Gå til innhold

Hypermesis, uten oppkast? Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Jeg går inn i min 9. svangerskapsuke nå. Brekker meg hele dagen. Er kvalm og uggen, magen ligger konstant i vridning. Brekker meg flere ganger i timen, sånn skikkelig brekninger med lyd og alt. Men det kommer sjelden noe opp. Men jeg er helt satt ut i hverdagen av dette. Kan jeg ha hypermesis likevel?

Anonymous poster hash: 51602...8a6

Fortsetter under...

Tror det kalles hyperemesis kun når man faktisk kaster opp en del fordi man da ikke klarer å holde på næringen og derfor må legges inn å få sonde for eksempel..

Men uavhengig av hva det heter er det du går gjennom helt jævlig <3 Jeg hadde det sånn selv, helt til en uke før jeg fødte!

Kvalm, brakk meg hver eneste dag, mest om morgenen. Klarte ikke å gå i en dagligvarebutikk uten å holde på å spy, klarte nesten ikke spise noe mat. Men sånn ordentlig oppkast gjorde jeg kanskje bare 10-12 ganger hele graviditeten.

Så brekninger og manglende matlyst var verst.

Så plutselig, en uke før termin fikk jeg matlysten tilbake og dro på butikken og kjøpte masse mat og koste meg masse.

De siste 5 mnd av graviditeten slet jeg også med mer og mer halsbrann, fikk til slutt halsbrann av vann også og måtte gå på reseptbelagt medisin.

Den eneste "fordelen" var at jeg veide mindre etter fødselen enn jeg gjorde før jeg ble gravid, så hadde ikke behov for å gå ned i vekt akkurat!

Du får prøve å tenke på at det snart går over!

Anonymous poster hash: 6b850...768

Du kan ha ekstrem kvalme/ hyperemesis så lenge det går ut over allmenntilstanden din, gjør at du går ned ca 10% i vekt, utslag på ketoner i urinen, ofte elektrolyttforstyrrelser. Det at du er kvalm og brekker deg kan jo føre til alt dette dersom du ikke spiser eller drikker skikkelig og går ned i vekt. Prøv å spis små måltider og drikk litt om gangen. Blir det verre oppsøk lege, ta det uasnett opp med lege neste gang du har time om ikke. God bedring 🌸

Anonymous poster hash: df2e0...b1e

"Hyperemesis gravidarum (HG) is a complication of pregnancy that is characterized by severe nausea and vomiting such that weight loss and dehydration occur"

Uten så mye oppkast du faktisk går ned i vekt er det ikke hyperemesis, men det betyr jo ikke at det ikke er forferdelig ubehagelig for det!

Annonse

Takk for svar. Jeg har vært hos legen, og foreløpig sykmeldt for hypermesis. Men nå får jeg spm om hvorfor jeg ikke bor på do, hvorfor jeg ikke kaster opp, går ned i vekt osv.

Jeg er ekstremt trøtte itillegg, sover 16-20 timer i døgnet, og mistenker at det holder kvalmen noe i sjakk. Men i min våkne tid brekker jeg meg sånn spm forklart.

Litt frustrerende og ikke blir trodd, og mistenkt for å ikke være så dårlig som jeg er, når det går såpass utover hverdagen som det gjør 😕

Hvem blir du ikke trodd av?

For å vite hva hyperemesis er må du sjekke definisjonen. Så vidt jeg husker er definisjonen slik beskrevet av anonym kl 1108.

Men jeg hadde heller ikke disse definisjonene. Gikk ned 7 kg og spydde fra uke 5-22. Som verst spydde jeg 18 ganger i døgnet.

Kan ikke si jeg brydde meg så mye om jeg hadde definisjonen på hyperemesis, JEG visste at JEG var dårlig. Det var nok for meg.

Takk for svar. Jeg har vært hos legen, og foreløpig sykmeldt for hypermesis. Men nå får jeg spm om hvorfor jeg ikke bor på do, hvorfor jeg ikke kaster opp, går ned i vekt osv.

Jeg er ekstremt trøtte itillegg, sover 16-20 timer i døgnet, og mistenker at det holder kvalmen noe i sjakk. Men i min våkne tid brekker jeg meg sånn spm forklart.

Litt frustrerende og ikke blir trodd, og mistenkt for å ikke være så dårlig som jeg er, når det går såpass utover hverdagen som det gjør 😕

Huff.. Vet det er vanskelig, særlig når man er gravid og hormonell, men du bør prøve å ikke bry deg om hva folk sier, de aner ingenting!!

Jeg hadde en veldig grei og forståelsesfull lege og ble sykemeldt for "svangerskapsplager" holdt å skrive det (det var jeg som skrev over som hadde det samme som deg, i tillegg til ekstremt lavt blodtrykk og dårlig søvn) En breial fyr på jobben min sa det ikke var noen sykdom å være gravid. Jeg smilte og lot det passere. Hva visste vel han?

Som sagt, ikke lenge igjen nå. Hold ut!

Huff.. Vet det er vanskelig, særlig når man er gravid og hormonell, men du bør prøve å ikke bry deg om hva folk sier, de aner ingenting!!

Jeg hadde en veldig grei og forståelsesfull lege og ble sykemeldt for "svangerskapsplager" holdt å skrive det (det var jeg som skrev over som hadde det samme som deg, i tillegg til ekstremt lavt blodtrykk og dårlig søvn) En breial fyr på jobben min sa det ikke var noen sykdom å være gravid. Jeg smilte og lot det passere. Hva visste vel han?

Som sagt, ikke lenge igjen nå. Hold ut!

Er nestlederen på jobben jeg har betrodd med til blant annet som stilte kritiske spm. Blir jo litt redd de skal motsi seg sykmeldingen, selv om de vet nav refunderer.

Fikk du medisin mot halsbrann? Jeg slet også ekstremt med det med de to første sov sittende gjennom begge svangerskap. Så venter bare på det oppå kvalmen nå.

Jeg sliter faktisk også med lavt blodtrykk. Må dusje i økter for å ikke besvime. Har besvimt ett par ganger da jeg bare skulle skylle ferdig håret. Er heldigvis verst i dusjen. Aner ikke hvorfor, og legen kan heller ikke forklare det.

Trøster meg med at deter forbigående, men det suger akkurat nå fordet. ☺

Høres ut som helt vanlig svangerskapskvalme. Mitt siste svangerskap kastet jeg opp før jeg testet positivt og 10-15 ganger om dagen i månedsvis. Klarte bare å drikke farris og chips, men var likevel ikke hyperemesis.

Anonymous poster hash: 9b7d4...b37

Jeg vil tro du "kun" har svangerskapskvalme siden du ikke kaster opp. For det betyr vel at du klarer å holde på litt mat og drikke? :) Jeg har hatt hyperemesis to ganger, og på det verste kastet jeg opp 30 ganger om dagen og fikk sår på spiserøret. Holdt ikke på vått eller tørt og måtte ligge på et mørkt og kaldt rom. Klarte ikke se på tv, lese eller lignende. MEN det spiller vel ikke så stor rolle hva de kaller det så lenge du vet selv at du er dårlig:) Bare kvalme og brekninger kan være ille nok det.

Anonymous poster hash: b30f8...c6c

Høres litt sutrete/hypokonderaktig ut. Får du i deg nok væske og mat og ikke går drastisk ned i vekt har du ikke hypermesis, ferdig snakket.

Anonymous poster hash: 74508...c26

Annonse

Jeg var ekstremt kvalm og ble sykmeldt pga det allerede i uke 4.. Hva det heter er ikke viktig. Jeg kastet sjelden opp. Det skyldes antagelig flere ting. For det første har jeg spydd utrolig mye i mitt liv pga en sykdom. Det gjør at jeg har blitt en mester i å ikke kaste opp selv om jeg er ekstremt kvalm. Det andre var at jeg bevet meg så rolig at jeg klarte å unngå de værste brekningene. Det tredje var at jeg spiste bittelitt stadig vekk.

Anonymous poster hash: 28bca...c7d

Du har nok bare vanlig svangerskapskvalme, men det er ille nok det.

Jeg hadde hyperemesis, og kastet opp ca hvert 5 min, gikk ned litt over 20% av kroppsvekten min, så jo ikke ut. Måtte tilbringe ganske mye tid på sykehuset for å få intravenøst. Takk og pris ga det seg ca i uke 18.

Anonymous poster hash: 1e45e...0ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...