Gå til innhold

Kan vaskemaskinen slite uforholdsmessig mye på klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på om det er reelt eller om jeg innbiller meg det, men jeg synes klærne våre blir så utrolig fort slitt! Spesielt merker jeg det med klær jeg har kjøpt brukt. De ser så fine ut når vi mottar dem, og etter kort tids bruk ser de virkelig brukt og slitte ut. Det må vel nødvendigvis være den superbillige vaskemaskinen? 

Anonymous poster hash: 7ce3f...92f
Skrevet

Bruker du tørketrommel? Jeg merker stor forskjell på klær som tromles og de som ikke gjør det.

Hvor varmt vasker du?

Maskinen kan også slite på klærne ja.

Anonymous poster hash: 72d0f...693

Skrevet

Om du vasker klær veldig ofte, så er det klart at de blir fortere slitt. Mange vasker tøy i maskinen som egentlig ikke trenger det. Du sparer tøyet for mye ved å lufte, fjerne flekker osv. Man trenger ikke vaske ei olabukse man har hatt på seg en dag bare fordi det er en liten søleflekk bak på leggen. Da fjerner man den med en klut og bruker buksa litt til. På den måten varer tøyet mye lengre. Mye og sterke vaskemidler sliter også, høy temperatur, hvor mye du har i maskinen og hva du vasker sammen har også noe å si. 

Anonymous poster hash: 3a790...3ad
Skrevet

Vasker på 40 grader. Jeg selv bytter t-skjorte og evnt genser hver dag (i tillegg til undertøy og sokker selvsagt). Barna bruker klærne sine to-tre dager før de vaskes. Er det for ofte? Pleier ikke å tørketromle klærne. Jeg følger anvisningen på pakkene ang mengde vaskemiddel. Skyllemiddel brukes oftest ikke, unntatt nå siste mnd som jeg har prøvd å bruke det. Maskinen fylles relativt full. 

Skrevet

Vasker på 40 grader. Jeg selv bytter t-skjorte og evnt genser hver dag (i tillegg til undertøy og sokker selvsagt). Barna bruker klærne sine to-tre dager før de vaskes. Er det for ofte? Pleier ikke å tørketromle klærne. Jeg følger anvisningen på pakkene ang mengde vaskemiddel. Skyllemiddel brukes oftest ikke, unntatt nå siste mnd som jeg har prøvd å bruke det. Maskinen fylles relativt full. 

Vasker du da t-skjortene og genserne fordi de er skitne eller lukter svette, eller vasker du de fordi de er brukt? Samme med bh og sokker. Det er sjelden jeg trenger å vaske gensere og topper etter en dags bruk. Jeg henger de til lufting en times tid, bretter dem pent sammen og bruker dem på nytt. Sokker vaskes etter kanskje 3 dager, men nå bruker jeg stort sett ullsokker og går aldri i de inne. 

Skrevet

Vasker du da t-skjortene og genserne fordi de er skitne eller lukter svette, eller vasker du de fordi de er brukt? Samme med bh og sokker. Det er sjelden jeg trenger å vaske gensere og topper etter en dags bruk. Jeg henger de til lufting en times tid, bretter dem pent sammen og bruker dem på nytt. Sokker vaskes etter kanskje 3 dager, men nå bruker jeg stort sett ullsokker og går aldri i de inne. 

Lufte t-skjorter og bruke sokker i 3 dager før de vaskes.....æsj

Anonymous poster hash: dd8d8...7fb

Skrevet

Lufte t-skjorter og bruke sokker i 3 dager før de vaskes.....æsj

Helt normalt å bruke ullsokker mer enn en gang før vask. I hvert fall her i huset. Både jeg og barna går barbent eller i tøfler hjemme, og bruker ullsokkene når vi skal ut.

Anonymous poster hash: 70400...56a

Skrevet

Helt normalt å bruke ullsokker mer enn en gang før vask. I hvert fall her i huset. Både jeg og barna går barbent eller i tøfler hjemme, og bruker ullsokkene når vi skal ut.

Det er ikke normalt hos oss

Skrevet

Ikke normalt her i huset...

Anonymous poster hash: dab91...fb0

Skrevet

Jeg bruker skjorter/topper kun en dag om gangen, men de vaskes ikke hver dag. De henges tilbake og brukes flere ganger. Dongeribukser brukes mange ganger mellom hver vask, med mindre de er flekkete.

Hvis du vasker dem etter å ha brukt dem kun en gang, er det ikke rart de slites. Hvis du bruker tørketrommel i tillegg, vil de slites enda mer. Tromler aldri klær, kun håndklær. Da jeg pleide å tromle klær merket jeg at fargene falmet tydelig etter kun 3-4 ganger i trommelen.

Skrevet

Da vi kjøpte ny vaskemaskin (middels prisklasse) for et par år siden merket jeg to ting. Klærne ble helt rene og varte mye lenger.

Så ja. En vaskemaskin kan slite mer på klærne enn andre. Det samme gjelder tørketromler :)

Skrevet

Hvor gjør dere av klær dere har brukt en gang men skal bruke igjen før vask? Takker ikke tanken på brukte klær i klesskapet og man må jo ha innmari god plass (og et støvete hjem) om man skal ha brukte klær hengende overalt?

Anonymous poster hash: 9a67f...201

Skrevet

Det kan også ha noe å gjøre med hvilke plagg du vasker sammen med hverandre. Jeg vasker f eks jeans sammen med jeans, jeg putter ikke en sart, tynn bluse oppi der, selv om den har lik farge og skal ha like mange grader. Stoffer som dongeri og bomullsfrotté er grovt og gnissende.

Anonymous poster hash: 0e06b...1dc

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvor gjør dere av klær dere har brukt en gang men skal bruke igjen før vask? Takker ikke tanken på brukte klær i klesskapet og man må jo ha innmari god plass (og et støvete hjem) om man skal ha brukte klær hengende overalt?

På knagger i soverommet eller badet.

Skrevet

Det er stor forskjell hvor skånsom vaskemaskinene er. Den forrige vi hadde var myyye mer skånsom med klærne enn den vi har nå.

Anonymous poster hash: 94aaa...9fb

Skrevet

Jeg henger dem tilbake i skapet.

Skrevet

Jeg synes ikke du vasker klærne for ofte. Men det kommer jo an på hvor mange klær dere har å sirkulere også. Har mest tro på at du kan vaske klærne på kortere program, og at maskinen din ikke er av det skånsomme slaget. Kanskje du kunne vaske litt mindre om gangen også.

Jeg vet ikke hvor gamle barn du har, men her byttes alt hver dag. Om det ikke er mange synlige flekker alltid, så ruller og kravler de overalt i løpet av en dag, så jeg ønsker ikke at de bruker de samme klærne dagen etter. Vasker stort sett bukser, genser, t-skjorter o.l. på hurtigprogram. 

Skrevet

Så konklusjonen er at maskiner kan være ulike i hvor skånsomme de er mot klærne, men det kan også være andre ting som hva vi vasker sammen. Jeg syns forøvrig det er de vanlige bomullsklærne som blir slitt, vanlige t-skjorter og gensere. Ikke de finere stoffene. Jeans vaskes oftest for seg selv. Jeg må prøve å argumentere for en ny vaskemaskin, men jeg fikk ikke så altfor mye kjøtt på beinet her altså :P;)

Skrevet

Hadde vaskemaskin i leilighet vi leide i syden. Den ødela flere av klærne,- bruke vaskemiddel hjemmefra,- så var ikke det..... Så,- ja,- kan være den.

men nå står det at du vasker de meste på 40grader. Mye av det jeg vasker har jeg på "finvask" og setter attpåtil ned temp fra 40 til 30 og sentrifugeringen setter jeg ned ett eller to hakk. Det gjelder klær som blir brukt hver dag,- men ikke svett. Jeg har kontorjobb,- så alt av mitt blir satt der,- mannen jobber mer fysisk,- har arbeidsklær og disse vasker på 40 og 60. Normal vask. Barnas klær er stort sett 40 normal vask,- men eldste er nå 13, så hennes klær passer  nå mer sammen med mine. Bortsett fra de nærmest underarmene....... 

Mine treningsklær går rett i vaskemaskin etter økta, så der er det 30grader finvask,- med lav sentrifugehastighet. Har unngått lukt i klær som er flere år gamle ved å gjøre det slik,- og klærne varer leeeeeenge.... Før ble de lagt til vask,- og "ventet på tur";- da satte det seg lukt, samme hva man gjorde,- og klærne varte nesten ikke en sesong!

Kort sagt,- tenke behov for grader, "vaskeprogrammets tøffhet" (hygiene er tøffest, så normal, så finvask også har man "Håndvask". Mulig andre maskiner har andre navn!!)og sentrifugehastighet..... Sistnevnte er meget viktig!! Kan sammenliknes med trommeltørking i svakt format,- så sliter mye på "finere" stoffer.

Anonymous poster hash: 897dd...a7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...