Gå til innhold

Har hull i CV-en. Hvordan forklare på intervju?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en skikkelig psykisk knekk etter en rekke tøffe og veldig personlige hendelser. En av dem, som kom på toppen av det andre på et tidspunkt jeg allerede var ganske langt nede, var at det viste seg at mannen min hadde vært utro, i en periode der han i grunnen var det eneste trygge jeg hadde. Trodde altså jeg. Slet med angst, depresjon og søvnproblemer. 

Dette førte til at jeg har nesten to år på CV-en min som er tomme. Store opphold i studiet. Vet ikke hva jeg skal si på intervju når de spør hvorfor jeg har hatt flere permisjoner og utsettelser. Har ikke lyst til å fortelle om det som skjedde. Har heller ikke lyst til å lyve. Er bra igjen nå. 

Det er sikkert mange som vil svare at det ikke er normalt å knekke slik jeg gjorde. Det er mulig, men det skjedde med meg. Og det skjedde som føle av flere hendelser over flere år, som toppet seg med en real knekk.

Anonymous poster hash: db8c4...b8b

Fortsetter under...

Si at du var syk men at du heldig vis har blitt helt frisk igjen, og at du godt kan få en attestasjon på det fra legen om de ønsker det. Du trenger ikke fortelle hvordan syk du var.

Anonymous poster hash: f3604...b14

Si at du var syk men at du heldig vis har blitt helt frisk igjen, og at du godt kan få en attestasjon på det fra legen om de ønsker det. Du trenger ikke fortelle hvordan syk du var.

Hva slags attest skulle det i såfall være? Bare en attest der legen skriver at jeg er frisk? Jeg har strengt tatt hatt mer med psykolog enn lege å gjøre i denne perioden.

HI

Annonse

Det mest ærlige er vel å si at du har vært syk, trenger ikke å fortelle hvordan. Ulempen er at arbeidsgiver vil være redd for å ansette en som plutselig kan få langvarig fravær igjen.

Anonymous poster hash: df839...f61

At du var hjemme med barn? Det er jo fullstendig innafor.

Anonymous poster hash: 67191...f16

De ser jo av CVen min at barna mine var alt for store til at jeg kunne vært hjemme med dem på det tidspunktet. Man avbryter jo ikke studier for å være hjemme med skolebarn?

HI

Hva slags attest skulle det i såfall være? Bare en attest der legen skriver at jeg er frisk? Jeg har strengt tatt hatt mer med psykolog enn lege å gjøre i denne perioden.

HI

Du må vel ha vært innom lege for sykemelding?

Anonymous poster hash: 81f95...1a5

De ser jo av CVen min at barna mine var alt for store til at jeg kunne vært hjemme med dem på det tidspunktet. Man avbryter jo ikke studier for å være hjemme med skolebarn?

HI

Det kan man hvis barna har vanskelige perioder og man ønsker å følge opp ekstra pluss har økonomi til det.

Det kan man hvis barna har vanskelige perioder og man ønsker å følge opp ekstra pluss har økonomi til det.

Altså du har jo ikke barna hjemme fra skolen, men gir dem stressfrie morgener, hjelpere til med lekser rett etter skolen osv...

Jeg har vært i din situasjon, og kommer dit igjen etter enda et stort hull jeg nå står midt i. Jeg har en CV som lekker som en sil ;) To tidligere langvarige opphold fra studier/jobb, en gang pga. ulykke, noen år senere sykdom, og nå sykdom igjen. Men denne gangen ser det ut som om jeg trolig nærmer meg en årsak til all sykdom, så jeg tror fremdeles jeg skal bli frisk.

Jeg vet at det er en del som ikke en gang vil vurdere mine søknader pga. hull. Men de som har vurdert dem - de har nesten utelukkende kalt meg inn til intervju. På intervju har jeg vært ærlig uten å gå i detaljer, jeg har innrømmet at det har vært tøffe runder, men deretter har jeg så fokusert på å fortelle hva jeg har lært av det jeg har vært gjennom. Og jeg har greid å vri det jeg har lært inn mot hva som er fordeler å ha av egenskaper og erfaring i den jobben jeg søker på. Jeg har også fokusert på at når jeg har vært frisk så har jeg hatt ekstremt lite fravær fra jobb/skole bestandig, og at det å falle utenfor arbeidslivet har gjort arbeidslysten bare større når jeg er blitt frisk igjen. Og så har jeg forsikret om at det som gjorde at jeg falt ut tidligere ikke påvirket meg lenger. Bortsett fra en, så har jeg fått alle jobber jeg har vært til intervju til. Problemet med den jeg ikke fikk var visstnok at jeg var overkvalifisert og de ikke trodde jeg ville bli der så lenge som de ønsket.

Ellers har jeg også brukt kontaktnett jeg har og fått jobber slik også. Jeg har opprettholdt kontakt med de jeg ønsker å bruke som referanser også, så jeg vet at jeg vil få gode referanser når jeg skal ut igjen.

Jeg har vært bevisst på at jeg aldri skal gi inntrykk av at jeg er usikker på om jeg er riktig for jobben, at jeg ikke føler meg mindre verdt fordi jeg har vært ute av arbeidslivet. Jeg har valgt å stå ganske så støtt i det og tatt det for gitt at jeg er en ressurs på arbeidsmarkedet. Og det ser ut til å virke.

Ikke bruk energien din på de som ikke kaller deg inn. De vet ikke hva de går glipp av ;) Tenk at det da ikke var jobben for deg uansett. Og så bruker du energien din på å finne riktig jobb, for den finnes der ute!

Anonymous poster hash: 1bd77...5e0

Annonse

HI

Jeg mente bare en attest på at du har vært syk av typen: "xx var for syk til å jobbe fra dato til dato." De færrest velger å be om det hvis du bare tilbyr deg å skaffe attestasjonen.

Jeg hadde forklart at oppholdet skyldtes familiære årsaker grunnet en periode hvor du måtte fokusere på familien, men at nå er fokuset ditt på jobb.

Jeg har forøvrig selv to hull på cv'en min, men det er ingen arbeidsgivere som har spurt om dem. Ikke sikkert at du blir spurt heller.

Gir deg en klem og ønsker deg lykke til.

Anonymous poster hash: f81c6...529

Gjest Stjerneklart

Jeg ville vært ærlig og sagt at jeg hadde en vanskelig periode i livet mitt, men at jeg har det bedre nå og at jeg er motivert til å begynne å jobbe igjen!

Husk at din fremtidige sjef kun er et menneske. Han eller hun har nok forståelse for at man har hatt det vanskelig. Så lenge du er en god kandidat ellers, tror jeg ikke dette hullet på CVen din har så mye og si. Og om ikke annet, vil han/hun sikkert sette pris på ærligheten din. Det er en knallgod egenskap å ha med seg! 

Lykke til med intervju! :)

Jeg hadde en stund i livet et likt hull i CV. Dette var fordi jeg mistet et fullbårent barn og jeg var knust av sorg. Dette hadde jeg ikke lyst til å forklare noe om til nye arbeidsgivere, så jeg opplevde det som problematisk.

Men, det var aldri noen som spurte.

Det er ikke et problem lenger siden jeg har tatt utdannelse etter dette og skriver aldri CV så langt bak i tid (snakk om 16 år)

Anonymous poster hash: 74936...224

Jeg har et hull på 1,5 år pga depresjon/utbrenthet. Jeg har valgt å være helt ærlig, og sagt at jeg har gått på en smell. Har også sagt at jeg lærte veldig mye om meg selv i den perioden og fikk veldig god selvinnsikt pga den. Har avsluttet med at jeg aldri ville vært den perioden foruten i livet mitt :)

Jeg har til og med valgt å ta det opp i intervjuer, selv om de ikke har spurt om det. Har opplevd det som utelukkende positivt, og har stort sett fått de jobbene jeg har søkt på. Også innenfor ledelse.

Anonymous poster hash: ec50c...77b

Jeg har et hull på 1,5 år pga depresjon/utbrenthet. Jeg har valgt å være helt ærlig, og sagt at jeg har gått på en smell. Har også sagt at jeg lærte veldig mye om meg selv i den perioden og fikk veldig god selvinnsikt pga den. Har avsluttet med at jeg aldri ville vært den perioden foruten i livet mitt :)

Jeg har til og med valgt å ta det opp i intervjuer, selv om de ikke har spurt om det. Har opplevd det som utelukkende positivt, og har stort sett fått de jobbene jeg har søkt på. Også innenfor ledelse.

Anonymous poster hash: ec50c...77b

Takk for svar, alle sammen. Tror jeg skal følge dette siste rådet, og rett og slett si det som det er, uten å gå i detaljer. Hater å lyve og å ha usannheter hengende mellom meg og andre, så holder meg så nært sannheten som jeg kan. Tror jeg skal si at det skjedde noe som gjorde at jeg gikk på en real smell. Skal tenke litt gjennom hvordan det er lurt å ordlegge meg.

HI

Jeg tok ett år opphold fordi jeg var lei, sliten, livstrøtt og så ingen mening med livet.

På intervju sa jeg at jeg nådde et punkt der jeg trengte å realisere meg selv og noen drømmer. Jeg sa jeg hadde reist mye og og gjort ting jeg hadde drømt om. Jeg reiste ikke veldig mye men fortalte om de jeg hadde gjort som noen eksempler. Sannheten var at jeg tok to lengre sommerferier og hadde brukt resten av året på å drive dank og sove.

Jeg fikk jobben og han som intervjuet meg sa det var lurt å realisere litt drømmer når man ennå var ung uten forpliktelser og hadde muligheten.

Du trenger ikke legge ut om psykiske problemer men si du nådde et punkt der du trengte å lukte litt på rosene og leve litt uten forpliktelser. Det er ikke noe negativt at mennesker tar seg ett friår eller to.

Anonymous poster hash: ebb9e...671

Vær ærlig uten å gå i detaljer.  Det varer lengst, og ikke minst slipper du å risikere å bli tatt i løgn senere.  Vikler man seg inn i bortforklaringer og "pyntedetaljer" kan man fort møte seg selv i døra en dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...