Gå til innhold

Må man være rakettforsker?

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren har endelig bestemt oss for å stifte familie, og i den forbindelse ble jeg tipset om forumet her😊

Har nå lest gjennom en god del av innleggene, og føler meg rett og slett som en lærling i rakettforskerfaget uten utlevert læreplan. så har en del spørsmål(ca 1000), men begynner med noen få😛

-Jeg har gått på p-piller i ca 10 år, men kan så vidt huske at syklusen var ganske "normal" før jeg begynte med prevansjon. kan dette ha forandret seg og gjøre det vanskeligere å bli gravid? Med P-piller har jeg alltid hatt kontroll på syklusen, men etter å ha lest en del her inne frykter jeg et totalt kaos😛

-jeg hadde aldri før tenkt over dette med eggløsning, men er enig med sambo om at vi dropper disse testene i starten da det ikke er noen bråhast med graviditet, men hjertelig velkoment den dag vi skulle være så heldige. På grunn av nysgjerrighet har jeg prøvd en av disse kalkulatorene på nett, og lurer derfor på om disse er ganske nøyaktige?

-jeg har lest mange innlegg der folk ser en såkalt skyggestrek på testen, men uansett hvor mye jeg stirrer på disse bildene ser jeg kun en strek? Og når bør jeg ta test?

Takker for alle svar😊

Anonymous poster hash: 169af...0bc

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144272535-m%C3%A5-man-v%C3%A6re-rakettforsker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og gratulerer med beslutningen om å stifte familie! Når du har gått på p-piller i såpass mange år, vil jeg tro at du kan oppleve uregelmessige sykluser fremover. Det gjorde i alle fall jeg, da jeg plutselig opplevde 60-dagers sykluser.. Syklusene mine brukte nesten 2 år på å stabilisere seg. (Men forhindret meg ikke i å bli gravid så vidt jeg vet, for vi startet ikke prøving før nå, og jeg ble gravid 1 forsøk) Men jeg har jo hørt om de som hopper rett inn i stabile sykluser, og de som blir gravide på andre syklus til tross for at de er uregelmessige. Men min erfaring er at du rett og slett kan vente deg hva som helst etter p-pilleslutt! Men så vidt jeg vet er risikoen lav for at endringene er permanente, heldigvis. Kalkulatorene på nett er basert på regelmessige menstruasjonssykluser. Det er ikke sikkert at du kommer til å gå rett inn i stabilitet, så jeg vil råde deg til å ta det med en klype salt, og se an hvertfall 2 sykluser først, helst flere. Dersom det er viktig for deg å finne eggløsning, kan du enten tempe, eller teste. Eventuelt er det mange som kjenner på kroppen når de har eggløsning, på samme måte som man kan føle at man snart får mensen. Jeg fikk første positive test 7/8dpo, så veldig tidlig, (er 25 uker i dag.) Men dersom du tester dagen du forventer mens, eller 14 dager etter eggløsning, så er det nokså sikkert. 

Anonymous poster hash: 1a6d6...32d

Jeg hadde også gått på p-piller i 10 år. Syklusen var regelmessig og normal fra første måned etter jeg sluttet.

Hvis du har regelmessig syklus vil kalkulatorene være noenlunde nøyaktige. Men hvis du har regelmessig syklus trenger du strengt tatt ikke en kalkulator, og hvis du har uregelmessig syklus vet du ikke når du har EL med mindre du temper eller bruker EL-tester. En kalkulator kan ikke vite når du har EL. De fleste vil gå utifra at du har EL 14 dager før neste mens. Jeg har regelmessig syklus, men har EL 16 dager før neste mens, og kalkulatorene er derfor ikke nøyaktige for meg.

Det er mange bilder av tester som legges ut her hvor jeg ikke ser noen strek heller :) Er ikke anbefalt å teste før den dagen du venter mensen, før dette vil testen mest sannsynlig være negativ selv om du skulle være gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...