Gå til innhold

Er 7-åringen for liten til å sitte på pute i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun klager over at setet er for trangt. Det strammer over skuldrene. Hun er ca. 133 cm høy og veier vel ca. 22-23 kilo.

Anonymous poster hash: 49326...f16
Skrevet

Kan ikke sete justeres mer? Da er jeg i tilfelle interessert i å vite hvilket sete dere har, slik at jeg ikke går på en nærme til vår. Det er påbudt å sikre med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo.

Anonymous poster hash: 35d2f...e47

Skrevet

*nærme = blemme

Skrevet

Min er samme str ca og sitter på pute;)

Skrevet

Min er samme str ca og sitter på pute;)

Blunkefjes for å vise hvor 'crazy' dere er som bruker pute og driter i bilsikring..?

Sjarmerende.

Når dagen kommer at en får en bil inn i siden og barnets hode smeller inn i vinduet så vil du nok angre.

Anonymous poster hash: 3f024...75c

Skrevet

7 åringen min sitter på pute

Anonymous poster hash: 55b1d...96e

Skrevet

Kan ikke sete justeres mer? Da er jeg i tilfelle interessert i å vite hvilket sete dere har, slik at jeg ikke går på en nærme til vår. Det er påbudt å sikre med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo.Anonymous poster hash: 35d2f...e47

det står i reglene at barn skal bruke beltestol ELLER pute til de er minst 135 cm, og etter 135 bør de bruke pute. De er ikke pålagt å bruke barnesete til de er 135 cm, men påbudt å enten bruke barnesete eller pute som er tilegnet deres høyde og vekt :) min 7 åring bruker pute.

Skrevet

det står i reglene at barn skal bruke beltestol ELLER pute til de er minst 135 cm, og etter 135 bør de bruke pute. De er ikke pålagt å bruke barnesete til de er 135 cm, men påbudt å enten bruke barnesete eller pute som er tilegnet deres høyde og vekt :) min 7 åring bruker pute.

Det står i reglene...?!

Det er lov å bruke sunn fornuft som tilsier at beltestol er tryggere enn pute.

Skrevet

Det står i reglene...?!

Det er lov å bruke sunn fornuft som tilsier at beltestol er tryggere enn pute.

Det er også tryggere å nekte barn å klatre i trær, leke i lekestativ, sykle, bade, gå til skolen og det meste annet.

Statistisk sett er det jo flere uhell ved disse aktivitetene enn ved bilkjøring med barn på pute.

Anonymous poster hash: a3d1f...753

Skrevet

Egentlig tryggest for barna å nekte de å sitte i en bil

Skrevet

Det er også tryggere å nekte barn å klatre i trær, leke i lekestativ, sykle, bade, gå til skolen og det meste annet.

Statistisk sett er det jo flere uhell ved disse aktivitetene enn ved bilkjøring med barn på pute.

Anonymous poster hash: a3d1f...753

Hehe, så du sammenligner klatre i trær, leke i lekestativ, sykle, bade og gå til skolen med å kollidere med bil i 80 km/t?

Du fremstår som smart når du bagatelliserer bilulykker 👍🏼

Skrevet

Min er 9 år å sitter fint i sin beltestol, der blir han sittende en god stund til.

Skrevet

Det er farlig å sitte i en bil ja, men det er lovlig, og det er lovlig for en på 7 år å sitte på en pute. Kjør på. Å tvinge en 7 åring til å sitte i et trangt barnesete, når det er fullt lovlig (og derfor forslavlig) å la henne sitte på en pute, hadde jeg ikke gjort. Hadde gitt henne pute.

Skrevet

Det er farlig å sitte i en bil ja, men det er lovlig, og det er lovlig for en på 7 år å sitte på en pute. Kjør på. Å tvinge en 7 åring til å sitte i et trangt barnesete, når det er fullt lovlig (og derfor forslavlig) å la henne sitte på en pute, hadde jeg ikke gjort. Hadde gitt henne pute.

"Trangt bilsete" Vs alvorlig skadet eller drept i bilulykke.

Valget er enkelt for meg. Men for all del...

Anonymous poster hash: e673f...f1b

Skrevet

"Trangt bilsete" Vs alvorlig skadet eller drept i bilulykke.

Valget er enkelt for meg. Men for all del...Anonymous poster hash: e673f...f1b

siden du er så fornuftig så må du for all del ikke la barnet ditt sitte i en bil. "å sitte i bil" vs alvorlig skadet eller drept i bilulykke. Valget bør jo være enkelt der også?

Skrevet

Jeg har jo i grunnen inntrykk av at veldig mange lar førsteklassingene sitte uten noe som helst. Min datter har iblant med seg hjem venninner, og jeg har tilgjengelig godkjent bilsikring til alle. De fleste forteller at de får sitte uten sete/pute med foreldrene, gjerne i forsetet.

Anonymous poster hash: 56dd6...0d0

Skrevet

Min er 6 og sitter på pute. Så ja, det går nok fint ;-)

Anonymous poster hash: 1b016...dfc

Skrevet

Hvilket dere har dere? For gutten min er 1.35-36 cm og veier sikkert 30 kg og sitter fortsatt fint i sitt Britax sete. Han vil helst sitte på pute selv, men jeg sier at han får sitte i sete så lenge det passer. Så sitter han i pute når han kjører med f.eks besteforeldre og slikt.

Han er snart 8 forresten..

Anonymous poster hash: 75bec...716

Skrevet

det står i reglene at barn skal bruke beltestol ELLER pute til de er minst 135 cm, og etter 135 bør de bruke pute. De er ikke pålagt å bruke barnesete til de er 135 cm, men påbudt å enten bruke barnesete eller pute som er tilegnet deres høyde og vekt :) min 7 åring bruker pute. Anonymous poster hash: 55b1d...96e

Det jeg skrev var ordrett fra tryggtrafikk sine nettsider.

Skrevet

Min snart 9-åring sitter i beltestol og kommer til å bruke den en god stund til. Hun har prøvd seg med lignende argument på meg, men vet at den eneste grunnen er at hun har fått nyss i at andre i klassen, sitter på pute (langt i fra alle). Min skal sitte på pute så lenge det kreves, altså så lenge setet passer.

Når man kan minimere sannsynligheten for skade gjør jeg selvsagt det. Det å kjøre bil er mitt valgt og har liten egenverdi for poden, men det å klatre trær er barnets valg og har høy og naturlig verdi for den. See the difference?

Det er forskjell på å hemme barnets utvikling og med vilje ta unødvendig risiko. Hva tenker du om du kommer utfor en ulykke og akkurat stolen var skillet mellom det ville gå bra eller ikke?

Uansett så tar alle foreldre valg ut i fra hva de mener er best. Så velg det du mener er best for akkurat ditt barn..

Anonymous poster hash: aeecc...2c4

Skrevet

Min er 8 . 131 høy og 26,5 kilo ca. Og han kan sitte i beltestol en god stund til så da lurer jeg på hvordan beltestol dere har hi? Din datter er jo endel tynnere enn min gutt så for smalt er nok ikke setet? Flere i klassen til sønnen min bruker ikke engang puter og det er unger som ikke er 130 cm engang og tynne fliser...,skjønner ikke hva foreldrene tenker med jeg.

Anonymous poster hash: 298ed...3a3

Skrevet

siden du er så fornuftig så må du for all del ikke la barnet ditt sitte i en bil. "å sitte i bil" vs alvorlig skadet eller drept i bilulykke. Valget bør jo være enkelt der også?

Dummeste jeg har hørt. Så siden vi velger bil synes jeg det da er best å sikre barna både på best mulig vis OG hva som er anbefalt. Skjønner at du synes det er teit.

Anonymous poster hash: e673f...f1b

Skrevet

Lurer og på kva slags beltestol dette kan vere, 7 åringen her, på 136 cm sit framleis greit i beltestolen (cybex sirona).  Denne beltestolen burde ein jo advart mot, med mindre jenta er særleg breiskuldra.  Vår gut kjem nok til å sitte i beltestol ei stund til, men setepute er jo lovleg, og betre enn ingenting.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at setet skal være for "trangt". Har en 8-åring som er like lang og hun sitter da i setet uten problemer! Ungen må jo være veldig brei for å sitte trangt i setet. Vi planlegger å kjøpe nytt sete når hun vokser ut av de vi har.

Vi har pute som ekstrasete og tursete (flyreiser hvor vi skal kjøre bil der vi kommer). Skal vi på lengre turer (altså ut på motovei) og har med lånebarn, flytter vi over seter så de begge sitter på ordentlig sete.

Hadde du som jeg levd med skade etter bilulykke, så hadde først og fremst tenkt sikkerhet. Det var i 50 km i timen og jeg er skadet for livet.

Anonymous poster hash: 7bbb5...40d
Skrevet

Blunkefjes for å vise hvor 'crazy' dere er som bruker pute og driter i bilsikring..?

Sjarmerende.

Når dagen kommer at en får en bil inn i siden og barnets hode smeller inn i vinduet så vil du nok angre.

Jammen sjarmerende du og ;) Ser det er opptil fler som gjør som oss her, i tillegg så er det fullt lovlig, så så ille kan det vel ikke være. Det er barn nr 6, så skal nok gå bra med denne og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...