Gå til innhold

Er det mulig å være 100% nordisk og ha sort hår fra naturens side?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har det, eller kjenner noen som har det?

Anonymous poster hash: 4f159...e84

Skrevet

Jeg har så og si svart hår...hvertfall veldig mørkebrunt. Foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv er skandinaviske.

Anonymous poster hash: 60dcf...224

Skrevet

Min bestefar og onkel har det. De blir ganske så brune om sommeren også. Mulig det har vært en spanjol eller noe i bildet et sted vi ikke vet om ;)

Anonymous poster hash: 4bc82...a61

Skrevet

Hva regner du som 100% nordisk? Hvor mange generasjoner må man være nordisk da?

Mange som har mørke trekk pga de stammer fra treller el vikingene tok med seg for 1000år siden. Er de nordiske nok for deg?

Hva med min slekt, som stammer delvis fra et skip som strandet her for 200år siden?

Anonymous poster hash: 09439...8af

Skrevet

Hva regner du som 100% nordisk? Hvor mange generasjoner må man være nordisk da?

Mange som har mørke trekk pga de stammer fra treller el vikingene tok med seg for 1000år siden. Er de nordiske nok for deg?

Hva med min slekt, som stammer delvis fra et skip som strandet her for 200år siden?

Nordiske foreldre, besteforeldre, olde-, tipp og tipptipp.

Skrevet

Nordiske foreldre, besteforeldre, olde-, tipp og tipptipp.

Mamma hadde helt sort hår (nå er hun grå) og faller inn under dun kategori som 100% nordisk. Hun har riktignok blå øyne. Ei venninne ser ut som hun er fra middelhavet, men jeg vet i alle fall at hennes oldeforeldre er norske. I utgangspunktet stammer vel det moderne mennesket fra Nord-Afrika.

Anonymous poster hash: 1b373...4da

Skrevet

Kjenner noen fra midt i Valdres i flere generasjoner. Så og si sort hår (veeeldig mørkebrunt ihvertfall)

Anonymous poster hash: 53148...4a2
Skrevet

Min familie er veldig glad i slektsforskning, og på morssiden har vi kunne lese oss helt tilbake til 1500-tallet her i Norge.

Min mor har likevel kullsort hår og blå øyne, samme med hennes søster.

Interessant, egentlig!

Anonymous poster hash: b011a...a33

Skrevet

Ja, pappa er ravnsvart i håret og 100 % norsk.

Anonymous poster hash: 3c772...96d

Skrevet

Min familie er veldig glad i slektsforskning, og på morssiden har vi kunne lese oss helt tilbake til 1500-tallet her i Norge.

Min mor har likevel kullsort hår og blå øyne, samme med hennes søster.

Interessant, egentlig!

Anonymous poster hash: b011a...a33

Stilig :)

Skrevet

Ja, pappa er ravnsvart i håret og 100 % norsk.

Pappa har blågrønne øyne.

Skrevet

Mammas familie er delvis samisk, er det nordisk nok for deg? Både hun og jeg er helt mørke. Kanskje ikke kullsort hår, men helt mørk brunt. Jeg har riktignok blå øyne, hun har brune.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det går fint an. Alle hårfarger er representert i Norden.

Skrevet

Min mormor hadde ravnsvart hår som ung. Helt lys og nordisk ellers. Mamma driver med slektsforskning og har gått hele 6-7 generasjoner tilbake og eneste ikke nordiske er en fra Tyskland ;) Mamma har forøvrig mørk brunt hår... Imens jeg ble helt blond.

Anonymous poster hash: 03393...944
Skrevet

Kjæresten min er 100% norsk og har svart hår og brune øyne. Moren har mørkt hår og faren lyst. Han ser utenlandsk ut.

Anonymous poster hash: a3afa...79e

Skrevet

Min mormor hadde ravnsvart hår som ung. Helt lys og nordisk ellers. Mamma driver med slektsforskning og har gått hele 6-7 generasjoner tilbake og eneste ikke nordiske er en fra Tyskland ;) Mamma har forøvrig mørk brunt hår... Imens jeg ble helt blond.

Anonymous poster hash: 03393...944

Det er så stilig! Virkelig fascinerende dette med lys hud(og blå/grønne øyne) og svart hår. En nydelig kombo :)

Skrevet

Jeg har sporet slekten min tilbake til 15-tallet i de fleste retninger. Alle er fra Vestlandet eller Hedmark. Farsslekten min har kølsvart hår

Anonymous poster hash: 69168...96d
Skrevet

Min morfar og onkel har helt svart hår og brune øyne, eneste utlendingen i familien er dansk. Litt morsomt at min onkel som har svart hår, brune øyne og mye pigment i huden har fått to døtre (mine kusiner) som er helt helt lyseblonde, blå øyne og hvite i huden. De er virkelig så blonde som det går an, helt fargeløse øyevipper osv. Så onkel har helt klart mormors blå øyne og blonde hår i arvematerialet sitt selv om han er veldig mørk selv.

Anonymous poster hash: 76ec0...78b
Skrevet

Min morfar og onkel har helt svart hår og brune øyne, eneste utlendingen i familien er dansk. Litt morsomt at min onkel som har svart hår, brune øyne og mye pigment i huden har fått to døtre (mine kusiner) som er helt helt lyseblonde, blå øyne og hvite i huden. De er virkelig så blonde som det går an, helt fargeløse øyevipper osv. Så onkel har helt klart mormors blå øyne og blonde hår i arvematerialet sitt selv om han er veldig mørk selv.

Anonymous poster hash: 76ec0...78b

Har noen i slekten hvor både mor og far har helt mørkt hår og veldig mørk brune øyne. De har fire barn, alle er blonde og to har også blå øyne. Kun norsk slekt. Veldig fascinerende.

Anonymous poster hash: 3d798...757

Skrevet

Om man tar en gentest på alle disse som har sort hår, vil nok gjerne den slå ut på en ørliten prosentdel gener fra andre kanter i verden, selv om både olde- og tippoldeforeldre og enda lenger tilbake er født og oppvokst i Norden. Om man skal se genetisk på det, altså. 

Anonymous poster hash: 1be66...306
Skrevet

Om man tar en gentest på alle disse som har sort hår, vil nok gjerne den slå ut på en ørliten prosentdel gener fra andre kanter i verden, selv om både olde- og tippoldeforeldre og enda lenger tilbake er født og oppvokst i Norden. Om man skal se genetisk på det, altså.

Antageligvis vil de det.

Men samtidig så stammer vi alle fra Afrika. Og det at vi er blonde er jo bare resultat av en mutasjon, og påfølgende innavl.

Så jeg vil si at det sunt at det kom inn noen nye gener i enkelte slekter.

Vi vet jo alle hva som skjedde i Setesdalen..

Skrevet

Selvsagt vil de det. Det var jo ikke akkurat sånn at menneskeheten oppstod i Norge. På et eller annet tidspunkt var vi alle innvandrere.

Skrevet

Jepp, min mor har det (hadde, før det ble grått). 

Anonymous poster hash: 1ff22...86d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...