryta, du får ødelagt brød og en omfattende grytevask etterpå. Men du kan forme et løst brød med melet overflate i noe annet, en bolle eller en heve-kurv, la det heve der, og helle det over i glovarm gryte for steking. Anonymous poster hash: b165c...ec6
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #4 Skrevet 25. april 2016 Du kan heve både surdeig og gjærbakst en gang, men smak og struktur i deigen blir bedre av å heve to ganger. Du kan IKKE heve surdeig i en gryte for så å sette gryta inn i ovnen. Gryta og ovnen skal være forvarmet når du slipper deigen oppi, slik at det danner seg skorpe umiddelbart der gryta kommer i kontakt med brødet. Hvis ikke vil brødet henge seg fast i jerngryta, du får ødelagt brød og en omfattende grytevask etterpå. Men du kan forme et løst brød med melet overflate i noe annet, en bolle eller en heve-kurv, la det heve der, og helle det over i glovarm gryte for steking. Anonymous poster hash: b165c...ec6 Jeg tillater meg å si meg selv respektfullt uenig i det med gryten. Jeg laget er surdeigsbrød i gryte på lørdag nemlig. Da forhevet jeg i bakebollen og helte så deigen over i gryten (kald) og lot den etterheve i noen timer til. På forhånd hadde jeg smurte gryten med smør og semulegryn og det var bare til å tippe brødet ut etter steking. Skoren var sprø og fin hele veien rundt. Grunnen til at jeg spør er at jeg egentlig bare har tid til å bake i helgene om jeg skal holde på med mange timer med forheving og så etterheving, men dersom jeg kan røre sammen deigen kjapt om morgningen før jeg går på jobb og helle den rett i formen/gryten og la den eve der til jeg er hjemme igjen og så hive den rett i ovnen, hadde jeg fått til baking i ukedagene også. Så det er aroma/smak det går på å heve to ganger? Da tror jeg at jeg i det minte forsøker å hoppe iver to hevinger en gang for å e hva som skjer. HI Anonymous poster hash: 7be1e...562
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #5 Skrevet 25. april 2016 Jeg har bakt mye gjærbakst i mitt liv, og de site ukene har jeg begynt å prøve meg fram litt mer surdeig også. Sistnevnte er en helt annen og ny erfaring fordi deigen oppfører seg på en annen måte da og krever mye mer planlegging og hevetid. Men uansett om jeg har bakt med gjør eller surdeig, så er det gjennomgående at deigen først skal heve og så etterheve. Spørsmålet mitt er da, hvorfor må egentlig deigen heve to ganger? Eller rettere, må den egentlig det? Og er det forskjell på surdeig og vanlig deig i så måte? Kan jeg f.eks. lage en løs surdeig og ha den rett i en gryte og bare la den stå der og godgjøre seg i en 6-7 timer og så rett i ovenen, eller må den forheve i en bolle først og så i gryten etterpå? Anonymous poster hash: 7be1e...562 Man må ikke etterheve bakst, men den blir luftigere da, og sprekker ikke. Deigen vil uansett heve når det blir varmt, og hvis den ikke har fått hevet på forhånd får den "sjokk" og hever mens den steker. Da sprekker den. Kan unngås ved å snitte deigen før steking. Anonymous poster hash: 4b308...ae8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #6 Skrevet 25. april 2016 Man må ikke etterheve bakst, men den blir luftigere da, og sprekker ikke. Deigen vil uansett heve når det blir varmt, og hvis den ikke har fått hevet på forhånd får den "sjokk" og hever mens den steker. Da sprekker den. Kan unngås ved å snitte deigen før steking. Anonymous poster hash: 4b308...ae8 Surdeig sprekker uansett når den stekes, så den må jeg alltid snitte Da gjør jeg et forsøk på å bare heve en gang, så får vi se hvordan det går. HI Anonymous poster hash: 7be1e...562
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #7 Skrevet 25. april 2016 Surdeig sprekker uansett når den stekes, så den må jeg alltid snitte Da gjør jeg et forsøk på å bare heve en gang, så får vi se hvordan det går. HI Anonymous poster hash: 7be1e...562 Steker du selve surdeigen? Surdeig er jo bare et hevemiddel, som man skal ha i selve deigen. Anonymous poster hash: 4b308...ae8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #8 Skrevet 25. april 2016 Steker du selve surdeigen? Surdeig er jo bare et hevemiddel, som man skal ha i selve deigen. Anonymous poster hash: 4b308...ae8 Altså, surdeigsbrødet da Jeg lar surdeigskulturen heve seg opp og bli aktiv, så tar jeg av 1-2 dl som jeg bruker i selve deigen (og mater opp resten av kulturen etterpå-9. Men en surdeig (ikke surdeigskultur, men selve deigen) oppfører seg annerledes enn vanlig gjærdeig etter min erfaring. Den trenger mye lenger tid på å heve, blir litt løsere når den hever og danner seg en slags hinne underveis i hevingen. Denne hinnen sprekker når brødet/rundstykkene stekes, men man kan kontrollere hvor den skal sprekke ved å snitt i den før man steker. HI HI Anonymous poster hash: 7be1e...562
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #9 Skrevet 25. april 2016 Altså, surdeigsbrødet da Jeg lar surdeigskulturen heve seg opp og bli aktiv, så tar jeg av 1-2 dl som jeg bruker i selve deigen (og mater opp resten av kulturen etterpå-9. Men en surdeig (ikke surdeigskultur, men selve deigen) oppfører seg annerledes enn vanlig gjærdeig etter min erfaring. Den trenger mye lenger tid på å heve, blir litt løsere når den hever og danner seg en slags hinne underveis i hevingen. Denne hinnen sprekker når brødet/rundstykkene stekes, men man kan kontrollere hvor den skal sprekke ved å snitt i den før man steker. HI HI Anonymous poster hash: 7be1e...562 Ok, da forstår jeg. Anonymous poster hash: 4b308...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå