Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Jeg har sagt opp jobben min til fordel for en ny. Snakket med min leder på sms ang slutt-dato, og spurte samtidig om jeg kunne ta ut ferien min Før det. Fikk da til svar at det kunne jeg om jeg vil. La så inn feriesøknad, og avtalte opplæring på ny arbeidsplass under oppsigelsestiden. Altså i ferien. Får så avslag på feriesøknaden! Kan de nekte meg? Har ingen annen tidspunkt å ta ut ferie hos gammel arbeidsgiver, og ønsker ikke å ta ut ferien min hos ny arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Når skal du slutte? Det er ganske vesentlig... Anonymous poster hash: 3dc5e...0d7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Jeg skal slutte i midten av juni. Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 vesentlig er det vel også hva du jobber med vanskelig å si noe om dette når man ikke vet hva du jobber med? Anonymous poster hash: c2db6...35a
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Har de annsatt ny person i din stilling som du har tid å ha opplæring på før en eventuell ferie? Anonymous poster hash: a3fdb...803
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #6 Skrevet 22. april 2016 Hvordan skal hva jeg jobber med være relevant? Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #7 Skrevet 22. april 2016 Nei ingen nyansatt. Men et ikke akkurat jubel hos ledelsen for at jeg slutter. Men de kan vel ikke nekte meg ferie? Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #8 Skrevet 22. april 2016 Du har svar på sms om at du kan ta ut ferie. Da er det en bindende avtale. Forøvrig er det ferieloven som regulerer dette veldig greit. Sjekk den! Anonymous poster hash: aa1e4...667
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 Hvordan skal hva jeg jobber med være relevant? Anonymous poster hash: 8ccca...835 selvfølgelig er det relevant, om stillingen må erstattes, om det må settes inn en vikar. om di blir underbemannet osv osv. om du ikke klarer å se at ulike stillinger har ulike behov for erstatning så skjønner jeg gddt at du ikke får noe ferie. Anonymous poster hash: c2db6...35a
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Jeg har sagt opp jobben min til fordel for en ny. Snakket med min leder på sms ang slutt-dato, og spurte samtidig om jeg kunne ta ut ferien min Før det. Fikk da til svar at det kunne jeg om jeg vil. La så inn feriesøknad, og avtalte opplæring på ny arbeidsplass under oppsigelsestiden. Altså i ferien. Får så avslag på feriesøknaden! Kan de nekte meg? Har ingen annen tidspunkt å ta ut ferie hos gammel arbeidsgiver, og ønsker ikke å ta ut ferien min hos ny arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 8ccca...835 Hvis arbeidsgiver har fått nyss i at du skal begynne i den nye jobben, kan han nekte deg ferie da arbeidsgiver har plikt til å til å pålegge ferie. Du kan ikke begynne i ny jobb uten å avvikle ferie i år, da kan både gammel og ny arbeidsgiver risikere straff for at du ikke har tatt/fått ferie. Anonymous poster hash: 79299...cf7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 Hvis arbeidsgiver har fått nyss i at du skal begynne i den nye jobben, kan han nekte deg ferie da arbeidsgiver har plikt til å til å pålegge ferie. Du kan ikke begynne i ny jobb uten å avvikle ferie i år, da kan både gammel og ny arbeidsgiver risikere straff for at du ikke har tatt/fått ferie. Anonymous poster hash: 79299...cf7 Hva er det du prøver å si med innlegget ditt? Første setningen henger ikke på greip og siste del er feil. Selvfølgelig kan hun starte i ny jobb uten å ha avviklet ferie da hun fortsatt har masse tid til å avvikle ferien i løpet av året i den nye jobben. Når man slutter i juni så er det ikke et krav om tidlig ferie! Anonymous poster hash: 549d8...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 2 Hva er det du prøver å si med innlegget ditt? Første setningen henger ikke på greip og siste del er feil. Selvfølgelig kan hun starte i ny jobb uten å ha avviklet ferie da hun fortsatt har masse tid til å avvikle ferien i løpet av året i den nye jobben. Når man slutter i juni så er det ikke et krav om tidlig ferie!Anonymous poster hash: 549d8...6f5 Men hun kan jo ikke ta ferie i begge jobbene Anonymous poster hash: ad670...507
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #13 Skrevet 22. april 2016 Hva er det du prøver å si med innlegget ditt? Første setningen henger ikke på greip og siste del er feil. Selvfølgelig kan hun starte i ny jobb uten å ha avviklet ferie da hun fortsatt har masse tid til å avvikle ferien i løpet av året i den nye jobben. Når man slutter i juni så er det ikke et krav om tidlig ferie! Anonymous poster hash: 549d8...6f5 Ts skriver jo at hun ikke tenker å ta ut ferie i den nye jobben, men jobbe der i ferien hun tar ut i gamle jobben. "Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymous poster hash: 79299...cf7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #14 Skrevet 22. april 2016 Men om du tar ferie for å jobb hos den andre arbeidsgiver da har du ikke ferie og arbeidsgiver kan derfor nekte deg søknad om ferie. Kan du ikke hellere spørre om fritak for arbeid i oppsigelsesperioden? Du kan ikke kreve at få avviklet ferie hos gammel arbeidsgiver i oppsigelsestiden, da du rekker avvikle din ferie hos ny arbeidsgiver i hovedferieperioden 1 juni til 30 sept. Anonymous poster hash: 9474c...6a4
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #15 Skrevet 22. april 2016 Hvis HI har fått et tidspunkt for ferie kan ikke arbeidsgiver gå tilbake på det uten god grunn, men hun kan ikke kreve å få ferien sin akkurat de ukene hun selv har lyst, selv om det skal være før oppsigelsestiden er slutt. Hun har heller ikke rett til å starte i den nye jobben mens hun avvikler ferie i den gamle. Anonymous poster hash: 98747...a68
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #16 Skrevet 22. april 2016 Ts skriver jo at hun ikke tenker å ta ut ferie i den nye jobben, men jobbe der i ferien hun tar ut i gamle jobben. "Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år" https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymous poster hash: 79299...cf7 Men da må hun det da. Ikke verre enn det. Har jo iallefall ikke noe med den gamle arbeidsgiveren å gjøre at hun ikke får tatt ut ferien sin før juni. Anonymous poster hash: 549d8...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #17 Skrevet 22. april 2016 2 Men hun kan jo ikke ta ferie i begge jobbene Anonymous poster hash: ad670...507 Hvem har sagt hun skal ha ferie i begge jobbene? Hun får jo kun feriepenger for 5 uker uansett om hun skifter jobb eller ei, og blir trukket i lønn når hun har ferie. Anonymous poster hash: 549d8...6f5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #18 Skrevet 22. april 2016 TS her. Poenget mitt er at jeg forsøkte å Være ryddig, og spurte lederen min om det var greit å ta ferie under oppsigelsestiden. Fikk sms på at"det kan du om du vil". Nå gikk det en uke Før jeg fikk søkt om denne ferien, da jeg var midt I en friperiode. Og fikk da avslag! I mellomtiden avtalte jeg noe opplæring denne perioden hos ny arbeidsgiver. Dette pga at jeg skal Være godt rustet til sommerferien starter med mye vikarer osv. Så da har jeg dobbelt opp i 3 uker... Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #19 Skrevet 22. april 2016 TS her. Poenget mitt er at jeg forsøkte å Være ryddig, og spurte lederen min om det var greit å ta ferie under oppsigelsestiden. Fikk sms på at"det kan du om du vil". Nå gikk det en uke Før jeg fikk søkt om denne ferien, da jeg var midt I en friperiode. Og fikk da avslag! I mellomtiden avtalte jeg noe opplæring denne perioden hos ny arbeidsgiver. Dette pga at jeg skal Være godt rustet til sommerferien starter med mye vikarer osv. Så da har jeg dobbelt opp i 3 uker...Anonymous poster hash: 8ccca...835 At du har lovet deg bort til ny arbeidsgiver før du har fått innvilget ferie er ditt problem. Du har ikke krav på å få ferie akkurat når det passer deg og du har ikke krav på å få fri for å starte i ny jobb, heller ikke for opplæring. Du må rett og slett gi ny arbeidsgiver beskjed om at du dessverre ikke kan starte så tidlig og så håpe at starttidspunktet ikke er så viktig at du mister jobbtilbudet. Anonymous poster hash: 98747...a68
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #20 Skrevet 22. april 2016 Tilspørsmålet ditt: ja, arbeidsgiver kan avslå din søknad om ferie. Når du har ferie er du fortsatt pr. Definisjon ansatt hos din gamle arbeidsgiver. Skal du ha opplæring hos din nye arbeidsgiver, blir du pr. Definisjon ansatt hos den nye arbeidsgiveren. Med mindre du har avtalt med dette med din gamle arbeidsgiver, kan du ikke avvikle ferie for å starte opplæring i ny jobb da dette vil innebære at du har to jobber samtidig uten at du har varslet om dette. Når det gjelder ferie, så er det alltid arbeidsgiver som har siste ordet. At du har fått tilbakemelding på at du kan avvikle ferie i oppsigelsestiden innebærer ikke at du har rett til å få innvilget ferie i akkurat DE uken du vil. At arbeidsgiver ikke ønsker å gi deg ferie når det viser seg at du skal bruke ferieukene til p starte opp i ny jobb, er egentlig rett og rimelig. Du burde heller ha spurt om å få sluttdato noen uker tidligere. Anonymous poster hash: 64b72...c71
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #21 Skrevet 23. april 2016 Man har IKKE krav på å få ta ferie mens man er i oppsigelsestid. Men om du har fått et skriftlig ja i forkant av søknaden, betyr det at de har sagt ja til ferien din. Anonymous poster hash: df98a...176
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #22 Skrevet 23. april 2016 Man har IKKE krav på å få ta ferie mens man er i oppsigelsestid. Men om du har fått et skriftlig ja i forkant av søknaden, betyr det at de har sagt ja til ferien din. Anonymous poster hash: df98a...176 Det betyr ja, til å avvikle ferie. Ikke nødvendigvis ja til å avvikle ferie når det passer arbeidstaker. Pg det betyr iallefall ikke ja til ferie for å starte i ny jobb. Ja til ferie = ja til fritid! Anonymous poster hash: 64b72...c71
furutopp Skrevet 23. april 2016 #23 Skrevet 23. april 2016 Jeg har sagt opp jobben min til fordel for en ny. Snakket med min leder på sms ang slutt-dato, og spurte samtidig om jeg kunne ta ut ferien min Før det. Fikk da til svar at det kunne jeg om jeg vil. La så inn feriesøknad, og avtalte opplæring på ny arbeidsplass under oppsigelsestiden. Altså i ferien. Får så avslag på feriesøknaden! Kan de nekte meg? Har ingen annen tidspunkt å ta ut ferie hos gammel arbeidsgiver, og ønsker ikke å ta ut ferien min hos ny arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #24 Skrevet 25. april 2016 Men jeg har jo fått ja til å avvikle ferien Før jeg slutter! På sms. Dette blir en klarhet I løpet av dagen da jeg har løpende kontakt med forbundet mitt. Hi Anonymous poster hash: 8ccca...835
Anonym bruker Skrevet 25. april 2016 #25 Skrevet 25. april 2016 Men jeg har jo fått ja til å avvikle ferien Før jeg slutter! På sms. Dette blir en klarhet I løpet av dagen da jeg har løpende kontakt med forbundet mitt. Hi Anonymous poster hash: 8ccca...835 Selv om du får ferie, har du strengt tatt ikke lov å begynne i ny jobb i ferien. Anonymous poster hash: 3dc5e...0d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå